اقتصادی

از رشد بیش از ۳۳ درصد تا تداوم سرکشی پول در ۱۴۰۰

در حالی که آمارها از افزایش 33.8 درصدی نقدینگی تا پایان بهمن ماه سال گذشته و از فوریه 2009 تا فوریه سال گذشته حکایت دارد ، حجم نقدینگی 929 تریلیون تن افزایش یافته است ، رئیس کل بانک مرکزی علی رغم وضعیت موجود در این متغیر اقتصادی این سال بودجه تورم و وظایفی که به سیستم بانکی سپرده شده در حال رشد است.

به گزارش مجله زنده خبری ، نقدینگی که تغییرات آن به شدت بر سایر متغیرهای اقتصاد کلان و کل اقتصاد تأثیر می گذارد ، همیشه یکی از مهمترین علل و منابع مشکلات اقتصادی کشور است ، زیرا تاکنون یک مانع قوی در برابر ایجاد یا افزایش این اقتصاد اقتصادی است. شاخص و تجاوزات به موقعیت بانکی نظامی. برای بودجه طراحی نشده است.

در همین راستا ، سال گذشته بانک مرکزی اولویت اقدامات و برنامه های خود برای کنترل تورم و رشد نقدینگی و اقداماتی از جمله فراهم آوردن بستر پیشنهاد و فروش اوراق قرضه دولتی از طریق میانجیگری ، افزایش نرخ سود سپرده های بانکی در بانک را به 12٪ جایگزینی گواهی Eurodeposit منجر به پیشنهاد انتشار اوراق قرضه دو ساله و افزایش نرخ سود سپرده های بانکی شد.

از سوی دیگر ، کنترل رشد ترازنامه بانکها مهمترین عامل کنترل نقدینگی توسط رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد که از این رو از ابتدای سال گذشته بانکهای تجاری و تخصصی مجاز به تهیه ترازنامه خود هستند. به ترتیب 2 و 2.5 درصد.

همچنین سال گذشته ، توجه ویژه ای به بازار اوراق بهادار صورت گرفت و تلاش شد تا از این بستر برای تأمین مالی دولت استفاده شود تا به منابع بانکی دسترسی نداشته باشد. به گفته رئیس مرکز مدیریت بدهی های عمومی و روابط عمومی مالی وزارت اقتصاد ، 170 هزار میلیارد حجم پول ایجاد نشده و پایه پولی از طریق تأمین مالی با انتشار اوراق قرضه در سال گذشته افزایش نیافته است.

بانک مرکزی نتوانست نقدینگی را کنترل کند

از طرف دیگر ، علی رغم برنامه های کنترل نقدینگی بانک مرکزی ، اقتصاددانان معتقدند که این راه ها منجر به محدودیت نقدینگی نمی شود ، زیرا راه حل اصلی برای کنترل نقدینگی تورم است و برای کاهش تورم ، باید برنامه ریزی جدی انجام شود و سیاست تورم قیمت کالاها طی سال گذشته نشان داد که تورم به شدت افزایش یافته است. به گونه ای که نشانه های او هنگام جمع شدن مردم در پشت میز دیده می شود.

بعلاوه ، در حالی که کارمندان بانک مرکزی معتقدند این بانک برای اولین بار در چند وقت اخیر سیاست بازار آزاد خود را اجرا کرده و توانسته است بسیاری از نقدینگی و تورم خود را کنترل کند ، یک اقتصاددان معتقد است که اجرای عملیات بازار آزاد کاهش یافته است. تورم در سراسر جهان ، اما در کشور ما ، چون روش صحیحی در این زمینه استفاده نمی شود و هیچگونه هدف گذاری نرخ بهره بین بانکی نشان داده نشده است ، ما نمی توانیم از عملیات بازار آزاد برای کنترل و مدیریت تورم استفاده کنیم.

همچنین نگاهی به ارقام نقدینگی در نیمه اول سال گذشته نشان دهنده افزایش بی سابقه نسبت پول به نقدینگی و افزایش نسبت نقدینگی است و آمارها نشان می دهد که سهم پول از نقدینگی در شهریور به 20.7 درصد رسیده است که از طرف دیگر ، نسبت نقدینگی در حال رشد به 7.8 درصد رسیده است.

طبق آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی ، رقم نقدینگی در پایان ماه سپتامبر به 2895.9 هزار میلیارد رسیده است. تومانا که در مقایسه با مارس 2017 افزایش 17.1 درصدی را گزارش کرده است.

نقدینگی در پایان فوریه سال گذشته نیز از 3.3 تریلیون تن فراتر رفت و این متغیر اقتصادی در فوریه سال گذشته 2.8 درصد افزایش یافت.

تغییرات نقدینگی در 11 ماه اول سال گذشته

براساس این گزارش ، حجم تغییرات نقدینگی طی دوره 11 ماهه که از ابتدای سال گذشته تا پایان فوریه را پوشش می دهد ، حدود 838 تریلیون تن برآورد شده است و نرخ رشد نقدینگی در این مدت رشد 33.8٪ به عبارت دیگر ، از فوریه 2017 تا فوریه سال گذشته ، حجم نقدینگی 929 تریلیون تن افزایش یافت.

سرانجام ، با توجه به اینکه تاریخ نقدینگی سال گذشته پر از سوابق رو به رشد بود ، رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که وضعیت نقدینگی در سال جاری با وجود بودجه و وظایفی که برای بانک مرکزی و بانکها تعیین شده است ، افزایش خواهد یافت. بنابراین ، به گفته اقتصاددانان ، بانک مرکزی باید کنترل هرچه بیشتر تورم را به صورت ماهرانه در نظر بگیرد ، زیرا شواهد نشان می دهد اقدامات انجام شده تاکنون در این زمینه موثر نبوده و تنها راه درمان چالش نقدینگی کنترل تورم است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا