برترینهای کسب و کارعمومی

طراحی روف گاردن پشت بام

درحال حاضر به دلیل صنعتی شدن شهرها و کم شدن فضاهای سبز و محیط های طبیعی ، باعث شده که مردم به استفاده از فضای حداقلی حیاط یا بام بیشتر توجه کنند و برای نگهداری از آن از سیستم های آبیاری مکانیزه و سیستم های گرمایشی در زمستان و  غیره استفاده می شود. اما باید دقت داشته باشید که کاشت همه نوع گیاهی برای طراحی روف گاردن پشت بام در برخی از مناطق جغرافیای امکان‌پذیر نیست و باید از گیاهان مناسب با شرایط آب و هوایی و زیست محیطی منطقه‌ای که در آنجا ساکن هستید استفاده کنید.

برخی از ساختمان‌ها و بناها هم وجود دارند که نوع ساختمان و نقشه آن بنا توانایی تحمل خاک و وزن پوشش گیاهی بر روی بام خود را ندارند. در چنین شرایطی بهتر است از روف گاردن با سیستم مدولار یا جعبه گیاه استفاده شود یا سازه ساختمان را تقویت کنید.

طراحی روف گاردن پشت بام شیشه ای

گرمایی که از ساختمان‌های مجاور، طبقات پایینی، ماشین‌های داخل خیابان و سازه‌های فولادی اطراف به بام باغ شما می‌رسد بهتر است به فکر ایجاد سایه در بام سبز خود باشید؛ حتی اگر برای گیاهان نباشد، برای افرادی که از روف گاردن استفاده می‌کنند قرار دادن سایه‌بان جزو ضروریات است. برای روف گاردن خود که در ارتفاع قرار دارد حتما نوعی از دیوار یا محافظ در نظر بگیرید.

علاوه بر آن می توانید از میز و صندلی هایی که برای ایوان و یا حیاط خانه مناسب هستند نیز در محیط روف گاردن استفاده نمایید. یکی از عواملی که در طراحی روف گاردن پشت بام باعث زیباتر شدن فضا می‌شود، طراحی عمودی است. در سبک کلاسیک تنوع گیاهان به ویژه در رنگ به وضوح دیده می شود و روف گاردن شما را به بامی خاص تبدیل می سازد.

البته اجرای این طرح در تمام مناطق تهران امکان‌پذیر نیست و برخی از مناطق از قبیل سعادت آباد، شهرک غرب، ولنجک، قیطریه، فرمانیه، کامرانیه، نیاوران و دیگر مناطق شمال تهران از این قابلیت برخوردارند. با نصب یک آکواریوم یا حوض برروی بام می‌توانید لذت داشتن و نگهداری از ماهی را تجربه کنید؛

البته انتخاب صحیح نوع ماهی برای چنین فضایی بسیار مهم است البته جدیدا هم یک قابلیت دیگر به این طرح اضافه شده و در صورتی که بر روی پشت بام از شیشه استفاده شود می تواند انرژی خورشیدی را بگیرد و تولید انرژی نیز انجام شود. جنس مبلمان هم در این کلاس معمولاً حصیر و چرم دارای آلاچیق یا سایبان است و برای نورپردازی هم از چراغ محوطه استفاده میشود.

طراحی باربیکیو در طراحی روف گاردن پشت بام

لذت بردن از پخت و پز در فضای باز به خصوص برای دوستداران کباب و باربیکیو می‌تواند جذاب باشد. در این راستا در کنار باغچه، آلاچیق، فواره و یک میز ناهارخوری کاملا مجهز با تجهیزات پخت و پز هر آشپزی را می‌تواند عاشق شگفتی این روف گاردن کند و همه از خوردن یک غذای خوشمزه در کنار هم نهایت لذت را خواهند برد. اما در کلاس c حرف بام به صورت ترموود پلکانی است و پوشش گیاهی آن در این کلاس گل و گیاه طبیعی میباشد.

داشتن سیستم صوتی مناسب برروی بام هم سرگرم کننده و هیجان انگیز است؛ با قرار دادن سیستم صوتی در فضای مناسب و پنهان کردن بلندگو در بین گیاهان و جایی مناسب شما می‌توانید بهترین ضیافت ها را برروی بام خود برگزار کنید . استفاده از آبنمای صخره ای بزرگ که صدای دلنشینی را ایجاد میکند که در ترکیب با گیاهان زینتی توصیه می شود.

بنابراین استفاده از استخر در روف گاردنی که روی پنت هاوس یک برج قرار دارد، یا خانه ای که اطراف آن را خانه های ویلایی تشکیل داده اند که به محیط شما دید ندارند صورت می گیرد. استفاده از یک رنگ جذاب همراه با یک رنگ خنثی بهترین عملکرد را دارد. علاوه بر آن رنگ های خنثی مانند سفید، خاکستری، بژ و نیلی زیبایی گیاهان را برجسته تر به نمایش می گذارند.

در طراحی روف گاردن پشت بام کلاسیک توصیه می‌شود به دنبال گیاهان لوکس‌تر و خاص‌تر بروید. ولی این نکته را نیز نباید فراموش کرد که گیاهان مورد استفاده، باید از نوع گیاهان فضای باز و مقاوم باشند تا بتوانند تغییرات دمایی و رطوبتی را تحمل کنند. با نصب فلاور باکس می‌توان از گیاهان بوته‌ای و چندساله و حتی سدوم‌ها استفاده کرد.

مزایای طراحی روف گاردن پشت بام

همانطور که می دانید استفاده از روف گاردن باعث کاهش آلودگی هوای شهری شده و آلودگی موجود در هوا را گرفته و به جای آن اکسیژن به محیط تحویل می‌دهد و مخصوصاً افرادی هم که دارای بیماری‌های تنفسی هستند استفاده از این فضا بسیار توصیه می شود. در نظر گرفتن یک فضای مناسب برای آب نما، می تواند به جذابیت محیط شما بیفزاید.

حتی در برخی مواقع، در صورت داشتن فضای کافی می توانید از کاناپه ها و مبل های ال نیز در طراحی روف گاردن پشت بام استفاده کنید. البته باید قبل از خرید این وسایل توجه داشته که اگر محیط شما سقف، شیروانی و یا سایه بان نداشته باشد، استفاده از مبل تنها برای فصل های گرم سال که بارندگی ندارد مناسب می باشد. زهکشی یعنی خارج نمودن آب و املاح اضافی از خاک، چرا که جمع شدن آب در اطراف گیاه و ریشه آن باعث فساد ریشه و در نهایت پوسیدگی و به مرور باعث نابودی آن می‌شود.

حرف آخر

انتخاب روف گاردن بستگی به فضای موجود روی پشت بام دارد، هر چه فضای بیشتری داشته باشید، می توانید از ایده های بیشتری در آن استفاده کنید، اما اگر مساحت مورد نظر شما کوچک است، می توانید یک طراحی روف گاردن پشت بام زیبا و چشمگیر برای خود ایجاد کنید. طرح های مختلف طراحی روف گاردن را در این سایت مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا