اقتصادیبرترینهای کسب و کار

بالانس در فارکس چیست؟

بالانس در فارکس یا همان موجودی حساب چیست؟

برای شروع ترید در بازار فارکس به مقدار مشخصی سرمایه (Account Balance) نیاز است. این سرمایه نسبت به حساب معاملاتی و بروکر انتخابی متغیر است. پس بالانس در فارکس مقدار وجه واریز شده است. بنابراین مبلغی را که در یک بروکر یا ارائه دهند CFD قرار می دهیم تا با استفاده از آن در بازار اوردر گذاری کنیم بالانس می گویند. در ادامه این مطلب به معرفی و نقش بالانس در فارکس می پردازیم و آموزش ثبت نام در آلپاری را نیز در ادامه خواهیم آورد. ما را تا انتها همراهی کنید.

تاثیر بروکر و حساب معاملاتی بروی بالانس

بروکرها در بازار فارکس دارای سیاست های متفاوتی هستند و حساب های معاملاتی را که ارائه می دهند دارای حداقل واریز می باشد که با بروکرهای دیگر تفاوت دارد به همین جهت مبلغ یا سرمایه اولیه را که در یک حساب معاملاتی واریز می کنیم با بروکر در ارتباط است.

تاثیر برآیند معاملات بر بالانس

بالانس در فارکس Account Balance همان وجه نقدی است که در ابتدا وارد بروکر می کنیم و سپس با انجام معامله از آن کم یا زیاد می شود. بنابراین مجوع سود زیان در بازار بروی شاخص بالانس Balance اعمال می شود. به همین جهت به آن بالانس می گویند. بالانس در لغت به معنای تعادل است و به همین دلیل برآیند معاملات با شاخص بالانس در فارکس نمایش داده می شود.

Balance= مانده حساب یا حداکثر وجه نقدی که قابل برداشت است.

بنابراین اگر 500 دلار در یک حساب معاملاتی واریز کنیمف بالانس حساب ما برابر با 500 خواهد بود.

باز کردن یک معامله چگونه بروی بالانس تاثیر می گذارد؟

فرض کنید مقدار مشخصی سرمایه مثلا 500 دلار، در یک بروکر با انتخاب یک حساب معاملاتی واریز کرده ایم. تصمیم به باز کردن یک پوزیشن خرید یا فروش می گیریم.

حال چه تغییری در بالانس حساب ایجا می شود؟ هیچ

بالانس یا موجودی حساب در فارکس تا پایان بسته شدن معامله هیچ گونه تغییری نمی کند و پس از بسته شدن ترید سود یا زیان حاصله از معامله بروی Balance اعمال می شود.

بالانس در حساب فارکس (balance) چیست؟

برای شروع معامله‌گری در فارکس، شما باید یک حساب در یک بروکر فارکس باز کنید. درست مثل یک بانک که در آن حساب باز می‌کنید؛ به محض اینکه حساب شما توسط بروکر یا کارگزار تایید شد و اصطلاحاً وریفای آن انجام شد، می‌توانید پول خود را درون حساب واریز کنید. این واریزی که انجام می‌دهید همان «بالانس در حساب فارکس» است که آماده برای شروع معامله است اما حتماً‌ با توجه به مفهوم سرمایه ریسک‌پذیر باید واریز شود.

اما قبل از واریز دست نگه دارید:

    سرمایه ریسک پذیر همان مقدار پولی است که شما در صورت از دست دادن آن، به بخش اصلی زندگی خود صدمه نمی‌زنید. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با حساب دمو شروع به تمرین کنید.

بالانس در حساب فارکس به چه معناست؟

 با این تفاسیر، بالانس (Balance)، همان مقدار مشخص پولی است که در حساب خود در ابتدای کار واریز کرده‌اید. بالانس شما به شما نشان می‌دهد، با چه مقدار سرمایه می‌توانید شروع به ترید کنید. اگر شما ۱۰۰۰ دلار در حساب خود واریز کنید، پس بالانس شما ۱۰۰۰ دلار است. در یک کلام ساده :بالانس (Balance)، موجودی شما برای ترید است. اگر شما وارد یک معامله شوید یا در اصطلاح فارکس، یک پوزیشن باز کنید؛ بالانس شما تغییری نمی کند تا وقتی که پوزیشن خود را ببندید.

به زبان ساده‌تر، بالانس شما تنها در ۳ حالت زیر تغییر می‌کند:

۱. وقتی مبلغ اضافه‌ای در حساب خود واریز کنید

۲. وقتی یک پوزیشن را ببندید.

۳. وقتی یک پوزیشن را برای نیمه شب نگه دارید و به آن سواپ یا رول اوور تعلق بگیرد.

از آن‌جایی که ما در مورد مارجین تریدینگ بحث می‌کنیم، مفهاهیم سواپ به این موضوع ربطی ندارد، پس فقط به صورت مختصر به آن می‌پردازیم، زیرا به بحث بالانس ارتباط دارند. فقط این موضوع را بدانید که پوزیشنی که برای چند ساعت ادامه یابد با پوزیشنی که برای نیمه شب ادامه یابد(تا روز بعد طول بکشد) تفاوت دارد.

به پروسه ادامه یافتن یک پوزیشن از یک روز کاری به روز بعد، رول اوور (Rollover) می‌گویند. اکثر بروکر‌ها رول اوور را به صورت اتوماتیک اجرا می‌کنند؛ به این صورت که به صورت همزمان پوزیشن باز را در انتهای روز به صورت خودکار می‌بندند و یک پوزیشن جدید با مشخصات مشابه را در شروع روز کاری بعد باز می‌کنند.

در طول این پروسه، چیزی به نام سواپ (Swap) محاسبه می‌شود. یک سواپ هزینه‌ای است که در صورت باز ماندن پوزیشن در شب، یا از شما گرفته می‌شود یا به شما داده می‌شود. اگر این هزینه به شما داده شود (paid swap)، مبلغی به حساب شما اضافه می‌شود

اگر از شما گرفته شود(charged swap)، مبلغی از حساب شما کم می‌شود. مگر آنکه شما پوزیشنی با اندازه و حجم زیاد باز کرده باشید، وگرنه مبلغ سواپ معمولا اندک است و هر شب که پوزیشن باز بماند، به اندازه آن اضافه می‌شود. در داخل متاتریدر، شما می‌توانید سواپ تعیین شده در پوزیشن باز خود را ببینید (اگر بیش از یک روز آن را باز نگه دارید). برای دیدن این بخش، در متاتریدر در پنجره “Terminal” روی “Trade” کلیک کنید یا به صورت ساده “ctrl+t” را بزنید تا این بخش را ببینید.

همانطور که در عکس بالا مشخص است، بالانس (Balance) به صورت واضح مشخص است و می‌توانید آن را ببینید. در مثال بالا، بالانس حساب یا مبلغ واریزی اولیه حساب برابر 990.16 USD است که یعنی ۹۹۰.۱۶ دلار آمریکا. همچنین سواپ (swap) که به آن اشاره شد برابر 0.01 USD یا ۱ سنت است.

معرفی بالانس در فارکس از زاویه ای دیگر

اطلاع از مفاهیم پایه بازار فارکس به معامله‌گران مبتدی کمک می‌کند تا با چگونگی باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی آشنا شوند و همچنین به مقدار سود، زیان و ریسک معاملات خود پی ببرند. اصطلاحات فارکس به هم وابسته هستند؛ به همین خاطر باید با همه آن‌ها آشنایی داشته باشیم. در این مطلب به‌صورت جامع به بررسی ماهیت بالانس حساب در فارکس می‌پردازیم و به سایر مفاهیم  مرتبط با آن بحث خواهیم کرد. اگر شما هم می‌خواهید در این بررسی با ما همراه باشید، تا انتهای این متن را مطالعه فرمایید.

تعریف بالانس در فارکس

بالانس یا Balance به معنی موجودی حساب فارکس است. یعنی شما هر مقداری که بر روی حساب بروکر (کارگزار) خود داشته باشید، مقدار بالانس حساب‌تان خواهد بود.

موجودی و بالانس حساب فارکس

برای مثال، شما مبلغ ۴۰۰۰ دلار را به حساب فارکس خود واریز می‌کنید؛ اگر هیچ پوزیشن باز در حسابتان نداشته باشید، مقدار بالانس حساب‌تان برابر با همان ۴۰۰۰ دلار خواهد بود. اما اگر شروع به معامله کنید، بسته به مقدار معامله شما، بالانس حسابتان کاهش پیدا می‌کند. مثلاً اگر شما یک پوزیشن ۱۵۰۰ دلاری باز کنید، حالا موجودی یا بالانس‌تان برابر با ۲۵۰۰ دلار خواهد بود. (۲۵۰۰ = ۱۵۰۰ – ۴۰۰۰)

بالانس حساب در فارکس، بعد از هر برداشت یا واریز متغیر است. یعنی اگر شما علاوه بر ۴۰۰۰ دلار فوق، ۳۰۰۰ دلار دیگر نیز به حسابتان تزریق کنید، حالا مقدار بالانس در فارکس شما برابر با ۷۰۰۰ دلار خواهد بود. (۷۰۰۰ = ۳۰۰۰ + ۴۰۰۰)

هربار که شما مبلغ بیشتری به حسابتان وارد کنید، مقدار بالانس حساب در فارکس شما بیشتر خواهد شد. این مورد در برداشت وجه هم صدق می‌کند. یعنی اگر شما از ۷۰۰۰ دلار بالانسی که دارید، ۲۰۰ دلار را برداشت کنید، باز هم حسابتان دچار تغییر بالانس شده و حالا مقدار موجودی حساب‌تان برابر با ۵۰۰۰ دلار خواهد بود. (۵۰۰۰ = ۲۰۰۰ – ۷۰۰۰)

چگونه می‌توان بالانس حساب در فارکس را مشاهده کرد؟

برای اینکه به موجودی حساب فارکس خود پی ببریم، باید مقدار آن را در متاتریدر مشاهده کنیم. متاتریدر (MetaTrader) نرم‌افزار دسترسی به حساب فارکس در بسیاری از بروکرها است. در واقع شما به کمک این نرم‌افزار است که می‌توانید بالانس حساب در فارکس خود را مشاهده کنید. آن‌گاه در قسمت اطلاعات حساب، مقدار موجودی به‌راحتی قابل نمایش خواهد بود. حال شما می‌توانید بسته به مقدار بالانس، معاملات مورد نظر خود را استارت بزنید. البته اگر مقدار موجودی شما کمتر از مقدار معامله‌ای باشد که می‌خواهید آغاز کنید، باید از لوریج استفاده کنید.

لوریج به مقدار اعتباری گفته می‌شود که توسط بروکر به حساب فارکس‌تان اضافه می‌شود. آن‌گاه به کمک لوریج می‌توانید معاملات بزرگتری را آغاز کنید. تمام بروکرها مقدار مشخصی از لوریج (Laverage) را به کاربران خود ارائه می‌دهند. این مقدار می‌تواند توسط خود کاربران نیز تعیین شود.

بالانس چه تاثیری بر سایر اصطلاحات فارکس دارد؟

مقدار بالانس حساب در فارکس بر مقدار اکوئیتی تاثیر دارد. اکوئیتی یا «Equity» به بالانس حساب در فارکس به‌اضافه‌ی تمام سود و زیان‌های حاصل از پوزیشن‌های باز گفته می‌شود. همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، وقتی یک معامله‌گر، یک یا چند پوزیشن معاملاتی را باز می‌کند، مقدار بالانس کاهش پیدا می‌کند، اما پوزیشن‌های باز، سود یا زیان در بر خواهند داشت. این سود و زیان به همراه مقدار بالانس (موجودی باقی مانده در حساب) جمع می‌شود و اکوئیتی را ایجاد می‌کند. البته اگر هیچ معامله‌ای در کار نباشد، این دو مقدار برابر خواهند بود. (Balance = Equity)

بهتر است بدانید که در صورت انجام معامله، هرگز مقدار بالانس به صفر نمی‌رسد (مگر اینکه معامله به صورت ۱۰۰ درصد وارد زیان شود). همیشه وقتی معامله‌ای آغاز می‌شود، علاوه بر مقداری از بالانس حساب در فارکس که برای آغاز معامله کسر می‌شود، مقداری از آن نیز به عنوان مارجین در حساب باقی می‌ماند. مارجین یا «Margin» به حاشیه سود معاملات فارکس گفته می‌شود که برای تضمین آن معاملات، توسط بروکر بلوکه می‌شود. در این صورت وقتی پوزیشن وارد ضرر شود، مقدار زیان از مارجین حساب کسر خواهد شد.

موجودی و بالانس حساب سرمایه گذاری چیست؟

موجودی (equity) مجموع دارایی کل حساب سرمایه گذاری هنگام آخرین رول اور که به سرمایه گذار تعلق دارد.

بالانس (balance)مجموع تمام واریزها و برداشت ها از حساب سرمایه گذاری که با توجه به آنها کارمزد مدیر پرداخت می شود. پس از اتمام هر رول اور و پرداخت کارمزدها، بالانس و موجودی حساب سرمایه گذاری برابر خواهند شد.

همچنین یک شاخص اطلاعاتی دیگر به نام افزایش موجودی خالص وجود دارد. این شاخص افزایش موجودی خالص که در نتیجه معاملات مدیر از زمان آغاز کار حساب سرمایه گذاری را نشان می دهد.

افزایش موجودی خالص = موجودی – مبلغ کل تمام برداشت ها از حساب سرمایه گذاری + مبلغ تمام برداشت های ئاقعی از حساب سرمایه گذاری.

مثال:

سرمایه گذار با شرایط مدیر 50% از سود 000 1 USD به حساب سرمایه گذاری واریز می کند. پس از واریز بالانی، موجودی و موجودی خالص برابرند با 000 1 USD. پس از انجام معاملات سود دریافت شده به حساب وارد شده و موجودی حساب برابر شده است با 500 1 USD. در پایان معاملات مدیر با توجه به شرایط مدیر به مدیر مبلغ 250 USD بعنوان کارمزد (50% از بازده که برابر بوده است با 500 USD) پرداخت می شود. پس از پرداخت کارمزد مدیر، بالانس، موجودی و موجودی خالص حساب سرمایه گذاری برابر است با 250 1 USD.

تغییر بالانس در صورت برداشت وجه از حساب

در صورت برداشت از حساب بالانس و موجودی به میزان برداشت تغییر خواهند کرد، اگر موجودی بیشتر و یا برابر است با بالانس.

مثال شماره یک:

بالانس حساب سرمایه گذاری برابر است با 000 1 USD. هنگام انجام معاملات در حساب سرمیه گذاری سود کسب می شود و پس از اتمام معاملات بالانس و موجودی حساب سرمایه گذاری برابر شده است با 500 1 USD. سرمایه گذار درخواستی برای برداشت 100 USD ارسال می کند. پس از اجرای درخواست بالانس و موجودی حساب برابر خواهد شد با 400 1 USD.

مثال شماره دو:

بالانس حساب سرمایه گذاری برابر است با 000 1 USD. هنگام انجام معاملات در حساب سرمیه گذاری زیان دریافت می کند. و پس از اتمام معاملات بالانس و موجودی حساب سرمایه گذاری برابر شده است با 500 USD. سرمایه گذار درخواستی برای برداشت 100 USD و یا 20% از بالانس ارسال می کند. پس از اجرای درخواست بالانس، موجودی و موجودی با توجه به کارمزد مدیر به ترتیب برابر خواهند بود با 800 ، 400 USD و 400 USD USD.

اگر هنگام برداشت در حساب سرمایه گذاری سود موجود باشد مدیر کارمزد خود را از این مبلغ دریافت خواهد کرد.

مثال:

فرض می کنیم پس از چند هفته معامله مدیر 20% سود برای سرمایه گذار کسب کرده است. کارمزد مدیر در لیست شرایط مدیر برابر است با 50%. موجودی اولیه حساب سرمایه گذاری بربر بوده است با 000 1 USD.

بالانس حساب سرمایه گذاری همان 000 1 USD است. کارمزد مدیر بربر است با نصف سود بدست آمده یعنی 100 USD. موجودی با توجه به کارمزد مدیر برابر خواهد بود با 200 1 USD، و موجودی برابر است با 100 1 USD (بدون کارمزد مدیر). مدیر 110 USD یعنی 10% از موجودی را برداشت می کند. بالانس، موجودی و موجودی با کارمزد مدیر به ترتیب برابر خواهند بود با 900 USD و 990 USD و 1080 USD. مدیر 10% از کارمزد خود یعنی 10 USD را نیز دریافت خواهد کرد.

مرجع مقاله:

https://itsca-brokers.com/forex/alpari-broker-registration-training/

سعید محمدی

سعید محمدی یکی از مشاوران مالی و مدیران وبسایت ایتسکا است که همزمان به عوان مشاور با سازمان های غیر انتفاعی نیز فعالیت میکند. در حال حاضر، مدیریت وبسایت ایتسکا، حقیقت سنجی محتوا در وبسایت های مالی و همچنین آموزش های خصوصی در خصوص بازار های مالی، از فعالیت های اصلی سعید است.
دکمه بازگشت به بالا