اقتصادیبرترینهای کسب و کار

بیت کوین کش چیست؟

ارز دیجیتال بیت کوین کش چیست؟ BCH یک ارز دیجیتال نسبتاً جدید است که با نام پول نقد الکترونیکی همتا به همتا شناخته می‌شود. این رمزارز در مدت زمان کوتاهی توانست به یکی از ارز‌های بسیار ارزنده و یک گزینه مهم برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود. با توجه به این که قبل از سرمایه‌گذاری روی هر رمزارز باید در مورد آن به اندازه کافی اطلاعات داشت، در این مقاله سعی کرده‌ایم به چیستی بپردازیم.

بیت‌کوین کش چگونه به وجود آمد؟

هدف از ساخت و ایجاد، رفع برخی از اشکالات بیت کوین بود. سرعت کم تراکنش‌ها در بیت کوین، منجر به افزایش کارمزد تراکنش‌ها نسبت به سایر رمزارزها می‌شود. با توجه به این که پروتکل‌های مبتنی بر بلاکچین قابلیت تغییر ندارند، برای به روزرسانی می‌توان از سافت فورک یا هارد فورک استفاده کرد.

سافت ‌فورک یک به‌روزرسانی در بلاکچین است که روی نسخه‌های قدیمی  قابل اجرا است. از آن جایی که در استفاده از سافت فورک برای رفع اشکلات بیت کوین مخالفان زیادی وجود داشت، روش هارد فورک به عنوان یک راه حل نهایی انتخاب شد.

در هارد فورک، تغییرات بنیادی در شبکه بلاکچین ارز دیجیتال ایجاد می‌شود که این تغییرات با نسخه‌های قدیمی‌تر سازگار نیست. در نتیجه برای مشارکت در شبکه، کاربران باید نسخه خود را ارتقا دهند. همچنین یک ارز جدید در همان شبکه ایجاد شود که تغییرات جدید را بتواند پشتیبانی کند.

هارد فورک بیت کوین نیز منجر به ایجاد یک ارز جدید به نام بیت‌ کوین کش شد. این ارز از شبکه بلاکچین بیت کوین استفاده می‌کند اما سرعت انجام تراکنش‌های آن بین ۳۰ تا ۶۰ تراکنش در ثانیه بیشتر شده است.

تاریخچه

در سال ۲۰۱۷ به دلیل محدودیت ۱ مگابایتی در حجم بلاک‌های شبکه بیت کوین، هزینه تراکنش‌‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته بود و در مقابل، سرعت انجام تراکنش‌ها نیز کم شده بود. تنها راهکار عملی حل این مشکل، ایجاد یک هارد فورک بود. در آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی، هارد فورک بیت‌کوین کش توسط ، مدیر اجرایی بیت کوین ایجاد شد و حجم بلاک تا ۸ مگابایت افزایش پیدا کرد.

هدف اصلی بیت کوین کش چیست؟

اصلی‌ترین هدف بیتکوین کش این است که به عنوان یک سیستم پرداختی روزانه مورد استفاده قرار بگیرد. به عبارت ساده‌تر، افراد بتوانند به راحتی دارایی‌های دیجیتالی خود را مانند بیت کوین اما با سرعت بالاتر و هزینه کمتر ارسال و دریافت کنند.

بیت کوین کش چگونه کار می‌کند؟

بیتکوین کش بلاکچین مخصوص خود را دارد و امنیت آن از طریق الگوریتم اثبات کار یا همان استخراج تضمین می‌شود. زمان موردنیاز برای محاسبه و ایجاد بلاک جدید در این شبکه، به سختی استخراج بستگی دارد. با افزایش توان محاسباتی ماینرها، سختی استخراج نیز افزایش پیدا خواهد کرد تا زمان ایجاد یک بلاک ثابت نگه داشته شود.

استخراج

این ارز روی شبکه‌ غیرمتمرکز اجرا می‌شود. غیرمتمرکز بودن به این معنی است که شبکه توسط هیچ فرد یا سازمانی کنترل نمی‌شود. برای ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز به منظور تایید و اعتباردهی تراکنش‌ها، به کامپیوترهایی نیاز است که نود نامیده می‌شود.

استخراج کننده‌ها از سخت‌افزارهای قدرتمند محاسباتی برای حل مسائل سخت ریاضی روی بلاکچین کمک می‌گیرند. زمانی که یک مساله محاسباتی توسط یک نود حل می‌شود، یک تراکنش روی بلاک به تایید می‌رسد. نود به عنوان پاداش، بیتکوین کش دریافت می‌کند.

استخراج انفرادی با توجه به فضای رقابتی شدیدی که وجود دارد، سخت و پر هزینه است. به همین دلیل برخی از افراد ترجیح می‌دهند از روش دیگری برای استخراج استفاده کنند که به آن استخر استخراج می‌گویند.

در استخر استخراج، گروهی از استخراج کنندگان قدرت محاسباتی خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند تا شانش استخراج موفق بلاک‌ها را افزایش دهند. پس از حل مسائل و تولید بلاک جدید در استخر، پاداش استخراج به صورت مساوی بین افراد در استخر استخراج تقسیم می‌شود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که همیشه سودآور نیست و قبل از شروع نیاز به تحقیق و سرمایه‌گذاری دارد.

کاربرد

بیت کوین کش مانند بیت کوین کاربردهای زیادی دارد که سه کاربرد اصلی آن عبارتند از:

۱. ارسال و دریافت بدون واسطه

بیت‌کوین کش این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است که این ارز دیجیتال را با هزینه تراکنش بسیار پایین مستقیماً  از شخصی دریافت یا به شخص دیگری ارسال کنند. در واقع برای ارسال و دریافت نیازی به اعتماد شخص سوم مانند بانک یا واسطه نیست. این موضوع به ویژه برای ما ایرانیان زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که می‌خواهیم مبلغی را با وجود محدودیت‌ها به کشوری در آن سوی دنیا ارسال کنیم.

۲. روش پرداخت

یکی از مهم‌ترین کاربردهای بیت‌کوین کش این است که از آن می‌توان مانند بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت استفاده کرد. البته از آن جایی که بیت‌کوین کش نسبت به بیت کوین ارز جدیدتری است، هنوز به اندازه کافی مورد پذیرش واقع نشده است و به عنوان یک روش پرداخت رایج به شمار نمی‌رود.

۳. سرمایه‌گذاری

قیمت این ارز مانند سایر ارزهای دیجیتال همواره با نوسان‌های زیادی همراه است. تریدرهایی که به دنبال کسب سود از تغییرات قیمتی کوچک ارزهای دیجیتال هستند، می‌توانند از این فرصت برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

مزایای بیت کوین کش

اصلی‌ترین مزیت بیت‌کوین کش بزرگ‌تر بودن سایز بلاک تا میزان ۸ مگابایت (MB) و سرعت بالاتر در انجام تراکنش‌ها است. سایر مزیت‌های بیت‌کوین کش عبارتند از:

  • هزینه تراکنش‌ها کم و و زمان انتقال کوتاه‌تر است.
  • غیرمتمرکز است و به بانک یا سایر نهادهای دولتی وابسته نیست.
  • به دلیل استفاده از رمزگذاری در انجام تراکنش‌‌ها، دارای ساختاری امن است.
  • در اغلب صرافی‌های برتر کریپتوکارنسی مورد پذیرش است.

معایب بیت کوین کش

بیت‌کوین کش هر چند دارای مزیت‌های زیادی است اما این ارز دیجیتال نیز مانند سایر ارزها دارای برخی معایب است. آنچه باید درباره معایب بیت‌کوین کش بدانید، به شرح زیر است:

  • تعداد استخرهای بیت‌کوین کش محدود است. این موضوع از آن جایی اهمیت پیدا می‌کند که آینده‌ بیت کوین کش به این چند استخر وابسته خواهد بود.
  • بیت‌کوین کش نرخ پذیرش کمتری دارد و همین امر باعث شده است که هنگام معاملات، بیت‌کوین کش از جفت‌های معاملاتی کمتری برخوردار باشد.

تفاوت بیت کوین کش با بیت کوین

  • اندازه بلاک‌ها در بیت‌کوین کش نسبت به بیت‌کوین بیشتر است و تا ۸ مگابایت افزایش پیدا کرده است. البته احتمال افزایش بیشتر آنها در آینده نیز وجود دارد.
  • این ارز از امضای تراکنش متفاوتی برای تایید تراکنش استفاده می‌کند.
  • این رمزارز از الگوریتم جدیدی برای تغییر تعداد ماینرها در عملکرد زنجیره طبیعی استفاده می‌کند که ثبات بیشتری به این ارز می‌بخشد.
  • استخرهای استخراج زیادی برای بیت کوین ایجاد شده است اما هیچ کس قادر به ترکیب بیشتر از ۵۱ درصد از آنها با یکدیگر نیست. این در حالی است که بیت کوین کش در مقایسه با بیت کوین بسیار متمرکز عمل می‌کند و در حال حاضر تعداد استخرهای استخراج در دنیا تنها سه عدد است که بیش از ۵۱ درصد از عملکرد آن‌ها با یکدیگر ترکیب شده است.
  • در بیت کوین کش نسبت به بیت کوین تعداد معاملات بیشتری در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود (به دلیل اندازه بزرگتر بلاک در بیت‌کوین کش).
  • کارمزد بیت کوین کش نسبت به بیت کوین کمتر است.

 پشتیبانی

با توجه به این که این ارز مدت زمان زیادی نیست که پا به عرصه گذاشته است، شرکت‌های تجاری کمتری در مقایسه با بیت کوین آن را پشتیبانی می‌کنند. اما با گذشت زمان و با افزایش تقاضا شرکت‌های جدیدی از آن به عنوان روش پرداختی خود استفاده می‌کنند. این وب سایت‌ها کالایی مانند مسکن، موسیقی، عطر و ادکلن، وسایل ورزشی، لباس و  غیره به فروش می‌رسانند. کاربران می‌توانند خرید‌های خود را با بیت‌کوین کش انجام دهند.

هارد فورک

بیت کوین کش در تاریخ ۱۲ نوامبر سال ۲۰۱۸ فورک شد و در نتیجه ارز جدیدی به نام بیت‌کوین اس‌وی (Bitcoin SV)به وجود آمد. دو ویژگی مهم هارد فورک، تأیید فوری و مقیاس‌پذیری است. در حال حاضر بیت کوین کش حداکثر تا ۳۲ مگابایت افزایش حجم بلاک دارد. این در حالی است که رمزارز بیت‌کوین فقط یک مگابایت حجم بلاک دارد.

هاوینگ

هر چهار سال یکبار (پس از تولید ۲۱۰هزار بلاک در بلاکچین بیت کوین)، پاداش استخراج بیت کوین‌ نصف می‌شود یا به عبارت دیگر پاداش اهدایی به ماینرها ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. هاوینگ توسط ساتوشی ناکاموتو با هدف کنترل تورم بیت کوین در کد این شبکه قرار داده شده است.

با توجه به این که نرخ عرضه بیت کوین‌های جدید در هاوینگ نصف می‌شود، این رویداد تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت بیت کوین می‌گذارد. همچنین باعث می‌شود که ارزش بیت کوین در طول زمان افزایش پیدا کند. پاداش استخراج بیت کوین کش نیز مانند بیت کوین در اثر رویداد هاوینگ حدوداً هر ۴ سال یک‌ بار نصف می‌شود.

کیف پول‌ها

کیف پول‌های زیادی برای این ارز عرضه شده است. در ادامه تعدادی از بهترین را معرفی می‌کنیم:

1. کیف پول لجر نانو اس

کیف پول لجر نانو اس علاوه بر بیت کوین کش امکان نگهداری تعدادی زیادی از ارزهای دیجیتال محبوب مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، دش و ریپل را به کاربران خود می‌دهد. البته با توجه قیمت نسبتاً بالای این کیف پول، اگر مقادیر ارزهای دیجیتال شما قابل توجه نیست، می‌توانید از دیگر کیف پول‌ها برای نگهداری دارایی خود استفاده کنید، زیرا خرید این کیف پول به صرفه نخواهد بود.

۲. کیف پول TREZOR

یکی از کیف پول‌های سخت‌افزاری محبوب، کیف پول TREZOR است. این کیف پول بعد از آن که توسط کابل USB به کامپیوتر وصل شد، با پین کد قفل می‌شود. در صورتی که پین کد به اشتباه وارد شود، مدت زمانی که برای ورود دوباره لازم است، به توان ۲ می‌رسد. کیف پول سخت‌افزاری TREZOR مانند اغلب کیف پول‌های سخت‌افزازی مجهز به احراز هویت دو عاملی است.

نصب کیف پول ترزور آسان و سریع است و به دلیل آن که پیچیدگی خاصی ندارد، از محبوبیت بسیاری برخوردار است. کیف پول ترزور علاوه بر بیت کوین کش از ارزهای رمزپایه بسیاری شامل بیت کوین، لایت کوین و دش پشتیبانی می‌کند. این کیف پول با سیستم عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس و اندروید سازگاری دارد. قیمت این کیف پول در زمان نگارش این مقاله بیشتر از ۱۰۰ دلار است، بنابراین استفاده از این کیف پول برای نگهداری مقادیر کم بیت کوین کش توصیه نمی‌شود.

۳. کیف پول Coinomi

کیف پول کوینومی یک اپلیکیشن محبوب است که راهکاری ساده و مناسب برای مدیریت ارزهای دیجیتال از طریق گوشی هوشمند به شمار می‌رود. نصب این کیف پول آسان است و تنها با چند کلیک، می‌توان کیف پول کوینومی را ایجاد کرد. علاوه بر نصب آسان، انجام معاملات با این کیف پول راحت است، زیرا می‌توان از سرویس‌های داخلی این کیف پول استفاده کرد.

۴. کیف پول KeepKey

کیپ کی یکی از تولید کننده‌های برتر کیف پول سخت‌افزاری است. هر چند این کیف پول نسبت به رقبای خود لجر و ترزور از تعداد کمتری کوین پشتیبانی می‌کند اما طراحی زیبا، امنیت بالا، کاربری آسان و قیمت منطقی باعث محبوبیت والت کیپ‌کی شده است. از آن جایی که کلیدهای خصوصی در یک محیط جداگانه و آفلاین ذخیره می‌شود اگر کامپیوتر کاربر به ویروس آلوده شود، کلیدهای خصوصی تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت.

برای ورود به کیف پول کیپ‌کی نیاز به وارد کردن پین کد است. برای افزایش امنیت، کیبورد اعداد موقع وارد کردن پین به صورت تصادفی و جابه‌جا نشان داده می‌شود. یکی از ایرادهایی که به این کیف پول وارد است، عدم پشتیبانی از تایید دو مرحله‌ای و قابلیت چندامضایی است.

۵. کیف پول BTC.com

تراست ولت یک کیف پول ارز دیجیتال ارز دی چند ارزی است که وابسته به صرافی بایننس است. این کیف پول به دلیل داشتن ویژگی‌های امنیتی از سرمایه کاربران در برابر هرگونه هک شدن و سرقت محافظت می‌کند. از طرف دیگر استفاده از این کیف پول بسیار راحت است و رابط کاربری نرم افزار توانسته است به نیازهای کاربران خود پاسخ دهد.

راهکارهایی برای ذخیره‌سازی مطمئن

انتخاب کیف پول مناسب برای ذخیره‌سازی مطمئن ضروری است. قبل از انتخاب یا خرید کیف پول باید گزینه‌های مختلف بررسی شود. به عنوان مثال اگر دارایی کاربر زیاد نیست، نیازی به خرید کیف پول سخت‌افزاری وجود ندارد. اما اگر کاربر قصد ذخیره‌سازی مقادیر زیادی از بیت کوین کش را دارد، بهتر است از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کند که امنیت بالاتری دارند.

متاسفانه برخی از افراد از امکانات امنیتی کیف پول خود آگاه نیستند و همین موضوع می‌تواند آن‌ها را دچار مشکل کند. برای ذخیره‌سازی مطمئن بیت‌کوین کش توصیه می‌شود از تمامی امکانات امنیتی کیف پول استفاده شود. به روزرسانی آنتی ویروس سیستم از دیگر مواردی است که نباید از توجه به آن غافل شد. هر گونه مشکل در آنتی ویروس ضررهای بسیار جدی را با خود به همراه خواهد داشت. در نهایت، از کیف پول خود همیشه نسخه پشتیبان تهیه کنید.

دکمه بازگشت به بالا