اقتصادی

مهم‌ترین کمک دولت به حوزه ICT، کاهش تصدی‌گری است

یکی از اعضای سازمان اصناف رایانه با بیان نگرانی فعالان بازار در زمینه IT و مشکلات تأمین مالی شرکت ها ، گفت: مهمترین اقدام دولت کاهش کارآفرینی است.

نیما نامداری در مصاحبه با مجله زنده خبری اظهار داشت: صنعت اطلاعات و فناوری دیجیتال ، برخلاف بسیاری از حوزه های اقتصادی دیگر ، مبتنی بر منابع انسانی است. وی گفت: اگرچه عامل اصلی ایجاد ارزش در حوزه معادن ، انرژی و انرژی منابع طبیعی هستند. در صنعت IT ، نیروی کار اساساً بزرگترین عامل رشد است. در سال های اخیر اما به دلیل شرایط کلان کشور ، بحران ها و چالش های موجود در شرایط اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی ، با مهاجرت نیروی کار روبرو شده ایم.

وی ادامه داد: در شرایطی قرار داریم که بسیاری از نیروهای کلیدی کشور ترجیح می دهند وارد مناطقی شوند که درآمد فوری بیشتری دارند ، حتی اگر به دانش کمتری نیاز داشته باشد ، همانطور که بسیاری از افراد اصلی این صنعت در سال های اخیر فعالیت کرده اند. آنها باید با آن کنار بیایند. ” آنها به بورس اوراق بهادار رفته اند و یا در بازارهای مالی معامله کرده اند که بازدهی سریع برای آنها دارد. این یک عامل نگران کننده و یکی از مهمترین موانع رشد سهم بخش IT در تولید ناخالص داخلی کشور است.

یکی از اعضای انجمن صنفی رایانه ای با بیان اینکه هزینه کارگران فناوری اطلاعات افزایش یافته و هزینه خدمات و محصولات به شدت افزایش یافته است ، افزود: این امر شرکت ها را تحت فشار قرار می دهد زیرا آنها باید بیشتر به عنوان دستمزد پرداخت کنند. طبیعتاً این موارد به سرمایه در گردش بالایی نیاز دارد و در فضای اقتصادی امروز که بانک ها در تأمین مالی ضعیف هستند و تقاضای کلی در اقتصاد به دلیل کاهش قدرت خرید کاهش یافته است ، این فشار بر سرمایه در گردش باعث دلسردی شرکت ها می شود. .

نیاز به پیش بینی راه حل های جدید در زمینه تأمین مالی مشاغل

این تحلیلگر فناوری مالی ادامه داد: مشکلات مالی شامل شرکت هایی است که در بخشهای مختلف صنعت فعال هستند از جمله شرکتهای تولیدی ، شرکتهای تجهیزات و سخت افزار ، ارائه دهندگان خدمات و شرکتهای نرم افزاری. این امر مستلزم پیش بینی راه حل های جدید در زمینه تأمین مالی مشاغل است. اگر شرکت ها نگران پرداخت حقوق در پایان هر ماه باشند و فرصت سرمایه گذاری در پروژه های جدید و فعالیت های توسعه کم باشد ، سهم این بخش از اقتصاد افزایش نخواهد یافت.

نامداری خاطرنشان کرد: حل این مشکل نیاز به روش های جدید تأمین مالی ، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه در زمینه وجوه پروژه و سرمایه گذاران خصوصی یا استفاده از ظرفیت سیستم بانکی برای تأمین سرمایه در گردش دارد. اگر ما بتوانیم پیش بینی کنیم که چگونه کارفرمایان بر اساس ادعاهایی که از تأمین کنندگان و پیمانکاران خود می کنند ضامن شرکت های خود در سیستم بانکی می شوند ، این می تواند ظرفیت جدیدی را برای تسهیل شرکت ها ایجاد کند. اگر پیمانکار مجتمع دولتی باشد و پروژه های میلیاردی داشته باشد ، می تواند برای استفاده از منابع بانکی ضامن پیمانکار فناوری اطلاعات شود.

وی با اشاره به ظرفیت موجود در زمینه تأمین مالی انبوه در بورس اوراق بهادار اظهار داشت: این فرصت را داریم که تا 10 میلیارد تن پروژه های توسعه انبوه را تأمین مالی کنیم. همه اینها فرصت های خوبی برای مذاکره و تعامل با ذینفعان و نهادهای نظارتی است و اتحادیه می تواند در بهبود این رویه ها و قوانین و تشویق نهادهای دولتی و حقوقی برای استفاده از ظرفیت مقررات موجود و به کار بردن آنها کلید را رها کنید

تأثیر تاج و تحریم بر مشکلات مالی شرکت ها

یکی از اعضای اتحادیه های رایانه ای با استناد به مشکلاتی مانند کرونا به شکل افزایش فشار مالی بر شرکت ها ، گفت: “تعطیلی شرکت ها و تولیدکنندگان به دلیل کرونا باعث کاهش ظرفیت تولید و خدمات می شود و بدیهی است که درآمد شرکت ها در حال کاهش است. این موقعیت. ” وی دریافت که در حالی که هنوز حقوق و دستمزد موجود است و هزینه های شرکت کاهش نمی یابد ، این مسئله شرکت ها را با مشکل روبرو کرده است.

نامداری ادامه داد: از طرف دیگر به دلیل تحریم ها و نوسانات نرخ ارز ، بسیاری از شرکت ها مجبور به خرید تجهیزات و محصولات خود با قیمت بسیار بالایی هستند در حالی که بسیاری از این کالاها و تجهیزات نیز با کمبود مواجه هستند. این کمبود ، هرچند که کند می شود ، هزینه های شرکت ها را افزایش می دهد ، ضمن اینکه تقاضا را کاهش نمی دهد ، عرضه را کاهش می دهد.

وی با اشاره به تأثیرات تحریم ها در مسائل اقتصادی کشور گفت: همه این موارد بر اقتصاد ملی تأثیر می گذارد و اتفاقاً در صنعت IT با فرصت هایی روبرو هستیم. صنعت IT نسبت به سایر صنایع پتانسیل رشد درون زا بیشتری را دارد. ما باید بتوانیم نیروی کار در کشور را حفظ کنیم و خدمات جدیدی ارائه دهیم که بازار داخلی را تأمین کند.

دولت باید مالکیت خود را کاهش دهد

وی گفت: مهندسی مالی عامل اصلی رشد در صنعت IT است. تناقض با تحریم ها و تاجگذاری و بی ثباتی سیاست خارجی کشور و نشان دادن قدرت قویتر و ایجاد ارزش. اما این موارد دولت را ملزم می کند تا جایی که ممکن است مالکیت در این زمینه را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: تغییرات روزمره در قوانین و مقررات ، مشکلات تأمین اجتماعی و سازمان مالیاتی که باعث آزار شرکت ها می شود چالش های جدی است که مدیر شرکت به جای مشارکت در توسعه و رشد ، مدام به بیمه ، مالیات ، بانک ها ، دادگاه ، و پلیس فتوا هستند. بنابراین مهمترین اقدام دولت کاهش کارآفرینی است. در عین حال ، نگرانی اصلی نیروی کار است و ما باید بتوانیم جوانان کشور را امیدوار کنیم. هر اقدامی که امیدهای مردم را کاهش دهد و انگیزه آنها را ایجاد کند به ضرر کل کشور خواهد بود و صنعت IT یک ضربه مضاعف خواهد دید ، زیرا نیروی کار که مهمترین منبع تولید ما است از دست می رود و دست ما از بین می رود. مرتبط با تولید و نوآوری

نامداری با بیان اینکه موضوع گزارشگری مالی موضوع مهمی است که اتحادیه باید فوراً نسبت به آن اقدام کند ، افزود: در عین حال اتحادیه با محدودیت های جدی روبرو است و از آنجا که نهاد جامعه مدنی اختیارات و ابزارهای اجرایی برای انجام اقدامات لازم را ندارد. ” اما او می تواند یک تسهیل کننده باشد. تعامل با هیئت عالی بورس اوراق بهادار ، بانک مرکزی ، م institutionsسسات حقوقی ، از جمله وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات ، می تواند به پیش بینی صلاحیت کمک کند. نظام صنفی باید بتواند پایداری مالی شرکتهای صنفی و نهاد صنفی را افزایش دهد و برای این کار به تعامل ، گفتگو ، جستجو و تداوم پیگیری نیاز دارد.

عدم دانش فنی و تجربه مدیران دولتی

یکی از اعضای سازمان اصناف رایانه با اشاره به نقاط ضعف و مشکلات م affectثر در بخشهای اقتصادی گفت: بی ثباتی در سیاستگذاری ، تغییرات روزمره در تصمیم گیریها ، مداخلات بیش از حد و عدم دانش فنی و تجربه مدیران دولتی از جمله واقعیتهایی است که قابل انکار نیست. اتحادیه می تواند از دو طریق سعی در کاهش این مشکلات داشته باشد. اولین بار یک گفتگوی مداوم و صمیمانه است. سازمان نظام صنفی باید در تماس مداوم با نهادهای دولتی باشد و مشکلات اتحادیه صنفی را رصد کند و این کار باید در یک فضای شفاف انجام شود.

این تحلیلگر فناوری مالی ادامه داد: در مورد شرکت ها و گروه هایی که نماینده اتحادیه در گروه های کاری ، شوراها و کمیته های دولتی بوده اند ، داده های بدی داریم اما به جای اینکه منافع اتحادیه را دنبال کنند ، منافع خود را دنبال کرده اند. به همین دلیل بسیار مهم است که تعاملات با دولت در یک فضای شفاف انجام شود ، بنابراین اطمینان حاصل شود که منافع کل طبقه دنبال می شود.

نامداری راه حل دوم را حضور بیشتر سازمان اتحادیه در شوراها و کمیسیون های مهم دانست و افزود: سیستم اتحادیه هیچ نماینده ای در شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون های زیرمجموعه های خود ندارد. یا نماینده ای از بخش خصوصی در بورس سهام ، سیستم بانکی و صنایع مختلف وجود ندارد که تصمیمات اساسی را در شوراها و کمیته های خود می گیرند. بنابراین اتحادیه صنفی باید از همه فرصت های قانونی خود برای تعامل با دولت ، پارلمان و اتاق بازرگانی و حضور در این نهادها استفاده کند.

وی ادامه داد: حضور خود در این نهادها فرصت خوبی برای تأثیرگذاری بر تصمیمات ایجاد می کند. پارلمان تازه تغییر کرده و سال آینده مصادف با تغییر دولت است. اگر ما بتوانیم به درستی در نهادها مشارکت کنیم و جایگاه بخش خصوصی را در این کمیسیون ها و نهادهای تصمیم گیرنده حفظ و افزایش دهیم ، می تواند بیشتر و بهتر بر کار دولت تأثیر بگذارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا