فرهنگ و هنر

پیشنهادهایی درباره «سفر» در دوران کرونا

این کارشناس آمار و برنامه ریزی گردشگری گفت: “وقتی مردم را رها می کنیم آنها نیز به سفرهای خطرناکی می روند و مشکلات بعدی پیش می آید.” مردم نباید مورد انتقاد قرار بگیرند ، آنها به هر حال خسته اند و نیاز به تفریح ​​دارند. وظیفه متولیان این است که امکانات و خدمات را در دسترس مردم قرار دهند. نمی توان به صورت شفاهی شعار سفر ایمن را سر داد و در این زمینه کاری انجام نداد.

اردشیر اروجی در مصاحبه با مجله زنده خبری ، در مورد چالش مدیریت سفر در کرونا گفت: “وقتی کرونا به ایران گسترش یافت و مشاغل گردشگری بسته شد ، من دو پیشنهاد دادم. ایجاد صندوقی برای حمایت از صنعت گردشگری و ایمنی سفر. اگرچه دولت تصمیم گرفته است با اختصاص تسهیلات بانکی به جبران کمک کند ، اما خیلی دیر نیست و این دو رکن اصلی قابل اجرا هستند.

وی در ادامه گفت: با توجه به مجاورت سفر به نوروز و برنامه ریزی برخی افراد ، این فرصت خوبی برای راه اندازی سیستم سفر ایمن است. در این تورها ، محل اقامت و پروازهایی ارائه می شود که متعهد به رعایت نکات بهداشتی هستند تا از این پس افراد بتوانند رزرو کنند. لازم نیست که عید نزدیک شود و آنها فقط سفرهای ایمن را اعلام می کنند.

وی ادامه داد: مشکل ویروس تاج فقط مربوط به ایران نیست ، بلکه همه کشورها را درگیر می کند ، بنابراین مرزها بسته شده و سیاست ها بر سفرهای داخلی متمرکز است. اما اعتماد باید ایجاد شود. کرونا حق دارد نگران تأثیر سفرهای فعلی باشد. وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی باید با تهیه سفرهای داخلی اعتماد این گیاه را جلب کند.

عروجی در تشریح سفرهای ایمن و مسئولانه گفت: متأسفانه به نظر می رسد دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی در اماکن گردشگری و گردشگری و ناوگان حمل و نقل رعایت می شود. صحبت کردن کافی نیست باید در عمل نشان داده شود. اگر اپراتور کمکی نکرد ، از شبکه های مجازی و سایر رسانه ها کمک بگیرید و نحوه انجام دستورالعمل ها را نشان دهید.

وی افزود: در یک سفر ایمن و مسئولانه ، همه قطب ها و مجموعه ها باید توسط این وزارتخانه کنترل شوند ، حتی اگر همه حق کار ندارند زیرا اعتماد عمومی از بین رفته است. فقط مجموعه هایی که پروتکل ها را به درستی دنبال می کنند مجاز به ارائه خدمات مسافرتی هستند. این مجموعه ها می توانند برچسب “ایمن” داشته و نام آنها در وب سایت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ثبت شود تا در دسترس عموم قرار گیرد. اگر این مراکز تخلف کنند ، این نشان و امتیاز را پس می گیرند. وزارتخانه باید نظارت جدی و مستمر داشته باشد و بدون هیچ گونه نرمش و پاسخگویی با متخلفان برخورد کند. با چنین اقداماتی می توان سفر ایمن و مسئولانه به معنای واقعی کلمه را آغاز کرد و ستاد مرکزی کرونا می تواند نشان دهد که می توان از سفر مدیریت و مراقبت کرد.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: “معرفی مقصد و مسیرهای ایمن اقدام دیگری است که می توان انجام داد.” به عنوان مثال ، یزد مدتی است که خود را به عنوان یک مقصد امن معرفی می کند ، فقط کافی نیست که آنها بگویند ایمن هستند ، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری یا ستاد کرونا نیز باید آنها را تأیید کند. فیلم هایی از مراکز و مسیرهای ایمن باید منتشر شود تا افراد تفاوت بین آنها و سفرهایی را که می بینند ببینند.

وی با اشاره به افزایش پروازهای کیش در هفته های اخیر و به دنبال کاهش محدودیت های ترافیکی بین شهری ، اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان یک آژانس مسافرتی باید مسئولیت پذیرتر عمل کند ، به عنوان مثال اکنون که پروازهای کیش افزایش یافته است ، تایید می کند که جزیره مقصد است. آیا ایمن است یا نه اینطور نیست که سفر به کیش تعداد بیماران را افزایش دهد و سپس ستاد کرونا اعتراض کرده و به همه جهانگردی اعتراض کند.

اروجی گفت: “مردم خسته و عصبی هستند. گفتن اینکه شما نباید سفر و تفریح ​​کنید بی معنی است.” از سفر شخصی جلوگیری کنید ، اما مسافرت و تورهای ایمن را در اختیار مردم قرار دهید و از این پس تورهای مختلفی را با قیمت های مختلف معرفی کنید که مناسب قدرت اقتصادی و هر سلیقه ای باشد. آنها حتی به یک تور خانوادگی می روند. آنها چگونه هزینه ها و تورهای چند ماه پیش تورهای خارجی را معرفی می کنند ، اما آیا نمی توانند چنین برنامه ای برای سفرهای داخلی داشته باشند؟ شما به خارج از کشور سفر می کنید ، آنها تمام جزئیات را به شما می گویند ، اما هیچ اطلاعاتی در مورد سفرهای داخلی به شما نمی دهند. این فرصت خوبی برای آژانس های مسافرتی است تا رویکرد خود را تغییر دهند و مسیرها و خدمات ایمن را معرفی کنند. وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز باید حمایت و نظارت کند. مزیت این روش ، به ویژه در نوروز ، کاهش تصادفات رانندگی است.

وی افزود: متأسفانه اکثر آژانس ها تازه یاد گرفته اند که به تورهای خارجی سفر کنند یا بلیط فروشی کنند ، اکنون که شرایط و فرصت را ندارند ، احساس می کنند کارشان تمام شده است.

این کارشناس گردشگری سفر به اروپا و مهارت ها و توانایی های آژانس های مسافرتی و سیستم گردشگری در چنین کشورهایی را بازگو کرد و گفت: “چند سال پیش در جریان این سفر به آژانس رفتم ، اولین سوالی که آنها پرسیدند این بود که چند سال پیش من داشته و چگونه می خواهم خرج کنم. به من پیشنهاد شد که یک شب در قطار بمانم و در طول روز از آن بازدید کنم تا سفر ارزان تر شود. سفر 20 روزه من آنقدر خوب برنامه ریزی شده بود که بیشترین و با کیفیت ترین بازدیدها را با کمترین قیمت داشتم. متأسفانه ما به درستی وارد سفرها و تورها نمی شویم یا به چند مورد محدود می شویم. حال که سفر به یک مسئله تبدیل شده است ، می توان تورهای یک روزه غیر اقامتی را طراحی و اجرا کرد. یا او فقط سفرهای کشوری و طبیعت گردی هایی انجام داد که خطر کمتری داشتند.

عروجی ادامه داد: طبق اعلام مرکز آمار ، در تعطیلات نوروز ، حدود 65 درصد سفرها برای ملاقات و ملاقات خانوادگی انجام می شود که بر اساس این آمار ، سفرهای خانوادگی می تواند برای اسکان در نووروز بدون محل اقامت برنامه ریزی شود و تور بین 10 صبح با این نوآوری ها و انطباق با پروتکل های کرونا ، نگرانی ها کاهش می یابد و البته نوع نظارت و جدیت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز مهم و تضمین شده است.

وی گفت: متأسفانه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری فقط به دنبال گشودن مرزها به روی گردشگران خارجی است که این اشتباه ترین راهکار در حال حاضر است. در حالی که هنوز تکلیف واکسیناسیون مشخص نیست ، کدام گردشگر در چنین شرایطی به ایران سفر می کند. حتی در دبی نیز تمرکز بر روی تبلیغ سفرهای داخلی است ، زیرا این تنها راه جلب اعتماد گردشگران خارجی است. گردشگری داخلی بهترین راه برای کمک به صنعت گردشگری است. ورود گردشگران در شرایط فعلی فقط تبلیغات منفی را تحریک می کند. باید به این نکات خوب توجه شود.

این کارشناس برنامه ریزی فرهنگ و گردشگری افزود: اکنون هم زمان آن نیست که بخواهیم قیمت ها را بالا ببریم. صحبت از باز شدن مرزها و صدور ویزا ، زمزمه های افزایش قیمت شبانه و نرخ ارز و نسبت قیمت ها در هتل ها بسیار کم بود ، بگذارید گردشگری یک قدم عقب برود و سپس ایجاد ارز و قیمت ها را در نظر بگیرید. هتل ها هر ساله با اوج سفر قیمت ها را افزایش می دهند ، زیرا تقاضا زیاد است و مردم مجبور به قبول آنها می شوند. هتل ها باید مطابق با شرایط فعلی باشند ، حتی نیمی از هزینه آن را پرداخت کنند. بهتر است نیمی از هتل را پر کنید تا اینکه آن را خالی بگذارید. اگر ما بخواهیم به صنعت گردشگری کمک کنیم ، قیمت ها باید تنظیم شوند ، مردم قطعاً از آن استقبال می کنند و می آیند. وقتی بی عدالتی پیش می آید ، مردم نیز توبه می کنند و به هتل می روند.

وی تأکید کرد: امکان دارد از بحرانی که گریبان گردشگری را گرفته است ، صرفاً برای همراهی با امکانات گردشگری کافی است. دولت باید مالیات بر ارزش افزوده را حداقل برای ماه نوروز لغو کند و وزارت میراث فرهنگی و جهانگردی باید سفرهای ایمن را به معنای واقعی کلمه برقرار کند و نظارت دقیق داشته باشد. برای کاهش کمی ریاضت نسبت به مردم ؛ حداقل در نووروز اتفاق نمی افتد که اتوبوس های توریستی به طور مداوم متوقف و کنترل شوند و یا تور برای گرفتن مجوزهای متعدد از مراکز مختلف ضروری باشد. آنها این کار را به گونه ای انجام داده اند که بسیاری از سفرهای گروهی اجتناب کرده و ترجیح می دهند به روشی شخصی و دوستانه سفر کنند تا کسی آنها را آزار ندهد. این اقدامات به نفع همه است زیرا درصد تصادفات ، تلفات و حتی بیماری عروق کرونا ویروس قلب را کاهش می دهد.

اروجی گفت: “نکته عجیبی که هر از گاهی با آن روبرو می شویم تعجب مقامات است ، گویی که آنها امسال متولد شده اند و هیچ اطلاعی از مشکلات کشور ندارند.” به عنوان مثال ، در مورد قطعی گاز و برق اخیر ، آیا واقعاً جای سال است که آیا هیچ آمار و اطلاعاتی از سال های گذشته در مورد مصرف انسان یا تنوع آب و هوایی ایران وجود ندارد که نتواند پیش بینی های لازم را داشته باشد؟ تا زمستان ، همه ناگهان به یاد می آورند که چگونه پس انداز می کنند ، یا وقتی سیل می آید ، آنها فقط می خواهند کاری انجام دهند. این مسئله گردشگری است. سالهاست که کارمندان از حجم سفر با نوروز متعجب شده اند. چرا برای جلوگیری از خطرات اضافی ، از قبل برنامه ریزی نکرده و بسیاری از بازدیدهای شخصی را متوقف کنید؟

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا