برترینهای کسب و کارعمومی

ورق طلا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ورق طلا چیست؟

ورق طلا چیست و متداول ترین انواع آن کدامند؟ کاربرد ورق های طلا چیست؟ ورق طلا از رایج ترین انواع ورق های فلزی است و به رنگ طلایی می باشد و از بافت نرمی برخوردار است. این محصول به طور متداول در دو نوع ورق طلای عیاردار و ورق طلا پایه فلز در بازار موجود می باشد برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع ورق های طلا و کاربردهای این محصول با ادامه مقاله با رنگ و ابزار همراه باشید.

انواع ورق طلا

ورق های طلا معمولا دارای ابعادی ۲۰*۲۰ و ۱۶*۱۶ و ۱۲*۱۲ و ۸*۸ سانتی متر هستند که متداول ترین نوع این محصول در بازار ایران در ابعاد ۱۶*۱۶ سانتی متر می باشد، این نمونه از ورق از لحاظ قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد و در صنایع به جای آب طلا و رنگ های طلایی استفاده می شود و نمای آن شبیه طلا می باشد. در حالت کلی رایج ترین انواع ورق های طلا به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

·         ورق طلای عیاردار

این ورق از جنس طلای خالص است که بسته به نوع کاربرد و مصرفی که دارد، دارای ابعاد و ضخامت‌های متنوعی می باشد. به علت عیاردار بودن، نسبت به ورق های طلای معمولی گران تر است و برای مصارف خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

·         ورق طلای پایه فلز

این نوع از ورق بیشتر برای کارهای ساختمانی و تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند. جنس ورق های طلای پایه فلز، از طلا نیست اما به علت جلای ظاهری و سطح براقی که دارند، مانند طلا هستند به همین جهت به نام ورق طلا شناخته می شوند. ضخامت این ورق در حد میکرون می باشد که از آن ها برای کارهای بسیار ظریف که نیازی به رنگ و زیبایی بالایی دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. این ورق از نظر قیمت، بسیار مقرون به صرفه و مناسب می باشد و از آن در صنعت های مختلفی به جای رنگ ‌های طلایی و آب طلا استفاده می شود.

کاربرد ورق های طلا

ورق طلا می تواند کاربردهای بی شماری داشته باشد، این کاربردهای بی شمار بستگی به خلاقیت سازنده این محصول دارد. در اطراف ما ابزار و وسایل زیادی هستند که در ساخت آن ها از این محصول استفاده شده است. برخی از مهم ترین کاربردهای آن عبارت است از:

  • استفاده از ورق طلا در صنعت ساختمان سازی
  • استفاده در پتینه کاری های مختلف
  • استفاده در ساخت مبلمان های زیبا و مجلل
  • استفاده در تزئین مجسمه ها و ظروف مختلف،
  • ساخت ساختمان ها و اماکن مذهبی یا فرهنگی و هنری
  • استفاده در تذهیب و مینیاتور و نقاشی
  • استفاده در صنایع غذایی و خوراکی و ساخت لوازم آرایشی
  • مصارف تزئینی و برای مراسم های خاص

ورق طلا مایع

این ماده آب پایه است که برای ساخت آن از یک فرمولاسیون خاص استفاده می شود. این ماده دارای رنگی بسیار زیبا و جذاب می باشد. به طوری که پس از استفاده از آن، رنگی بسیار نزدیک به رنگ های طبیعی فلزات به وجود می آورد. به عنوان مثال، رنگ طلایی این ماده به رنگ ورق طلایی بسیار نزدیک است. تفاوت میان ورق طلای مایع با ورق طلا این است که ورق طلای مایع در بازار در کد رنگ‌ های متفاوتی موجود است که بسته به نوع کار از کد رنگ ‌های متفاوت استفاده می شود. در کارهای هنری می توان از ورق طلای مایع همانند رنگ ‌های متداول استفاده کرد به طوری که به آسانی می توان برای پخش کردن رنگ از یک قلم مو کمک گرفت. البته این مایع نسبت به رنگ ‌های معمول از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار می باشد.

در واقع ورق طلای مایع همان گونه که در بالا اشاره کردیم آب پایه است، بدین معنی که برخلاف رنگ‌ های معمول، به راحتی با آب رقیق شده و پس از پایان کار می توان قلم موی استفاده شده را به راحتی با آب شست و شو داده و هیچ نگرانی از خرابی قلم مو و رنگ گرفتن آن وجود نداشته باشد. از ویژگی دیگر ورق مایع طلا می توان گفت که برخلاف رنگ‌ های صنعتی، هیچ بویی نداشته و بدون بو می باشد. که بدون بو بود نامایع باعث شده از آن بتوان در فضاهای بسته و هر فضای دیگری استفاده شود. همچنین ورق طلای مایع از نظر هزینه نسبت به ورق طلای معمول، بسیار مقرون به صرفه می باشد.

ورق طلا بهتر است یا رنگ طلایی؟

از ورق های طلا معمولا به جای رنگ طلایی استفاده می شود زیرا نسبت به رنگ طلایی درخشندگی و سطح براق تری دارند. ورق طلایی یک لایه ‌ای همانند زرورق می باشد و بر روی سطح با چسب، چسبیده می شود. همچنین این محصول در مقایسه با رنگ طلایی از ظرافت بیشتری برخوردار است و نسبت به رنگ خیلی حساس ‎‌تر می باشد. البته برای رنگ بر روی مبلمان، از نظر قیمت هزینه ای بالا و حدودا دو برابر خواهد داشت. در حالت کلی می توان از رنگ طلایی به جای ورق های طلا استفاده نمود اما باید جوانب مختلف آن را در نظر گرفت.

ورق طلا چه کاربردهایی دارد؟

ورق طلا به دلیل ساختار و ماهیت خاصی که دارد، قابل استفاده بر روی بسیار از اشیاء و وسایل است. به همین خاطر کاربردهای آن نیز بسیار متنوع بوده که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در ساخت و تزئین اماکن مذهبی و مقدس
  • در صنعت ساختمان سازی (به خصوص در ساختمان های بسیار مجلل و تالارها که علاوه بر صرف هزینه گچبری، برای طلاکاری آنها نیز هزینه می شود)
  • در تزئین انواع ظروف و وسایل دکوری
  • در حرفه پتینه کاری
  • در ساخت سرویس مبلمان استیل، کلاسیک و سلطنتی
  • در ساخت لوازم آرایشی
  • در ساخت و تزئین انواع مجسمه ها
  • در تذهیب و مینیاتور و نقاشی
  • در تهیه برخی مواد خوراکی (حتما اسم بستنی خاص برخی کافه ها با ورق طلا به گوشتان خورده است!) و
  • و غیره

کاربرد ورق طلا در دکوراسیون خانه چگونه است؟

ورق های طلا در طیف های رنگی گوناگون تولید می شوند و از این رو یکی از پرکاربردین مصارف آنها در صنعت ساختمان سازی است. در واقع قیمت مناسب ورق طلا که زیبایی بسیار چشمگیری را به فضای داخلی ساختمان می دهد، باعث شده که چه در گچبری ساختمان، پتینه کاری دیوار و نقاشی های ساختمانی، و چه در ساخت ظروف مختلف که شکل دهنده دکوراسیون یک منزل هستند، بسیار پر استفاده باشد. مثلا از این ورق ها می توان می توان به جای رنگ طلایی در نقاشی ساختمانی استفاده کرد.

در همین رابطه به صورت خاص می توان اشاره داشت که از ورقه های طلا در سر ستون ها، حاشیه گچبری های پیش ساخته و سنتی، چهارچوب در و طراحی های روی دیوار و سقف استفاده می شود. اگر سری به کاخ های قدیمی مثل کاخ چهلستون اصفهان زده باشید، حتما ورقه های طلایی را خواهید دید که روی سقف عمارت کار شده اند. همچنین برای زیباسازی هرچه بیشتر فضای داخلی منزل، می توان از ورق های طلا روی چوب، سنگ و شیشه نیز استفاده کرد. چنین ترفندهایی از سادگی بیش از اندازه محیط کم کرده و جلوه شکیل تر و تشریفاتی تری به آنها می دهد.

روش نگهداری از ورق طلا چگونه است؟

ورق طلا بسیار نازک و کشسان بوده و به همین خاطر در معرض انواع آسیب ها قرار دارد. مثلا خیلی راحت می تواند اکسیده شود و یا آنکه ممکن است به سرعت لطافت خود را از دست داده و کاملا شکننده شود. از این رو از زمان تهیه ورق طلا تا زمانی که ورق طلا روی محل موردنظر نصب می شود، باید اقدامات مراقبتی که در ادامه توضیح داده ایم را انجام دهید:

  • سعی کنید ورق هایی را تهیه کنید که تاریخ تولید نزدیک و به روزتری دارند، زیرا معمولا انعطاف بیشتری دارند.
  • هنگامی انجام کار به دلیل ظرافت بسیار زیاد ورق ها طلا، برای برداشتن آنها از دستکش های نخی و یا گیره های چوبی استفاده کنید تا ورق ها به دستان شما نچسبیده و پاره نشوند.
  • حتما دسته ورق طلادر کمترین فاصله ممکن نسبت به سطح کار قرار دهید تا این ورق ها در سریع ترین زمان به بستری که قرار است روی آن قرار بگیرند، چسبانده شوند.
  • بسته به نوع چسب ورق طلا، حداقل ۱ تا ۴ ساعت بعد از چسب کاری اقدام به چسباندن ورق روی سطح کار بکنید تا نتیجه کار بهتر شود.
  • برای جلوگیری از اکسیده شدن ورق طلا، ترجیحا از موادی مثل از فینیشر و یا وارنیش روی سطح کار استفاده نمایید.
  • برای تمیز کردن ورق طلا سطح کار را با دستمال مرطوب و نمدار پاک نمایید و به هیچ وجه با دستمال خیس آنها را نظافت نکنید.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که ورق طلا از متداول ترین انواع ورق فلزی محسوب می شود. متداول ترین انواع ورق طلای موجود در بازار ورق طلای عیاردار و ورق طلای پایه فلز می باشد. این محصول در صنعت ساختمان سازی به منظور کارهای تزئینی و ساخت وسایل خانگی، استفاده در ساخت ساختمان ها و اماکن مذهبی، استفاده در ساخت لوازم آرایشی، استفاده در تذهیب، مینیاتور و نقاشی.

دکمه بازگشت به بالا