حوادث و رویدادها

بروز نوعی اختلال روانشناختی در افراد دچار گازگرفتگی شدید/ «بخاری » درصدر عوامل گازگرفتگی

رئیس گروه آموزش مرکز اورژانس تهران گفت: حدود 40٪ افرادی که از مسمومیت شدید با مونوکسیدکربن رنج می برند در طی سه تا 140 روز دچار نوعی سندرم می شوند.

سعید آنلاین سروش در گفت وگو با مجله زنده خبری ، درباره اقدامات سازمان مسمومیت های زراعی اضطراری گفت: “امسال ، در ماه اکتبر ، ما آماده هستیم تا پوسترها ، بنرها و غیره را به اطلاع عموم برسانیم. و برای برخی از سازمان ها مانند شهرداری ها و آموزش و پرورش ، آنها فرستاده شده بودند تا با نصب و توزیع آنها ، شهروندان را در مورد خطرات مسمومیت با مونوکسیدکربن آگاه کنند.

وی ادامه داد: کارگروه خدمات آتش نشانی تهران راه اندازی شده است و ما نیز این اقدامات را در آنجا ارائه داده ایم.

“علائم مسمومیت با مونوکسیدکربن علائم متغیر و غیر اختصاصی است ، علائم اولیه و شایع آن سردرد ، حالت تهوع ، بی حالی و سرگیجه است. برخی از این علائم ممکن است مربوط به آنفلوانزا یا بیماری عروق ویروس کرونا قلب باشد ، اما در این حالت بدون تب و گزش غدد لنفاوی.

وی افزود: اگر افرادی که چند دقیقه اول در یک خانه با هم هستند ، علائم مشابهی را پیدا کنند که ممکن است همان علائم اولیه باشد ، احتمال اینکه مظنون با گاز مونوکسیدکربن گاز بگیرد ، وجود دارد.

مهرسروش با بیان اینکه مونوکسیدکربن یک گاز بی رنگ ، بی بو و بی مزه است ، گفت: این گاز که یک کشنده بی صدا است یکی از شایع ترین دلایل مرگ و میر ناشی از مسمومیت است. البته ، وقتی آلودگی هوا وجود دارد ، بیشتر هم می شود.

رئیس بخش آموزش مرکز فوریت های پزشکی تهران ادامه داد: گاهی این اتفاق به دلیل سوخت های ناقص مانند بنزین ، زغال سنگ ، گاز طبیعی ، شومینه ، دیگهای بخار و غیره رخ می دهد.

“متاسفانه ، ما در طول سال مسمومیت با مونوکسیدکربن را مشاهده می کنیم ، اما این وقایع دارای دو قله ثابت هستند ، یکی از آنها هنگامی است که هوا کمی خنک می شود و از بخاری استفاده می شود ، و قله دوم زمانی است که هوا کاملا خنک می شود ، قله دوم است در ژانویه. در ژانویه ، آمار افزایش می یابد زیرا هوا کاملاً سرد است و مردم درزها ، پنجره ها و دریچه های هوا را برای گرم کردن هوا می بندند.

رئیس بخش آموزش مرکز اورژانس در تهران از هموطنان خواست تا تله های گاز را جدی بگیرند. این مرگ ها بسیار دردناک است زیرا بی احتیاطی می تواند منجر به از دست دادن یک خانواده شود.

مرسروش گفت: آمار این خطر زیاد است ، در سال 1994 حدود 140 نفر و سال گذشته 24 نفر در کشور به دلیل این خطر جان خود را از دست داده اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اثرات مسمومیت با مونوکسیدکربن گفت: تمایل ترکیب مونوکسیدکربن با هموگلوبین حدود 140 برابر بیشتر از اکسیژن است ، بنابراین به سرعت جایگزین اکسیژن شده و علائم ایجاد می کند.

به گفته وی ، در برخی موارد فرد دچار مسمومیت شدید می شود ، به طوری که در آخرین لحظه جان وی نجات می یابد. این افراد معمولاً از عوارض روانی و اختلالات شناختی رنج می برند. گفته می شود حدود 40٪ افراد از مسمومیت شدید با مونوکسیدکربن رنج می برند. بعد از سه تا 140 روز ممکن است به سندرم مبتلا شوند که سندرم روانشناختی نامیده می شود. این سندرم می تواند باعث اختلال شناختی یا تغییرات شخصیتی شود.

وی ادامه داد: البته در همه افراد نیست ، اما گفته می شود 40 درصد افرادی که از مسمومیت قابل توجه و شدید رنج می برند ، این عوارض را تجربه می کنند.

آنلاین سروش در پاسخ به این سوال که کدام بخاری بیشترین میزان گاز را ایجاد می کند ، گفت: وسایل گازسوز برای دودکش ها که با دودکش مشکل دارند بیشترین علت این حادثه است که حدود 44 درصد آن به بخاری اختصاص دارد. مسمومیت با گاز دیگ 25 درصد ، اجاق گاز 2 درصد ، شومینه 8 درصد ، مشعل موتور خانگی 2 درصد و بسته بندی آن 1 درصد است ، اگرچه آمار آتش سوزی دقیق تر است.

وی افزود: در تحقیقات مشخص شد که بزرگترین مشکل در نصب این دستگاهها در پذیرایی منازل بوجود آمده است.

مهرسروش درباره گازگرفتگی که در خودرو رخ داده نیز گفت: استفاده از وسیله نقلیه در محیط بسته ، آسیب رساندن به اگزوز یا بسته شدن آن نیز باعث گازگرفتگی مونوکسیدکربن تلخ می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا