برترینهای کسب و کارعمومی

فراوانی در شدت کوددهی به درخت انگور مناسب است؟

یکی از دلایلی که باعث از بین رفتن باغ انگور می‌شود فراوانی در شدت کوددهی به درخت انگور است، درخت انگور به صورت ژنتیکی احتیاج زیادی به کود و مواد مغذی ندارد، بنابراین هرگونه زیاده روی در کوددهی باعث سوختن ریشه و تبعات جبران ناپذیری می‌شود، در ادامه همراه ما باشید تا نحوه احیا کردن نهال انگور که به خاطر شدت کوددهی دچار مشکل شده است را برای شما بیان کنیم.

تغییرات نهال انگور بر اثر شدت کوددهی

کشاورزان به هنگام آبیاری یا بازدیدهای دوره‌ای بهتر است ظاهر نهال انگور را مورد بررسی قرار دهند، هرگونه تایید در ظاهر برگ‌ها شاخه‌ها و حتی اندازه میوه‌ها نشانگر تغییر در تغذیه درخت انگور است، در اکثر مواقع کشاورز برای اینکه می‌خواهد رشد درخت انگور را سریعتر کرده و میزان باردهی نهال انگور را افزایش دهد میزان کوددهی و آبیاری درخت انگور را افزایش می‌دهد.

 این تفکر شاید در یک سال تاثیرگذار باشد ولی در سال‌های بعدی باعث افت کمیت باردهی بوده و باغ انگور برای ذخیره بیشتر انرژی احتیاج به سال‌آوری خواهد داشت، همچنین توجه داشته باشیم میوه‌هایی که به خاطر شدت کوددهی تولید شده‌اند با استانداردهای سلامت فاصله داشته و به عنوان یک میوه تراریخته شناخته می‌شود که صادرات آن به کشورهای اطراف کار بسیار مشکلی خواهد بود، بهتر است قبل از خرید نهال انگور حتماً نحوه کوددهی باغ انگور را به روش‌های نوین یاد گرفته و اعمال کنید.

  1. هرگونه پژمردگی و یا چروکیده بودن برگ درختان نشانگر غیر استاندارد بودن تغذیه نهال انگور است.
  2. شکننده بودن شاخه نهال انگور یکی دیگر از ویژگی‌های بارز درخت انگوری است که دچار شدت کوددهی شده است.
  3. گاهی افزایش کود دهی نه تنها افزایش باردهی درخت انگور را به همراه ندارد، بلکه باعث کوچک شدن حبه‌های خوشه انگور می‌شود.
  4. گاهی باغداران برای اطمینان از سلامت ریشه درختان می‌توانند خاک اطراف نهال انگور را کنار زده و ریشه آن را مورد بازدید قرار دهند.
  5. یک برگ را در نظر بگیرید قسمت انتهایی و ابتدایی برگ را نگاه کنید هرگونه تغییری رنگ یا سفیدی برای برگ ایجاد شود نشانگر تغییرات تغذیه نهال انگور است.
  6. وجود لکه‌های قرمز و قهوه‌ای و یا رگه‌های زرد رنگ بر روی برگ‌ها را جدی بگیرید
  7. همیشه سطح خاک باغ را نگاه کنید، اگر مالچ پاشی کرده‌اید مالچ‌ها را کنار زده و به بافت خاک توجه کنید معمولاً خاک‌هایی که عناصر تغذیه آنها بیش از اندازه است سطح رویی آنها کاملاً سفت شده و به رنگ سفید تغییر می‌کند.
  8. برگ نهال مو تایید شکل داده و در مواردی نیز دچار پیچیدگی می‌شود.

حل مشکل ازدیاد کود

با بررسی علائم بالا می‌توانید به راحتی شدت کوددهی در نهال  انگور را تشخیص دهید، اگر باغ شما از این مشکل رنج می‌برد می‌توانید از کارشناسان نهالستانی که به تکثیر و فروش نهال انگور می‌پردازند کمک خواسته و آنها راهنمایی‌های لازم را خواهند کرد، به طور معمول چند روش عمومی برای رفع این مشکل وجود دارد به شرطی که صدمه زیادی به درختان شما وارد نشده باشد:

  • اگر کودهایی که استفاده کرده‌اید درشت بوده و قابل مشاهده است بهتر است در مرحله اول تمامی کودهای قابل رویت را از روی سطح زمین و شاخه برگ درختان را به طور کامل جمع آوری کنید، در موارد حادتر می‌توانید خاک سطحی باغ را که به خاطر کود دهی زیاد به رنگ سفید درآمده‌ است را برداشته و از خاک جدید استفاده کنید، دلیل سفید شدن سطح خاک این است: به خاطر زیاده در کودهای محلول در آب، وقتی آب کودها تبخیر شود ذرات کود به صورت سفیدک در سطح خاک باقی می‌ماند.
  • دومین پیشنهاد شستشوی خاک است برای شستشوی خود می‌توانید از آب مقطر استفاده کنید، با سه بار آبیاری می‌توانید خاک باغ را کاملا بشویید، مرحله سوم مربوط به تیمار کردن نهال انگوری است که بیش از اندازه دچار کوددهی شده است، البته بهتر است کشاورزان قبل از راه‌اندازی باغ انگور در خرید نهال انگور توجه ویژه داشته باشند تا نهال مقاوم را خریداری کنند، مقاوم بودن نهال انگور تا حدودی باعث می‌شود تا صدمات این نوع معضلات کمتر به آن آسیب برساند.

اگر درخت شما دچار آسیب دیدگی شده است بهتر است با استفاده از ابزار باغبانی تیز تمامی شاخه‌ها و برگ‌های آسیب دیده را حذف کنید، به این موضوع توجه داشته باشید که حذف نکردن این شاخه‌ها باعث می‌شود تا عامل بیماری زا و آفات زیادی بر روی شاخه‌های آسیب دیده لانه گزینی کنند، در مواردی که احساس کردید بیشتر از ۳۰ درصد شاخه‌های نهال انگور آسیب دیده و هنوز به مدت یک تا دو ماه عملیات کوددهی را به طور کامل قطع کنید یا در صورت لزوم می‌توانید از کودی که فاقد نیتروژن است استفاده کنید، البته متخصصین نهالستان در زمان فروش نهال انگور یک برنامه کامل کود دهی را برای شما توضیح می‌دهند.

کلام آخر

یکی از مهم‌ترین عملیات برای نگهداری و مراقبت مزرعه انگور نوع کود دهی باغ انگور است، شما می‌توانید برای آشنایی با برنامه کوددهی نهال انگور به سایت تخصصی پالیز نهال مراجعه کنید، در این سایت اطلاعات دقیق‌تری در مورد نحوه سفارش و خرید نهال انگور همچنین آخرین قیمت نهال انگور ثبت شده است.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

دکمه بازگشت به بالا