اجتماعیبرترینهای کسب و کار

کرایه ماشین چند درصد افزایش یافته

افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال 1401

بررسی نرخ اجاره ماشین و کرایه انواع تاکسی، سرویس مدارس و تعیین بهای انواع خدمات تاکسیرانی در سال 1401 در صحن شورای شهر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. در ابتدا مهدی اسماعیل بیگی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران صبح امروز با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران در دفاع از لایحه نرخ کرایه تاکسی در سال آینده گفت: سازمان تاکسیرانی ۷۸ هزار تاکسی دارد که ۵۰ درصد ناوگان فرسوده است. وی با بیان اینکه میانگین سنی رانندگان بیش از ۵۵ سال است گفت: در این ایام که رانندگان با مشکلات معیشتی زیادی دست و پنجه نرم می کنند ما به کرایه در بخش تاکسی نیازمند هستیم.

اسماعیل بیگی با بیان اینکه پیش بینی شده که با توجه به قیمت بالای خودرو ، بیمه ، هزینه های زندگی و نگهداشت خودرو، به طور میانگین کرایه تاکسی ۲۵ درصد و در برخی خطوط تا سقف ۳۵ درصد افزایش یابد گفت: همچنین پیشنهاد شده که در هنگام شب کرایه تاکسی ۲۰ درصد افزایش یابد و این در حالی است که بهای خدمات به تاکسیرانان در حوزه صدور پروانه ، حکم خط و غیره نیز ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: البته بر روی مسائل هوشمندسازی تاکید داریم به طوری که اگر رانندگان از خدمات هوشمند استفاده کنند پیش بینی ۷۰ درصد تخفیف در ارائه بها به خدمات آن شده است.

 

سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در جریان بررسی لایحه افزایش کرایه تاکسی در سال آینده گفت: پیشنهاد می شود که نرخ کرایه تاکسی متوسط افزایش ۲۵ درصدی داشته باشد و همچنین پیش بینی استفاده از خودروهای با کیفیت بالاتر نیز در این لایحه شده است که می‌توانند در صورت فراهم شدن این امکان طبق مصوبات دوره های قبل افزایش نرخ داشته باشند.

وی با بیان اینکه استفاده از نظام پرداخت الکترونیک در سال آینده جزو تعهدات تاکسیرانی است گفت: امکان متغیر بودن کرایه در ساعات پیک نیز وجود دارد.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: در این لایحه آمده است که به طور متوسط نرخ کرایه ۲۵ درصد افزایش یابد اما در برخی خطوط که نیاز به تغییر نرخ است می توانند تا ۳۵ درصد افزایش نرخ داشته باشند. اما در خطوط دیگر باید کمتر از ۲۵ درصد افزایش نرخ باشد که بالانس این عدد به ۲۵ درصد برسد.

این عضو شورای شهر تهران بیان داشت:برای تردد شب  یعنی از ساعت ۲۲ تا  ۶ صبح افزایش ۲۰ درصدی تعرفه در نظر گرفته شده است چراکه نظامات جبرانی پیش بینی شده تا بتوانیم تاثیر تورم را در رانندگان تاکسی کاهش دهیم.

سرانجام اعضای شورای اسلامی شهر تهران با حداکثر آراء افزایش میانگین ۲۵ درصد نرخ کرایه تاکسی را تصویب کردند.

علوی: توجه ویژه به هوشمند سازی در حوزه تاکسیرانی پایتخت

سپس احمد علوی در واکنش به  این تبصره گفت: هر ساله برای هوشمندسازی در این لوایح  اعتباراتی در نظر گرفته می شود اما هیچ اتفاقی نمی افتد و  باید فکری اصولی برای این مسئله انجام داد.

در ادامه شمس احسان گفت: ۲۵ درصد قرار است به نرخ کرایه اضافه شودو  حالا ۳۰ درصد نیز به کرایه در ساعت اوج ترافیک اضافه می شود یعنی عملا ۵۵ درصد به نرخ کرایه اضافه می شود که این باعث نارضایتی مردم خواهد شد.

حبیب کاشانی نیز در واکنش به این تبصره گفت: آیا مردم باید حواسشان به ساعت و کلیومتر باشد و آیا باید کتابچه در جیبشان باشد که بدانند چقدر پرداخت کند.

مهدی چمران در واکنش به این اعتراضات گفت: این تبصره برای تاکسی های گردشی و نه خطی است و قرار است یک سامانه راه اندازی شود که در این خصوص به مردم اطلاع رسانی شود.

شفیعی معاون حمل و نقل شهرداری در پاسخ به این اعتراضات گفت: ما ناچار هستیم که به سمت هوشمندسازی و استفاده از سیستم های نوین حرکت کنیم و می بینیم رقابتی بین تاکسی های اینترنتی و تاکسیرانی وجود دارد و حتی بخشی از رانندگان تاکسی در  سامانه های اینترنتی فعالیت می‌کنند اما دقت داشته باشید که باید انعطاف در قیمت گذاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در نیمه اول سال آینده سامانه الکترونیکی تاکسیرانی راه اندازی می شود، گفت: در سالهای آخر سیستم کیو آر کد در تاکسی ها تعبیه شده که مسافران می توانند کرایه شان را به صورت مشخص پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه باید به سمتی برویم که در محاسبه کرایه همچون تاکسی های اینترنتی براساس مدت سفر و ترافیک، نرخ مشخص شود، اظهار کرد: در حال حاضر دامنه تغییر قیمت در تاکسی های اینترنتی ۱۸۰ تا ۲۰۰ درصد است اما ما در این لایحه حداکثر ۳۰ درصد مشخص می کنیم و این ۳۰ درصد هم قطعی نیست بلکه متناسب با مدت زمان سفر و ترافیک مشخص می شود.

وی با اشاره به لزوم انعطاف پذیری در نرخ گذاری گفت: برخی تاکسی های اینترنتی در زمان ترافیک و در برخی مواقع حتی تا ۱۸۰ درصد افزایش قیمت دارند و اگر ما به سمت ارائه خدمات منعطف نرویم همه تاکسی ها در مواقع حساس به دلیل ناعادلانه بودن نرخ به دربستی تبدیل می شوند.

چمران در واکنش به این توضیحات گفت: باید سیستمی طراحی شود همچون اسنپ که در اوج ترافیک کرایه مشخص باشد و مسافر بداند که  با چه مبلغی می تواند به مقصد برسد و همچنین باید مسئله پرداخت پول نقد در تاکسی ها حذف شود مخصوصا حالا که بیماری کرونا آمده است.

چمران: تاکسیرانی 6 ماه  فرصت تجهیز سامانه متمرکز تعیین نرخ کرایه دارد

رییس شورای شهر تهران افزود: پیشنهاد می شود اعلام کنیم که افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی ها در اوج ترافیک منوط به راه اندازی سیستم هوشمند باشد و همچنین شهرداری تهران ۶ ماه فرصت دارد که نسبت به راه اندازی این سامانه اقدام کند.

وی گفت: این یک خواهش نیست و اگر ظرف مدت شش ماه راه نیفتد رئیس سازمان تاکسیرانی مسئول است وباید پاسخ دهد و ایشان دیگر رئیس سازمان نخواهد بود و باید صریح بگویم.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران این تبصره را با این شرط که افزایش نرخ ۳۰ درصدی در زمان پیک منوط به راه اندازی سامانه هوشمند باشد و شهرداری ظرف مدت شش ماه باید آن را طراحی کند، رای تصویب کردند.

ناصر امانی،عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی نرخ کرایه انواع تاکسی و سرویس مدارس و تعیین بهای انواع خدمات تاکسیرانی در سال ۱۴۰۱ گفت: در لایحه ذکر شود حداکثر افزایش  ۳۵ درصد باید باشد. استفاده از «تا» به جای «حداکثر» جای اعمال سلیقه را باز می‌گذارد. اگر بنا نیست بیشتر از ۳۵ درصد افزایش پیدا کند از واژه حداکثر استفاده شود .این پیشنهاد به تصویب رسید.

وی همچنین در ادامه تاکید کرد: نرخ‌گذاری تاکسی با نرخ‌‌گذاری مترو و اتوبوس متفاوت است،در نرخ‌گذاری تاکسی بر لبه تیغ حرکت می‌کنیم و هر انحراف به ضرر مردم یا تاکسیرانان است. در نتیجه باید مصوبه‌ای داشته باشیم که تفسیر و تنازع را تا حد ممکن کاهش دهیم.

امانی اضافه کرد:اعداد افزایشی باید در قالب جدول و به صورت کمی و مشخص باشد.هوشمندسازی آرزوی ما است و اتفاق خوبی است اما هنوز عملیاتی نشده و اجرای آن ابهاماتی دارد و تا آن زمان همه چیز کمی و مشخص باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در واکنش به اظهارات مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مبنی بر راه‌اندازی سامانه هوشمند تاکسیرانی گفت:وقتی مدیرعامل می‌گوید هم‌اکنون امکان راه‌اندازی آن وجود دارد چرا تا پایان سال مهلت بدهیم؟ ما در مصوبه‌های زیادی شهرداری را موظف کردیم اما خیلی از آن‌ها عملیاتی نشد و هیچ مدیری هم بابت انجام ندادن مصوبه بازخواست نشده است.در نتیجه اگر الان امکان‌ راه‌اندازی دارد،معطل نکنیم که باز مردم در ترافیک یا بارندگی گرفتار در صف تاکسی بشوند و‌تاکسیرانان هم به حق از صف بیرون بیایند یا مسافر دربستی بگیرند.

وی همچنین در ادامه تاکید کرد: در مصوبه ما باید مستقیم شهرداری تهران را مورد خطاب قرار بدهیم و نه سازمان یا شرکت را. مهدی چمران،رییس شورای شهر تهران با تاکید بر این موضوع گفت که؛ باید این موارد اصلاح شود.

همچنین در ادامه جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران بررسی تبصره های لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال جدید را در دستور کار قراردادند که تشکری هاشمی گفت: براساس یکی از تبصره های این لایحه نرخ کرایه سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به صورت میانگین ۲۵  درصد و تا سقف ۳۵ درصد افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه این افزایش نرخ براساس نرخ مصوب حمل و نقل دانش آموزی خواهد بود تصریح کرد: براساس جدول پیمایش همه سرویسهای مدرسه ۲۵ درصد افزایش خواهند داشت اما در برخی شرایط خاص تا ۳۵ درصد این افزایش خواهد بود.

در ادامه تشکری هاشمی اظهار کرد: براساس یکی از تبصره ها سازمان تاکسیرانی موظف است در ازای صدورپروانه تخصصی و نظارت بر شرکتهای حمل و نقلی مبلغ ۲ درصد از قراردادها را اخذ کند.

بابایی عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد: از آنجایی که شرکت خودرو سرویس متعلق به شهرداری تهران است این دو درصد به یک درصد کاهش یابد.

سید جعفر تشکری هاشمی درادامه جلسه و در تشریح ماده  26 اظهار داشت: سازمان نظارت بر تاکسیرانی مجاز است تا سقف 80 درصد به نرخ کرایه انواع تاکسی‌های ارائه دهنده خدمات ویژه افزوده و نسبت به اعلام آن به شرکت‌های خدمات ویژه اقدام کند و برچسب نرخ، مطابق با نوع خودرو در داخل تاکسی نصب شود و سازمان تاکسیرانی موظف است در این خصوص نظارت کافی داشته باشد.

تشکری در همین خصوص افزود: منظور از این ماده خودروهای پیشرفته‌تر تاکسیرانی مانند تویوتا و فولکس و هیوندا است که توسط شرکت‌ها خریداری می‎شود و قیمت و هزینه‌های بالاتری دارند. این ماده سابقا نیز وجود داشته است.

این ماده با 19 رای موافق تصویب شد.وی در خصوص ماده 27 نیز گفت: به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اجازه داده می‎شود نسبت به افزایش کرایه نرخ خدمات سرویس مدارس به طور متوسط 25 درصد تا سقف 35 درصد نسبت به نرخ سال گذشته اقدام نماید که این نیز ادامه همان تعرفه سابق است.

وی در ادامه به قرائت تبصره این ماده پرداخت و گفت: شهرداری مجاز است پس از بررسی صلاحیت صدور پروانه تخصصی ارائه خدمات سرویس مدارس، از کلیه شرکت های مجری این خدمات، به میزان 2 درصد از قرارداد شرکت های مذکور با مدارس را از ایشان دریافت نماید.

این ماده نیز به رای گذاشته شد و با 21 رای به تصویب رسید.

در ادامه جلسه ماده 28 لایحه قرائت شد که بر اساس آن  شهرداری تهران مجاز است برای شرکت‌هایی به غیر از شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی، که خواهان فعالیت به منظور حمل و نقل مسافر درون شهری هستند، پروانه تخصصی حمل و نقل صادر نماید و شرایط پذیرش و صدور پروانه بر اساس دستورالعملی خواهد بود که در چارچوب ظوابط به تصویب سازمان تاکسیرانی خواهد رسید.

تشکری در توضیح تبصره این ماده نیزافزود: سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران موظف است که در صورت صدور این پروانه دو درصد از کلیه قراردادهای منعقده و عملکرد شرکت های متقاضی با اشخاص ثالث را دریافت نماید و بابت صدور پروانه مربوطه، مبلغ 20 ملیون ریال از شرکت های متقاضی دریافت نماید.

این ماده نیز با اکثریت آرا تصویب شد.

تشکری در خصوص ماده 29 نیز گفت: طبق این ماده، تبصره یکم ماده دهم به شرح زیر اصلاح می‎گردد: سازمان تاکسی‌رانی مجاز است، برای صدور و یا تمدید پروانه بهره‌برداری شرکت‌های تاکسیرانی از ابتدای 1401، مبالغ مندرج در جدول را به ازای هرسال بابت هزینه صدور پروانه بر مبنای رتبه‌بندی دریافت نماید. سازمان تاکسیرانی می‎تواند هرساله با ارائه لایحه نرخ کرایه تاکسی در شهر تهران پیشنهاد خود را در خصوص اصلاحات به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

بر همین اساس ماده 29 لایحه تاکسیرانی نیز به رای گذاشته شد و به تصویب رسید.

در ادامه بررسی نرخ کرایه انواع تاکسی و سرویس مدارس و تعیین بهای انواع خدمات تاکسیرانی در سال 1401 تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اصلاحیه ماده 22 آیین نامه تاکسیرانی بیان داشت: در این اصلاحیه آمده است که به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهر تهران اجازه داده می شود با رعایت مقررات و ضوابط لازم الاجرا نسبت به واگذاری تبلیغات ناوگان تاکسیرانی در داخل و خارج وسیله تاکسی اقدام نماید. سهم مالکین وسیله نقلیه 75 درصد، سهم سازمان تاکسیرانی 15 درصد و مابقی به پلیس راهنمایی و رانندگی جهت نظارت میدانی اختصاص میابد.

وی در ادامه گفت: سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران مجاز است برابر مصوبه هیات عامل سازمان بخشی از درامد حاصل از تبصره را به شرکت های خصوصی که به نظارت بر اجرای این ماده می پردازند اختصاص دهد.

در ادامه مهدی اقراریان در پیشنهادی گفت: من مخالف 10 درصد سهم پلیس در این تبلیغات هستم و معتقدم این میزان می بایست برای تاکسیران ها در نظر گرفته شود چرا که پلیس از محل های مختلف بودجه دریافت می کند.

در تایید صحبت های اقراریان جعفر شربیانی پیشنهاد داد که درصدهای ارائه شده به 90 درصد برای راننده و 5 درصد تاکسیرانی و 5 درصد پلیس در نظر گرفته شود.

همچنین احمد صادقی پیشنهاد داد تا متن «به استناد مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به سازمان مدیریت و نظارت اجازه داده می شود» به این لایحه اضافه شود.

در ادامه مهدی چمران پیشنهاد صد در صد در اختیار قرار دادن درامد ناشی از تبلیغات به رانندگان تاکسی را داد.

در ادامه مهدی پیرهادی پیشنهاد میدهم سیاستگذاری و انجام فرایند تبلیغات توسط سازمان زیباسازی انجام شود تا از هرج و مرج در تبلیغات شهر جلوگیری شود.

از سوی دیگر حبیب کاشانی خواستار سرعت بخشی در روند رسیدگی به دستور جلسات شد و گفت: به نظرم این موضوع اولویت ما نیست و به موضوعات اساسی تر مردم بپردازیم.

اسماعیل بیگی مدیرعامل تاکسیرانی نیز بیان داشت: در خصوص اینکه سهم تاکسیرانی و سهم پلیس چه قدر باشد باید به این نکته توجه شود که ما در اجرای این طرح هزینه دارد. اگر این درصدها حذف شود تراز مالی ما با مشکل رو به رو می شود.

  با توجه به پیشنهادات ارائه شده این تبصره با 19 رای موافق به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

جزئیاتی از نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در پایتخت

طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران برای تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ و همچنین ابلاغیه فرمانداری تهران در راستای اعمال افزایش میانگین ۲۵ درصدی نرخ کرایه حمل و نقل عمومی، نرخ کرایه تاکسی و بلیت ناوگان مترو و اتوبوسرانی از فردا (یکم اردیبهشت ۱۴۰۱) افزایش پیدا می کند.

نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی شهر تهران به‌طور متوسط ۲۵ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا می کند؛ البته به نحوی که در هیچ خطی افزایش کرایه بیش از ۳۵ درصد اعمال نشود؛ نرخ کرایه خطوط مینی ‌بوسرانی هم برابر ۱/۲ نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی (بر مبنای طول خطوط) تعیین شده است.

افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی، به‌طور متوسط ۲۵ درصد و تا ۳۵ درصد نسبت به نرخ‌های پایه مصوب سال ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد. همچنین براساس مصوبه شورای شهر تهران با راه اندازی سامانه هوشمندسازی تاکسیرانی، رانندگان مجاز هستند تا ۳۰ درصد در زمان اوج ترافیک و بارندگی کرایه بیشتری از مسافران دریافت کنند. نرخ بلیت مترو تهران هم برای سال ۱۴۰۱ با ۲۵درصد افزایش در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسیده است.

درهمین رابطه؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی (مترو، اتوبوس و تاکسی) از روز پنجشنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۱، بیان کرد: نرخ کرایه حمل و نقل عمومی هرساله براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران اصلاح می‌شود. باتوجه به افزایش هزینه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی، نیاز مالی هر ناوگان برای افزایش خدمات حمل و نقلی بیشتر از رقم‌هایی است که به عنوان مصوبه درنظر گرفته شده است.

سید مجتبی شفیعی با بیان اینکه حداکثر افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی ۳۵ درصد و میانگین ۲۵ درصد برای سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته شده، افزود: همزمان با افزایش نرخ تورم، هزینه‌های نگهداری و نگهداشت هر مد حمل و نقلی، حقوق رانندگان و هزینه‌های جاری افزایش پیدا می کند اما باتوجه به سیاست حمایتی شهردار تهران، افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی به صورت میانگین ۲۵ درصد به تصویب رسیده است.

وی تاکید کرد: مابه‌التفاوتی که بین نرخ کرایه مصوب و قیمت واقعی خدمات دهی هر ناوگان وجود دارد توسط شهرداری تهران جبران می‌شود تا هزینه مازادی بر شهروندان تهرانی تحمیل نشود.

افزایش نرخ کرایه های تاکسی از ابتدای اردیبهشت ماه اعمال می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، زمان اعمال افزایش نرخ کرایه های تاکسی در سال جدید را نخستین روز اردیبهشت ماه اعلام کرد و گفت: فرآیند توزیع و الصاق برچسب های تعبیه شده ویژه افزایش نرخ کرایه تاکسی ها در سال جاری (که با توجه به ویژگی های خاص طراحی شده در آن مقدمه آغاز اجرای طرح پرداخت الکترونیک نیز محسوب می شود)، در حال انجام است و از نخستین روز اردیبهشت ماه در معرض دید شهروندان تهرانی قرار می گیرد.

مهدی اسماعیل بگی، با بیان این مطلب افزود: این افزایش براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، افزایش متوسط ۲۵ درصد به طور معمول و ۳۵ درصد بر اساس شرایط برخی خطوط و کاربری ها را شامل خواهد شد و مسافران می توانند با اسکن بارکد دوبعدی برچسب تعبیه شده، علاوه بر اطلاع از میزان کرایه، به خدمات دیگری نظیر امکان ثبت پیام تقدیر و تشکر، انتقاد و پیشنهاد و دیگر موضوعات در نظر گرفته شده به این منظور نیز دسترسی داشته باشند ضمن اینکه عملیات الصاق برچسب تاکسی های تلفنی و گردشی نیز طی هفته آتی انجام می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بار دیگر بر ابتدای اردیبهشت ماه به عنوان زمان در نظر گرفته شده برای اعمال افزایش نرخ کرایه تاکسی ها تاکیدکرد و گفت: شهروندان تهرانی در صورت مشاهده هر گونه تخلف می توانند با سامانه ۱۸۸۸ تماس گرفته، مراتب را به دست اندرکاران امر درسازمان تاکسیرانی شهر تهران اطلاع دهند.

تغییر قیمت بلیت متروی تهران از ابتدای اردیبهشت

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه نیز از تغییر قیمت بلیت متروی تهران و حومه براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ و ارائه تخفیف به استفاده کنندگان از کارت بلیت خبر داد.

مهدی شایسته اصل گفت: طبق مصوبه اعمال تغییر نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران که به تأیید شورای اسلامی شهر و فرمانداری تهران رسید، همانند سنوات گذشته و پس از اخذ تمامی مجوزهای قانونی از روز پنجشنبه یکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ تغییر قیمت بلیت با افزایش میانگین ۲۵ درصد انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه افزود: افرادی که از خطوط حومه‌ای استفاده می‌کنند باید در ایستگاه مبدأ بلیت تک سفره مخصوص حومه، هشتگرد و فرودگاه امام خمینی (ره) را تهیه کنند. مسافران با خرید این نوع بلیت می‌توانند بدون محدودیت مسافت طی شده به مقصد ایستگاه موردنظر خود در خطوط مختلف مترو تردد کنند.

شایسته با اشاره به اینکه مسافران شهر زیرزمینی با خرید بلیت تک سفره مترو به‌صورت غیرحضوری از طریق اپلیکیشن‌های مجاز معرفی شده یا دستگاه‌های خودکار فروش بلیت نصب شده در ایستگاه‌های مترو، می‌توانند از ۵درصد تخفیف بهره‌مند شوند، گفت: به‌منظور تشویق مسافران مترو به استفاده از کارت بلیت‌های مبلغ دار متناسب با مسافت طی شده حداکثر تا ۲۰ درصد بهای بلیت تک‌سفره، تخفیف ارائه خواهد شد.

همچنین مسافرانی که نسبت به احراز هویت خود در هنگام خرید یا شارژ کارت بلیت مبلغ‌دار اقدام کنند که به‌ عنوان کارت بلیت‌های مبلغ دار شخصی‌سازی‌شده شناخته می‌شود، ۵درصد تخفیف بیشتر علاوه بر سایر تخفیفات، دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسافران دارای کارت بلیت مبلغ دار، هنگام ثبت ورود کمترین بهای بلیت از اعتبار کارت آنها کسر می‌شود، خاطرنشان کرد: مسافران می‌توانند با ثبت خروج خود باتوجه‌ به مسافت طی شده مابه‌التفاوت مبلغ سفر را پرداخت کنند. همچنین در صورتی‌ که دارندگان کارت بلیت مبلغ دار هنگام خروج، بلیت خود را در دستگاه‌های کنترل قرار ندهند مابه‌التفاوت بالاترین بهای کارت بلیت مبلغ دار، از اعتبار کارت ایشان کسر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با تاکید بر اینکه شرایط و ضوابطی برای بهره مندی گروه‌های خاص از جمله سالمندان، دانش‌آموزان، دانشجویان از تخفیف‌های ۵۰ تا ۹۰ درصدی و همچنین کارت ویژه جانبازان ۲۵درصد به بالا و معلولین به‌صورت رایگان و نامحدود تعیین شده است، گفت: کارت بلیت اقشار خاص از طریق سایت eticket.tehran.ir در اختیار مسافران واجد شرایط قرار می‌گیرد. اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش ۲۵ درصدی کرایه تاکسی در پایتخت به طور میانگین در سال ۱۴۰۱ موافقت کردند و این مصوبه از فردا (پنجشنبه) قابل اجرا است.

دکمه بازگشت به بالا