حوادث و رویدادها

ورود توده هوای بارشی و سرد به گیلان/ کاهش پنج تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوای استان

آفتاب‌‌نیوز :

محمد دادرس، آسمان گیلان را صاف تا قسمتی ابری دانست و اظهار کرد: کمینه و بیشینه دمای هوای استان بین ۴ و ۲۲ درجه سلسیوس در نوسان است.

وی نقشه های هواشناسی را نشان دهنده استقرار جوی غالبا پایدار و فعالیت تناوبی جریانات جنوبی تا عصر و شب جمعه در منطقه دانست و افزود: طی این مدت آسمانی صاف تا نیمه ابری، وزش باد گرم شدید در ارتفاعات و دامنه ها به ویژه طی بعد از ظهر و شب جمعه و مه آلودن شدن هوا در نواحی ساحلی و جلگه ای پیش بینی می شود؛ همچنین احتمال آسیب به سازه های موقتی و سست و سقوط اجسام از ارتفاع و شکستن درختان و آتش سوزی در جنگل ها و مراتع و… وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه از اواخر وقت جمعه با ورود تدریجی توده هوای بارشی و سرد به منطقه و شمالی شدن جریانات، شرایط برای ابرناکی و مه آلود شدن هوا فراهم می شود، تصریح کرد: کاهش دما و وزش باد شمالی شدید و بارندگی رگباری و رعد و برق و تگرگ از دیگر پدیده های مورد انتظار است.

دادرس از کاهش پنج تا ۱۰ درجه ای متوسط دمای هوای استان خبر داد و خاطرنشان کرد: احتمال بارش برف در ارتفاعات وجود دارد.

وی از احتمال آبگرفتگی منطقه ای و بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و مسیل ها و جاری شدن سیلاب موقتی و لغزش و رانش و صاعقه نیز خبر داد و بیان کرد: بیشینه ارتفاع موج در سواحل گیلان طی شنبه بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ سانتیمتر خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی گیلان یادآور شد: از اواخر وقت شنبه با خروج سامانه بارشی، شاهد کاهش ابر و پدیده یخبندان در ارتفاعات خواهیم بود؛ همچنین از یکشنبه با شکل گیری مجدد جریانات جنوبی، روند افزایش دما و وزش باد جنوبی تا اواسط هفته آینده پیش بینی می شود.

دکمه بازگشت به بالا