استانی

نصب غیر اصولی تابلو‌های تبلیغاتی در معابر و خطر افزایش تصادفات

به گزارش خبرگزاری مجله زنده خبری، سرهنگ مصطفی زینی وند گفت: برابر مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده، تابلو‌های تبلیغاتی به عنوان منبع بالقوه حواس پرتی، در اغلب مواقع سبب به هم ریختگی محیطی، مختل نمودن الگوی حرکتی چشم رانندگان وسایل نقلیه عبوری و اضافه نمودن تقاضا‌های بیشتری به وظیفه رانندگی می‌شوند و در نهایت به یکی از پارامتر‌های تأثیرگذار بر عدم توجه کافی به جلو حین رانندگی و بروز تصادفات تبدیل شده اند.

وی ادامه داد: به منظور پیشگیری از وقوع تصادفات احتمالی ناشی از طراحی، جانمایی و نصب غیر اصولی این نوع از تابلوها، در سال‌های قبل دستورالعملی در این زمینه توسط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر‌های کشور تهیه، تدوین و ابلاغ گردیده است.

سرهنگ زینی وند افزود: برخی از مهم‌ترین موارد مهم عنوان شده در متن این دستورالعمل عبارتند از:

۱- از نصب تابلو‌های تبلیغاتی در محل‌های غیر مجاز از جمله؛ میانه معابر، ورودی و خروجی تقاطع‌های غیر همسطح، در رمپ و لوپ‌های معابر بزرگراهی و … اجتناب گردد.

۲- از نصب تابلو‌های تبلیغاتی در مجاورت تقاطع‌هایی که مانع عملکرد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و همچنین دوربین‌ها می‌گردد اجتناب شود.

۳- از چراغ‌های چشمک زن برای نورپردازی تابلو‌های تبلیغاتی استفاده نشود.

۴- به منظور دیده شدن تابلو‌های تبلیغاتی در حداقل زمان ممکن، خواندن و درک کردن پیام تابلو و همچنین واقع شدن در مخروط دید راننده، استفاده از موارد زیر در طرح تابلو‌های تبلیغاتی ممنوع است:

– معکوس نوشتن کلمات.

– استفاده از تصاویر به جای یک یا چند کلمه در یک عبارت یا جمله سرهم نوشتن کلمات.

– استفاده از فونت‌های فانتزی و پیچیده و غیرساده که کلمه یا عبارت آن به سرعت قابل درک نیست.

– تصاویر درهم و ترکیبی که درک روابط و کنار هم بودن آنها به دلیل غیر معمول بودن به سرعت قابل درک نیست.

– استفاده از روش‌های طرح معما، ایجاد ابهام، غیر معمول نوشتن و…، در محل تابلوها.

۵- نصب هر نوع تابلوی تبلیغاتی در معابر که به هر شکلی متحرک طراحی شده باشد، غیر مجاز است.

سرهنگ زینی وند در پایان بیان داشت: نکته قابل تأمل در خصوص اغلب تابلو‌های تبلیغاتی نصب شده در سطح معابر درون شهری و جاده‌ها، عدم دقت و نظارت کافی مسئولین مربوطه بر عملکرد پیمانکاران این حوزه است تا جایی که اعمال سلیقه در طراحی و نصب این تابلو‌ها در حال تبدیل شدن به یک امری عادی بوده و این موضوع، یک هشدار و زنگ خطر جدی برای کاهش ایمنی تردد شهروندان و افزایش خطر وقوع تصادفات به واسطه تابلو‌های تبلیغاتی است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا