فرهنگ و هنر

آن‌چه در بزرگداشت لایق شیرعلی گفته شد

مراسم یادبود لایق شیرعلی ، نویسنده و شاعر فقید تاجیکی ، در مورد بحث در مورد شاعرانه ، جایگاه او در ادبیات تاجیکستان و تأثیر او بر شاعران ایرانی برگزار شد.

به گزارش مجله زنده خبری ، حسن بلخاری ، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ، در ابتدای این برنامه که عملاً توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در روز سه شنبه (4 ژوئن) برگزار شد ، آیاتی از لایق شیرعلی را تلاوت کرد وی با اشاره به اشاره به ایران و ایرانی گفت: لایق شیرعلی شعرهای زیادی دارد نه تنها برای توصیف ایران و ایرانیان ، بلکه همچنین به شاعران بزرگ ایران و فرهنگ آن ، و او دیدگاه بسیار دوست داشتنی نسبت به ایران و ایرانیان ، آثار آنها را می بینید که چگونه روح شعرای بزرگ ایران ، به ویژه فردوسی ، در این اشعار خود را نشان می دهد. البته ، تاجیک ها همیشه به آیات حافظ ، مولوی ، عطار و اما توجه می کنند ، اما البته فردوسی در این کشور بیشتر شناخته شده است. در واقع ، تاجیکان روح شعر و خرد را از این بزرگان گرفتند. یعنی آنها نه تنها با بیان شاعرانه ای فصیح و موزون صحبت می كنند ، بلكه از روح حاكم بر فرم ، یعنی محتوا و خرد نیز بهره گرفته اند.

بهلهری سپس تأکید کرد: توجه داشته باشید که بزرگان مانند فردوسی اول ذاتاً خردمند و دوم و عموماً شاعر هستند. و محال است کسی بخواهد شعر این شاعر را از نظر تکنیک و ساختار درک کند و به روح قانونی این ابیات و ابیات توجه نکند.

وی با بیان اینکه لایق شیرعلی دقیقاً یکی از کسانی است که در زمینه آموزش با فردوسی هم شکل و هم اهمیت یافته است ، گفت: “او ساختار و خرد حاکم بر این ساختار را به دست آورده است و از این لحاظ ما ایرانی ها از سپاسگزار چنین شاعر بزرگی هستند

در ادامه برنامه ، نظام الدین زاهدی ، سفیر تاجیکستان در ایران ، در سخنرانی خود گفت: معلم لایک شیرعلی یکی از شاعران بزرگ تاجیکستان در نیمه دوم قرن بیستم است. خدمات ماندگاری که این شاعر مشهور برای فرهنگ و ادب ملت خود انجام داده است ، در ستایش تاجیکستان با کلمات ادبی طلایی ثبت شده است. لایق شیرعلی اولین شعرهای خود را در اوایل دهه 1960 نوشت و از همان ابتدای ورود به ادبیات ، خود را شاعری اعلام کرد که به دنبال آداب و رسوم هزاره تاجیک است. سوابق ادبی و شاعرانه لایق شیرعلی در سالهای بعد ثابت کرد که شاعری در شخصیت و شخصیت تاجیکی او ظاهر شده است که مأموریت خود را سرودن شعر اصیل و احیای اصالت شعر ملی و دستیابی به اهداف خود به بهترین شکل می داند. .

وی در ادامه با بیان اینکه استاد لایک برای حفظ و احیای هویت ملی تاجیک ها تلاش کرد ، ادامه داد: لایک معتقد بود که “دنیا هیچ جایگاهی به عنوان شاعر ندارد” اما مردم تاجیکستان جایگاه شاعر ملی را در جمهوری اسلامی به وی پیشنهاد دادند از این شاعر تاجیک همیشه زنده و سرحال بوده اند. استاد شایسته همدلی ایرانیان و تاجیکان را تضمین می کردند و این وحدت و همدلی را همیشه در آیات خود تشویق و تشویق می کردند.

سومین سخنگوی برنامه ، گلم علی حداد عادل ، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ، در یک سخنرانی گفت: “شیرعلی یکی از اساتید ، شاعران و نویسندگان است که تأثیر پایداری در پیشرفت مثبت داشته است. زبان و شعر در تاجیکستان. “البته ، ما نمی توانیم اساتید تاجیك را بهتر از خود تاجیك ها معرفی كنیم ، و همه آنچه راجع به آنها می گوییم ، از خود تاجیك ها شنیده ایم و آنها استادان خود را بهتر از ما می شناسند.

حداد آدل گفت: به نظر من ، لایق شیرعلی ، در میان ادبیات قرن گذشته ، بیشترین شباهت را به ملکه شاعران بهار دارد. البته این شباهت ها کامل نیستند و تفاوت های زیادی می تواند بین آنها وجود داشته باشد. شیرعلی مانند ملکه شاعران بهار ، تحت سلطه قرار گرفت و به ادبیات کهن پارسی دلبسته شد و با سبک خراسانی آشنا بود و از این منابع استفاده می کرد و زبان خود را امروز ایجاد می کرد. البته او سبک خراسانی را از قرن پنجم و ششم میلادی تکرار نمی کند ، اما در عین حال به زبان امروزی خود صحبت می کند و مطابق با زمان ، از این منابع نیز استفاده می کند.

در این جلسه پیام رضا اردکانانیان وزیر نیرو قرائت شد. در بخشی از این پیام آمده است: “استاد لایق ، در سن 59 سالگی ، به عنوان نویسنده ، ملت روشنفکر و سخنور به رسالت خود عمل کرده و شعر او فقط نظم و شعار نیست ، بلکه اندیشه ، فکر ، تاریخ ، تأمل و غرور است. . و او به خواننده الهام بخشید و خوب بیدار شد. شاعر در طول زندگی پربرکت خود مجموعه های “سرسبز” ، “الهام” ، “نوشباد” ، “ساحلها” ، “خاک وطن” ، “ریزه باران” ، “مرد راه” ، “ورگ سنگ” ، “خانه چشمه” را جمع آوری کرد. ، “گل رز سفید” ، “خانه قلب” ، “آفتاب” ، “جام ثروتمند” ، “من و دریا” ، “دست مادر برای نماز” ، “عشق اول و آخر” ، “گریه بدون گریه” هر کدام را ایجاد کرده است آنها از جذابیت و محبوبیت بیشتری نسبت به یکدیگر برخوردار بودند و شاعر هر بار با پیامی جدید وارد قلب دوستداران کلمات می شد.

همچنین ، محمد تقی صابری ، سفیر ایران در تاجیکستان که سخنران دیگر این نشست بود ، گفت: “بدون شک استاد لایک شیر علی از شاعران بزرگ و از چهره های برجسته و تأثیرگذار در حوزه فرهنگی و اجتماعی تاجیکستان است. . حوزه ها و ادبیات فارسی در نیم قرن اخیر. “او در کنار شخصیتهای بزرگی چون مومن کانات ، صابر بازار و بانو گل یکی از بنیانگذاران شعر معاصر در تاجیکستان محسوب می شود.

وی گفت: موضوعات اصلی آثار جدید و خلاقانه این هنرمند تاجیکی بیشتر در توصیف مکان ارزشمند میهن ، هویت ، خودشناسی ، بازگشت به خود و احترام به گذشته مشترک فارسی زبانان ، سنت و تاریخ ملی است. و توسعه دهندگان زبان فارسی و ادبیات اجداد. آثار استاد فقید شیرعلی را به حق می توان عاملی مهم در اتصال و تقویت سلسله گسسته مردم فارس دانست.

علی اشرف مجتهد شبستری ، رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان نیز در این نشست گفت: “استاد فقید لایک شیر علی یکی از چهره های درخشان شعر تاجیک در اواخر قرن بیستم است.” وی با ابیات رنگارنگ و غنی خود ، روح تازه ای در پیکر شعر تاجیکی دمید و آن را در قلمرو فارسی زبانان مشهور کرد.

وی همچنین تأکید کرد: از استاد لایق می توان به عنوان یکی از میهن پرست ترین شاعران نام برد که در ابیات خود از ابتدا تا انتها خود را معرفی و ملت تاجیک را معرفی کرد. او با شعر بلند و معروف “آنچه اتفاق افتاده است” برای حفظ هویت تاریخی و فرهنگی خود بسیار تلاش می کند و ناگفته های بسیاری را به زبان فصیح شعر می گوید.

صفر عبدالله ، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ، پس از این نشست ، شعر شایسته را پر از خرد دانست و گفت: “شعر شایسته به دو زبان و فرم به سنت های شعر کلاسیک بسیار نزدیک است و این ویژگی دیگر است. از شعر او. “با ابیات دیگر شاعران معاصر تفاوت دارد.

عبدالله تأكيد كرد: استاد شيرعلي انواع غزل ، رباعيات و آيات سنتي را كه در ادبيات امروزي ما كمي فراموش شده يا در اين نوع اشعار تقليد هنر آفريد ، زنده كرد. در این ژانرهای ادبی هزار ساله ، لایق آفریده هایی دارد که در میان بهترین آیات فارسی زمان ما جایگزین خواهد شد. تلاش های ادبی لایق ثابت می کند که او فرهنگ فارسی و زبان های دیگر را دارد. او نه تنها مهارت و فصاحت را از آثار بزرگ نیاكانش آموخت ، بلكه تحقیقاتش او را بر آن داشت تا صفحات تمیز ادبی ایجاد كند. در بسیاری از موارد ، او یک گیرنده فزاینده است. به عنوان مثال ، کتاب الهام او از شاهنامه ، که اگر لایق جز ابیات این کتاب چیزی ننویسد ، بدون شک نام او را برای همیشه در صفحه ادبیات و فرهنگ ابدی فارسی در قطار سخنرانان توانمند زمان خود حک می کند ، در نظر گرفته شود و مطالعه کند.

عبدالنبی ستارزاده ، رئیس آکادمی ادبیات معاصر رودکی نیز در این برنامه گفت: “آنها یک روح ، یک صحنه ، یک فضا ، یک احساس مشخص و منحصر به فرد از دنیای عشق را به شکلی شاعرانه و عاشقانه و بدون ریا نشان می دهند. “

وی همچنین تصریح کرد: شاعر در واقع پیوند ، اندوه ، درد ، حسرت ، خاطرات ، شادی های جوانی و آرمان های قدیمی است. به عبارت دیگر ، این از بهار و پاییز عشق ، از گلها و خارهای عشق ، از سوختگی های شیرین و تلخ عاشقان در داستان های عاشقانه صحبت می کند. البته این پدیده ادبی (شعر دولتی) در آن زمان نام خاصی نداشت. این در تاریخ علم ، ادبیات و هنر ما و مردم جهان معمول است. یعنی ابتدا پدیده های ادبی و هنری پدیدار می شوند ، و سپس آنها نام خود را می گذارند ، مانند سبک هایی مانند خراسانی ، هندی ، شعر مدرن و غیره. پیدا کردن آن یک لذت خواهد بود.

در بخشی دیگر از برنامه ، عبدالرحمن عبدالمنان ، نویسنده و دانشمند تاجیکی گفت كه لایك شیرعلی از اوایل قرن بیستم با عزمی راسخ و هدف و ایدئولوژی مشخص شروع به شعر كردن كرد. “مادر” مجسمه واقعی و کامل مادر تاجیکی را با تمام جزئیات آغاز کرد و خلق کرد ، و سپس شاعران دیگر برای خلق چهره های زیبا از “مادر” به عرصه ادبیات تاجیکستان آمدند و تأثیرات زیادی از “نامه های مادر” استاد فقید. لایک شیر علی.

وی افزود: لایق توانست الفاظ و تعابیر مختلفی را به صحنه ادبیات بیاورد و بر این اساس شعرهای بسیاری را كه در قلب مردم بود و زبان زبان آنها بود ، به آتش ساخت تا دوست داشتنی ترین و مقدس ترین موجود را در وجود خود احساس كند. جهان ، “مادر” در قلب و روح. همه برای روشن شدن و روشن شدن.

حسن گاریبی ، مدیر روابط بین الملل آکادمی زبان و ادبیات فارسی ، در پایان این نشست گفت: در اواخر دوران اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شده است تا از شعر معاصر تاجیکستان استفاده کند و به آن جان ببخشد ، برخی از آنها ساخته شده پس از مرگ استالین ، در حالی که دیگران به دلیل درگیری شوروی در جنگ افغانستان بود ، که خواستار ایجاد یک سیاست بود. تاجیکستان را به عنوان مدینه فاضله برای تضعیف مقاومت افغانستان معرفی کند. زبان و شعر مادر آزاد است و البته برخی دیگر محصول تضعیف طبیعی و مشکلات قبل از فروپاشی دولت است که آنها را با سایر اولویت ها مشغول کرده و از کار شاعران غفلت می ورزد.

وی همچنین گفت: لایق شیرعلی کاری برای کارستان انجام داد ، یعنی از عموم مخاطبان حمایت کرد و در برابر حرفه ای ها پاسخگو بود و در عین حال نقش شعر معاصر تاجیک را به درستی در میان فارسی زبانان ارائه داد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا