حوادث و رویدادها

وجود مخدر شیشه در برخی دارو‌های لاغری/به تبلیغات ماهواره‌ای اعتماد نکنید

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مریم دایی در خصوص داروهای لاغری غیرمجاز و عوارض جانبی آنها گفت: به گزارش سازمان غذا و دارو، بررسی‌های آزمایشگاهی نمونه کپسول‌های لاغری که در فضای مجازی تبلیغ و به فروش می‌رسد وجود ماده خطرناک مت-آمفتامین (شیشه) در این فرآورده‌ها را اثبات می‌کند.

وی افزود: نمونه‌هایی از کپسول قاچاق و تقلبی که با ادعای فرآورده گیاهی لاغری به نام گلوریا در شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسد حاوی ماده غیرمجاز و خطرناک مت آمفتامین (ماده مخدر شیشه) بوده که عوارض خطرناک و جبران ناپذیری دارد. منابع مختلف غیرمجاز، این فرآورده تقلبی را تولید و به عنوان برند اروپایی در سایت‌های فروش اینترنتی، فضای مجازی و بعضی عطاری‌ها عرضه می‌کنند.

دکتر دایی تصریح کرد: داروها و مکمل‌هایی مانند متابولایف، ترمولایف، ترمالین، زیماکس، پیتنت لاین، اولترا لیپولین، زنادراین، مجیک اسلیم، متریم، ریلاکور، لیپولاین، جنی سیل، ترمواسلیم، تایم لایف، هربالایف، آید فین و بوتانیکال اسلیمینگ که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود، غیرمجاز و نامعتبر است.

وی ادامه داد: این داروها حاوی آمفتامین، سیبوترامین و افدرین هستند که عوارض جبران ناپذیری برای فرد مصرف کننده ایجاد می‌کند.

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی البرز در مورد عوارض این داروهای لاغری گفت: افزایش فشارخون، نارسایی قلبی، افزایش ضربان قلب و تپش قلب، سردرد، بی خوابی، واکنش‌های شدید حساسیتی، مشکلات کبدی، سرطان خون، لرزش، اسپاسم و گرفتگی عضلات از دیگر عوارض مصرف این داروهاست که حتی می‌تواند خطر مرگ را برای فرد مصرف کننده به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: این مکمل‌ها که با ادعای گیاهی و بدون عارضه بودن به فروش می‌رسد می‌تواند منجر به اختلالات روانی و مشکلات گوارشی، دردهای شکمی، تغییر حس چشایی، خشکی دهان و … شود.

نویسنده تحریریه مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در ارائه دیدگاه‌های متنوع هستم. از طریق بررسی مختلف زوایای رویدادها، برای خوانندگان دیدگاه جدیدی را به ارمغان می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا