اجتماعی

پایش وضعیت معیشت و مسکن ایرانیان

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از تصویب ویژگی های خانواده توسط دولت خبر داد و گفت: “در مرحله بعدی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده باید برای هر مشخصه خانوادگی مجوز از مرکز آمار ایران دریافت کند و بنابراین این شاخص را نظارت کند.” وضعیت خانوارهای هر استان از نظر بهداشتی ، معیشتی ، مسکن و غیره به طور جداگانه تعیین می شود.

در مصاحبه با مجله زنده خبری ، معصومه ابتکار یکی از وظایف معاون وزیر امور زنان و خانواده ، توانمندسازی و تقویت خانواده بود. وی گفت: “ما باید خانواده ایرانی را از آسیب محافظت کنیم. این به بسیاری از موضوعات مانند قانون ، نظارت و پیگیری ، توانمندسازی و چالش های خانوادگی مرتبط است.”

وی در ادامه با اشاره به دو پروژه “بررسی ملی خانواده” و “گفتگوی ملی خانواده” ، افزود: “بررسی ملی خانواده ، طرحی بود که با همکاری جهاد دانشگاه انجام شد و این پروژه ویژگی های خانواده ایرانی را مشخص می کرد.” پروژه ملی گفتگوی خانواده دومین اثر از این جایگزین است که مرحله اول آن اکتشاف مشارکتی است که در استانهای 31 کشور انجام شده و 31 کتاب در مورد شرایط اجتماعی خانواده ها در استانها به دست آمده است. مرحله دوم این پروژه بحث و گفتگوی ملی خانواده و توانمندسازی خانواده را مورد بحث قرار داده است ، بنابراین از نظر حمایت علمی و تحقیق در زمینه خانواده ، ما در سطح ملی تحقیقات و تحقیقات جامع و کافی را در سطح ملی داشته ایم و همچنان داشته ایم و موضوعات کلیدی را شناسایی کردیم.

ابتکار اظهار داشت: پروژه “بررسی ملی خانواده” و موضوع برنامه ریزی مشارکتی برای پروژه “گفتگوی ملی خانواده” از خصوصیات خانواده حمایت می کند. “زنان ملی و خانواده برای تعریف ویژگی های خانواده جلساتی برگزار کردند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده معتقد است که اگر ما یک درک تخصصی و آماری از وضعیت خانواده داشته باشیم می توانیم فرصت ها و تهدیدات را برای خانواده ایرانی توضیح دهیم و برای وضعیت خانواده و از این نظر برنامه خوبی داریم. وی مسئولیت های آژانس ها را تعریف کرد و مرتباً بر وضعیت خانواده نظارت می کرد زیرا در حال حاضر ، هر قدر که درباره خانواده صحبت می کنیم ، کلی است و آمار خیلی دقیق نیست ، اما خصوصیات خانواده به ما امکان می دهد در هر شهری باشیم. بیایید به آن شهر نگاه کنیم.

به گفته وی ، ویژگی های خانواده دارای 10 محور اصلی از جمله بهداشت ، معیشت اقتصادی ، رفاه و مسکن ، خانواده و خویشاوندی ، مشاوره تحصیلی و اطلاع رسانی ، دین و ارزش های اخلاقی ، مشارکت در امور جامعه ، موانع-ناهنجاری ها و معلولیت ها است. مراقبت از کودک – تربیت فرزندان و تأمین آینده آنها ، نظام حقوقی خانواده و تشکیل خانواده است. از این 10 محور ، 45 مؤلفه به دست آمده و 17 دستگاه واقعی و حقوقی عضو ستاد ملی زنان و خانواده هستند.

ابتکار همچنین درباره دلیل این شاخص ها توضیح داد: “براساس مطالعات و چندین اسناد سطح بالا مانند ارتباطات فرمانده کل قوا در امور خانواده ، بند 102 قانون برنامه ششم و نیازهای ویژه رئیس جمهور”. در یک زمینه خانوادگی توسعه یافته است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تأکید کرد: معاون رئیس جمهور در طول سال روی ویژگی های خانواده کار کرد و توافق کرد که این خصوصیات در جلسه ستاد ملی زنان و خانواده ها با حضور رئیس جمهور نهایی و اظهارات آژانس گرفته شود. این تصویب در دولت انجام شد و رسماً به کلیه دستگاههای دولتی ارسال شد.

به گفته وی ، در مرحله بعد ، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده باید از مرکز آمار ایران برای هر یک از خانواده ها مجوز دریافت کند و وضعیت هر استان را جداگانه تعریف کند.

به گفته ابطکر ، این اولین بار است که در کشور شاخص هایی برای نظارت بر وضعیت خانواده ها تدوین شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا