استانی

۱۵ خرداد سلطه و استبداد را هدف گرفته بود

۱۵ خرداد سلطه و استبداد را هدف گرفته بود

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: ۱۵ خرداد ابتدای حرکتی است که سلطه و استبداد را هدف گرفته بود و ملت ایران برای نخستین‌بار این بحث را مطرح کردند که نظام سلطه و بساط استبداد باید از کشور برچیده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بزرگداشت ۱۵ خرداد با هدف زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای گلگون‌کفن قیام خونین و الهی یوم‌الله ۱۵ خرداد و به‌منظور بررسی و ترویج ابعاد نهضت ماندگار امام خمینی(ره) با حضور مسؤلان، دانشگاهیان و دانشجویان غیر ایرانی واحد‌های دانشگاهی استان تهران و اقشار مختلف مردمی در دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک برگزار شد.

سیدعباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در این همایش اظهار کرد: در ۱۵ خرداد برای نخستین‌بار، ملت ایران به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند حاکمیت و استقلال خود را بر کشور به اثبات برسانند مگر اینکه همزمان با استبداد داخلی و سلطه خارجی مبارزه کنند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) نهضت خود را در ۱۵ خرداد بر دو محور نفی استبداد و نفی سلطه آغاز کرد، افزود: ۱۵ خرداد ابتدای حرکتی است که سلطه و استبداد را هدف گرفته بود و ملت ایران برای نخستین بار این بحث را مطرح می‌کنند که هم نظام سلطه و هم بساط استبداد باید از کشور برچیده شود و از همین رو خشونت بار سرکوب می‌شود.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران  عنوان کرد: دانشجویان خارجی بدانند ملت ایران در تجربه‌ای گران سنگ به این مهم دست‌یافت و این‌گونه نبود که ما از ابتدای نهضت صنعت ملی‌شدن نفت به این تجربه رسیده باشیم؛ بلکه مسیری را سپری کردیم که هرگز یک وجه مبارزه را نمی‌توانیم مورد توجه قرار دهیم.

سلیمی‌نمین اضافه کرد: امام راحل(ره) معتقد به مبارزه فرهنگی بود، هرگز خشونت را در مبارزه تأیید نمی‌کرد و از ابتدای قیام ۱۵ خرداد، بعد تحولی در انسان‌ها به وجود آورد که انسان‌ها حاضرند جانشان را از دست بدهند؛ اما هرگز ذلت را نپذیرند. امام خمینی (ره) نهضت خود را بر دو محور نفی استبداد و سلطه آغاز می‌کند و این یک حرکت جدید و ارزشمند از سوی ایشان بود.

نگاه امام خمینی (ره) جهانی است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران نیز بیان کرد: مردم دشت ورامین در حمایت از امام راحل (ره) با ریختن خون خود درخت تناور انقلاب اسلامی را آبیاری کردند.
حجت الاسلام سیدمحسن محمودی اضافه کرد: نگاه امام راحل (ره)، نگاه یک ملیت خاص نیست بلکه شعار و نگاه ایشان، جهانی است. ۶۱ سال پیش مردم دشت ورامین در حمایت از امام راحل به سمت پل باقرآباد حرکت کرده و کفن پوش در پل باقرآباد، خون مطهرشان بر زمین ریخته شد و درخت تناور انقلاب اسلامی را آبیاری کردند.

وی ادامه داد: امروز به برکت خون مطهر شهدای قیام ۱۵ خرداد، شعار‌های انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان شنیده می‌شود به طوری که دانشجویان دانشگاه کلمبیا و آمریکا با تمام وجود شعار مرگ بر آمریکا و اسراییل سر می‌دهند.

دانشجویان غیرایرانی سفیران فرهنگی نهضت ۱۵ خرداد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک در حاشیه این همایش در مصاحبه با اصحاب رسانه درباره اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد: در وهله‌ی اول دانشجویان با افکار و اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) آشنا شده و همزمان به جریان و جنبش ۱۵ خرداد و ابعاد و آثار آن پی ببرند.

کیان پهلوان افشاری با اشاره به ضرورت واکاوی انسجام و تحکیم شکل گرفته مردمی در سال ۴۲ برای تحقق آرمانی والا و مقدس اظهار کرد: امیدواریم دانشجویان غیر ایرانی به‌عنوان سفیران فرهنگی، این میراث بزرگ انقلاب اسلامی را برای ملل مختلف به ارمغان ببرند.

دکمه بازگشت به بالا