بین المللی

افزایش امیدواری‌ها در عراق برای خروج از بن بست سیاسی

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آنلاین مجله زنده خبری، مقتدی صدر، رهبر جناح صدر عراق، شب گذشته (پنجشنبه) پس از گذشت سال ها با نوری مالکی تماس گرفت و با او درباره خروج از بن بست سیاسی و انتخاب شدن به انتخابات گفت وگو کرد. یک نخست وزیر. . وی همچنین با مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات کردستان، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان و کامیس الخنجر، رهبر ائتلاف الصیاده تماس گرفت.

به گزارش محافل سیاسی عراق، گفت و گوی تلفنی مقتدی صدر با نوری مالکی در حالی که روابط دو کشور سال هاست تیره شده است، نشانه مثبتی از حل و فصل وضعیت کنونی عراق است.

پسر عموی مقتدی صدر، نخست وزیر انتخاب شد

منابع عراقی به روسیا الیوم گفتند مقتدی صدر در مصاحبه با نوری مالکی پسر عموی خود جعفر الصدر را به عنوان نخست وزیر عراق معرفی کرد. جعفر الصدر فرزند آیت الله محمد باکر الصدر فقید است و در حال حاضر سفیر عراق در بریتانیا است.

ناجا محمد علی کارشناس عراقی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت مقتدی صدر با نوری مالکی تماس گرفته و جعفر الصدر را به عنوان نخست وزیر معرفی کرده است. مالکی همچنین پاسخ داد که این موضوع باید در کمیته هماهنگی مطرح شود. مقتدی صدر سپس نظر شخصی خود را از مالکی جویا شد و او گفت که جعفر صدر مردی بزرگوار است، اما نظر نهایی را نداد.

علاوه بر این، سایت المیادین نیز می نویسد که گفت و گوی تلفنی دو رهبر سیاسی عراق شکاف قابل توجهی در دیوار بی اعتمادی بین دو کشور است. نوری مالکی یکی از رهبران اصلی کمیته هماهنگی شیعیان است و مقتدی صدر تاکنون دلیل اختلاف نظر با احزاب شیعه را حضور نوری مالکی در این کمیته اعلام کرده است.

گفت و گوی تلفنی مقتدی صدر با نوری مالکی در حالی که روابط دو کشور سال هاست تیره شده است، نشانه مثبتی از حل و فصل وضعیت کنونی عراق است.

در مقابل، اعضای کمیته هماهنگی شیعیان به رهبری هادی العامری بارها اعلام کرده اند که هرگز نوری مالکی را از کمیته هماهنگی حذف نخواهند کرد.


جعفر صدر و مقتدی صدر

وساطت دانشمندان نجف

پایگاه اینترنتی العربی الجدید نیز درباره وضعیت عراق می نویسد که در چند ساعت اخیر بغداد شاهد تحولی سریع در بحران سیاسی چهار ماهه این کشور بوده است. انتخابات پارلمانی عراق در 10 اکتبر 2021 برگزار شد، اما گروه های سیاسی هنوز بر سر انتخاب نخست وزیر به توافق نرسیده اند.

یکی از نمایندگان پارلمان عراق که نامش فاش نشده است به العربی الجدید گفت که تعدادی از علمای نجف مداخله و میانجیگری کرده اند. به گفته وی، وساطت علمای نجف باعث شده تا گام خوبی برای مدیران سیاسی بر سر میز نشستن و گفت وگو درباره حل مشکلات باشد.

وی همچنین گفت که روحانیون نجف اشرف به گروه های سیاسی درباره گسترش بن بست سیاسی فعلی هشدار داده اند.

العربی الجدید همچنین نوشت که در ساعات اخیر اطلاعات مختلفی از محتوای گفتگوی تلفنی نوری المالکی و مقتدی صدر دریافت شده است و مشخص نیست که آیا دو طرف درباره نامزد مشخصی برای نخست‌وزیر گفت‌وگو کرده‌اند یا خیر. وزیر این سایت همچنین مدعی شده است که برخی از محافل عراقی از بازگشت سردار اسماعیل کعانی به رقه خبر می دهند.

علمای نجف اشرف به گروه های سیاسی هشدار داده اند که بن بست سیاسی کنونی را گسترش دهند.

این در حالی است که تاکنون هیچ یک از اعضای ائتلاف دولت قانون در مورد محتوای این گفت وگو اظهار نظر نکرده اند.

با این حال هنوز قطعیتی در مورد رفع بن بست سیاسی فعلی وجود ندارد، اما شرایط موجود در این چهار ماه بیش از هر زمان دیگری امیدها را برای حضور همه گروه های سیاسی شیعه در مجلس و انتخاب نخست وزیر ایجاد کرده است. در هفته آینده شاهد یک نشست سیاسی بین گروه های مختلف خواهیم بود.

محمد الحسینی، یکی از اعضای ارشد جنبش حکمت ملی عراق به رهبری عمارالحکیم نیز در توئیتی نوشت که گروه‌های سیاسی عراق اکنون چاره‌ای جز حل بن‌بست سیاسی ندارند و گروه‌های سیاسی مذاکرات فشرده‌ای را آغاز کرده‌اند. راه حل نهایی ..

در همین راستا، حسین عرب، نماینده مستقل پارلمان عراق نیز تاکید کرد که اختلافات میان کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «العطر التنسیکی» (چارچوب هماهنگی) و فراکسیون صدر تقریباً حل شده است.

“وضعیت در حال حل شدن است. به خصوص که نشانه های خوبی بین چارچوب هماهنگی و جناح صدر وجود دارد. تنش های سیاسی اکنون نسبت به قبل کمتر شده است.

نماینده مستقل: وضعیت باید حل شود. به خصوص که نشانه های خوبی بین چارچوب هماهنگی و جناح صدر وجود دارد.

پیش از این گفته شده بود که مقتدی صدر تمایلی به ائتلاف با همه احزاب از جمله ائتلاف نوری مالکی برای تشکیل کابینه ندارد و به همین دلیل تهدید به ائتلاف با کردها و سنی ها کرده است; یعنی واقعاً به دنبال این است که برخی از نیروهای حاضر در هماهنگی را منزوی کند و به بهانه پیوستن به اپوزیسیون آنها را به حاشیه ببرد.

در انتخابات گذشته، فراکسیون صدر در عراق 73 کرسی از 329 کرسی پارلمان را به دست آورد و پس از آن ائتلاف سنی با 37 کرسی و ائتلاف دولت قانون با 33 کرسی، حزب دمکرات کردستان عراق با 31 کرسی قرار گرفتند. ائتلاف کردستان-فتح به رهبری هادی العامری با 17 کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت.

درست است که فراکسیون صدر در این انتخابات بیشترین کرسی های پارلمان را به دست آورد، اما این کرسی ها برای تشکیل دولت کافی نیست و باید با سایر گروه های سیاسی پیروز انتخابات ائتلاف کند.

انتهای پیام/




این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا