عمومی

ادعای نوری درباره پشت صحنه بررسی طرح صیانت

یکی از اعضای کمیسیون مشترک حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی درباره بازگشت این طرح به مرکز پژوهش های مجلس توضیح داد.

به گزارش مجله زنده خبری، سایت جمهوری می نویسد: دهمین جلسه کمیته مشترک حقوق مصرف کنندگان و کاربردهای اصلی در فضای مجازی برگزار و با تصمیم گیری برای ارسال این طرح به مرکز پژوهش های مجلس برای بررسی بیشتر پایان یافت.

در دستور کار کمیسیون، درخواست اعمال ماده 142 آیین نامه داخلی مجلس بود. اصل 142 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تاکید می کند که نمایندگان مجلس و دولت نمی توانند لایحه یا لایحه ای را که بیش از یک موضوع داشته باشد به عنوان یک نماینده در یک پیشنهاد و درخواست تصویب کنند. در صورتی که طرح یا لایحه دارای بیش از یک موضوع باشد، باید مطالب و نظرات تهیه و به تفصیل مورد بحث قرار گیرد.

از دیدگاه برخی اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس، در خصوص طرح فعلی حمایت از حقوق مصرف کنندگان و خدمات اولیه فضای مجازی که طرح حمایت از فضای مجازی نامیده می شود، ابهاماتی وجود دارد. در همین راستا غلامرضا نوری گزله نماینده مردم بستان آباد و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم کوم خواستار اجرای این ماده و ارسال طرح به مرکز تحقیقات در هیئت رئیسه کمیسیون شدند.

در این جلسه اما بدون ذکر نام این ماده از اساسنامه، با قرائت هیأت مدیره و رای اعضای کمیته، موافقت شد که این طرح برای بررسی بیشتر در ظرف مدت به مرکز تحقیقات ارسال شود. 10 روز.

همچنین در ابتدای جلسه میکروفن رئیس و برخی از اعضای کمیسیون باز شد و در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

علاوه بر این، روز گذشته فارس گزارش داد که در جلسه قبلی کمیته طرح های دفاعی، وزیر ارتباطات طی نامه ای خواستار اصلاح برخی از مواد پیش نویس شده بود و مدعی شد که پیشنهادات دولت باعث تغییر وضعیت اینستاگرام و پلتفرم های پرمخاطب شده است.

غلامرضا نوری گزله، رئیس فراکسیون مستقلین و عضو کمیسیون مشترک حفاظت از فضای مجازی در نشست روز گذشته کمیسیون درباره ارسال این طرح به مرکز پژوهش‌ها گفت: این تصمیم فرصتی است برای همه شرکت‌کنندگان تا نظرات خود را بیان کنند. دولت می تواند از این فرصت برای برنامه ریزی و پیگیری پیشنهادهای اصلاحی خود استفاده کند.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم در این خصوص افزود: من از ابتدا با وضعیت فعلی این طرح مخالف بودم و هستم. تلاش ما اصلاح این طرح است و یکی از راه های اصلاح این طرح این بود که فرصتی ایجاد کنیم تا همه نظرات و نکات خود را بیان کنند.

نوری گزله همچنین درباره پیشنهاد خود برای اجرای ماده 142 آیین نامه داخلی اتاق گفت: در جلسه گذشته درخواست اعمال ماده 142 آیین نامه داخلی اتاق را داشتم اما جاریانی سعی کرد عنوان 142 را ذکر نکند و ارسال کند. طرح به مرکز، بدون تاکید بر این مقاله نظرسنجی با رای گیری انجام شده است.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم همچنین افزود: البته بدون تاکید بر اینکه این تقدیم به مرکز پژوهش ها مربوط به اعمال قانون 142 است، اصل رای گیری و تصمیم گیری روحیه قانونی ندارد اما بنا به دلایلی. او می گوید او تمایلی نداشت.»

وی درباره دلیل این تصمیم عدم اشاره به اعمال قانون 142، گفت: در صورتی که کمیته کمیته تشخیص دهد که ارسال طرح به مرکز تحقیقات مطابق با اعمال ماده 142 آیین نامه داخلی است، تحقیقات انجام می شود. مرکز باید در حین رای دادن به مدت 10 روز 45 روز را در نظر بگیرد.

نوری گزله گفت: همچنین با توجه به اعمال اصل 142 دولت و دستگاه های اجرایی ذیربط باید در زمان بررسی طرح به مرکز پژوهش ها دعوت شوند و وزارت اقتصاد و ارتباطات و همه دستگاه های کارشناسی، نمایندگان – حتی نمایندگان، دعوت شوند. از آن دوره – برای مصاحبه، اما متاسفانه برخی علاقه زیادی به شنیدن این نظرات ندارند.

رئیس فراکسیون اقلیت مجلس همچنین با انتقاد از روال این کمیته برای حذف آرای منتقدان، گفت: این جلسه دهمین جلسه روز گذشته بود، اما کل زمان اختصاص یافته به مخالفان خارج از کمیسیون کمتر از یک ربع است.

وی افزود: آنها اجازه نمی دهند صدای فعالان این حوزه که مدعی حمایت از آنها هستند به گوش برسد.

نوری با اشاره به تنش های بین خود در دیدارهای اخیر با رئیس کمیسیون گفت: به دلیل اینکه تاکید کردم باید نظرات مخالفان و منتقدان طرح را بشنوید، تهدید به شکایت به هیات نظارت شدم.

نوری گزله همچنین درباره اظهارات اخیر احمدعلیرضا بیعی مبنی بر اعتراض رئیس کمیسیون به ورود این نماینده به کمیسیون ویژه به دلیل برخی موارد حساس در این طرح، گفت: حفظ ترکیب ترکیب فعلی که موافق طرح اکثریت است.

وی ادامه داد: آنها می خواهند حامیانی را در کمیسیون معرفی کنند تا آرای خود را افزایش دهند، زیرا مصوبات دو سوم آرا را می طلبد، بنابراین با حاکمیت بر ترکیب درصدد افزایش آرای خود هستند و به وضوح مخالفان را حذف می کنند. “

نماینده بستان آباد با اشاره به صحبت های لو رفته رئیس و برخی از اعضا در ابتدای جلسه دیروز کمیته نیز تاکید کرد: نطق لو رفته دیروز نشان دهنده اتفاقاتی است که در کمیته می گذرد.

نوری گزله در پاسخ به سوالی مبنی بر ارسال طرحی از سوی دولت در این خصوص و درخواست دولت برای تغییر برخی موارد نیز گفت: این آش آنقدر شور است که صدای دولت را هم درآورده است. “

وی ادامه داد: با تصویب این طرح در عمل، وزارت ارتباطات بی اثر می شود و کمیسیونی در شورای عالی فضای مجازی تشکیل می شود که پاسخگو نیست و ترکیب خاصی برای آن در نظر گرفته شده است.

یکی از اعضای کمیته مشترک تحقیقات مرکز تحقیقات گفت: امیدواریم این طرح اصلاح شود و آنچه واقعاً برای ساماندهی فضای مجازی نیاز است محقق شود، اما در غیر این صورت اگر مسائل مالی می‌خواهد، منافع مکان‌های خاص و تصاحب از مردم. «برای خاص ماندن در برنامه، سکوت نخواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا