برترینهای کسب و کارعمومی

معایب ویدئو پروژکتور

از زمانی که ویدیو پروژکتور یک وسیله لوکس بود که فقط در محیط‌های آموزش و اداری استفاده می‌شد، مدت بسیار زیادی گذشته است! این روزها، این دستگاه، راه خود را به منازل، هتل‌ها، اتاق‌های کنفرانس، کلاس‌های درس و … باز کرده است. بنابراین اصلا عجیب نیست اگر خرید ویدیو پروژکتور نسبت به چند سال قبل، با رشد چشمگیری مواجه شده باشد.

با داشتن اطلاعات کافی در رابطه با این دستگاه محبوب و قیمت ویدئو پروژکتور خانگی ارزان، خرید ویدئو پروژکتور مانند یک قدم زدن عصرگاهی در پارک، ساده و آسان می‌شود. به همین دلیل است که یک راهنمای جامع خرید این محصول، برای خریداران و علاقمندان به ویدیو پروژکتور، از نان شب هم واجب‌تر به نظر می‌رسد. در این مقاله از قصد داریم شما را با انواع مدل‌های ویدئو پروژکتور، کابردها و ویژگی‌های هر کدام و ملاک‌های انتخاب یک ویدیو پروژکتور مناسب، آشنا کنیم. در صورتی که شما هم اخیرا به فکر خرید این دستگاه افتاده‌اید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

ویدیو پروژکتور چیست ؟

یک دستگاه الکترونیکی است که سیگنال‌های صوتی/تصویری را از یک منبع ورودی (کامپیوتر، موبایل، تلویزیون و …) دریافت کرده و ویدئو را روی یک سطح صاف (که اغلب یک پرده نمایش سفید یا نقره‌ای رنگ است) نمایش می‌دهد. پروژکتورها می‌توانند تصاویر را در اندازه‌های بزرگ نمایش دهند و این موضوع، مهم‌ترین ویژگی و مزیت این دستگاه‌ها محسوب می‌شود.

ویدئو پروژکتورها سیگنال‌ها را از منبع پخش ورودی دریافت کرده و آن‌ها را توسط یک یا چند لنز، متمرکز می‌کنند. در ادامه، این سیگنال‌ها روی یک صفحه که در فاصله مشخصی از پروژکتور قرار دارد، به نمایش داده می‌شوند.

ویدیو پروژکتور را می‌توان یک دوربین عکاسی معکوس در نظر گرفت که به جای دریافت نور از طریق لنز، آن را به سمت یک پرده انتشار می‌دهد. ما در این مقاله، به معرفی پروژکتورهای دیجیتال خواهیم پرداخت. این دستگاه‌ها از ورودی ویدئو استفاده کرده و عملکردی مشابه با مانیتورها و تلویزیون‌های هوشمند ارائه می‌دهند.

برخی از مزایای ویدیو پروژکتور عبارتند از:

  1. اندازه تصویر بزرگتر نسبت به تلویزیون و مانیتتورهای کامپیوتر
  2. انعطاف در نصب
  3. قابلیت حمل

برای شروع کار و ارائه یک راهنمای خرید ویدیو پروژکتور بهتر است در ابتد این دستگاه‌ها را به 4 دسته زیر تقسیم کنیم:

نکته: بسیاری از مدل‌های ویدئو پروژکتور را می‌توان در بیش از یک دسته از دسته‌های بالا قرار داد. به عنوان مثال، پروژکتورهای سینمای خانگی و چند رسانه‌ای، شباهت زیادی به هم دارند. در اکثر موارد، نوع کاربرد مورد نظر شما از یک ویدیو پروژکتور، دسته آن را مشخص می‌کند.

در صورتی که از یک ویدئو پروژکتور در اتاق کاری یا کلاس درس استفاده کنید، می‌توان آن را در دسته چند رسانه‌ای قرار دارد. حال اگر همان پروژکتور را در اتاق منزل نصب کنید، می‌توان آن را سینمای خانگی نامید.

از طرفی دیگر، ویدیو پروژکتورها به لحاظ فناوری به کار رفته در ساخت آن‌ها، به مدل‌های زیر بخش‌بندی می‌شوند:

  1. پروژکتورهای DLP
  2. پروژکتورهای LCD و 3LCD
  3. پروژکتورهای LED
  4. پروژکتورهای LCoS

در ادامه و به صورت مفصل به بررسی هر کدام از مدل‌های ویدیو پروژکتور خواهیم پرداخت.

ویدیو پروژکتور DLP

این پروژکتورها شامل مجموعه‌ای از آینه‌های میکروسکوپی هستند که یا به سمت منبع نور نزدیک شده (برای تولید پیکس‌های روشن) یا از آن دور می‌شوند (برای تولید پیکسل‌های تیره). ویدئو پروژکتورهای DLP در دو نوع تک تراشه و 3 تراشه تولید و روانه بازار می‌شوند. (قیمت مدل‌های 3 تراشه حدودا 10 برابر، بیشتر از نمونه‌های تک تراشه است)

نکته: ویدیو پروژکتور DLP تک تراشه، بالاترین کیفیت تصویر را در میان پروژکتورهای خانگی ارائه می‌دهند. این دستگاه‌ها از یک چرخه رنگ (متشکل از 3 رنگ اصلی آبی، قرمز و سبز) برای تولید تصویر استفاده می‌کنند.

یکی از معایب مدل‌های DLP به عنوان “اثر رنگین کمان” شناخته می‌شود. این اتفاق، ممکن است تصاویر را به سه رنگ قرمز، آبی و سبز تجزیه کند. بنابراین قبل از خرید ویدیو پروژکتور DLP حتما چند دقیقه‌ فیلم با آن تماشا کنید تا مطمئن شوید که دستگاه مورد نظرتان، اثر رنگین کمان ندارد.

اثر رنگین کمان تنها در پروژکتورهای DLP تک تراشه مشاهده می‌شود. در مدل‌های 3 تراشه، برای تولید هر رنگ از یک تراشه DLP استفاده می‌شود و به همین دلیل، خبری از رنگین کمان و تجزیه تصاویر نخواهد بود. در عوض، قیمت پروژکتورهای 3 تراشه، حداقل 10 برابر بیتشر از مدل‌های 1 تراشه است!

نکته: از ویدیو پروژکتور DLP با 3 تراشه، اغلب در سالن‌های سینما استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها، قادر به تولید تصاویر بزرگ‌تر و روشن‌تر، نسبت به سایر انواع پروژکتور (LCD و LED) هستند. پروژکتورهای DLP در وضوح 4K در دسترس هستند. ویدیو پروژکتورهای DLP بهترین انتخاب برای تماشای فیلم‌های 3 بعدی و هم‌چنین بازی‌های ویدیویی به شمار می‌روند.

مزایای ویدیو پروژکتور DLP

  1. وضوح تصویر بالا
  2. حرکت سریع
  3. ایده آل برای تصاویر سه بعدی
  4. روشنایی مناسب

معایب ویدیو پروژکتور DLP

  1. ضعف در نمایش رنگ‌های تیره
  2. اثر احتمالی رنگین کمان
  3. انعطاف‌پذیری محدود

ویدیو پروژکتور LCD

منبع نور برای پروژکتور LCD یک لامپ استاندارد است. پروژکتور LCD اجازه می‌دهد تا نور منبع، از سه پنل صفحه نمایش کریستال مایع رنگی عبور کند. این پانل‌ها به نوبه خود، به برخی رنگ‌ها اجازه عبور می‌دهند و برخی دیگر را مسدود می‌کنند. این موضوع در نهایت، باعث ایجاد تصاویر روی صفحه نمایش می‌شود.

در مقایسه با پروژکتور پردازش نور دیجیتال (DLP)، خروجی لومن بالاتر می‌تواند توسط پروژکتور LCD و با هزینه کمتری ارائه شود. علاوه بر این، این دستگاه‌ها، میزان روشنایی بیشتری را با مصرف انرژی کمتر، تولید می‌کنند. این ویدیو پروژکتورها به هیچ عنوان از اثر رنگین کمان و رنگ‌پریدگی برخوردار نیستند. یکی از مهم‌ترین معایب ویدئو پروژکتورهای LCD عمر محدود پنل‌های نور است. علاوه بر این، این دستگاه‌ها نسبت به سایر مدل‌ها حجیم‌تر بوده و قابلیت حمل کمتری هم دارند. لازم به ذکر است که هزینه تعمیر و نگه‌داری این پروژکتورها هم در قیاس با سایر مدل‌ها، بیشتر است.

مزایای ویدیو پروژکتور LCD

  1. روشنایی بالا
  2. کیفیت تصویر عالی
  3. قیمت مناسب
  4. مصرف پایین انرژی

معایب ویدیو پروژکتور LCD

  1. کنتراست تصویر پایین
  2. هزینه تعمیر و نگه‌داری زیاد
  3. عمر محدود لامپ

ویدیو پروژکتور LCoS

نکته: مهم‌ترین مزیت ویدیو پروژکتور‌های LCoS توانایی تولید رنگ‌های سیاه عمیق و سفید بسیار روشن است. به عبارتی دیگر، این دستگاه‌ها، بالاترین میزان کنتراست تصویر را در میان تمام ویدیو پروژکتورها ارائه می‌دهند.

مزایای ویدیو پروژکتور LCoS

  1. وضوح تصویر بالاتر نسبت به سایر مدل‌ها
  2. حذف کامل اثر رنگین کمان
  3. کنتراست فوف‌العاده تصویر

معایب ویدیو پروژکتور LCoS

  1. وزن زیاد
  2. قابل حمل نبودن
  3. عدم کنترل تاری حرکت

ویدیو پروژکتور LED

مدل‌هایی که تا این‌جا به معرفی آن‌ها پرداختیم، همگی از یک لامپ برای تولید تصاویر استفاده می‌کنند. این لامپ‌ها عمر محدودی دارند و بعد از مدت زمان مشخصی، باید آن‌ها را تعویض کنید. برای فرار از این مشکل، باید به سراغ ویدیو پروژکتورهای LED بروید. این دستگاه‌ها به پروژکتورهای لیزری هم معروف هستند و لامپ آن‌ها، طول عمر بسیار زیادی دارد. (20 هزار ساعت و حتی بیشتر!) در این پروژکتورها از لامپ‌های LED قرمز، سبز و آبی برای تولید رنگ استفاده می‌شود و در نتیجه، دیگر خبری از چرخ رنگ نیست. این موضوع علاوه بر اثر رنگی کمان، سر و صدای ایجاد شده توسط حرکت دنده چرخ را هم از بین می‌برد.

مزایای ویدیو پروژکتور LED

  1. عمر مصرفی بالای لامپ
  2. عدم وجود چرخ رنگ
  3. کاهش سر و صدا
  4. مصرف انرژی پایین
  5. طیف رنگی وسیع

معایب ویدیو پروژکتور LED

  1. روشنایی پایین نسبت به سایر مدل‌ها
  2. قیمت بالا
  3. یک بار مصرف بودن لامپ

نکات مهم در اتباط با خرید ویدیو پروژکتور

تا این‌جا با انواع مدل‌های ویدیو پروژکتور آشنا شدیم. اما آیا برای خرید یک پروژکتور مناسب، تنها اطلاع از مدل آن کافی است؟ قطعا خیر! در حقیقت موارد و فاکتورهای زیادی در خرید ویدیو پروژکتور تاثیرگذار هستند. در ادامه به معرفی برخی از این فاکتورها خواهیم پرداخت.

روشنایی

روشنایی یا شدت نور، اولین و مهم‌ترین فاکتوری است که در زمان خرید ویدیو پروژکتور باید به آن توجه داشته باشید. بدون شدت نور مناسب، پروژکتور نمی‌تواند تصاویر روشن و واضح را نماش دهد. برای اندازه‌گیری شدت نور ویدیو پروژکتور، از واحد انسی لومن (گاهی لومن) استفاده می‌شود.

نکته: هرچقدر که اتاق محل قرارگیری پروژکتور از نور طبیعی کمتری برخوردار باشد، به یک مدل با شدت نور بیشتری نیاز دارید. به عنوان مثال، در یک اتاق نسبتا تاریک، یک پروژکتور با شدت نور هزار لومن کفایت می‌کند. این در حالیست که در یک اتاق کاملا تاریک، به یک پروژکتور با 2 هزار لومن شدت نور، نیاز است.

اندازه اتاق، اندازه صفحه و فاصله آن از پروژکتور و تجهیزات نوری نصب شده در اتاق، از فاکتورهایی هستند که روی شدت نور مورد نیاز شما تاثیر می‌گذارند. به طور نسبی باید گفت که ویدیو پروژکتورها هم‌چنان و با وجود پیشرفت‌ تکنولوژی آن‌ها، در اتاق‌های تاریک عملکرد بهتری دارند.

کنتراست تصویر

نکته: کنتراست بالا، بالاتری میزان روشنایی و تاریکی تصاویر را برای شما به ارمغان می‌آورد. حتی ویدیو پروژکتورهایی با شدت نور فوق‌العاده هم در صورت کنتراست پایین، کیفیت تصویر مناسبی نخواهند داشت. کنتراست 1500:1 برای اتاق‌های تاریک، کاملا مناسب است.

رزولوشن

رزولوشن همان تعداد پیکسل‌های تولید شده بر روی صفحه نمایش است و آن را به صورت یک عبارت که از دو عدد مجزا تشکیل شده است؛ بیان می‌کنند. این دو عدد به ترتیب بیانگر تعداد پیکس‌های تولید شده در طول صفحه نمایش و تعداد پیکسل‌های موجود در عرض آن است. برای مثال رزولوشن 720*1280 بیانگر این است که تصاویر در این صفحه نمایش به صورت HD به نمایش درخواهند آمد. رزولوشنی که می‌توانید برای ویدئو پروژکتور خانگی خود در نظر داشته باشید 1080 (FULL HD) و یا 2160 (4K) هستند. در حال حاضر بیشتر ویدیو پروژکتورها دارای رزولوشن 1080P (نرم 1080*1920) هستند. البته پروژکتورهای ارزان‌تر با رزولوشن 720P هم در دسترس قرار دارند. با این وجود، در سالیان اخیر مدل‌هایی با کیفیت 4K (کیفیت 4096*2160) هم روانه بازار شده‌اند.

ورودی‌ها

برای دریافت و پخش صدا، بیشتر ویدیو پروژکتورها از بلندگوهای داخلی برخوردار هستند؛ اما مانند تلویزیون‌های هوشمند، این بلندگوها کیفیت مناسبی ندارند. بنابراین توصیه می‌کنیم از یک سیستم صوتی خارجی برای پخش صدا استفاده کنید.

قابلیت حمل

قابلیت حمل نه تنها از نظر جابه‌جایی یا سفر با پروژکتور، بلکه در ساده‌سازی نصب و راه اندازی هم مهم است. هم‌چنین امتحان اندازه‌ها، فاصله‌ها و اتاق‌های مختلف صفحه نمایش را آسان‌تر می‌کند تا ببینید کدام تنظیم، بهتر کار می‌کند. اگر پروژکتور شما قابل حمل باشد، می‌توانید آن را در هر نقطه دل‌خواه نصب کنید. بیایید اعتراف کنیم که تماشای فیلم در شب‌های تابستان و در فضای باز، لذتی است که نمی‌توانیم به راحتی قید آن را بزنیم.

دکمه بازگشت به بالا