عمومیبرترینهای کسب و کار

نکات مهم پایان نامه کارشناسی ارشد

پایان نامه ها نقش مهمی در تولید علم و گسترش آن دارند و درصد بالایی از تحقیقات دانشگاهی در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکترا انجام می شود. تعداد زیادی از مقالات علمی در قالب پایان نامه و رساله استخراج می شوند. همچنین برای دریافت بورسیه لیسانس برخی دانشگاه های خارجی گاها نیاز به ارائه مقاله یا یک پایان نامه تحقیقاتی است.

پایان نامه ها تمرین تحقیق و پژوهش برای دانشجویان هستند و از مهمترین روش های تولید علم محسوب می شوند. دقت به تمام جوانب پایان نامه مانند شکل صحیح متن و محتوا در نگارش کلی و خروجی مقاله تاثیرگذار است. یکی از علت های تاکید بر نگارش صحیح پایان نامه کارشناسی ارشد این است که پایان نامه باید در قالب مقاله منتشر شود و به دست محققان در نقاط مختلف جهان برسد. هر چه پایان نامه با کیفیت تر باشد مقاله بهتری از آن استخراج می شود و در مجلات معتبر به چاپ می رسد.

نکات مهم در نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد

دانشجویان کارشناسی ارشد باید قبل از نوشتن پایان نامه فرمت نگارش پایان نامه را از سایت دانشگاه خود دریافت کنند. فرمت نگارش پایان نامه شامل مواردی از قبیل سایز و نوع فونت، فهرست بندی، صفحه بندی و… است که باید از آن ها در نگارش پایان نامه استفاده شود.

عنوان و موضوع پایان نامه باید در صفحه نخست و به صورت واضح و خوانا نوشته شود. نوشتن مقدمه و خلاصه ای از موضوع پایان نامه امری مهم و واجب است. فصل اول پایان نامه شامل اطلاعاتی از محتوا و پروپوزال مانند اهداف، فرضیات و… می باشد. توجه به نقش استاد راهنما و مشاور در انجام فرایند نگارش پایان نامه بسیار مهم بوده و در کیفیت پایان نامه اثرگذار است. استفاده از تجربیات استاد راهنما و مشاور به روند پیشرفت پایان نامه کمک می کند. دانشجویان ارشد باید هر چند وقت یکبار برای گرفتن تایید و مشورت از استاد راهنما و مشاور پایان نامه خود را برای آنها ارسال کنند.

یادگیری کار با نرم افزارهای خاص که برای نگارش پایان نامه ضروری هستند برای همه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد ضروری است. یادگیری نرم افزارهای پیشرفته علاوه بر تاثیر بر روند پیشرفت پایان نامه در آینده شغلی افراد نیز بسیار موثر است. دانشجویان باید شرایط کارگاهی و آزمایشگاهی خود را قبل از شروع پایان نامه مشخص کنند و در اولین فرصت به دریافت مجوزهای لازم و وقت انجام کارها اقدام کنند تا از زمان بندی پایان نامه عقب نمانند.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: معدل دیپلم در کنکور

نکاتی که باید در نگارش پایان نامه رعایت شود

اگر در متن پایان نامه از اصطلاحات یا کلمات مخفف استفاده شده باشد باید معنی کامل آن ها در پاورقی آورده شود. فرمول های مهمی که در نتایج پایان نامه به دست آمده باید در متن پایان نامه آورده شوند. نوشتن خلاصه محتوا به صورت فارسی و انگلیسی، نتیجه گیری، فهرست گذاری و ذکر دقیق منابع از مواردی هستند که باید در پایان نامه لحاظ شوند.

دانشجویان ارشد می توانند بعد از اتمام پایان نامه و قبل از دفاع از آن مقاله کاملی از تحقیقات خود استخراج کرده و به مجلات و کنفرانس های داخلی و بین المللی ارسال کنند. داشتن مقاله در زمان دفاع از پایان نامه امتیاز مثبتی را برای دانشجویان به همراه دارد و تاثیر مستقیمی در اخذ نمره بالا پایان نامه خواهد داشت.

بعد از اتمام نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد باید به یک سری نکات توجه داشت در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: دیپلم بزرگسالان

برای حضور در جلسه دفاع از پایان نامه تمرین زیاد و تسلط کافی و همچنین داشتن اعتماد به نفس لازم است.  افراد باید پاورپوینتی با کیفیت و زیبا آماده کرده و قبل از جلسه آن را تست کنند. دانشجویان باید توضیحات دقیق و واضحی درباره موضوع پایان نامه داده و همچنین به سوالات اساتید محترمانه و شفاف پاسخ دهند.

دکمه بازگشت به بالا