برترینهای کسب و کارعمومی

اندازه استاندارد فونداسیون های پایه چراغ ها چیست ؟

فونداسیون پایه چراغ و برج نوری

فونداسیون آماده پایه چراغ و برج نوری یک سازه بتن مسلح است که وظیفه نگهداری سازه های فلزی همچون برج نوری،پایه چراغ،دکل دوربین و…را برعهده دارد. فونداسیون آماده به طور کلی از سه بخش اصلی (بولت،بتن،شبکه) تشکیل میشود که در ادامه به مشخصات فنی هر سه مورد خواهیم پرداخت. اتصال سازه های فلزی به سازه بتنی نیز به وسیله پیچ و مهره و واشر صورت می گیرد به این ترتیب که بولت های فونداسیون داخل آکس های تعبیه شده در بیس پلیت سازه فلزی قرار میگیرد و سپس به وسیله پیچ و مهره سازه بر روی فونداسیون پیش ساخته فیکس میگردد.

نکته مهم در زمان نصب سازه فلزی بر روی فونداسیون تطابق آکس و بولت میباشد به همین منظور تولید کنندگان از یک شابلن مرجع برای تولید بیس پلیت و فونداسیون آماده استفاده میکنند. مشخصات سازه بتنی شامل تعداد و قطر بولت، عیار بتن و… بسته به ابعاد و وزن سازه فلزی تعیین می گردد و از آنجایی که فونداسیون نقش کلیدی در نگهداری سازه فلزی در برابر عواملی چون وزش باد، زلزله و… دارد می بایست طراحی و ساخت فونداسیون ها توسط افراد متخصص و با تجربه صورت گیرد تا از بروز هر گونه حوادث جلوگیری کند.ابعاد فونداسیون،عیار بتن و تعداد و قطر بولت نقش اصلی را در تعیین قیمت فونداسیون آماده دارند طبیعی است که استفاده از مواد اولیه با کیفیت و نیز تولید محصول براساس استانداردهای تعیین شده باعث افزایش قیمت نهایی محصول خواهد شد.

مزیت های فونداسیون آماده پایه چراغ خیابانی و برج نوری:

  • مهمترین مزیت فونداسیون آماده فیکس بودن بولت ها با آکس بیس پلیت میباشد چرا که تولید کننده از شابلن یکسان برای تولید هر دو محصول استفاده میکند. این ویژگی باعث میشود در زمان نصب پایه بر روی فونداسیون به راحتی بولت فونداسیون داخل آکس بیس پلیت شده و به خوبی فیکس گردد.
  • از دیگر مزیت ها فونداسیون آماده تولید محصول بر اساس استانداردهای مشخص شده میباشد چرا که وجود تجهیزات تولیدی و آزمایشگاهی موجود در کارخانه امکان سنجش پارامترها را به صورت دقیق فراهم میکند.
  • عدم آسیب زدن به محل پروژه از دیگر ویژگی های این محصول میباشد چرا که اجرای آرماتور بندی و سپس بتن ریزی در محل پروژه برای اجرای فونداسیون آماده به طور طبیعی باعث آسیب به محل پروژه خواهد شد.
  • کاهش زمان اجرای پروژه از دیگر مزیت های مهم فونداسیون های آماده میباشد.

وظیفه اصلی فونداسیون آماده چیست؟

فونداسیون در واقع وزن سازه فلزی و تنش های آن که ناشی از وزش باد و … میباشد را به عمق زمین منتقل میکند و از این طریق از واژکون شدن سازه فلزی جلوگیری میکند لذا بسیار مهم میباشد که فونداسیون متناسب با ابعاد و وزن سازه فلزی و براساس محاسبات دقیق طراحی و تولید گردد تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری گردد. فونداسیون آماده به یکی از سه شکل زیر تولید میگردد:

  • فونداسیون پاشنه دار: معمولا برای سازه های فلزی بزرگ و سنگین به کار میرود.این نوع از فونداسیون آماده به صورت دو بخشی تولید میگردد:قسمت پاشنه و قسمت فوقانی.این نوغ طراحی دو مزیت مهم را به همراه دارد یکی بدلیل وجود پاشنه مقاومت سازه در برابر تکانه ها بسیار بالاست و دیگری قسمت فوقانی فضای کمتری بر روی زمین اشغال میکند.
  • فونداسیون ذوزنقه ای: معمولا برای سازه های فلزی با ابعاد کوچک به کار میرود.دلیل طراحی اینچنینی این میباشد که قسمت تحتانی که داخل زمین قرار میگیرد دارای سطح مقطع بزرگی باشد تا در برابر تکانه ها از سازه قلزی محافظت کند و قسمت فوقانی که روی زمین قرار میگیرد سطحمقطع کوچکتری داشته باشد و فضای کمتری را بر روی زمین اشغال کند.
  • فونداسیون مکعبی: این محصول به صورت مکعب مستطیل طراحی و در ابعاد متفاوت تولید شود. لذا از این محصول میتوان برای سازه های فلزی با ابعاد متفاوت استفاده کرد. در واقع شکل ساده و متناسب بودن برای انواع سازه های فلزی باعث شده که این محصول پرکاربردترین نوع فونداسیون های آماده برای پایه چراغ و برج نوری باشد.

استفاده از فونداسیون آماده یا اجرای فونداسیون در محل؟

انتخاب نوع فونداسيون بستگي به عوامل متعددي همچون ابعاد پايه، شرايط فيزيکي محل استقرار پايه، هزينه و… دارد. که با توجه به اين عوامل کارفرما و پيمانکاران تصميم به استفاده از يکي از اين دو روش مي گيرند اما به طور کلي مي توان گفت فونداسيون پيش ساخته با توجه به مزيت هايي که دارد از مقبوليت بيشتر برخوردار است که از مزيت هاي آن مي توان به مواردي همچون کيفيت بالا، ساخت بر اساس استانداردهاي موجود، ايمني بالا، آسيب کمتر به محل اجراي پروژه، نياز کمتر به نيروي انساني و… اشاره کرد. فونداسیون آماده شامل سه قسمت اصلی میباشد:

    انکر بولت:انکر بولت (Anchor bolt) در لغت به معنی پیچ چفتی است که برای چفت و بست کردن روی سطوح صلب مثل بتن مورد استفاده قرار می‌ گیرد. اینکار برای تعمیر مصالح فولادی، ترمیم و یا گسترش آنها صورت می ‌گیرد، ضمن اینکه برای چفت کردن صفحات فولادی مثل پلیت ‌ها در بتن از این پیچ چفتی یا انکر بولت استفاده می ‌شود. پلیت ‌ها نقش مهمی در اضافه کردن سازه‌ های جدید به اسکلت بتنی ایفا می ‌کنند.

انکر بولت در انواع مختلفی تولید می ‌شود و با توجه به متریال مورد استفاده، محل و نوع کاشت در دسته ‌بندی متنوعی در بازار عرضه می ‌گردد.قطر و طول بولت متناسب با وزن سازه فلزی تعیین میگردد به طوری که با افزایش وزن سازه فلزی میباسیت از بولت های قطور با طول بیشتر استفاده نمود و بالعکس. معمولا 10 سانت بالای بولت متناسب با آکس بیس پلیت روزه داده میشود تا پیچ و مهره برروی آن قرار گیرد.برای افزایش عمر بولت ها نیز میباست آنها را گالوانیزه کرد تا از رطوبت و خوردگی در امان باشندکه شرکت سما تابان تمامی فونداسیون های تولیدی خود را با بولت گالوانیزه ارائه میدهد تا از ایمنی و کیفیت ارائه شده به مشتریان خود اطمینان داشته باشد.

    شبکه میلگرد:

در فونداسیون پیش ساخته انکر بولت داخل شبکه ای از میلگرد قرار گرفته سپس عمل بتن ریزی صورت میگیرد.این بخش از فونداسیون در واقع مهمترین بخش میباشد چرا که تعداد،قطر و آرایش میلگردهای شبکه نقش اصلی را در تولید یک فونداسیون استاندارد را دارند به همین دلیل شبکه میبایست با محاسبات دقیق طراحی و اجرا شود تا از یک طرف بتواند به خوبی بولت ها را داخل بتن مهار کند و از طرف دیگر بتن دوام و استحکام بتن در سازه را تامین کند.نکته دیگری که در شبکه میلگرد با اهمیت میباشد این است که چون این بخش از فونداسیون آماده داخل بتن قرار میگیرد مشتری هیچ برآورد درستی از محصول سافرشی خود ندارد لذا تاکید فعالان حوزه روشنایی همیشه بر تهیه این محصول مهم از تولیدکنندگان معتبر و با سابقه میباشد.

    بتن:

فونداسیون آماده را بر حسب ابعاد سازه فلزی با بتن عیار 250 الی 400 میسازند که عیارهای بالا برای برج های نوری مرتفع و عیارهای پایین برای پایه های پارکی با ارتفاع کم استفاده میشود.بدیهی است که قیمت فونداسیون پیش ساخته با افزایش عیار بتن افزایش خواهد یافت.

عیار بتن:مقدار سیمان مصرف شده در بتن (kg)، در واحد حجم را عیار بتن می‌نامند. برای درک بهتر می‌توان گفت، مثلا بتنی با عیار 350، یعنی در هر یک متر مکعب از بتن، 350 کیلوگرم سیمان مصرف شده است. میزان سیمان مصرف شده در بتن تاثیر مستقیمی بر مقاومت فشاری آن می‌گذارد. توجه داشته باشید مصرف بیش از حد سیمان می‌تواند منجرب کاهش کارایی بتن، فاصله افتادن بین سنگ دانه‌ها، افزایش هزینه ساخت بتن و… گردد.

همچنین کاهش مصرف سیمان در بتن می‌تواند منجرب به عدم چسبندگی مناسب بین ذرات سازنده بتن، کاهش مقاومت فشاری و… گردد. بنابراین میزان عیار بتن باید در حد تعادل باشد تا بتن ساخته شده از مقاومت فشاری و کیفیت موردنظر برخوردار شود. بنابراین در استانداردهای بین‌المللی و همچنین استانداردهای ایران برای تعیین میزان عیار مناسب بتن در شرایط مختلف جدول‌هایی ارائه شده است تا کاربران بتوانند بنا بر موقعیت از بتنی با عیار مناسب استفاده نمایند.

دکمه بازگشت به بالا