عمومیبرترینهای کسب و کار

نحوه انتخاب دستگیره کابینت

دستگیره کابینت را چطور انتخاب کنیم؟ رازهای بهترین دستگیره

همیشه یک سوال ما حین ساخت کابینت‌ آشپزخانه اینه که چه مدل دستگیره درب کابینت رو انتخاب کنیم؛ چرا دستگیره کابینت آشپزخانه انقدر مهمه؟؟ پاسخ این سوال دو جنبه ی خیلی ساده داره: 1- کاربرد و 2- زیبایی. اینها دلایل دوستداشتنی شدنِ دستگیره‌ های کابینت هستند. دستگیره کابینت با باز و بسته کردن کشوها و درها، ابزار مهمی برای جابجا شدن وسایل از داخل کابینت به بیرون اون و نظم دادن به آشپزخانه است. از طرفی دستگیره ها تمام کننده ی زیباییِ یک کابینت هستند.

حالا سوال اینه که: از بین این همه تنوع چطور دستگیره کابینت رو انتخاب کنیم؟!؟

بعد از اینکه همه متریال ها و رنگ های کابینت تون رو انتخاب کردین، از راهنمایی های زیر برای انتخاب دستگیره استفاده کنید.

دستگیره کابینت دکمه ای یا خطی؟

شکلِ دستگیره های دکمه ای که مشخصه چطوری هستند و نیاز به توضیح نداره. دستگیره های خطی هم به دستگیره هایی گفته میشه که بصورت افقی یا عمودی در یک خط کوتاه یا بلند روی کابینت قرار میگیرند؛ گاهی به این نوع دستگیره کابینت، دستگیره دوپیچ هم گفته میشه چون با دو پیج در ابتدا و انتهای دستگیره به بدنه کابینت وصل می‌شوند.

این نوع دستگیره می تونه به عنوان دستگیره کابینت ممبران، کابینت های گلاس، کابینت ام دی اف و کابینت فلزی کاربرد داشته باشه.

دستگیره دکمه ای یا خطی رو انتخاب کنیم؟

قانون معینی برای این پرسش وجود نداره. یک انتخاب، استفاده از دستگیره دکمه‌ای برای درهای کابینت و انتخاب دستگیره خطی برای کشوها است. باز و بسته کردن کشوها با دستگیره های خطی راحت تر و کاربردی‌تره چون همه انگشت‌های دست میتونن باهاش درگیر بشن؛ گاهی کشوها سنگین می‌شوند و این خصوصیتِ دستگیره های خطی میتونه کمک‌کننده باشه.

در مدل های قدیمی، دستگیره کابینت ها خیلی وقت‌ها همگی از نوع دکمه‌ای انتخاب می‌شدند (اون زمان انتخاب دستگیره کابینت محدود بوده). ما این رو توصیه نمی‌کنیم، چرا که کابینت رو کمی قدیمی نشون میده.

انتخاب همه دستگیره های کابینت به صورت خطی، امروزی‌تر محسوب میشه اما اینکه همه رو از نوع دستگیره خطی انتخاب کنید، بیشتر برای آشپزخانه های کلاسیک کاربرد داره.

دستگیره مستطیلی یا منحنی؟

برای پاسخ به این پرسش، به طرح آشپزخانه و کابینت‌تون نگاه کنین. آیا کابینتی با سطوح و گوشه های تیز دارید یا طرح‌های منحنی و نرم؟ دستگیره کابینت رو متناسب با این اوضاع و احوال کابینت انتخاب کنین.

مثال کابینت با استایل مستطیلی: درب های مسطح، سطوح مستطیلی، رویه ساده، تاج ساده و بدون انحنا، طرحِ پلان کابینت به صورت خطی.

تمام کننده‌ها چه هستن و چه نقشی در انتخاب دستگیره دارن؟

تمام کننده ها در آشپزخانه ها معمولاً شامل مواردی هستند که در انتهای کار نصب میشن و بسیار به چشم میآیند. مثل شیر آشپزخانه، هود، سینک، فر و اجاق گاز. جنس، شکل و رنگ این تمام کننده‌ها میتونه در انتخاب دستگیره تاثیرگذار باشه. دستگیره کابینت آشپزخانه خودش یکی از این تمام کننده‌ها محسوب میشه و هماهنگی‌ش با سایر تمام کننده‌ها هارمونی زیبایی رو خلق میکنه. نکته تکمیلی اینکه این هماهنگیِ دستگیره رزت کابینت و بقیه تمام کننده ها الزاماً به معنای یک رنگ و یک جنس بودن اونها نیست.

نکته مهم: راحتی دستگیره کابینت آشپزخانه

این یکی از پارامترهای مهم و قابل تشخیص قبل از انتخاب دستگیره است. دستگیره کابینت رو پیش از خرید لمس کنید. ببنید حس خوبی دارید؟ در دست به خوبی جا میشه؟ آیا نقاط و گوشه های تیزی نداره؟ مخصوصاً حواستون به این آخری باشه که در کشور ما کمتر هم بهش توجه میشه و میتونه بارها و بارها به افراد آسیب بزنه. شما و دیگران قرار هست هزاران بار از این دستگیره ها استفاده کنین پس حتما قبلش اونها رو تست کنید تا باهاشون حس راحتی داشته باشید.

انتخاب دستگیره کابینت آشپزخانه؛ نکات مهم و قابل توجه در انتخاب دستگیره کابینت…

کابینت‌ آشپزخانه از اصلی‌ترین تجهیزات درون آشپزخانه است و علاوه بر اینکه نقش مهمی در سازماندهی و جایگیری لوازم آشپزخانه دارد، در زیبایی و دکوراسیون آشپزخانه هم نقش دارد. کابینت‌ها اصلی‌تری اجزایی هستند که بار اصلی دکوراسیون آشپزخانه را بر دوش می‌کشند و ازین جهت بسیار حائز اهمیت می‌باشند. یکی از لوازمی که زینت‌دهنده کابینت‌های آشپزخانه است، دستگیره‌ کابینت‌ است. انتخاب دستگیره کابینت اگر به درستی صورت گیرد، می‌تواند به کابینت‌ها و آشپزخانه شما مدل و جهت دهد و چهره‌ی آن را دگرگون سازد.

کابینت‌های با دسته یا بدون دسته؟

پیش از آنکه بخواهیم به ارائه‌ی نکاتی راجع به انتخاب دستگیره پلاک و دستگیره کابینت آشپزخانه بپردازیم، به وجود کابینت‌هایی بدون دسته اشاره خواهیم کرد. خوب است بدانید در سبک امروزی و نوین دکوراسیون آشپزخانه، شاهد وجود کابینت‌های بدون دسته در آشپزخانه نیز هستیم!

وجود دسته یا عدم وجود آن، کاملا به نظر و سلیقه شما بستگی دارد. کابینت‌های بدون دسته، معمولا در سبک مدرن کابینت، برای سادگی بیشتر به‌کار می‌روند زیرا این سبک از کابینت، به شدت با سادگی موافق است.

شاید این تصور در ذهن شما ایجاد شده باشد که کار کردن با کابینت‌های بدون دسته، باید سخت و مشکل باشد. اما در واقع این کابینت‌ها یا با دسته‌ی مخفی باز و بسته می شوند و یا به وسیله‌ی مگنت‌های قوی که در درون در کابینت تعبیه می‌شود، تنها با یک فشار کوچک باز و بسته می‌شوند.

دستگیره‌های کابینت، انواع و اقسام مختلفی دارند:

دستگیره کابینت، علاوه بر اینکه برای باز و بسته شدن کابینت‌ها کاربرد دارند، جنبه‌ی تزئینی نیز دارند. امروزه انواع و اقسام دستگیره‌های کابینت در طرح‌های و سایزهای متنوع و همچنین تشکیل شده از آلیاژ و متریال متفاوت وجود دارد که می‌توانند چهره و نمای آشپزخانه شما را دگرگون سازد. سلیقه‌ی مشتری یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی ست که در انتخاب دستگیره کابینت آشپزخانه نقش دارد اما تنوع بیش از اندازه، ممکن است انتخاب دستگیره کابینت را تبدیل به کاری سخت و حساس ‌سازد که باید با دقت بیشتری دست به انتخاب آن زد.

متریال رایج در ساخت دستگیره کابینت آشپزخانه:

همانطور که امروزه کابینت‌ها از متریال‌ متنوع ساخته می‌شوند، دستگیره‌ی کابینت هم از انواع مواد اولیه متفاوت ساخته می‌شود. دستگیره‌ کابینت آشپزخانه شما می‌تواند از جنس فلز مانند استیل یا آلیاژهای فلزی مانند برنج یا برنز باشد.

دستگیره‌های چوبی که از چوب ساخته می‌شوند، یکی دیگر از انواع دستگیره‌های کابینت آشپزخانه هستند که در کابینت‌های چوبی بسیار پرکاربرد محسوب می‌شوند. دستگیره‌های آبکاری شده، یا ساخته شده از متریالی مانند سرامیک، شیشه یا کریستال، از انواع دیگر دستگیره‌های کابینت آشپزخانه هستند. به غیر ازین‌ها، دستگیره‌های پلاستیکی نیز یکی دیگر از انواع متریال رایج در ساخت دستگیره کابینت آشپزخانه است که قیمت مناسبی هم دارد. شما می‌توانید متناسب با سبک آشپزخانه و حسن سلیقه‌ای که دارید، به انتخاب دستگیره کابینت آشپزخانه اقدام کنید.

انتخاب دستگیره کابینت آشپزخانه متناسب با سبک کابینت‌ها:

دستگیره‌های کابینت آشپزخانه، تابعی از سبک کابینت آشپزخانه است‌. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که متناسب با سبک کابینت آشپزخانه‌تان، چه مدل دسته‌ای را بهتر است انتخاب کنید:

·         کابینت‌های کلاسیک:

همانطور که می‌دانید کابینت‌های کلاسیک، بسیار پرنقش‌ونگار هستند و جزئیات و تزئینات در آن‌ها به وفور به چشم می‌خورد. دستگیره‌هایی که معمولا برای این مدل از کابینت‌ها استفاده می‌شود، معمولا پرکار و زینتی هستند و با دقت و ظرافت بسیاری ساخته می‌شوند. دستگیره‌های سرامیکی، پتینه شده، برنزی یا برنجی، دسته‌های آویز و سایر دستگیره‌هایی که تزئینی می‌باشند برای کابینت‌های کلاسیک مناسب‌اند و نمایی اشرافی و سلطنتی به آشپزخانه شما می‌بخشند.

·         کابینت‌های مدرن:

کابینت‌های مدرن با سادگی بیش از تزئینات، هماهنگی دارد. همان‌طور که در بالا اشاره شد، بسیاری از کابینت‌های مدرن حتی بدون دسته ساخته می‌شوند. از آنجا که در کابینت‌های مدرن، خطوط بین کابینت‌ها، تزئینات اصلی محسوب می‌شوند، استفاده از دسته‌های بلند و کشیده که در اوج سادگی ساخته شده‌اند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب دستگیره کابینت محسوب می‌شود. در سبک آشپزخانه‌ی مدرن، از دسته‌های فلزی استیل ساده و کشیده نیز می‌توانید استفاده کنید که هارمونی جذابی را با وسایل برقی استیل درون آشپزخانه، ایجاد خواهد کرد.

·         کابینت‌های مابین سبک کلاسیک و مدرن:

آشپزخانه شما می‌تواند سبکی مابین آشپزخانه مدرن و کلاسیک داشته باشد. برای این مدل از کابینت‌ها، می‌توانید از دستگیره‌های ساده و یا دستگیره‌های مدل‌دار که البته ساده نیز باشند، استفاده کنید. دستگیره‌های توکار هم یکی از گزینه‌هایی ست که برای کابینت‌های سبک نئوکلاسیک استفاده می‌شود.

سایر نکات مهم در انتخاب دستگیره کابینت آشپزخانه

دستگیره‌ کابینت آشپزخانه می‌تواند دو پیچ یا تک پیچ باشد:

دستگیره‌های کابینت، از نظر نحوه‌ی اتصال به درب کابینت یا کشو‌ها، به دو نوع تک پیچ و دو پیچ تقسیم می‌شوند. دستگیره‌های دو پیچ، معمولا شکل بلندی دارند و به وسیله‌ی دو پیچ که در دو سمت دستگیره کابینت قرار می‌گیرد به در کابینت یا کشوی آن متصول می‌شود. دستگیره‌های دوپیچ، معمولا به شکل عمودی بر روی درها و به شکل افقی بر روی کشوها نصب می‌شوند.

دستگیره‌های تک پیچ، شکل کوچکتری دارند و در اشکال هندسی مختلف مانند دایره، مربع و غیره در بازار وجود دارند. این دستگیره‌ها تنها یک نقطه اتصال به در کابینت دارند و فقط با همان یک پیچ به کشو یا در کابینت متصل می‌شوند.

اینکه از کدام مدل دستگیره برای کابینت آشپزخانه‌تان استفاده کنید، بستگی به نظر شخصی شما دارد. این گزینه نیز برای شما وجود دارد که از هر دو نوع دستگیره به صورت ترکیبی استفاده کنید. به عنوان مثال از دستگیره‌های تک پیچ یا تک پایه برای کشو‌ها و از دستگیر‌های دو پیچ برای در کابینت‌ها استفاده کنید و یا این کار را برعکس انجام دهید.

نقش دستگیره کابینت در بزرگ‌نمایی محیط آشپزخانه:

یکی از مسائلی که در انتخاب دستگیره کابینت باید به آن توجه کنید، نقشی است که دستگیره‌ها در بزرگتر دیده شدن محیط آشپزخانه یا بلندتر نشان دادن سقف آشپزخانه ایفا می‌کنند. شکل و فرم دستگیره‌های کابینت آشپزخانه، اگر به درستی و به شکل صحیح استفاده شوند، خطای دید در ذهن بیننده ایجاد می‌کنند و باعث می‌شود آشپزخانه بزرگتر از حد معمول نشان داده شود.

اگر آشپزخانه شما از نظر ارتفاع کوتاه است، بهتر است علاوه بر اینکه کابینت‌ها را تا نزدیک سقف امتداد می‌دهید از دسته‌های کابینت عمودی استفاده کنید تا با آشپزخانه شما بلندتر دیده شود. اگر آشپزخانه شما کوچک است، استفاده از دستگیره‌های افقی یکی از گزینه‌هایی ست که آشپزخانه شما را عریض‌تر نشان خواهد داد.

استفاده از دستگیره‌های یک شکل برروی در کابینت‌ها و کشو‌ها، نمای آشپزخانه شما را یک‌دست و ساده نشان می‌دهد و برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب است. پیشنهاد ما این است که برای آشپزخانه‌های کوچک از دستگیره‌های شلوغ و پرکار استفاده نکنید.

·         تناسب دستگیره کابینت با سایز آن:

از دیگر مواردی که در انتخاب دستگیره کابینت آشپزخانه باید بدان توجه کنید، تناسب سایز کابینت با سایز دستگیره‌ی آن است. به این معنی که، شما بهتر است برای کابینت‌های بلند‌تر و یا عریض‌تر از دستگیره‌هایی که بزرگتر می‌باشند استفاده کنید تا علاوه بر اینکه بهتر بتوانید کشو یا در کابینت را باز کنید، تناسب سایز آن را نیز رعایت کرده باشید.

امروزه طراحان و سازندگان کابینت آشپزخانه، برای سازماندهی بهتر و بیشتر لوازم، از کشوهای بزرگ و دراز استفاده می‌کنند، برای این نوع کشوها اگر سایز بزرگی داشته باشند، حتی می توانید برای سهولت بیشتر در کار و دوام بهتر، از دو دستگیره در دو سمت انتهایی کشو استفاده کنید.

برای کابینت‌هایی با درهای کوچک یا کشوهای کوچک، بهتر است از دستگیره‌های تک پیچ استفاده نمایید و یا از دستگیره‌های دو پیچی که سایز کوچکی دارند استفاده کنید.

تناسب یکی از مواردی ست که همیشه در دنیای مد حرف اول را می‌زند و هرگز زیبایی خود را از دست نخواهد داد، بنابراین به تناسب دسته‌ی کابینت و سایز آن، دقت ویژه‌ای به خرج دهید.

·         استفاده از دستگیره‌های خاص و منحصربفرد:

هر آنچه به عنوان پیشنهاد برای انتخاب دستگیره کابینت به شما ارائه شد، یک پیشنهاد است که باعث ایجاد هماهنگی و هارمونی بیشتر با اجزای کابینت‌تان خواهد شد، اما هیچ الزامی وجود ندارد که شما برخلاف این‌ها عمل نکنید!

 شما می‌توانید از انواع مدل‌های دستگیره‌های خاص و فانتزی برای کابینت‌ آشپزخانه‌تان استفاده کنید و چهره‌ای متفاوت به آشپزخانه‌تان ببخشید. به عنوان مثال می‌توانید از دستگیره‌های رنگ رنگی، یا دستگیره‌هایی با اشکال غیرمتعارف برای کابینت‌های آشپزخانه‌تان استفاده کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید در انتخاب دستگیره‌های خاص و فانتزی، باید به سبک و مدل کابینت‌ آشپزخانه‌تان توجه کنید. به عنوان مثال شاید چندان زیبنده نباشد که برای یک کابینت‌ تمام چوب کلاسیک از دستگیره‌های رنگارنگ یا خالدار رنگی استفاده کنید.

انتخاب دستگیره کابینت منحصربه فرد، سخن پایانی:

هر مدل دستگیره که برای کابینت‌های آشپزخانه‌تان انتخاب کرده‌اید، بهتر است قبل از پرداخت هزینه و نصب کردن، ابتدا آن را بر روی کابینت آشپزخانه‌تان قرار دهید و امتحان کنید. این کار یک روش بسیار ساده و کاربردی ست که به شما خواهد گفت آیا دستگیره مورد نظرتان، جلوه بصری مورد نظرتان را دارد یا خیر! با این روش، می‌توانید با خیال راحت به انتخاب دستگیره کابینت صحه بگذارید و اقدام به خرید آن کنید.

در پایان باید گفت هر مدل دستگیره کابینت آشپزخانه که انتخاب می‌نمایید، باید به گونه‌ای باشد که راحتی و آسایش را برای شما به ارمغان بیاورد و این موضوع بر هر چیز دیگری، ارجحیت دارد.

مروری بر عناوین پنهان کردن عناوین
دکمه بازگشت به بالا