بین المللی

امیرعبداللهیان: نقشه‌ راه بلندمدت همکاری‌های ایران و ترکیه تدوین می‌شود

به گزارش مجله زنده خبری، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با مولود واووشو آیلو وزیر امور خارجه ترکیه از همتای ترکیه‌ای خود استقبال کرد و گفت: می‌توانیم نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم.

وی افزود: با آغاز مذاکرات دیپلماتیک در این زمینه موافقت کرده ایم و امیدواریم در سفر آتی وی به تهران این سند با حضور روسای جمهور دو کشور امضا شود.

امیر عبداللهیان گفت: در دیدار امروز مذاکرات مفیدی در خصوص توسعه روابط دو کشور و در راستای همکاری های بلندمدت تهران و آنکارا انجام دادیم.

وزیر امور خارجه افزود: در دیدار امروز با محوریت تحولات افغانستان و تاکید بر ثبات امنیتی در غرب آسیا، گفتگوی خوبی در مورد موضوعات مختلف بین المللی و منطقه ای داشتیم.

وی گفت: هر دو دولت تهران و آنکارا دولت‌های عمل‌گرا هستند. ما امیدواریم که موانع تجاری موجود را به سرعت برطرف کنیم.» همچنین در نشست امروز به سازوکارهای مشترکی برای تسریع توسعه روابط دوجانبه دست یافتیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در عین حال فرصت ها و موانع زیادی برای تجارت بین دو کشور وجود دارد و مقرر شد اقدامات لازم برای رفع این موانع انجام شود.

امیر عبداللهیان روابط ایران و ترکیه را دوستانه، تاریخی و صمیمانه خواند و گفت: در جلسه امروز توجه ویژه ای به تسهیل ترافیک ترانزیتی و مسائل کنسولی داریم و مانع جدی برای تسریع این همکاری ها نمی بینیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه مشکلات روابط ایران و ترکیه عمدتاً متاثر از شرایط کرونری حاکم بر جهان است، گفت: با خرسندی اعلام می کنم که حتی در این شرایط نیز توانستیم روابط را ادامه دهیم. “

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری های سه جانبه (به دلیل افتتاح کریدور تراتسین ترکیه – امارات از طریق ایران) گفت: با توجه به فرصت های موجود در منطقه، همکاری های سه جانبه و چندجانبه را بررسی می کنیم. “

وی افزود: بین ایران و ترکیه بر سر مسائل منطقه اجماع زیادی وجود دارد و در مذاکرات امروز به آن اجماع رسیدیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به بحران یمن ابراز امیدواری کرد که جنگ داخلی وحشیانه در یمن هر چه زودتر پایان یابد و هر چه زودتر شاهد پایان محاصره انسانی تحمیل شده بر این کشور مسلمان باشیم.

دیپلمات ارشد ایرانی درباره حوادث لبنان نیز گفت: با جدیت و نگرانی حوادث لبنان را دنبال می کنیم. ما نگران اتفاقات در عرصه دیپلماسی و بسته شدن برخی سفارتخانه های عربی در آن کشور هستیم و به سیاست خود در حمایت از لبنان ادامه خواهیم داد.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: امروز به اتفاق آقای چاووش اوغلو اقدام تروریستی علیه نخست وزیر عراق را به طور مشترک محکوم کردیم. امیدواریم هر چه زودتر دولت و پارلمان جدید در کشور همسایه تشکیل شود و در سایه انتخابات عراق ثبات در عراق برقرار شود.

وی درباره سفر امروز کاظمی کومی به کابل گفت: «ما موضع تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را با جدیت دنبال می کنیم.

311311

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا