اجتماعیبرترینهای کسب و کار

خردایش سنگ معدن توسط چه دستگاه هایی انجام می شود؟

زمانی که سنگ ‌های بزرگ از دل معادت استخراج می ‌شوند قابلیت جابجایی ندارند. این سنگ‌ ها باید به قطعات کوچکی تبدیل شده تا به راحتی بارگیری و جابجا شوند. انجام خرد شدن سنگ‌ ها توسط دستگاه های صنعتی عظیمی اتفاق می‌افتد. در این مقاله سعی داریم دستگاه ‌های مختلف خردایش را برای شما شرح دهیم.

دلیل استفاده از سنگ‌ شکن

مواد معدنی موجود در کشور یکی از ثروت‌ های مهم و طبیعی هر کشور محسوب می ‌شوند. برای ساخت وسایل کاربردی که در زندگی روزمره به کار می ‌رود باید مواد معدنی از سطح و دل زمین استخراج شده و مورد ‌استفاده قرار گیرد. مواد معدنی در نزدیکی سطح زمین وجود داشته و با کمک روش استخراج روباز می ‌توان آنها را استفاده کرد. گاهی اوقات روش استخراج باید به صورت زیرزمینی بوده و سنگ‌ ها از زمین استخراج می‌ شوند.

پساز اینکه مواد معدنی استخراج شدند باید توسط انواع دستگاه سنگ ‌شکن عملیاتی روی آنها انجام گیرد تا آماده استفاده در صنایع دیگر شوند. اولین مرحله ‌ای که سنگ ‌های معدنی پس از استخراج طی می‌ کنند خردایش نام دارد. با توجه به تنوع سنگ ‌های معدنی باید از دستگاه ‌های سنگ شکن مختلف و متنوع استفاده کرد. امروزه  پیشرفت علم باعث تولید دستگاه‌ های سنگ شکن بسیار پیشرفته و مدرن شده است که می ‌توان با استفاده از آن‌ها انواع سنگ ‌ها را به شکل‌های مورد نظر در آورد. از آنجایی که برخی سنگ‌ ها در مسیر طی کردن مراحل خردایش پودر می ‌شوند باید به توجه به نوع سنگ ‌های معدنی از انواع دستگاه سنگ ‌شکن استفاده کرد.

سنگ‌ شکن‌ ها به چند دسته تقسیم می ‌شوند؟

دستگاه‌ های سنگ شکن با توجه به محل قرارگیری در خط تولید به سه دسته سنگ شکن اولیه، ثانویه و ثالثیه تقسیم می ‌شوند. دستگاه ‌های سنگ‌ شکن اولیه در ابتدای راه باید خوردایش سنگ ها را انجام داده و توانایی کوچک کردن آنها را داشته باشند؛ مانند سنگ شکن فکی و هیدروکن که در ابتدا سنگ‌ های بزرگ را به چند سنگ کوچک تقسیم می ‌کنند.

 پس از کوچک شدن سنگ‌ ها باید مرحله دوم خردایش انجام گیرد. این مرحله توسط سنگ شکن ‌های ثانویه انجام شده و سنگ ‌ها کوچکتر می ‌شوند. چنانچه اندازه سنگ‌ ها باز هم بزرگ باشد باید در مرحله سوم و از طریق دستگاه‌ های دیگری قطعات سنگی کوچک‌ تر گردند. سنگ ‌های خروجی سنگ ‌شکن ‌های ثانویه وارد ماسه ‌ساز‌ها شده و به قطعات بسیار ریز تبدیل می‌گردند. در ادامه مطلب انواع سنگ شکن را بشناسید.

سنگ شکن فکی

اولین سنگ شکنی که در خطوط فرآوری مواد طبیعی قرار می ‌گیرد، سنگ شکن فکی است. این سنگ ‌شکن توانایی خرد کردن سنگ ‌های سخت و بسیار بزرگ و مستحکم را دارد. در داخل سنگ ‌شکن فکی دو فک ثابت وجود دارد که با قرار گرفتن سنگ ‌ها بین این دو فک و فشار لازم ناشی از حرکت آنها سنگ بزرگ به قطعات ریزتری تبدیل می‌ گردد.

سنگ ‌شکن‌های فکی در ظرفیت ‌های متنوعی تولید شده و بستگی به خروجی مورد انتظار می ‌توانید انواع آن‌ها را خریداری نمایید. ظرفیت سنگ ‌شکن  نشان می ‌دهد یک دستگاه در یک ساعت توانایی خرد کردن چند تن سنگ را دارد. جنس بدنه این دستگاه از فولاد منگنزدار بوده و مقاومت بالایی در برابر ضربه و سختی سنگ دارند. سنگ ‌شکن‌ های فکی کاربرد بسیار زیادی در معدن، ساخت ‌و ساز، متالوژی و مقاوم ‌سازی جاده دارند.

سنگ شکن کوبیت

دستگاه سنگ شکن کوبیت یا همان سنگ شکن ضربه ‌ای با استفاده از ضربات ورودی از سمت چکششان می ‌توانند سنگ ‌ها را را خورد کنند. سنگهای کوچک شده توسط سنگ ‌شکن فکی به سنگ ‌شکن کوبیت ارسال شده تا اندازه آن‌ها کوچکتر شود. پس از ورود به داخل کوبیت سنگ ها با چکش‌ ها‌ برخورد کرده که این چکش ‌ها می ‌توانند علاوه بر کوچک کردن سنگ‌ها، آنها را به سمت سندان دستگاه پرت کنند.

 داخل سندان سنگ ‌شکن کوبیت چکش ‌ها و بغل بندهایی نصب شده که با ورود ضربه سنگ‌ ها را خورد می‌ کنند.  این کار تا زمانی ادامه پیدا می ‌کند که سنگ ‌ها به اندازه تعیین شده برسند. به دلیل ظرفیت بالا و توان قابل توجه سنگ شکن کوبیت، این سنگ ‌شکن در بین صنایع مختلف محبوبیت زیادی داشته و هزینه‌ های تعمیر و نگهداری آن نسبت به دیگر دستگاه ‌ها پایین ‌تر است.

سنگ ‌شکن هیدروکن

سنگ شکن هیدروکن در مرحله اولیه یا ثانویه مورد استفاده قرار گرفته و می ‌تواند سنگ‌ های بسیار سخت را خرد کند. عملیات کوچک ‌سازی مواد معدنی در سنگ ‌شکن هیدروکن با بسته شدن منتل و کانکیو انجام می‌ گیرد. روغنکاری خودکار در این سنگ‌ شکن موجب طولانی شدن عمر قطعات آن می ‌شود. قطعات سنگ ‌شکن هیدروکن از فولاد منگنزی مولیبدن ‌دار ساخته شده و مقاومت بالایی دربرابر انواع ضربات دارند. از جمله ویژگی‌ های مثبت این سنگ‌ شکن می ‌توان به مقاومت و توان بالا و بدنه مستحکم آن اشاره کرد. هزینه نگهداری و تعمیرات این دستگاه مناسب بوده و طول عمر بالایی دارند.

دیگر ماشین ‌آلات مورد نیاز

برای انجام خرد کردن سنگ ‌های بسیار بزرگی که از معادن استخراج می‌ شوند علاوه بر دستگاه‌ های سنگ ‌شکن به تجهیزات دیگری نیز نیاز است. این تجهیزات کمک می‌ کنند که سرعت بالاتری برای به وجود آمدن سنگ ‌های مورد نیاز و ماسه ‌ها انجام شود. امروزه پیشرفت علم باعث شده که تمام عملیات با دستگاه ‌ها انجام شود و از ابتدا تا انتهای کار نیازی به نیروی انسانی وجود نداشته باشد. دستگاه فیدر سنگ ‌شکن هم یکی دیگر از دستگاه ‌هایی است که برای خردایش مناسب است.

از تجهیزات مورد نیاز دیگر برای خرد کردن سنگ ‌ها می ‌توان به نوار تقاله، ماسه ‌شور، ماسه ‌ساز و… اشاره کرد. برای مثال نوار نقاله دستگاه کاربردی برای جابجایی سنگ ‌های سنگین بوده که می ‌توان با استفاده از آن سنگ ‌ها را از یک نقطه به نقطه دیگر جابجا کرد. در خطوط تولید شن و ماسه هم باید به کمک ماسه شور و خشک‌ کن سنگ‌های خروجی را شسته و تمیز کرد. استفاده از این تجهیزات باعث افزایش کیفیت مواد خروجی می گردد. تمام دستگاه‌ های صنعتی در عملیات خردایش باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا بتوان سرعت خردایش را افزایش داده و مقدار بیشتری شن و ماسه تولید کرد.

جمع بندی

در کشور ما معادن بسیار زیادی وجود دارد که مواد بسیار با ارزش از معادن آن استخراج می‌ شوند. این مناطق بیشتر در اطراف شهرها و استان‌ ها وجود داشته و دستگاه‌ های صنعتی می ‌توانند به راحتی در آنجا مستقر شوند. پس از عملیات خروج سنگ‌های بسیار بزرگ از سطح و دل زمین، عملیات خردایش باید توسط افرادی انجام گیرد که توانایی لازم برای کار کردن با دستگاه ‌های صنعتی سنگ ‌شکن را داشته باشند. امیدواریم با مطالعه مطالب بالا بتوانید شناخت کافی از این دستگاه ‌ها پیدا کنید.

منبع: امیران سنگ شکن https://amiransangshekan.com/

دکمه بازگشت به بالا