برترینهای کسب و کارعمومی

چرا سپتیک تانک انتخاب مناسبی برای تصفیه فاضلاب می باشد؟

ضرورت استفاده از مخزان سپتیک در واحدهای خانگی و تجاری

همزمان با رشد روزافزون جمیت در جهان و افزایش فاضلاب تولید شده توسط انسان و دام و طیور همواره بحث سلامت محیط زیست و انسان از موضوعات و دغدغه‌های کارشناسان محیط زیست بوده است. بحث دفع اصولی فاضلاب و عدم انتشار آلودگی های ناشی از آن و شیوع بیماری های مختلف مسئله ای مهم و حیاتی برای تمامی کشورها به شمار می رود.

یکی از مهمترین منابع انتشار آلودگی و بیماری‌ها به شهرها، محیط زیست، آبهای سطحی و سفره آب های زیرزمینی، فاضلاب خروجی از منازل، ادرات، بیمارستان ها، کارخانجات، شهرک های صنعتی، مراکز پرورش دام و طیور و … می باشد. فاضلاب خروجی از توالت‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی و شخصی یکی از آلوده ترین فاضلابهایی است که در کل جهان تولید می گردد و پیدا کردن راههای مقابله با آلوده شدن خاک و آب و هوای هر شهری نیاز اصلی کارشناسان محیط زیست کشورهاست.

لذا سوال مهمی که به ذهن هر خواننده ای خطور میکند این است که آیا نباید راهی برای تجزیه، تصفیه، پیش تصفیه و کاهش بارآلودگی فاضلاب ها پیدا نمود؟ بشر با نگاه و بررسی اکوسیستم های طبیعی و الهام گرفتن از طبیعت به فکر تولید سپتیک تانک جهت جمع آوری فاضلاب و کمک به تجزیه سریعتر فاضلاب نمود که در ابتدا از مصالح قدیمی بنایی مانند آجر و خشت، بعد با استفاده از سیمان و بتن و با پیشرفت علم و آگاهی با استفاده از پلی اتیلن و فایبرگلاس به تولید سپتیک تانک های پیشرفته تر و راندمان بالاتر روی آورد.

البته خلاص شدن از شر زباله ها اعم از سرباره ها و ذرات جامد ریز و درشت موجود در فاضلاب خانگی و صنعتی، چه از طریق سیستم های فاضلاب مرکزی شهری و چه از طریق مخزن سپتیک، یک ضرورت بسیار مهم جوامع به شمار می رود و استفاده از هر کدام این دو روش جهت مهار میزان آلودگی ها و بیماریها بسیار مورد نیاز خواهند بود البته اگر به درستی طراحی و اجرا گردند.

بنابراین بیایید نگاهی به موارد مثبت استفاده و یا همان ضرورت به کار بستن گند انبار فاضلابی در جوامع مختلف بیندازیم و البته در ادامه بحث حتما به شما درباره برتری سپتیک تانک پلی اتیلن نسبت به مدل بتنی آن توضیحاتی بیشتری خواهیم داد.

نقاط قوت و ضرورت استفاده از انواع سپتیک تانک‌ها

این دسته از سیستم های تصفیه فاضلاب انسانی دارای امتیازاتی برای جوامع بشری می باشند که این سیستم را به ابزاری ضروری در تمام جهان تبدیل کرده است. در زیر به چند نکته مهم جهت ضرورت استفاده از سپتیک تانک ها در کاربری های خانگی و تجاری اشاره می نماییم:

  • سپتیک تانک گزینه ای ایده آل برای تصفیه فاضلاب در نقاط دور دست

سپتیک از اجزای کلیدی و بسیار کاربردی یک سیستم تصفیه فاضلاب بهداشتی است، سپتیک تانک ها در مقیاس کوچک در مناطقی که به سیستم دفع فاضلاب مرکزی و شهری دسترسی ندارند یک راه حل مطمئن و اصولی است. استفاده از سپتیک تانک به اشباع نشدن دیواره های چاه جذبی کمک کرده و فضولات انسانی در قسمت اول سپتیک تانک جمع شده و توسط باکتری های بی هوازی تبدیل به لجن میشوند و بعد از پر شدن انباره از لجن نیاز به تخلیه لجن ها خواهیم داشت. تخلیه لجن های داخل مخزن تجمیع سرباره ها می بایست زیرنظر متخصص انجام شود و این سرباره ها باید در محلی که واحد بهداشت عمومی هر منطقه تعیین می کند، تخلیه گردد.

  • سپتیک تانک برای حفظ سلامت محیط زیست خوب است

این مخزن با اعمال فرایندهای بیولوژیکی و بی هوازی فاضلاب را تجزیه نموده و با استفاده از فرآیند فیلتر طبیعی خاک (میدان زهکشی) میزان آلودگی را در حد قابل قبولی کاهش می دهد. پساب خروجی از واحد های تولید ابتدا توسط سپتیک تانک فیلتر می شود و سپس در میدان زهکشی یا تخلیه قرار می گیرد. هنگام خروج پساب تصفیه شده به درون ، باکتری های موجود در پساب طی یک مرحله دیگر توسط خاک فیلتر می گردد که همین امر باعث می شود آب برای استفاده مجدد در سفره های زیرزمینی ایمن باشد.

استفاده از سپتیک اجازه می دهد تا منابع آب غیرشرب منطقه ای به طور طبیعی دوباره پر شوند. منابع آب منطقه ای برای حیات وحش منطقه مفید است و استفاده از سپتیک با بازیافت فاضلاب به این چرخه مفید کمک می کنند. افزون بر این دیگر این فاضلابها موجب انتشار آلودگی به سفره های آب زیر زمینی و به خطر انداختن سلامت انسان نمی گردد. انگل های موجود در روده انسان عامل انتشار بیماری های ویروسی – میکروبی و باکتریایی بسیار خطرناکی می باشد که استفاده از سیستم تصفیه کننده فاضلاب بهداشتی راه حلی مناسب برای جلوگیری از بروز این بیماری ها می باشد.

  • سپتیک تانک مخزن تصفیه کننده فاضلاب بهداشتی با طول عمر بالا

این دسته از مخازن یکی از بهترین اختراعات بشر برای تصفیه و تجزیه فاضلابهای خروجی از توالت و سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه می باشند که بدون کم و کسر، سالهای زیادی به فعالیت خود ادامه دهند. البته عملکرد درست و راندمان بالای آنها متاثر از نصب و راه اندازی صحیح و تعمیر و نگهداری دوره ای منظم می باشد. این مخازن برای آنکه بهتر کار کنند باید در فواصل زمانی معینی تخلیه و لجن کشی شوند.

در بیشتر موارد این دسته از سیستم های تصفیه کننده بین 20 تا 40 سال عمر می کنند و با مراقبت و نگهداری مناسب می توان برای مدت زمان طولانی تری استفاده کرد. یافتن یک فرد متبحر و متخصص مناسب برای نگهداری و بازدیدهای دوره ای منظم مخزن و جلوگیری از گرفتگی لوله های ورودی و خروجی لوله های داخل دیوایدر و سایر مسائل بسیار مهم میباشد.

  • مقرون به صرفه بودن عاملی دیگر برای ضرورت استفاده از سپتیک تانکها

لوله کشی های جدید، ساخت شبکه جمع آوری فاضلاب و اجرای و دیگر ملزومات شبکه های جمع آوری فاضلاب برای وصل کردن فاضلاب به شبکه فاضلاب عمومی معمولاً گران تر از استفاده از مخزن سپتیک میباشد. اگر ملک شما بزرگتر از یک هکتار باشد احتمالاً نصب مخزن سپتیک گزینه مقرون به صرفه تری نسبت به دیگر روش‌ها برای شما خواهد بود. هزینه نصب این نوع از مخازن بسته به مکانی که در آن قرار دارید، نوع سیستمی که نیاز دارید و حجم مخازن متفاوت است. در بلندمدت هزینه های نگهداری سپتیک و لجن کشی کمتر از هزینه استفاده از یک سیستم فاضلاب عمومی خواهد بود.

برنامه ریزی برای پمپاژ و تخلیه سپتیک

شما باید این مخازن را به طور منظم بررسی و پمپاژ کنید. هزینه نگهداری آن کمتر از هزینه تکیه بر سیستم فاضلاب عمومی است. علاوه بر این، استفاده از سپتیک تانک گزینه بهتری برای محیط زیست است که می بایست بین 3 تا 5 سال تخلیه گردد. در هر مرحله از تخلیه لجن های سیاه درون محفظه باید دقت کنید که مخزن خالی از لجن نگردد. وجود اندکی لجن تجزیه شده برای ادامه فعالیت کارآمد سپتیک تانک در مرحله بعد بدون اتلاف وقت و صرف انرژی لازم و ضروری است.

چرا خانه من به سپتیک تانک نیاز دارد؟

هنوز با وجود این اطلاعات شک دارید که به سپتیک تانک نیاز دارید یا نه!!!

سیستم تصفیه فاضلاب خانگی/ بهداشتی یک مرکز تصفیه زیرزمینی برای مدیریت فاضلابهای خروجی از یک خانه است که از یک مخزن سپتیک و یک میدان زهکشی یا میدان تخلیه تشکیل شده است. وجود این دستگاه در منزل شما تضمین می‌کند که سیستم لوله‌کشی و خطوط فاضلاب خانه با مواد آلی یا کف، یا مواد جامد مانند گریس، روغن یا خاک پر نمی‌شود. این سیستم همچنین به جداسازی صحیح فاضلاب کمک می کند تا آب های زیرزمینی آلوده نشوند و باعث ایجاد مشکل بهداشتی و زیست محیطی در ملک شما نشوند.

معمولاً اگر خانه ای واقع در یک منطقه مرتفع که فاقد سیستم فاضلاب عمومی و شهری باشد استفاده از سیستم سپتیک ضروری است. طبق آمار برخی از کشورها از جمله استرالیا حدود 95 درصد از خانه ها در برخی از ایالت هایشان برای دفع فاضلاب خود به سیستم فاضلاب محلی وابسته هستند و تنها 4 درصد از آنها مجهز به سیستم سپتیک هستند و این با نماد توسعه یافتگی کشورهای صنعتی و قدرتمند منافات دارد.

وجود سیستم‌های تصفیه فاضلاب بهداشتی در کشورهای توسعه یافته در حال حاضر بعنوان یک شاخص توسعه یافتگی به شمار میرود. متاسفانه کشورهای واقع در خاورمیانه کمتر به نصب و راه اندازی سیستم های تصفیه فاضلاب اهمیت می دهند.

البته ایران در سالهای اخیرا بیشتر به سمت و سوی استفاده از مخازن تصفیه فاضلاب بهداشتی برای ارتقا سلامت انسان و محیط زیست و آبها سوق یافته است.

در زیر دلایلی را عنوان می کنیم تا شما را به سوی نصب سپتیک تانک در کاربری خود تشویق کند و نگرانی درباره هزینه گزاف و عدم ضرورت استفاده از آنها را از ذهن شما می زداییم :

  • مدیریت فاضلاب خانگی کارآمدتر و اقتصادی تر می باشد.

یک سیستم سپتیک در مقایسه با سیستم فاضلابی که بسیاری از خانه ها به آن متصل هستند، فقط فاضلاب خروجی از واحد شما را انبار و تجزیه می کند. اگر سیستم فاضلاب شهری دچار نقص و خرابی شود، فقط یک خانه را تحت تأثیر قرار نمی دهد بلکه کل بلوک یا یک منطقه از شهر ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد که این موضوع می تواند یک مشکل بزرگ باشد و می تواند عواقبی بد در سطح شهر داشته باشد.

با می توانید به طور مستقل سیستم فاضلاب خود را مدیریت کنید همچنین نیازی به پرداخت هزینه نگهداری ماهانه برای سرویس فاضلاب خود نخواهید داشت که ممکن است شامل نوسان ارزی هم گردد. علاوه براین هنگامی که صاحب این نوع مخازن هستید، از میزان مصرف آب خود آگاه تر می شوید. شما همچنین متوجه خواهید شد که باید عادات رفتاری ملاحظه گرانه و بهتری را برای کاهش بار و فشار بر روی سیستم سپتیک در خود و اعضای خانواده پرورش دهید.

شما الگوی مصرف آب را بهینه سازی خواهید کرد. استفاده از آن به شما خواهد آموخت که به جای شستشوی روزانه لباسها یا استحمام طولانی مدت و یا استفاده از ماشین لباسشویی به کرات در طول یک شبانه روز، جهت بهینه سازی الگوی مصرف آب روشهای مناسبی اتخاذ کنید. مثلا برای شستشوی لباسها هفته ای دو بار انتخاب کنید و یا برای شستن ظروف ، در طول شبانه روز فقط زمانی ماشین ظرفشویی را روشن نمایید که ظرفیت ماشین ظرفشویی تکمیل باشد. سردوشهای خراب حمام را درست کنید و مدت زمان لازم برای استحمام کمتر از 10 دقیقه بوده و در طول استحمام همواره شیر آب را باز نگذارید. استفاده از سپتیک تانک به ما انسان ها کمک خواهد کرد تا بر بحران کم آبی فایق آییم.

  • عدم آلودگی محیط زیست و استفاده از پساب تصفیه شده برای مقاصد مختلف بدون نگرانی

هنگامی که در نقطه ای از زمین شکسته می شوند و نشت می کنند، آب های زیرزمینی می توانند آلوده شوند و این ممکن است سرآغاز یک فاجعه در یکی شهر یا منطقه باشد.البته قابل ذکر است که سیستم‌های سپتیک نیز می‌توانند نشت کنند، به‌ویژه اگر به درستی تولید نشده و مورد استفاده قرار گیرند یا مدیریت و نگهداری ضعیفی داشته باشند که مهار این آسیب آسان‌تر از مهار شبکه فاضلاب میباشد زیرا فقط بر یک منطقه خاص در ملک شما تأثیر می‌گذارد و احتمالاً مشکلاتی برای کل منطقه ایجاد نمی‌کند.
مخزن تصفیه کننده فاضلاب بهداشتی () می تواند با استفاده از فرآیند تجزیه و فیلتر طبیعی پسابی را با کمترین میزان آلودگی را تولید کند که به نفع گیاهان و جانوران اطراف محیط خانه شما است. علاوه بر این، نوع آبی که از سیستم تصفیه خانه شما خارج می گردد و به چاه جذبی تخلیه میشود می تواند خاک اطراف خانه و مناطق مجاور شما را قوت بخشد.
در نتیجه، این به گیاهان کمک می کند تا به وفور رشد کنند و غذا برای پرندگان و سایر حیوانات فراهم کنند. با نصب این دستگاه میزان تولید کربن را کاهش می دهید.

  • استفاده از سپتیک بهداشتی شما را به صاحب خانه ای مسوولیت پذیر تبدیل می کند.

همانند آگاهی از مصرف آب، داشتن یک سیستم سپتیک در خانه شما را تشویق می کند تا صاحب خانه مسئولیت پذیرتری شوید. شما یاد خواهید گرفت که از چیزهایی که در خانه استفاده می کنید، مانند توالت یا سینک، به خوبی مراقبت کنید.
متوجه خواهید شد که نمی توانید هر چیزی را در توالت بیندازید یا ذرات ریز و درشت را در سینک ظرفشویی بریزید زیرا می تواند به سیستم تصفیه کننده فاضلابی خانه شما آسیب برساند. هرگز زباله های زیر را وارد فاضلاب و سیستم سپتیک تانک خود نکنید :

  1. مواد شیمیایی (رقیق‌کننده‌ها، رنگ‌ها، مواد شیمیایی خودرو و سایر عوامل سمی)
  2. ته سیگار و پوره های چای و قهوه
  3. پوشک بچه و دستمال توالت یا دستمال کاغذی
  4. روغن حاصل از پخت و پز
  5. مو و پرز
  6. داروها و قرص و کپسولهای شیمیایی
  7. سبزیجات و ذرات درشت غذا
  • انواع مختلف سپتیک تانک می تواند نیازهای شما را برآورده کند.

هزینه نصب یک سیستم سپتیک در دراز مدت بسیار کمتر از نصب لوله های جدید برای اتصال ملک شما به خطوط فاضلاب است.
از سوی دیگر، طراحی، اجرا و اتصالات فاضلاب شهری (طرح اگو و …) می تواند برای شما هزینه های زیادی به همراه داشته باشد.

  • در هزینه های جاری خانه صرفه جویی می گردد

یک سیستم سپتیک هزینه های تعمیر و نگهداری خیلی کمتری نسبت به سیستم فاضلاب شهری برای شما به همراه خواهد داشت. علاوه بر این دغدغه هزینه‌های خدمات شهری اعم از عوارض و مالیات شهرداری یا … را نخواهید داشت.

چرا سپتیک تانک پلی اتیلن؟

حال چرا از سپتیک تانک پلی اتیلن باید استفاده کنیم؟ مزایای بسیار زیاد پلی اتیلن باعث شده که استفاده از آن در ساخت سپتیکها به صورت روز افزونی گسترش یابد. سهولت بهره برداری و کارایی بالا ویژگی اصلی مخزان سپتیک پلی اتیلنی است.

  1. مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و شرایط محیطی نامناسب
  2. آب بندی کامل سپتیک تانک پلی اتیلنی و عدم انتشار هیچ گونه آلودگی به خارج از آن
  3. جدار بسیار مقاوم در برابر فشارهای وارده از سوی خاک اطراف سپتیک تانک پلی اتیلنی
  4. سرعت بالا در ساخت، نصب و راه اندازی سپتیک تانک
  5. امکان دفن در زیر زمین با هدف انتقال ثقلی فاضلاب به سپتیک تانک و جلوگیری از اشغال فضاهای مفید
  6. سبکی وزن و سهولت در حمل و نصب (کل پروسه تولید تا نصب یک سپتیک پلی اتیلنی 50 مترمکعب دو روز طول می کشد.)
  7. امکان جابجایی سپتیک تانک حتی چند سال پس از نصب و راه اندازی اولیه
  8. سهولت بهره برداری و تخلیه لجن از سپتیک تانک به سبب دارا بودن دریچه های بازدید و تخلیه لجن
  9. دارا بودن پوشش ضد اشعه ماورا بنفش Anti UV
  10. ایزولاسیون کامل و بدون بو

منبع : فرآب صنعت

دکمه بازگشت به بالا