فرهنگ و هنر

سهم تهران از بخش مرور جشنواره تئاتر فجر/ حضور پررنگ جوانان

بخش مرور جشنواره تئاتر فجر از جمله بخش‌های کنجکاوی ‌برانگیز این رویداد هنری است. از آنجاکه تماشاگرانِ پیگیر تئاتر، آثار نمایشی را در طول سال دنبال می‌کنند، برایشان اهمیت دارد که چه نمایش‌هایی برای حضور در این بخش انتخاب می‌شوند.

به گزارش مجله زنده خبری، هفته گذشته آثار این بخش از جشنواره اعلام شد و در میان آنها برخی از اسامی، قابل پیش‌بینی بود. هرچند جای تعداد دیگری از آثاری که اجرای عمومی موفقی داشته‌اند، خالی به نظر می‌رسد.

در این گزارش مروری داریم بر نمایش‌هایی که از تهران در بخش مرور شرکت دارند چراکه هنوز درباره آثار دیگر شهرها، اطلاعات چندانی منتشر نشده است.

نمایش «ساپو» به نویسندگی و کارگردانی امین سعدی از جمله آثار این بخش از جشنواره است.

این نمایش اواخر بهار تا اوایل تابستان در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه رفت و در خلاصه داستان آن آمده است:یک نویسنده مدتی است نمی‌تواند از یکی از شخصیت‌های کتابش فاصله بگیرد، کم کم این تصویر به ذهنش خطور می‌کند که تنها بازمانده‌ی بشر است و…

این نمایش اجرای عمومی خود را با گروهی از بازیگران جوان روی صحنه برد. علیرضا ‌حسن ‌پور، آرزو ‌حیدری، مهسا ‌الله ‌یاری، یاسمن ‌افروند، نادیا ‌آئین، نسیم ‌کیانی بازیگران این نمایش در اجرای عمومی آن بوده‌اند.

سهم تهران از بخش مرور جشنواره تئاتر فجر/ حضور پررنگ جوانان

اما «هیدن» از جمله نمایش‌هایی است که نام آن در فضای تئاتر پیچید. این نمایش نوشته مشترک زوج هنری، ریحانه رضی و کار کورش شاهونه است که با کارگردانی شاهونه روی صحنه رفت.

«هیدن» به تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان، ابتدا در مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت و بعد از استقبال تماشاگران، با وقفه‌ای کوتاه، اجرای خود را در تئاتر «هامون» ادامه داد.

گروه اجرایی این نمایش بهتر دیدند خلاصه‌ای از این اثر نمایشی ارایه ندهند اما عموم تماشاگرانی که این کار را دیده‌اند، از بازی بازیگران آن به ویژه ریحانه رضی در نقش اول زن، سخن گفته‌اند.حمید ‌رحیمی، ریحانه ‌رضی، عطا عمرانی، آیت ‌بی ‌غم، فرناز ‌حسینمردی، مبینا هَداوند خانی، در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردازند.

سهم تهران از بخش مرور جشنواره تئاتر فجر/ حضور پررنگ جوانان

«آوینیون» نوشته و کار حسن معینی، دیگر نمایشی است که امسال روی صحنه رفت و با اقبال تماشاگران رو به رو شد.

این نمایش نیز در آغاز در مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت و حالا چند وقتی است که در تئاتر «هامون» اجراهای خود را ادامه می‌دهد.

«آوینیون» درباره گروه تئاتری است که قصد دارند اجرایی را بر اساس نمایشنامه «مکبث»، برای شرکت در جشنواره تئاتر آوینیون فرانسه آماده کنند اما در این مسیر، دچار چالش‌هایی می‌شوند.

این نمایش نیز با گروهی از بازیگران جوان روی صحنه است و در اجرای دوم آن آزاده صمدی به عنوان تهیه‌کننده، گروه اجرایی را همراهی می‌کند.

عبدالحمید گودرزی، امیر ‌جوشقانی، ملیحه ‌بقائی، سعید عساکره بازیگران این اثر نمایشی هستند.

سهم تهران از بخش مرور جشنواره تئاتر فجر/ حضور پررنگ جوانان

نمایش «دشمن خدا» نوشته عماد رجبلو و کار مجید عراقی، دیگر نمایشی است که توجه تماشاگران را به خود جلب کرده است. این نمایش از جمله آثاری است که هم تماشاگران حرفه‌ای‌تر تئاتر ارتباط خوبی با آن برقرار کرده‌اند و هم تماشاگرانی که کمتر به تماشای تئاتر نشسته‌اند.

«دشمن خدا» هم کاری از یک گروه جوان تئاتری است که با تهیه‌کنندگی علی غریب اجرا می‌شود. علی غریب، از برگزیدگان خنداننده شو است که سال‌هاست به عنوان کمدین فعالیت می‌کند. او به همراه مجید عراقی که کارگردانی نمایش را بر عهده دارد، در این نمایش بازی هم می‌کنند اما گروه اجرایی مراقبت کرده‌اند که حضور علی غریب صرفا به دلیل گرفتن خنده از تماشاگر نباشد.

از دیگر نکات جالب توجه در این نمایش، بازی دو بازیگر کودک آن است که ستایش تماشاگران و اهل فن را در پی داشته است.

علی ‌غریب، مجید ‌عراقی، سیده ‌اسوه ‌صادقی، امیرمحمد ‌درویش، حامد ‌فعال، نفس جافری، ضحا ‌رجایی ‌فر، گروه بازیگران این اثر نمایشی را تشکیل می‌دهند.

سهم تهران از بخش مرور جشنواره تئاتر فجر/ حضور پررنگ جوانان

«دشمن خدا» در بردارنده ۲ اپیزود نمایشی است که اپیزود اول آن در دفتر مدیر مدرسه یک دبستان می‌گذرد که دو دانش‌آموز در برابر ناظم خود با توجه به کشمکش و درگیری که بر سر یک برگه انشا دارند و هر دو خود را مالک آن می‌دانند، بازجویی می‌شوند. اپیزود دوم نمایش در دفتر فرماندهی پادگان نظامی می‌گذرد که دو سرباز آموزشی با یکدیگر درگیر شده‌اند و یکی از سربازها مدعی است که ارشد گروهان کتف او را در آن درگیری شکسته و حال فرمانده از آنها بازجویی می‌کند تا حقیقت را بیابد. هر دو ‌اپیزود به بر پایه دروغ و قضاوت بنا شده است.

سهم تهران از بخش مرور جشنواره تئاتر فجر/ حضور پررنگ جوانان

دیگر نمایشی که بخش مرور این دوره از جشنواره روی صحنه می‌رود، «ط/طیب» به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی مجید رحمتی است .

این نمایش همان گونه که از نامش برمی‌آید، به مقاطع گوناگون زندگی طیب حاج رضایی می‌پردازد. اجرای عمومی این اثر نمایشی با بازی مه‌لقا باقری، کهبد تاراج، شهروز دل‌افکار، آبتین رحمتی، سید صدرا سبحانیان، شهاب عباسیان، امیر عدل پرور، سید جواد یحیوی روی صحنه رفت.

جالب است که تمام این نمایش‌ها با حضور گروه‌های جوان اجرا می‌شوند. به طوری که سهم جوانان از بخش مرور بیش از هنرمندان شناخته‌شده‌تر است.

سهم تهران از بخش مرور جشنواره تئاتر فجر/ حضور پررنگ جوانان

انتهای پیام

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

معنا و زیبایی را به یکجا می‌برم و با قلمی شیرین، نثر و شعر را به هم می‌آمیزم.
دکمه بازگشت به بالا