اجتماعیبرترینهای کسب و کار

ابعاد و اندازه‌های ویلا- مساحت ساخت ویلا- متراژ زمین ویلا

مسأله ساخت و ساز و خرید ویلا در چمستان همیشه در زندگی و جوامع انسانی از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و یکی از مهمترین فاکتورهایی که در این مورد بررسی می شود ابعاد زمین است. در واقع شما باید به عنوان کارفرما ابتدا بهترین ابعاد زمین برای  را بدانید یا از مهندسین مربوطه بخواهید با توجه به اهداف و بودجه ای که دارید مشخص کنند. بنابراین مشخص کردن بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا در چمستان، باید قبل از طراحی  انجام شود. شاید نکته ای که از همان ابتدا به ذهن شما خطور کرده باشد این است که در برخی مواقع شناخت بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا فایده ای ندارد چون در مرکز شهر، زمین ها تفکیک شده اند و قواره بندی شده هستند پس دست باز برای انتخاب نداریم.

تا حد زیادی با این صحبت شما موافق هستیم اما اگر به دنبال طراحی ویلا در حومه شهرها باشید امکان انتخاب بیشتری دارید. از طرفی منظور ما از بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا، متراژ و ابعاد برای ساخت قسمت ساختمانی ویلاست چرا که نسبت به متراژ اولیه زمین اهمیت بیشتری هم دارد. در ادامه همراه شما هستیم تا تجربیات چندین ساله خود را در خصوص ابعاد مناسب زمین برای ساخت ویلا، طول و عرض زمین یا به طور کلی فرم زمین برای ساخت ویلا و ساختمان های مختلف با شما به اشتراک بگذاریم.  جهت خرید ویلا ارزان در چمستان نیز می توانید با ما تماس بگیرید.

چرا شناخت بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا مهم است؟

همانطور که می دانیم از جمله مشخصات یک زمین خوب، ابعاد ایده‌آل آن است. اما در کنار اینکه ما با مشاوره های فنی و تخصصی به شما در این زمینه کمک خواهیم کرد باید بدانید که چرا شناخت و تعیین بهترین ابعاد برای ساخت ویلا بسیار اهمیت دارد:

  • هر چقدر ابعاد زمین افزایش پیدا کند، هزینه های کلی ساخت و ساز هم بیشتر خواهد شد بنابراین نباید گول صحبت هایی را بخورید که بدون دلیل و منطق به شما پیشنهاد می کنند تا جایی که ممکن است زمینی با ابعاد بزرگتر انتخاب کنید. این مسأله درست است که ویلایی با متراژ بزرگتر سود حاصل از فروش بیشتری هم در آینده خواهد داشت اما استاندارد بودن و مهندسی کردن تمامی جوانب ساخت و ساز و تعیین بهترین ابعاد زمین برای ساخت خانه ویلایی هنگام تعیین ارزش ملک توسط مهندسین، تأثیر به مراتب بیشتری دارد.
  • با توجه به اینکه هزینه های اخذ جواز در شهرداری و سازمان نظام مهندسی برای متراژهای گوناگون تقریبا یکسان است، هر چقدر ابعاد اولیه زمین بیشتر باشد، سرمایه گذار سود بیشتری خواهد کرد و این یکی دیگر از دلایلی است که فعالان حوزه ساخت و ساز شما را به انتخاب زمین های با ابعاد بزرگتر ترغیب می کنند. اما تا زمانی که بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا مشخص نشوند نمی توان صرفا متراژ بیشتری انتخاب کرد مگر اینکه طبق این مورد، ابعاد زمین اولیه را بزرگتر بگیرید تا بعدا ابعاد زمین برای ساخت ویلا را اصولی و استاندارد تعیین کنید.
  • با توجه به اینکه در مناطق مختلف، مرغوبیت زمین ها متفاوت است بر روی ارزش و قیمت زمین هم تأثیر می گذارد. بنابراین شما برای مدیریت هزینه های خود و سود حاصل از ساخت و ساز مثل ، باید بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا را مشخص کنید.
  • هر چقدر قیمت مسکن در یک منطقه بیشتر باشد سود صاحب ملک یا سرمایه گذار در ساخت و ساز با ابعاد بزرگتر است تا از روی ارزش افزوده ایجاد شده و سود به دست آمده سرمایه گذاری های بیشتری انجام دهد.
  • بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا برای زمین های شمالی که حیاط دار هستند اهمیت بالایی دارد تا به زیبایی و استانداردهای ساخت لطمه وارد نشود. اما برای زمین های جنوبی، ابعاد آنها چندان اهمیتی ندارد و برای بساز و بفروش ها ارجحیت بیشتری دارند.
  • اگر نسبت به بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا شناخت داشته باشید می دانید که به عنوان یک سرمایه گذار، هر چقدر ابعاد انتخابی برای متراژ کم استانداردتر باشد و شکل زمین انتخاب شده به مستطیل نزدیکتر باشد، ارزش بیشتری پیدا کرده و در نتیجه خرید و فروش آن راحتتر خواهد شد.
  • اگر ساخت استخر، سازه های آبی، باغ یا باغچه در نظر داشته باشید مشخص کردن ابعاد استاندارد اهمیت بالایی دارد. بنابراین حداقل متراژ ویلا برای اضافه کردن چنین بخش هایی بین 300 تا 500 متر مربع است هر چند بسته به محل ساخت و ساز، قوانین و ضوابط شهرداری، تراکم ساختمان ها، بودجه شما و غیره قابل تغییر هستند.

بهترین فرم زمین برای ساخت ویلا

همانطور که می دانید  بسیار متنوع هستند، به عنوان مثال برای ساخت ویلا در شمال می توان ایده های متنوعی نسبت به ساخت ویلا در دماوند و غیره پیاده سازی کرد. اولین مرحله حتی قبل از انتخاب زمین و آشنایی با ویژگی های یک زمین خوب، انتخاب ابعاد مناسب است. طبیعتا تا زمانی که زمین پیشنهاد شده با ابعاد ذهنی شما همخوانی نداشته باشد مرغوب بودن آن به چشم نخواهد آمد و اهمیتی نیز نخواهد داشت.

پس اولین مرحله در ساخت خانه ویلایی، مشخص کردن بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا و حتی شاید بتوان گفت فرم زمین است. منظور از فرم زمین این است که برای ویلاسازی، زمین های مربعی یا مستطیلی شکل که کمترین میزان اریب را دارند مناسب هستند. البته باز هم این مورد بستگی به این موضوع دارد که چه میزان محوطه سازی در نظر گرفته باشید طبیعتا هر چقدر تمایل به ساخت محوطه بزرگتر داشته باشید، زمین های مستطیل شکل اولویت بیشتری پیدا خواهند کرد تا ورودی ویلا بزرگتر باشد. پس در این حالت زمینی که انتخاب می کنید باید طول بیشتری نسبت به عرض داشته باشد.

کدام ابعاد زمین برای ساخت ویلا مناسب نیست؟

تفاوت  و شرکت های حرفه ای در داخل کشور با شرکت های معمولی در این است که نه تنها بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا را با توجه به اهدافی که دارید مشخص می کنند بلکه تذکر می دهند که چه ابعادی هم مناسب نیستند. به عنوان مثال برای جلوگیری از مشکلات مهندسی و ایمنی ساختمان، نسبت طول به عرض ساختمان نباید از حد خاصی فراتر رود که این مورد در خصوص زمین های مستطیلی مطرح است.

همچنین مقدار اریب بودن زمین هم اختلال ایجاد می کند که در این صورت محوطه ویلا باید در بخش اریب آن قرار بگیرد و برای زیربنا نباشد. در برخی موارد پیش آمده که محوطه بیرونی چندانی برای ساختمان ویلایی وجود نداشته و قسمت های اریب برای بخش های پاسیو، بالکن و تراس () در نظر گرفته شده که باز هم اصول زیبایی شناختی بنا را تحت تأثیر قرار داده است.

بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا در پیمانکاری زمین و قسمت های مختلف

با توجه به اینکه هر ویلا در بخش، محوطه ویلا، سقف و نما دارای بخش های گوناگونی است، قبل از مشخص کردن بهترین طول و عرض زمین برای ساخت و طراحی نقشه، نظرات و ایده های صاحب ملک هم جویا می شویم. صحبت ما با کارفرمایان این است که ابعاد استاندارد هر بخش با توجه به کاربری آن مشخص می شود به عنوان مثال سالن پذیرایی به دلیل قرار گرفتن مبلمان، میز ناهارخوری، تلویزیون یا سینما خانگی و غیره ابعاد متفاوتی نسبت به اتاق خواب و غیره پیدا خواهد کرد. همچنین اگر یا سنتی مدنظر باشد، چون فضای پذیرایی فرش می شود بنابراین باید به این مساله هم توجه کرد.

آشپزخانه هم به دلیل قرارگیری کلیه وسایل برقی و غیر برقی مثل کابینت ها، اتاق خواب بخاطر قرار گرفتن کمد دیواری، تخت خواب، پنجره ها و غیره باید ابعاد مشخصی داشته باشند. نتیجه مشخص شدن ابعاد مناسب برای هر بخش، مشخص گردیدن حداقل عرض زمین برای ساخت و سپس طول و در نهایت ابعاد است.

به عبارت ساده تر برای اینکه بتوانیم بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا را مشخص کنیم، می توانیم به کمک ، ابتدا ابعاد هر قسمتی از خانه را تعیین کرد تا مجموع آنها معادل با ابعاد زیر بنا شود. ابعاد زیربنا مشخص می کند که حداقل ابعاد زمین برای ساخت ویلا چقدر باید باشد تا ابعاد کلی زمین اولیه تعیین شود.

ضوابط و قوانین مهندسی ابعاد زمین جهت ساخت ویلا

همانطور که از توضیحات ما متوجه شده اید برای اینکه بتوان مشخص کرد بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا چقدر است، باید علاوه بر در نظر گرفتن ایده ها و نظرات کارفرما و مشخص کردن ابعاد داخلی هر بخش، قوانین و ضوابط مهندسی مربوطه هم در نظر گرفته شوند. این قوانین و ضوابط عبارتند از:

  • حداقل ابعاد زمین برای ساخت ویلا در بخش کم تراکم و متوسط حدود 200 متر مربع و برای پهنه های پر تراکم، 300 متر مربع است
  • طول قطعه زمین انتخابی نباید بیشتر از 3 برابر عرض آن باشد
  • اگر شکل زمین و یا وضعیت دسترسی به آن به شکلی باشد که نتوان حداقل تفکیک در همه پلاک ها را رعایت کرد، با توجه به شرایط، می توان نسبت به تفکیک قطعات با مساحت کم از حداقل تفکیک اقدام کرد. به عنوان مثال مساحت ها نباید کمتر از 180 متر مربع باشند و تعداد قطعاتی که مساحت کمتر از حداقل تفکیک دارند نباید از 30% تعداد قطعات زمین با قابلیت تفکیک بیشتر شود.
  • اگر قطعات زمین قبل از اینکه بازنگری طرح تفصیلی تصویب گردد، تفکیک شده باشند و سند رسمی هم داشته باشند و مساحت آنها طبق سند رسمی از 180 متر مربع کمتر باشد، در این صورت بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا برای مساحت های باقیمانده تعیین می شود. اگر مساحت های باقیمانده بین 120 تا 200 متر مربع باشد، می توان بنا را در شرایط سطح اشغال 60% در دو طبقه با ارتفاع حداکثر 8 متر ساخت. اما اگر مساحت های باقیمانده بین 60 تا 120 متر مربع باشد، می توان بنا را در شرایط سطح اشغال 60% در یک طبقه با ارتفاع حداکثر 5 متر ساخت.
  • برای اینکه مشخص کنید چند درصد زمین را می توان ساخت باید به مجوز شهرداری برای ساخت و ساز مراجعه کنید تا براساس آن مدیریت ساخت صورت گیرد. طبق قوانین سه حالت، 100% بنا، 70% و 60% بنا وجود دارد. به عبارت دیگر به ترتیب شهرداری طبق ضوابط به شما اجازه داده تا در ابعاد انتخابی شما تا چه میزان حق ساخت و ساز دارید. به عنوان مثال اگر 100 متر مربع در اختیار داشته باشید در قانون 60% می توانید تا 60 متر مربع ساخت و ساز کنید.

تأثیر فضای پارکینگ و ورودی ویلا بر روی ابعاد زمین

یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در تعیین بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا، فضای پارکینگ و ورودی است که در  هم باید مشخص باشند. قطعا در ویلاهایی که محوطه بزرگی برای آنها در بخش جلویی ساختمان گرفته شده، ساخت پارکینگ چالش خاصی نخواهد داشت. اما اگر طبق شرایط گفته شده و بودجه محدود کارفرما، بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا، متراژ کم تعیین شده باشد باید به استانداردها مراجعه کرد. به عنوان مثال برای یک خودرو ابعاد مناسب پارکینگ، 2.5 متر مربع است که بسته به تعداد وسایل نقلیه باید افزایش پیدا کند.

 باید به بخش ورودی ویلا هم دقت داشته باشد. هر چقدر پیچیدگی های این قسمت بیشتر باشد طراحی بنا هم پیچیده تر خواهد شد. برای مدیریت حداکثری این کار و نتیجه گیری عالی، بهتر است فرم کلی زمین به فرم مستطیلی شباهت بیشتری داشته باشد تا بتوان استانداردترین حالت ممکن را برای بخش ورودی در نظر گرفت.

هزینه های ساخت و ساز طبق ابعاد زمین

وقتی بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا را مشخص کنید برخی از هزینه های اضافی ناخواسته حذف می شوند به عنوان مثال پیچیدگی های مختلف در طراحی برای قرار دادن پارکینگ، محوطه سازی با ویژگی های مختلف، تعیین ابعاد استاندارد برای بخش های داخلی ساختمان و غیره کمتر شده یا حذف می شوند. طبیعتا در چنین شرایطی هزینه های ساخت و ساز که بخشی از آن را هزینه های طراحی نقشه ساختمان تشکیل می دهد نیز کمتر خواهند شد.

ما در گروه معماری آد با سال های طولانی تجربه در امر ساخت و ساز، ابتدا نظرات و ایده های شما را جویا خواهیم شد، پس از آن با توجه به بودجه و ایده ها، بهترین لوکیشن ها انتخاب شده و براساس مجوزها و ضوابط موجود، بهترین ابعاد زمین برای ساخت ویلا که لزوما به معنای متراژ زمین اولیه برای خرید نیست، پیشنهاد خواهیم کرد. طبیعتا هر چقدر متراژ ساخت و ساز بیشتر باشد هزینه های ساخت نیز بالاتر خواهد رفت.

برای دریافت مشاوره ریکی از مزیت هایی که سازه های بتنی را معمولا برای سازنده ها مورد علاقه قرار می دهد، امکان اجرای مرحله به مرحله این سازه ها است. این در شرایطی که کسری بودجه در یک زمان واحد برای سازنده وجود دارد، باعث می شود که بتوان مرحله به مرحله سازه را اجرا کرده و به این شکل هزینه ها را نیز مرحله به مرحله پیش برده و کمتر در فشار مالی قرار گرفت. اما در زمانی که به جای هزینه، سرعت به عنوان فاکتور اصلی در نظر گرفته شده باشد، سازه های فلزی به مراتب گزینه های بهتری خواهند بود.

دکمه بازگشت به بالا