برترینهای کسب و کارعمومی

راهنمای ریکاوری اطلاعات هارد و SSD

هارد و SSD به دلایل مختلفی می تواند فرمت شود. اگر فایل مورد نظر شما در کامپیوتر شناسایی نشود و یا اینکه هارد آسیب دیده باشد، چه می کنید؟ ممکن است حتی ناخواسته این فایل را قبلا حذف کرده باشید و حالا به آن نیاز داشته باشید. آیا راهکاری برای ریکاوری اطلاعات و فایل ها وجود دارد؟ ما این مقاله را آماده کرده ایم تا چگونگی ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد و SSD را بررسی کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

خرابی های هارد

خرابی های هارد می تواند نرم افزاری یا سخت افزاری باشد. در خرابی نرم افزاری به قسمت های مکانیکی و الکترونیکی هارد آسیب وارد می شود که باعث خرابی در هد هارد، موتور هارد دیسک و یا آسیب فیزیکی به برد هارد اکسترنال می شود.

هارد هایی که به لحاظ فیزیکی یا مکانیکی آسیب دیده اند، باید در محیط کلین روم مورد بررسی قرار بگیرند و مشکل اصلی رفع شود.

یکسری از هارد ها نیز دچار خرابی سخت افزاری می شوند. در این نوع آسیب، هارد از نظر فیزیکی مشکلی ندارد و خوب کار می کند اما امکان دسترسی به اطلاعات آن وجود ندارد. این مشکل ممکن است به دلیل ویروسی شدن، پاک شدن فایل ها، فرمت پارتیشن های هارد و از بین رفتن پارتیشن ها باشد.

هارد SSD قابل اطمینان اما حساس تر است

هارد SSD به دلیل آنکه هیچ قطعه متحرک مکانیکی ندارد و با آسیب های فیزیکی کمتری روبرو است، از این نظر قابل اطمینان تر از هاردهای HDD است. مطمئن بودن هارد اس اس دی بستگی به عوامل مختلفی دارد که از جمله آنها می توانیم به نحوه ذخیره سازی و روش جمع آوری زباله اس اس دی اشاره کنیم.

باید درباره این نکته شرح دهیم که هر نوع دستگاه ذخیره سازی یک عمر مفید و یک عمر کلی دارد و پس از مدتی استفاده، خراب می شود. هارد SSD به نسبت هارد HDD نسبت به خرابی دیتا حساس تر می باشد و بدون شک در مقابل انواع مختلف نابودی اطلاعات ناشی از اشتباهات کاربری نیز حساس است. بنابراین اگر اطلاعات مهم داخل SSD دارید، مطمئن شوید که حداقل در دو دستگاه یا ذخیره ساز مختلف این اطلاعات را ذخیره کرده اید و بکاپ گیری مداوم انجام دهید.

اطلاعات حذف شده از SSD و هارد برای همیشه از بین نمی روند

فایل ها و اطلاعات حذف شده از SSD و هارد قابل بازیابی هستند و این تصور که اطلاعات حذف شده برای همیشه از بین می روند، اشتباه است. زمانی که شما یک فایل را از هارد حذف می کنید، هارد شما این فضا را با عنوان “Available” علامت گذاری می‌ کند.

هنگامی که هارد نیاز به نوشتن اطلاعات بیشتری دارد، روی فضاهایی که با اسم Available علامت گذاری کرده است، نوشتن را انجام می دهد و بدین ترتیب فایل هایی که حذف کرده اید برای همیشه از بین می روند.

حال راهکار جلوگیری از این مشکل چیست؟ برای بازیابی فایل های حذف شده از هارد بهترین کار این است که سیستم را خاموش کنید و به یک متخصص مراجعه نمایید.

اگر بخواهیم دقیق تر این موضوع را بررسی کنیم، زمانی که شما یک هارد را فرمت می کنید، سیستم عامل توانایی خود را برای ارجاع به داده های هارد را از دست می دهد و تا زمانی که اطلاعات جدید وارد هارد نشوند، اطلاعات قبلی امکان بازیابی دارند.

در واقع بعد از فرمت فایل ها و اطلاعات، هنوز روی هارد وجود دارند اما سیستم عامل نمی تواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد. فرمت کردن فایل ها در واقع نشانگرهایی را حذف می کند که به سیستم عامل نشان می دهند فایل ها کجا قرار دهند. حال اگر شما این نشانگر ها را بازیابی کنید، امکان دسترسی به داده های قبلی وجود خواهد داشت.

معرفی نرم افزار برای ریکاوری اطلاعات هارد و SSD

اگر خودتان می خواهید اطلاعات پاک شده از هارد را بازیابی کنید، بهترین روش استفاده از نرم افزار ریکاوری است. چندین نرم افزار هستند که برای بازیابی اطلاعات هارد کاربرد دارند. بیشتر این نرم افزارها عیب یابی، بازیابی پارتیشن ‌های حذف شده و بررسی ایراد آن، وضعیت سلامتی هارد، تعمیر هارد و … را انجام می دهند.

به عنوان مثال نرم افزار TestDisk یک برنامه قدرتمند برای بازیابی اطلاعات هارد می باشد. این نرم افزار، بازیابی پارتیشن های حذف شده را امکان پذیر می کند و با استفاده از آن می توانید جداول پارتیشن های آسیب دیده را بازیابی کنید.

با استفاده از نرم افزار تست دیسک می توانید بوت سکتور در هارد را مجددا راه اندازی و ترمیم کنید همچنین می توانید پرونده ها را از پارتیشن های حذف شده که امکان دسترسی ندارند را کپی کنید. نرم افزار معرفی شده بر روی سیستم های مختلف فایل از جمله FAT / NTFS / exFAT / ext2 کار می کند.

ریکاوری اطلاعات هارد و SSD با نرم افزار همیشه پاسخگو نیست

استفاده از نرم افزار های بازیابی برای هاردی که به صورت فیزیکی آسیب دیده است، باعث آسیب جدی تر می شود و ریکاوری اطلاعات پیچیده تر و در مواردی ناممکن خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می کنیم ریکاوری اطلاعات هارد و SSD را به یک متخصص و شرکت معتبر بسپارید و اگر خودتان اطلاعات زیادی در این زمینه ندارید، با نصب نرم افزار های ریکاوری، کار را سخت تر نکنید.

مراجعه به شرکت های ریکاوری   SSD

شرکت های بازیابی اطلاعات با استفاده از تکنیک های ریکاوری می توانند اطلاعات هارد شما را برگردانند. در این مراکز معمولا اگر هارد دچار آسیب های سخت افزاری شده باشد، ابتدا بخش آسیب دیده تعمیر یا تعویض می شود و سپس اطلاعات بازیابی خواهند شد.

برای مراجعه به شرکت ریکاوری SSD بهتر است بدانید که معمولا هارد های تعمیر شده بعد از مدت کوتاهی ممکن است به حالت قبلی برگردند و تمام اطلاعات داخل آنها پاک شود. به همین دلیل توصیه می شود پس از بازیابی فایل ها و اطلاعات داخل هارد خود، آنها را به یک دستگاه ذخیره ساز جدید انتقال دهید.

سوالات شما

  • آیا ریکاوری اطلاعات هارد و SSD امکان پذیر است؟

بله شما می توانید اطلاعات حذف شده از هارد را بازیابی کنید.

  • چگونه اطلاعات هارد را ریکاوری کنیم؟

برای ریکاوری اطلاعات هارد و SSD توصیه می شود به یک شرکت تخصصی مراجعه کنید و اگر خودتان آگاهی در این زمینه ندارید، نرم افزارهای ریکاوری را نصب نکنید.

  • در چه صورت امکان بازیابی اطلاعات هارد وجود ندارد؟

اگر پس از حذف شدن فایل ها و اطلاعات داخل هارد، فایل جدیدی را به هارد اضافه کنید، در این صورت بازگرداندن اطلاعات قبلی امکان پذیر نخواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا