اجتماعی

میزان سرب هوای تهران در چه فصل‌هایی بیشتر است؟

محققان میزان غلظت سرب در گرد و غبار هوای تهران را بین زمستان 1397 تا پاییز 1398 بررسی کردند و گفتند که سطح این آلاینده در تمام فصول به جز زمستان برای کودکان بالاتر از حد مجاز است.

به گزارش مجله زنده خبری ، ذرات معلق یکی از دلایل مهم آلودگی هوا است ، زیرا اندازه ، غلظت ، ترکیب شیمیایی و سمیت این ذرات بر تأثیر آنها بر سلامتی تأثیر می گذارد. این ذرات همچنین توانایی جذب فلزات سنگین و سایر آلاینده ها مانند سموم دفع آفات را دارند.

فلزات سنگین مانند آرسنیک ، آهن ، روی ، سرب ، کادمیوم ، کروم ، مس ، منگنز و نیکل در هوا می توانند از طریق تنفس ، بلع و تماس پوستی و مشکلاتی مانند بیماری های کلیوی ، اختلالات سیستم عصبی ، اختلالات غدد درون ریز وارد بدن انسان شوند. عملکرد و غیره

با توجه به مشکلات ناشی از فلزات سنگین ، محققان مطالعه ای در مورد میزان سرب فلزات سنگین در فصول مختلف تهران انجام دادند.

برای انجام این مطالعه و ارزیابی خطر سلامتی فلزات سنگین در گرد و غبار جوی ، نمونه هایی از چهار منطقه 9 ، 11 ، 10 و 12 واقع در غرب و مرکز تهران در فصول زمستان 1397 و بهار گرفته شد. تابستان و پاییز از سال 1398.

برای جمع آوری نمونه های گرد و غبار اتمسفر ، سه جمع کننده گرد و غبار در هر نقطه قرار داده شد و پس از انتقال به آزمایشگاه ، آزمایش شد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که کمترین غلظت فلز سرب در زمستان در منطقه تهرانسر و بیشترین غلظت سرب در پاییز در خیابان وحدت اسلامی بوده است.

به دلیل وزش بادهای غربی در تهران و استقرار بخش مهمی از صنعت تهران در بخش غربی شهر ، بیشتر آلودگی های صنعتی از غرب به مرکز هدایت می شود. همچنین کوههای شمال و شمال شرقی تهران از جریان آلودگی باد جلوگیری می کند.

نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف گرد و غبار اتمسفر مسیر اصلی قرار گرفتن در معرض سرب است و بیش از 90٪ از شاخص های خطر غیر سرطانی فلزات سرب با بلع همراه است.

یافته های این مطالعه همچنین نشان می دهد که در زمستان به دلیل باران های زمستانی در سال 1397 خطر سرب برای بزرگسالان و کودکان کمتر از حد مجاز است و خطری برای سلامتی ندارد ، اما در بهار ، تابستان و پاییز خطر سرب برای کودکان بالاتر از حد قابل قبول است و خطر ابتلا به بیماری های غیر سرطانی در کودکان در همه نمونه ها زیاد است.

در این مطالعه ، مریم سامانی و احمد گلچین ؛ محققان ، گروه علوم خاک ، دانشگاه زنجان ، حسینعلی علیهانی ؛ محقق ، گروه علوم خاک ، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی ، دانشگاه تهران و احمد بایبوردی ؛ محقق سازمان تحقیقات کشاورزی در تبریز آنها شرکت کردند.

یافته های این مطالعه در پاییز سال جاری در قالب یک مقاله تحقیقاتی با عنوان “ارزیابی ریسک بهداشتی سرب در گرد و غبار اتمسفر تهران در فصول مختلف” در مجله دانشکده بهداشت و موسسه تحقیقات بهداشتی منتشر شد .

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا