اجتماعی

درمان اختلالات روانی با امواج فراصوت !

محققان دانشگاه پلیموث در بریتانیا در مطالعه‌ای اخیر نشان داده‌اند که مغز چگونه به رویدادها واکنش نشان می‌دهد و چگونه امواج فراصوت (TUS) می‌توانند این فرآیند را مختل کنند.

به گزارش مجله زنده خبری و به نقل از STD، تصور کنید که امتحانی را پس داده اید و به جای اینکه فکر کنید قبولی شما به ساعات زیادی که به آموزش در این زمینه اختصاص داده اید بستگی دارد. موفقیت خود را به جوراب هایی که می پوشید یا مثلاً تعداد بیسکویت هایی که می خورید بستگی دارد. این افکار مربوط به موضوع “اشتراک اعتبار / امتیاز” است که در آن شخص یا حیوان نتیجه نادرستی را به یک رویداد نسبت می دهد. این مشکل در انواع اختلالات روانپزشکی مانند اعتیاد یا اختلال وسواس فکری- جبری نیز وجود دارد.

اکنون، نتایج یک مطالعه جدید روی میمون‌های ماکاک نشان داده است که کدام بخش‌های مغز از فرآیندهای اشتراک اعتبار پشتیبانی می‌کنند، و برای اولین بار در این مطالعه نشان دادیم که چگونه تحریک فراصوت با شدت پایین ترانس کرانیال می‌تواند بر فعالیت مغز و اصلاح رفتار تأثیر بگذارد. این فرآیندهای اشتراک اعتبار

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه پلیموث منتشر شد، در مجله Science Advances منتشر شد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که فعالیت‌های اشتراک اعتبار در لوب فرونتال جانبی مغز که از رفتار سازگارانه پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند به سرعت و با خیال راحت توسط سونوگرافی ترانس کرانیال مختل شوند.

رفتار انطباقی به رفتاری اطلاق می شود که در آن فرد می تواند به بالاترین سطح موفقیت در محیط خود دست یابد و کمترین تعارض را با دیگران تجربه کند. این اصطلاحی است که در زمینه روانشناسی و آموزش های ویژه استفاده می شود.

محققان دریافته‌اند که پس از تحریک این ناحیه از مغز، حیوانات در تصمیم‌گیری دقیق‌تر می‌شوند. این مطالعه همچنین نشان داد که اگر ناحیه دیگری از مغز (همچنین بخشی از قشر جلوی مغز) تحریک شود، این فرآیند دست نخورده باقی می‌ماند و برای اولین بار نشان می‌دهد که چگونه تحریک یک بخش خاص از مغز می‌تواند منجر به تغییر شود.

دکتر السا فوراگنان، نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «مغز مانند یک موزاییک است و چندین بخش وجود دارد که کارهای مختلفی انجام می‌دهند. هر بخش می تواند به یک رفتار خاص مرتبط باشد. اولین چالش این است که بفهمیم آیا این رفتار واقعاً مربوط به ناحیه خاصی از مغز است که فقط تحریک مغز به ما اجازه می دهد به آن پاسخ دهیم. چالش دوم این است که اگر یک قسمت را بشکنید یا تغییر دهید، آنگاه می‌تواند بر چندین بخش دیگر تأثیر بگذارد، بنابراین باید بدانیم که نواحی مغز چگونه با هم کار می‌کنند و اگر یکی از آنها تحریک یا مختل شده است، چگونه روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند. من اجازه میدهم. ما امیدواریم که این یافته ها بتواند راه را برای تحقیقات جدید در انسان، به ویژه در بیماران مبتلا به مشکلات سلامت روان هموار کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا