عمومی

لاکچری بودن همه چیز ماست!

تجمل برای ما همه چیز است! و ردیف کردن شماره ها در کنار جاده از نان شب اجباری تر است. حالا اگر نارس به دنیا بیاوریم و چند میلیون بیشتر خرج کنیم تا تاریخ عروسی خود را زودتر بگیریم، مهم نیست.

مجله زنده خبری پلاس: امروز سالگرد تاریخ خاصی در ایران است. دو سال پیش در چنین روزی، ایرانیان در روز 9/9/1392 با تولد 3000 نوزاد در 24 ساعت در خارج از درهای اتاق زایمان برای به دنیا آوردن فرزندان خود صف کشیدند و رکورد جدیدی را برای تولد نوزاد در کشور به ثبت رساندند.

اما آیا ثبت تاریخ تولد راند تنها دغدغه برخی بود؟ پاسخ منفی است! در زندگی مدرن امروزی ارزش های انسانی با گذشته بسیار متفاوت است و داشتن شماره همراه رند، تاریخ ازدواج رند و حتی پلاک خودروی رند برای مردم امروزی ارزشمند و معتبر شده است. حالا چرا ارزش ها اینقدر پایین آمده است؟

معنای زندگی در دیدگاه و تفسیر مردم دستخوش تغییرات عظیمی شده است

دکتر محمد رحیمی (جامعه شناس و استاد دانشگاه) در این باره معتقد است: «همانطور که اشاره کردید، آمارها حاکی از شکسته شدن رکورد تولد نوزاد در تاریخ 9/9/99 است، این موضوع نیازمند تحلیل روند اجتماعی است. تغییرات اجتماعی، که ارزش ها و نگرش های جامعه را هدایت می کند. چرا تاریخ های رند مانند تاریخ تولد رند، تاریخ ازدواج و عروسی رند، شماره موبایل رند، شماره ثبت رند و غیره برای مردم جامعه مدرن ارزشمند شده است. من معتقدم که معنای زندگی در دیدگاه و تفسیر مردم دستخوش تغییرات شگرفی شده است

او ادامه می دهد: «معنای زندگی این است که مردم چگونه زندگی را تفسیر می کنند و چگونه با آن مواجه می شوند. در ادبیات جامعه شناسی می گوییم که هر فردی با توجه به سرمایه اجتماعی و فرهنگی خود، زندگی را تفسیر و تفسیر می کند. اینکه داستان رند در جامعه ما به نوعی تبدیل به یک ارزش و در واقع مایه افتخار شده است، این است که این پدیده در نگاه و ذهن طیف وسیعی از افراد جامعه معنای خوب و عادی دارد. نسل جدید با باورها و ارزش های جدیدی که قصد ایجاد آن را دارد، معنای جدیدی به زندگی ارائه می دهد که ما آن را به عنوان یک سبک زندگی مجلل می شناسیم.

لوکس و آرزوهای انباشته بازی کنید!

این جامعه شناس درباره فرهنگ تجمل گرایی که این روزها رواج یافته است، توضیح می دهد: «به جرأت می گویم تجمل گرایی برای نسل جدید تمام معنای زندگی است. نسلی که می‌خواهد آنطور که می‌خواهد زندگی کند، می‌خواهد دنیا را تغییر دهد و شناخت ما از آنها بسیار محدود است. منظور ما از اصطلاح پدیدارشناسی این است که برای درک معنای زندگی در نزد مردم، باید وارد دنیای اندیشه و زندگی آنها شویم و پدیده را آنگونه که هست ببینیم.

دکتر رحیمی معتقد است: «با ورود به دنیای ذهنی افرادی که مجذوب داستان‌های رند می‌شوند، متوجه می‌شویم که این افراد آرزوهای انباشته زیادی دارند و قصد دارند به هر طریق ممکن خود را از دیگران متمایز کنند و به خود ببالند. اما دلیل تغییر و سطحی شدن ارزش های مدرن بشری این است که جامعه مدرن قوانین خاص خود را دارد، همانطور که جامعه سنتی قوانین خاص خود را دارد و مردم با این شرایط و هنجارهای آن سازگار می شوند. جامعه را درونی می کنند. اما زمانی که افراد نمی توانند خود را با تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه تطبیق دهند، با چالش های جدیدی مواجه می شوند و برای غلبه بر آن سعی می کنند با نمادهای کاذب منزلت در مقابل دیگران و در جامعه ابراز وجود کنند.

در 2022/02/22 چه اتفاقی افتاد؟

وی با بیان اینکه گذار از سنت به مدرنیته مشکلات خود را دارد، می افزاید: «از یک سو مردم پیوندهای سنتی خود را دارند و از سوی دیگر با تحولات مدرنیته مواجه هستند. در این تضاد اجتماعی با تغییراتی در ارزش‌ها مواجه می‌شویم و یک سری ارزش‌های اجتماعی جدید پدیدار می‌شوند. در این مرحله (منظورم وضعیت انتقالی است) جامعه پذیری لازم است. مردم باید در مؤسسات آموزشی یاد بگیرند که چگونه با چالش ها کنار بیایند و چگونه سبک زندگی خود را مدیریت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در همه جای دنیا شاهد این وضعیت هستیم یا خیر؟ وی می گوید: «در مورد اینکه آیا این سبک زندگی مختص ما ایرانیان و جهان سومی است، باید بگویم که چند ماه پیش نیز شاهد یک تاریخ رند (22/02/2022) بودیم، اما در این تاریخ، تاریخ نابهنگام نبود. تولد اتفاق افتاده است و اتفاقی نیفتاده است.” در غیر این صورت زندگی کاملاً عادی پیش می رفت. واقعیت این است که وضعیت امروز جامعه تغییراتی را در ارزش های نسل جوان ایجاد کرده است که ناشی از تغییرات فناوری و سهولت ارتباطات است. و افزایش رفاه نسبی.

وی همچنین می افزاید: جوامع توسعه یافته این تغییرات را تشخیص داده اند و در مدیریت تحولات اجتماعی و فرهنگی به خوبی عمل کرده اند و بنابراین رفتار روزمره مردم بر اساس عقلانیت است. معمولاً و غالباً آگاهانه مبتنی بر تأمل و محاسبه عقلانی نیست، بلکه ناشی از عادت ها و «چمباتمه زدن» است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا