اجتماعیبرترینهای کسب و کار

مراحل کانال کشی کولر به طور خلاصه

قیمت لحظه ای آهن آلات محبوب بازار

کانال کولر با هدف انتقال هوا از کولر به فضای مورد نظر طراحی و اجرای می شود که با توجه به شکل ظاهری و جنس ورق مورد استفاده شده به چند مدل تقسیم می شود، شاید در نگاه اول اجرای کانال کولر به نظر ساده بی آید اما این فرآید نیاز به محاسبه، نقشه، برشکاری و اجرا دارد که تمامی مراحل باید کاملا دقیق انجام شود از این رو باید ساخت آن را به شرکت های معتبر کانال سازی بسپارید. در ادامه این مطلب به کانال کولر و صفر تا صد مراحل طراحی کانال کولر و انواع کانال کولر از جمله کانال فلکسیبل می پردازیم. با ما همراه باشید.

اهمیت اجرای کانال کولر

در ساخت و اجرای کانال کولر بسیار دقت کنید و آن را به افراد متخصص بسپارید چرا که در صورت عدم اجرای استاندارد آن، کولر بازدهی قابل قبولی نخواهد داشت. با سالها تجربه مفتخر است شما را در محاسبه، طراحی و اجرای انواع کانال کولر همراهی کند. صنعت کانال سازی این روز ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و انجام این پروسه بصورت استاندارد در پروژه های بزرگ مسکونی و صنعتی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد چرا که کوچکترین اشتباه می تواند از بازدهی کولر بکاهد و همچنین هزینه های مربوط به کانال کولر پروژه را افزایش دهد. این نیز ارائه دهنده ، و .. نیز می باشد جهت ثبت سفارش و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش تهویه نو تماس حاصل فرمایید.

انواع کانال کولر

همانطور که گفته شد، کانال کولر با توجه به جنس و همچنین شکل ظاهری به چند مدل تقسیم می شوند. که در ادامه این مطلب به بررسی جداگانه هر یک از آنها می پردازیم.

انواع کانال کولر از لحاظ جنس ورق

بهترین نوع کانال کولر، کانال های فلکسیبل می باشند. این کانال های با پیشرفت اخیر در صنعت کانال سازی روی کار آمدند و پیش بینی می شود در سال های آینده جایگزین کانال های گالوانیزه (نسل اول کانال کولر) شوند. از ویژگی های این کانال کولر به شرح زیر می باشد :

  1. سرعت بالا در نصب
  2. دارای وزن کم و سبک
  3. انعطاف پذیری بالایی
  4. ایجاد سر و صدای کمتر در هنگام بهره برداری
  5. عدم نیاز به آویز و بست زیاد
  6. ضد حریق

کانال های گالوانیزه که اکثرا با آنها آشنا هستید، نسل اول کانال کولر می باشند و در دو مدل گرد و چهارگوش ساخته می شوند. از خصوصیات کانال کولر چهارگوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وزن سنگین
  2. عمر کم
  3. ایجاد مشکلات تنفسی به دلیل عایق بندی این نوع از کانال ها از پشم سنگ و یا پشم شیشه

کانال کولر پارچه ای نیز به دلیل ویژگی های خوبی که دارد امروزه طرفدار زیادی در بازار دارد. جنس پارچه این کانال کولر از الیاف خاص می باشد که دارای خصوصیاتی همچون :

  1. کاهش مصرف انرژی
  2. داشتن تنوع در رنگ بندی
  3. وزن سبک
  4. ضد حریق
  5. بدون هیچگونه آلودگی صوتی
  6. کاهش مصرف انرژی هواساز

کانال کولر پلاستیکی به دلیل داشتن ویژگی هایی نظیر سرعت بالا در نصب، وزن سبک و آنتی باکتریال، تنوع در رنگ بندی و هزینه پایین در مقایسه با کانال گالوانیزه از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد.

انواع کانال کولر از لحاظ شکل ظاهری

کانال های کولر با توجه به شکل هندسی که دارند به چند مدل تقسیم می شوند. کانال کولر با سطح مقطه دایره ای را کانال کولر گرد و یا اسپیرال می گویند و کانال کولر با سطح مقطع مستطیلی شکل و مربعی شکل را کانال کولر چهارگوش می گویند که هر کدام دارای مزیت و مزایای می باشند که با توجه به معیار ها پروژه بهترین گزینه انتخاب می شود.

صفر تا صد طراحی کانال کولر

صفر تا صد طراحی کانال کولر در پنج مرحله طراحی کانال کولر، تهیه متریال برای کانال کشی کولر، عایق بندی کانال کولر، بررسی تعداد زانوهای مورد نیاز و جریان بررسی باد خلاصه می شود.

مرحله اول ساخت کانل کولر، طراحی آن می باشد که با توجه به معماری ساختمان انجام می شود. کانال کش با تجربه و تخصصی که دارد مسیر کانال کولر و نصب دریچه های کانال کولر را مشخص می کند. تمامی این مراحل باید کاملا اصولی و استاندارد اجرا شود. به عنوان مثال در صورت عدم هماهنگی و نامتناسب بودن دریچه کولر و نصب غیر اصولی کانال کولر، باد کافی به فضای داخل وارد نمی شود.

  • تهیه متریال برای کانال کشی کولر

پس از طراحی مسیر کانال کولر، نوبت به تهیه متریال برای کانال کشی کولر میرسد که باید از بین ورق گالوانیزه، آلومینیوم، ورق از پیش عایق شده، پارچه الیاف و فلکسیبل گزینه مناسب پروژه انتخاب شود.

از مهمترین مراحل اجرای کانال می باشد که چرا که رابطه مستقیم با میزان خنکی باد کولر دارد.

  • بررسی تعداد زانوهای مورد نیاز

از انواع کانال کولر تا نحوه کانال کشی

همانطور که می دانید؛ کانال کولر، یکی از اجزای اصلی کولر آبی و دیگر سیستم های سرمایشی می باشد. این قطعه بسته به جنس و اندازه، انواع مختلفی دارد. که قصد داریم به طور کامل به سراغ آن ها برویم. علاوه بر این، به مطالبی در مورد نحوه کانال کشی و نکاتی که باید حین نصب کانال و کانال کشی کولر رعایت کرد؛ پرداخته ایم. در صورتی که قصد خرید کانال کشی کولر و یا نصب آن دارید. در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

کانال کشی کولر به چه منظور انجام می شود؟

طبق دیده ها و شنیده ها، کانال کشی کولر از مهم ترین بخش های طراحی یک ساختمان محسوب می شود. این مسئله آنقدر اهمیت دارد که در صورت کانال کشی نامناسب و غیر استاندارد؛ مجبور خواهید شد که بنا را خراب کنید. و کانال کشی کولر را مجدد انجام دهید. در غیر این صورت بازدهی کولر، به شدت پایین می آید و عملا بی فایده است. پس برای نصب کانال کولر باید از یک متخصص، در همان زمانی که ساختمان در حال ساخته شدن است، کمک بگیرید. به عینه شاهد خراب شدن کانال کشی کولر و عدم ایجاد خنک سازی محیط بوده ایم. و به همین دلیل برای اجرای صحیح و استاندارد آن توسط یک متخصص پافشاری می کنیم.

ویژگی کانال کولر چیست؟

کانال کولر، به کانالی می گویند که برای انتقال هوا در بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع، سیستم های خنک کننده و دستگاه های گرمایش به کار گرفته می شود. این کانال در دو نوع گرد و چهار گوش طراحی و تولید می شود. برای ساخت کانال های مناسب برای کولر از ورق گالوانیزه یا آلومینیوم استفاده می شود. تا مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی و فشار داشته باشد. همچنین برای بازدهی بیشتر کولر ، از پنل های عایق شده و پلاستیک نیز استفاده می شود.

اندازه کانال ها از دیگر ویژگی های مهمی است که بسته به فضای مورد نیاز، در ابعاد و اندازه های متفاوتی ساخته می شوند. به طور مثال برای سیستم تهویه رستوران ها، کافی شاپ ها، هتل ها؛ سوله های صنعتی، آزمایشگاه ها و …. از کانال هایی با ابعاد بزرگ بهره می برند. تا میزان هوادهی بالا رود و به تبع محیط در بهترین شکل ممکن مطبوع شود.

از دیگر ویژگی های کانال کولر این است که مسیر آن، همیشه به صورت صاف و مستقیم نیست .و بسته به طراحی در مسیر کانال ها از زانویی استفاده می شود. تا مسیر تغییر کند و به خروجی مطلوب برسد.

مراحل کانال کشی کولر به طور خلاصه:

همانطور که گفته شد، کانال کولر باید کاملا اصولی و استاندارد نصب شود. برای اینکه کانال هایی طبق استاندارد در ساختمان نصب شود باید از کانال کش حرفه ای کمک گرفت. قطعا یک فرد باتجربه می تواند به نحوی کانال کولر را نصب کند که میزان هوادهی بسیار بالا رود. یک کانال کش باید با دانش و تجربه خود مراحل زیر را در بهترین شکل ممکن انجام دهد:

طراحی کانال کولر

  • یک کانال کش باید در ابتدا کانال ها را بر اساس معماری ساختمان طراحی کند و محل نصب دریچه کولر را بررسی کند. چرا که در صورت عدم هماهنگی و نامتناسب بودن دریچه کولر و نصب غیر اصولی کانال کولر، باد کافی به فضای داخل وارد نمی شود.

تهیه متریال برای کانال کشی کولر

  • در مرحله دوم، کانال کش کولر باید، متریال های مناسب برای ورق کانال کولر تهیه کند. توصیه می شود که از متریال مرغوب برای ورق کانال ها استفاده شود. چرا که ورق های نامرغوب به مرور زمان سوراخ می شوند که در این صورت هوای گرم وارد کانال می شود.

عایق بندی کانال کولر

  • در سومین مرحله کانال کشی کولر، تمامی کانال ها باید عایق بندی شود. در صورت عدم عایق کاری در اتصال کانال ها، زانویی ها، محل نصب دریچه ها و … میزان خنکی باد کولر قطعا کم می شود.

بررسی تعداد زانوهای مورد نیاز

  • در این مرحله، کانال کش باید تعداد زانوهای مورد نیاز را بررسی کند. به دلیل اینکه مسیر کانال کولر مستقیم و صاف نیست، حتما به تعداد زانو جهت ایجاد مسیر مناسب و استاندارد؛ نیاز می شود.

بررسی جریان باد

  • در مرحله آخر، متخصص باید کانال کشی کولر را بر اساس میزان جریان باد انجام دهد. چرا که سرعت و فشار باد کولر در برندهای مختلف کولر آبی با هم فرق دارد.

انواع کانال کولر از نظر شکل ظاهری

از نظر شکل ظاهری دو نوع کانال کولر، تولید می شود. این دو نوع شامل کانال های گرد و کانال های چهارگوش می باشد. در کانال های گرد کارایی نسبت به کانال چهارگوش بیشتر است. و به طور که قطعا در سال های آینده شاهد جایگزین شدن مدل گرد با چهارگوش خواهیم شد. علاوه بالا بودن میزان کارایی کانال های گرد، مزیت های دیگر از جمله کاهش صدا، سرعت بالا در انتقال هوا، حجم کم آن را محبوب کرده است. البته در کنار این مزیت ها، هزینه راه اندازی و نگهداری آن بالاتر از کانال های مدل چهارگوش می باشد.

جدا از کانال گرد، کانال چهارگوش هم به نوبه ی خودش مزیت هایی هم دارد. از جمله مزیت های کانال کولر چهار گوش می توان به قیمت پایین و ارزان، پیاده سازی سریع اشاره کرد. همچنین آلودگی صوتی زیاد، وزن بالا، انباشته شدن گرد و غبار، اشتغال فضای زیاد از معایب آن محسوب می شود.

انواع کانال کولر از نظر جنس

نوبتی هم باشد نوبت بررسی انواع کانال کولر بر اساس جنس کولر می باشد. به طور کلی کانال ها در سیستم سرمایش، گرمایش و تهویه هوا؛ در جنس های مختلف و با ضخامت های متنوعی تولید می شوند. از جمله کانال های کولر بر اساس جنس می توان به کانال کانال گالوانیزه، کانال فلکسیبل، کانال های پلاستیکی و کانال پارچه ای اشاره کرد.

کانال های گالوانیزه

کانال کولر گالوانیزه، جز اولین کانال های ابداع شده می باشد. که در هر دو نوع گرد و چهارگوش در بازار یافت می شود. هزینه پایین جز مهم ترین مزیت های این نوع کانال ها محسوب می شود. از جمله معایب آن هم می توان به عمر پایین، ایجاد مشکلات تنفسی به دلیل عایق بندی این نوع از کانال ها از پشم سنگ و یا پشم شیشه، وزن سنگین، نیاز به اتصالات زیاد است.

کانال های فلکسیبل

کانال فلکسی، از بهترین نوع کانال کولر محسوب می شود. به طور کلی در سال های آتی قطعا به جای کانال های گالوانیزه می نشینند. بدنه ی این مدل از آلومینیوم ساخته شده است. از ویژگی ها و مزیت های اصلی آن می توان به انعطاف پذیری بالایی، سرعت بالا در نصب ، عدم نیاز به آویز و بست زیاد در هنگام نصب، ایجاد سر و صدای کمتر در هنگام بهره برداری، سبک وزن بودن و ضد حریق اشاره کرد.

کانال های کولر پلاستیکی

یکی دیگر از انواع کانال های کولر، کانال پلاستیکی است که از جمله مزیت های آن می توان به وزن کم، هزینه پائین تر نسبت به کانال های از جنس گالوانیزه و فلکسیبل، ضد باکتری بودن، داشتن سرعت بالا در نصب، صرفه جویی در مصرف انرژی، تنوع در رنگ بندی و کاهش سر و صدا اشاره کرد.

کانال کولر پارچه ای

از دیگر کانال هایی که کاربرد زیادی دارد. کانال پارچه ای است که کاملا مدرن طراحی می شوند. این نوع کانال، با استفاده از جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا و از جنس الیاف خاصی تولید می شوند و به همین دلیل محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. از جمله مزیت های آن می توان ضد حریق بودن، کم وزن بودن، سر و صدای کم، کاهش مصرف انرژی، داشتن تنوع در رنگ بندی، کاهش مصرف انرژی هواساز و … اشاره کرد.

منبع:

youtube

پویان گسترش

آرزو احسانی

آرزو احسانی هستم علاقمند به نویسندگی و مساعل کسب و کار و اقتصادی
دکمه بازگشت به بالا