برترینهای کسب و کارعمومی

معرفی کامل کنتاکتور تک فاز یا بی صدا

کنتاکتور تک فاز یا بی صدا چیست؟

به نقل از متخصصان بابا ادیسون؛ کنتاکتور تک فاز از جمله مهم ترین و پرکاربردترین تجهیزات الکتریکی در برق صنعتی می باشد. این نوع کنتاکتور به دلیل ویژگی هایی که دارد جایگزین مناسبی برای کنتاکتور سه فاز است. از جمله ویژگی های کنتاکتور تک فاز یا بی صدا می توان به کیفیت مناسب، آمپراژ خوب، پایین بودن میزان صدای تولیدی، عدم نیاز به تعمیر و نگهداری فصلی و دوره ای اشاره کرد. جریان خروجی کنتاکتور بی صدا تا 50 آمپر بوده و همراه با ورودی 4 تا 20 میلی آمپری و ولتاژ خروجی 250-90VAC است. در این مطلب ما قصد داریم درباره اهمیت استفاده از کنتاکتور تک فاز در بهبود کیفیت و عملکرد جریان عبوری برق در دستگاه های صنعتی و لیست قیمت خرید کنتاکتور بپردازیم.

کنتاکتور تک فاز چیست؟

در زمان کار با لوازم برقی و به ویژه در زمان استفاده از تجهیزات برق صنعتی مانند انواع موتور، دستگاه، لامپ و … شما می توانید با استفاده از کنتاکتور تک فاز که یک کلید الکترومغناطیسی و ابزاری ضروری و کاربردی برای قطع و وصل کردن جریان برق می باشد، جریان برق را در دستگاه های خود قطع و یا وصل نمایید. اهمیت کنتاکتور در این است که به جای قطع و وصل کردن جریان با دست و به جهت جلوگیری از خطرهای ناشی از برق گرفتگی، مورد استفاده قرار می گیرد.

فرایند کار به این صورت است که کنتاکتور پالس یک جریان ضعیف را برای یک جریان قوی و بزرگ ارسال می نماید. جریان کوچک ارسال شده موجب روشن ماندن کلید داخلی شده و وقتی این جریان ضعیف قطع گردد، جریان اصلی نیز قطع می گردد. این مزیت موجب می شود تا مدار حتی از راه دور نیز قابل کنترل باشد و نقش ویژه ای در افزایش ایمنی کاربران دارد. کنتاکتور دارای انواع مختلفی است که کنتاکتور تک فاز یک نوع آن می باشد و دارای مدل های متنوعی شامل: مینی کنتاکتور، کنتاکتور بیمارستانی، کنتاکتور الکترو نیکی و… است.

کاربردهای کنتاکتور تک فاز چیست؟

یکی از مهم‌ترین تجهیزات الکتریکی که کاربرد زیادی در بخش‌های مختلف صنعت دارد کنتاکتور بی‌صدا است. آمپر خوب از ویژگی‌های مهم این نوع محصولات بوده که موجب شده تا در بسیاری از بخش‌ها استفاده شود.

در حقیقت این محصول کاربردهای بسیار زیادی دارد و می‌توان گفت کاربرد این نوع محصولات در بخش‌های متفاوت صنعت برق بسیار زیاد است. سیستم هوشمند سازی خانه‌های هوشمند از گسترده‌ترین کاربردهای این نوع محصولات است. قدرت خروجی‌های رله‌ای، کنترلر ها در خانه‌های هوشمند پایین است. از سوی دیگر نیاز مصرف‌کنندگان به بالا بودن جریان‌های نامی زیاد است به همین دلیل برای حل این مشکل از کنتاکتور تک فاز استفاده می‌شود. در کولرهای گازی، پمپ‌های کفکش کشاورزی، کنترل سیستم‌های روشنایی و دستگاه‌های ماینر از این نوع محصولات استفاده می‌شود. البته می‌توان از برخی این نوع محصولات به‌عنوان جایگزین رله‌های شیشه‌ای و کنتاکتورهای فرمان استفاده کرد، چراکه در ماژول‌های تک پل، دو پل، سه پل و چهار پل موجود هستند.

مزایای به‌کارگیری کنتاکتور بی‌صدا

قطع و وصل شدن کنتاک های سه فاز یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در واحدهای تجاری اداری و مسکونی بوده به همین دلیل برای حل این مشکل از کنتاکتور های تک فاز یا بی‌صدا استفاده می‌شود تا در هنگام قطع و وصل شدن صدای زیادی از گوگل خارج نکنند. بنابراین یکی از مزایای به‌کارگیری این نوع محصولات را می‌توان کم شدن صدای قطع و وصل دانست.

اگر در تابلوی برق از تعداد زیادی کنتاکتور استفاده شود سایز آن افزایش می‌یابد. همان‌طور که گفتیم این نوع محصولات در مقایسه با کنتاکتور های سه فاز ابعاد کوچک‌تری دارند، به همین دلیل برای کاهش سایز و ابعاد تابلوهای برق و همچنین کاهش هزینه‌ها از این نوع محصولات استفاده می‌شود.

این نوع کالاها از رنج قیمتی مناسبی برخوردار بوده و عموماً نسبت به کنتاکتور سه فاز قیمت پایین‌تری دارند. البته این کنتاکتورها ضمن داشتن قیمت مناسب کیفیت بالایی هم دارند، به همین دلیل ازنظر نگهداری و تعمیر شرایط مناسبی دارند. البته عدم نیاز این کنتاکتورها به تعمیر و نگهداری فصلی از دیگر مزایای استفاده از آن‌ها است.

عملکرد کنتاکتور بدون صدا چگونه است و بیان اجزا و قطعات آن‌ها

در مورد قیمت و کیفیت این نوع کالاخصوصا لیست قمیت محصولات اشنایدر الکتریک صحبت کردیم، اما این کنتاکتورها علاوه بر ویژگی‌های فوق دارای طراحی شیک و منحصربه‌فردی هستند. همچنین نسبت به سایر کنتاکتور های دیگر صدای کمتری تولید می‌کنند به همین دلیل می‌توان آن‌ها را به‌جای کنتاکتور های سه فاز استفاده کرد.

کنتاکتور بدون صدا در کنتاکتور به‌وسیله سیم‌پیچ مغناطیسی یا بوبین عملیات قطع و وصل را انجام می‌دهد. بوبین قادر به تبدیل الکتریکی به انرژی مغناطیسی بوده و زمانی که برق قطع و وصل می‌شود این میدان الکترومغناطیسی هم قطع و وصل می‌شود.

این نوع محصولات دو پل ۲۵ آمپری دارند و در شرایطی که کاربران نیاز به جریان بین ۲۵ تا ۵۰ آمپری داشته باشند می‌توانند با دوبل پل و عبور فاز از دو پل جریان را به ۵۰ آمپر برسانند. کنتاکتورها دارای سه قسمت اصلی بانام قاب عایق، بوبین و تیغه هستند.

بخش‌های نامبرده شده وظیفه جداگانه‌ای به عهده‌دارند. به‌طور مثال تیغه کنتاکتور بدون و فرمان و قدرت تقسیم‌بندی می‌شود و از قسمت تیغه قدرت جریان قدرت از آن عبور کرده و از قسمت تیغه فرمان در بخش فرمان استفاده می‌شود.

بوبین کنتاکتور یک هسته مغناطیسی ایجاد می‌کند و نوعی سیم‌پیچ می‌باشد که وظیفه آن این است که با ایجاد نیروی مغناطیسی به‌منظور اتصال فیزیکی تیغه رسانا کنتاکتور را باز و بسته می‌کند. قاب عایق با استفاده از نایلون و باکالیت و سایر مواد عایق‌بندی می‌شود و وظیفه آن ایجاد یک حفاظت در برابر برق‌گرفتگی بوده و به‌منظور محافظت در برابر عوامل مختلفی چون گردوغبار، آب و چربی نقش خود را ایفا می‌کند.

در واقع کنتاکتور تک فاز ضمن داشتن کیفیت بالاتر، ظاهر و طراحی شیک تر و همچنین صدای کمتری نیز نسبت به مدل های قبلی کنتاکتور دارد و جایگزین بسیار مناسبی برای استفاده به جای کنتاکتور سه فاز است. این محصول عملیات قطع و وصل در کنتاکتور را به وسیله یک بوبین یا سیم پیچ مغناطیسی انجام می دهد. بوبین انرژی الکتریکی را به انرژی مغناطیسی تبدیل نموده و با قطع و وصل شدن برق این میدان الکترومغناطیسی نیز قطع و وصل می گردد.

کنتاکتور تک‌فاز دارای دو پل 25 آمپری می باشد. در شرایطی که کاربر جریانی بین 25 تا 50 آمپر تک فاز لازم داشته باشد، با دوبل کردن پل و عبور دادن فاز از دو پل می توان جریان را تا 50 آمپر ارتقا داد.

کنتاکتور چگونه کار می کند؟

     کنتاکتور در دستگاه هایی استفاده می شود که باید به طور مکرر با قطع و وصل مدار خاموش و روشن شود. در این دستگاه های الکتریکی کنتاکتور خطوط تغذیه توان که به بار ختم می شوند را قطع و وصل می کند. در کنتاکتور یک قسمت از هسته متحرک بوده و توسط فنری از قسمت ثابت جدا نگه داشته می شود و یک سری کنتاکت عایق شده از یکدیگر به آن متصل اند و با آن حرکت می کنند. در قسمت ثابت هسته نیز یک سری کنتاکت دیگر، محکم شده است. در حالت وصل، تیغۀ متحرک کنتاکتور تحت نیروی دائم الکترومغناطیسی بوده و با کنتاکت ثابت در تماس است.

    جریان به طور دائم در سیم پیچ تولید کننده نیروی مغناطیسی برقرار است و تیغۀ محرک کنتاکتور را با فشار مناسب در حالت وصل و تماس با کنتاکت ثابت حفظ می کند. در صورت کاهش ولتاژ و یا قطع جریان در ، نیروهای فنرها باعث می شود که کنتاکت متحرک به طور اتوماتیک در موقعیت قطع قرار بگیرد و جریان قطع شود. در صورت قطع جریان ناشی از فقدان ولتاژ، تیغه ها تحت تأثیر نیروی فنر از کنتاکت های ثابت جدا شده، جریان تغذیه موتور را قطع می کند که به این حالت، آزاد شدن کنتاکتور گفته می شود. به بیان دیگر، تعدادی کنتاکت باز، بسته و تعدادی کنتاکت بسته، باز خواهد شد. چون لازم است که از تمام کنتاکت های کنتاکتور جریان یکسانی عبور کند، کنتاکتورهای استاندارد شده معمولاً سه کنتاکت اصلی برای مدار فرمان دارند.

دکمه بازگشت به بالا