برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

برای تشخیص کبد چرب آزمایش بهتر است یا سونوگرافی

بیماری کبد چرب یکی از بیماری‌های خاموش عصر مدرنیته است که به دلیل سبک نادرست زندگی شیوع پیدا کرده است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که چربی در کبد تجمع پیدا کرده باشد. یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی که به درمان کبد چرب کمک می‌کند، رعایت اصول تغذیه است.

 

درمان کبد چرب

این متخصص تغذیه افزود: یکی از درمان‌های اساسی کبد چرب، افزایش ورزش‌های هوازی و تحرک است تا متابولیسم و سوخت و ساز را بالا ببرد. پک چاقی دکتر بیز تمام پزشکان توصیه می کنند

رضایی به چگونگی داشتن رژیم غذایی مناسب هم اشاره کرد و افزود: در بحث تغذیه هم هر نوع افزایش کالری اعم از قند، چربی، پروتئین و… سبب می‌شود تا به راحتی بدن تبدیل به محلی برای ذخایر چربی شود. بدن هوشمند است؛ با اضافه کردن این ذخایر اگر نتواند متابولیسم لازم را داشته باشد در نهایت آن‌ها را به شکل ذخایر چربی در بافت‌ها و ارگان‌ها برای روز مبادا پس انداز می‌کند و همین عاملی برای ابتلا به کبد چرب می‌شود.

 

چربی‌ها و پروتئین‌های مناسب برای کبد چرب

ما باید مصرف این دسته از چربی‌ها را به صورت جدی محدود کنیم. معمولا به مبتلایان کبد چرب و افراد عادی مصرف چربی‌های غیراشباع که منبع امگا۳ مانند روغن ماهی، بذرکتان، خرفه، سویا، … و امگا۹ مانند روغن زیتون هستند را توصیه می‌کنیم. این‌ها بهترین جایگزین برای روغن‌های اشباع شده هستند و به درمان کبد چرب کمک می‌کنند. گردو، بادام، فندق، و در کل دانه‌ها و مغز‌هایی که هیدروژنه و فراوری شده نباشند، نیز مناسبند.

رضایی ادامه داد: همچنین در بین منابع پروتئین هم پروتئین‌های گیاهی که فیبر فراوان و چربی غیراشباع دارند توصیه می‌شوند. ولی پروتئین‌های حیوانی معمولا چربی‌های اشباع شده دارند که توصیه نمی‌شوند؛ مانند انواع گوشت‌های قرمز؛ بنابراین مصرف پروتئین‌های گیاهی و بکر مثل سویا، حبوبات، آجیل‌ها و دانه‌ها و مغز‌ها به خاطر فیبر فراوان و چربی‌های غیراشباع بیشتر توصیه می‌شود.

اگر ما قند را از طریق میوه دریافت کنیم خیلی به مشکل بر نمی‌خوریم. اما مثلا همین قند را از ترکیب چند میوه به صورت آبمیوه دریافت کنیم مضر است. زیرا قند زیادی دارد، در حالی که مصرف یک دانه میوه هم وقت می‌برد و هم به میزان کافی قند را به بدن می‌رساند. این در حالی است که آبمیوه راحت‌الحلقوم است و، چون خیلی سریع آن را می‌نوشیم متوجه حجم قندی که وارد بدن می‌کنیم نمی‌شویم.

زیان مواد غذایی فراوری شده برای مبتلایان به کبدچرب

رضایی به ضرر غذا‌های کارخانه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: غذا‌های کارخانه‌ای و فراوری شده نمک دارند. انواع آبمیوه‌های بسته بندی شده، رب، بستنی، پنیر، تن ماهی و… همگی نمک دارند. کسی که سوسیس و کالباس، پیتزا، آجیل شور فراوری و… می‌خورد ناخودآگاه بعدش هوس شیرینی می‌کند. پس نمک هم برای مبتلایان به کبد چرب ضرر دارد.

هر غذایی که از کارخانه بیرون بیاید نمک و سدیم دارد. درست است که سدیم به تنهایی نگهدارنده است و مانع رشد باکتری می‌شود، اما در بدن ما وسوسه میل به شیرینی ایجاد می‌کند و بسیار مضر است. پس نمک هم در کنار قند‌ها باید محدود شود؛ در کل تا اینجا گفتیم که غذای چرب و نرم و شور سم است.

وی افزود: نکته مهمی که سبب می‌شود چربی‌ها را از بدنمان کم کنیم کولین است. کولین یک ترکیب شبه ویتامینه است. کولین برای متابولیسم و سوخت و ساز چربی لازم است و اگر مقدار کولین در بدن شما خیلی کم باشد، چربی اضافی در کبد جمع می‌شود. همچنین حافظه را هم تقویت می‌کند.

کولین چیست؟

رضایی به منابع دریافت کولین نیز اشاره کرد و افزود: موادی که غنی از کولین هستند شامل زرده تخم مرغ، دل و جگر گاو، گل کلم، خیار و بادام زمینی و… است. برخی گمان می‌کنند تخم مرغ برای کبد چرب مضر است و این یک باور غلط تغذیه‌ای است. ترکیب اسفناج و تخم مرغ بسیار برای کبد چرب مفید است.

در گذشته با این دو ماده، غذایی به نام نرگسی که یک غذای سنتی است و تقریبا فراموش شده تهیه می‌شد در حالی که بهترین غذا برای مبتلایان به کبد چرب است. سویا، مغزها، دانه‌ها و آجیل‌ها که شور نباشند و بی‌نمک باشند هم کولین دارند. انواع کلم نیز بهترین منبع دریافت کولین هستند.

وی در پایان گفت: کبد چرب درمان دارویی خاصی ندارد و بیشتر به تغییر سبک زندگی و غذایی برمی‌گردد. ما ایرانی‌ها در بیشتر مراسم خودمان به دنبال مصرف هله و هوله و تهیه غذا‌های شور و شیرین هستیم، چون با این غذا‌ها حالمان خوب می‌شود در حالی که با تحرک هم می‌توانیم این شادمانی را به دست آوریم. کسی با نخوردن هم لاغر نمی‌شود، زیرا بدن احساس خطر می‌کند و جذب و سوخت و ساز را پایین می‌آورد.

چه زمانی از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیریم؟

درصورتی‌که ورزش و رژیم غذایی به اندازه کافی در بهبود علائم کبد چرب موثرنباشند، ممکن است لازم باشد که با یک پزشک مشورت کنید. او ممکن است برای دریافت یک برنامه غذایی شما را به متخصص تغذیه ارجاع دهد.

کبدچرب ممکن است با بیماری‌های دیگری نظیر دیابت، بیماری‌های قبلی و عروقی و فشارخون‌بالا همراهی داشته باشد. همچنین مبتلایان به هر دو نوع کبد چرب ممکن است دچار سارکوپنی یا کاهش توده عضلانی شوند؛ از این رو لازم است که پزشک شما را از نظر ابتلا به سایر بیماری‌های همراه ارزیابی کند.

کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی در جهان است. اگرچه تاکنون هیچ داروی خاصی برای درمان این بیماری تایید نشده است اما اصلاح سبک زندگی نقش مهمی را در بهبود علائم بیماری ایفا می‌کنند. ورزش و رژیم غذایی در کبد چرب اهمیت بالایی دارند. شما می‌توانید با رعایت یک رژیم غذایی سالم و اصولی و انجام ورزش روزانه با کبد چرب مقابله کنید.در این متن شما را با مواد غذایی مفید و مضر برای درمان این بیماری و پیشگیری از عوارض آن آشنا کردیم

بیماری کبد چرب گرید 3 به این معنی است که فرد دارای درصد زیادی از چربی در کبد خود می‌باشد. کبد چرب گرید 3 زمانی رخ می‌دهد که کبد فرد، دارای چربی بیش از 66 درصد و التهاب شدید باشد. چربی بیش از حد مرتبط با کبد چرب گرید 3 خطر پیشرفت بیماری را در فرد افزایش می‌دهد. در موارد شدید، ممکن است فرد به پیوند کبد نیاز داشته باشد.

خوشبختانه در هر درجه‌ای از کبد چرب، فرد می‌تواند از استراتژی‌های سبک زندگی برای کمک به معکوس کردن تجمع چربی و التهاب در سلول‌های کبد پیروی کند. استراتژی‌های سبک زندگی معمولاً شامل تغییرات رژیم غذایی و ورزش می‌باشد. البته این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح سبک تغذیه‌ای خود اقدام کنیم

 

سایر مواد مفید جهت تسهیل درمان کبد چرب

  •  آووکادو
  • ترکیبات موجود در آووکادو باعث کاهش سلول های چرب تجمع یافته در این ارگان شده و باعث بهبود عملکرد آن می شوند.  آووکادو همچنین سرشار از فیبر است که برای کنترل وزن مفید است.
  •  ماهی

ماهی های چرب نظیر سالمون، ساردین، تون و غزل آلا مملو از امگا ۳ هستند. اسید های چرب امگا-۳ برای متعادل کردن سطح چربی کبد و کاهش التهاب بسیار مفید است.

  • بلغور جوی دو سر

غلات کامل نظیر بلغور جوی دو سر به بدن شما انرژی می دهد. این کربوهیدرات ها مملو از فیبر هستند که نقش موثری در کاهش وزن شما دارد.

  •  روغن زیتون

این روغن سرشار از اسید های چرب امگا ۳ است. این روغن در مقایسه با دیگر روغن ها نظیر مارگارین و کره سالم تر است. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون برای کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن مفید است.

شیر و لبنیات کم چربکبد چرب و علائم آن

کبد چرب یک مشکل سلامتی است که در آن چربی به نسبت زیادی در سلول‌های کبد جمع می‌شود. این مشکل می‌تواند بدون ظاهر شدن علائم و یا با علائمی خفیف آغاز شود. در ادامه به برخی از علائم کبد چرب اشاره می‌شود:

احساس تپش یا سنگینی در منطقه کبدی: برخی افراد ممکن است احساس تپش یا سنگینی در منطقه سمت راست بالا (محل واقع‌شدن کبد) داشته باشند. این احساس معمولاً با تورم کبد و افزایش حجم آن مرتبط است.

درد معده و سمت راست بالا: در برخی موارد، درد یا سنگینی در منطقه سمت راست بالا و حتی در معده ممکن است به وجود آید. این درد معمولاً با مصرف غذاهای دسیسه، چرب و سنگین تشدید می‌شود.

خستگی یا خواب آلودگی: افراد مبتلا به کبد چرب ممکن است احساس خستگی مداوم کنند و به سرعت خواب آلوده شوند. این احساس معمولاً با کاهش انرژی و اختلالات در خواب مرتبط است.

اختلالات گوارشی: مشکلاتی مانند اسهال یا یبوست ممکن است به عنوان علائم همراه با کبد چرب ظاهر شوند. این اختلالات ممکن است با نامزدهای گوارشی مرتبط باشند.

کاهش اشتها یا تغییر در وزن: کبد چرب ممکن است با کاهش اشتها و یا تغییرات در وزن همراه باشد. این تغییرات ممکن است به دلیل اختلالات در جذب و متابولیسم مواد غذایی باشند.

آزمایشات خونی نرمال نبودن: در آزمایشات خونی، ممکن است افزایش آنزیم‌های کبدی مشاهده شود. این آزمایشات نشان‌دهنده خطر کبد چرب می‌باشند.

دیابت نوع 2: کبد چرب می‌تواند با افزایش مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 مرتبط باشد.

توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد، کبد چرب بدون داشتن علائم واضحی تشخیص داده می‌شود. در صورت مشکوک به مشکلات کبدی، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و آزمون‌های لازم را انجام داده تا وضعیت سلامت کبد بررسی شود. درمان و مداخله به موقع می‌تواند از تعدادی از عوارض جدی کبد

کبد چرب الکلی

 

  • زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های الکلی عامل اصلی ابتلا به بیماری کبد چرب الکلی است که با قطع مصرف بهبود می‌یابد. کبد چرب الکلی خود به سه نوع ورم کبد، هپاتیتیس الکلی و سیروز الکلی تقسیم می‌شود. وجود درد در قسمت بالا و سمت راست پهلو نشانه‌ ورم کبد است که با قطع مصرف الکل، علائم رفع می‌شوند. در صورتی که مصرف الکل همچنان ادامه داشته باشد، احتمال ابتلا به هپاتیت الکلی بیشتر می‌شود.  محصولات دکتر بیز برای ترک اعتیاد برای ترک اعتیاد کامل شما مفید است. وخیم‌ترین نوع کبد چرب الکلی هم سیروز الکلی است که بیمار را با خونریزی داخلی ورم شکمی راهی بیمارستان می‌کند.

کبد چرب غیرالکلی

کبد چرب غیرالکلی بر دو نوع کبد چرب ساده و استئاتوهپاتیت غیرالکلی است. کبد چرب ساده بیماری زیاد جدی و خطرناکی نیست و صرفاً با رعایت رژیم غذایی مناسب و تغییرات جزئی در عادات زندگی قابل پیشگیری و درمان است، اما استیتوهپاتیتیس غیرالکلی از نوع خطرناک بوده و حاکی از التهاب ساختار سلولی کبد است. در صورتی که رفع نشود به از کار افتادگی یا کم‌کاری حاد کبدی (سیروز)، فیبروز (آسیب جداره کبد) و یا حتی سرطان کبد تبدیل خواهد شد

برای کاهش وزن، می‌توانید در وعده صبحانه خود قهوه را جای بدهید؛ اما مصرف زیاد قهوه می‌تواند با گرم کردن کبد، سبب ایجاد کبد چرب شود؛ پس بهتر است مصرف آن محدود باشد. همچنین انواع توت، انگور و کشمش را در برنامه غذایی خود جای دهید تا به بهبود آن کمک کند.

  • تهیه صبحانه برای کبد چرب با زردچوبه: زردچوبه نه‌تنها برای تهیه یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب مفید است، بلکه به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های بسیار و خواص ضدالتهابی که ماده کورکومین موجود در زردچوبه دارد، به درمان کبد چرب و هر نوع التهاب دیگری کمک می‌کند؛ بنابراین می‌توانید از زردچوبه در تهیه وعده‌های غذایی مختلف استفاده کنید.
  • خوردن سیر ناشتا: سیر حاوی میزان زیادی گوگرد است که کمک می‌کند آنزیم‌های کبدی فعال شده و در نتیجه برای تهیه یک صبحانه برای پاکسازی کبد بسیار مفید است.
  • سبزیجات چلیپا: برای تهیه یک صبحانه رژیمی برای کبد چرب، می‌توانید از مصرف سبزیجات چلیپ،ا یعنی انواع کلم همچون کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم استفاده کنید. در این سبزیجات گلوتاتیون وجود دارد که به شما کمک می‌کند یک صبحانه برای پاکسازی کبد داشته باشید و همچنین در افزایش سیستم ایمنی بدن نیز موثر است. به جز سبزیجات پکیج دکتر بیز می تواند به شما برای درمان کبد چرب راه حل خوبی باشد

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا