استانی

گمنامی روزی به نام روز اصفهان

به گزارش خبرگزاری مجله زنده خبری از اصفهان“روز اصفهان” روز بزرگداشت و قدردانی از شهر تاریخی و هنری است اصفهان در 1 دسامبر انتخاب شد. شهرداری اصفهان به بهانه روز تولد شیخ بهایی سوم اردیبهشت را اصفهان نامید. اگرچه مورخان بر اساس کتیبه های دیوار مقبره شیخ بهایی، وی در روز بیست و ششم ذیحجه سال 953 هجری قمری برابر با پنجشنبه 29 مارس 925 هجری قمری در بعلبک به دنیا آمد. لبنان تاریخ وفات او را نیز 12 شوال از سال 1030 هجری قمری برابر با دوشنبه 8 شهریور 1000 هجری قمری در اصفهان می دانند. این موضوع باعث بحث مجدد شده است نه حد وسط سازمان میراث فرهنگی و با حضور نمایندگان استانداری و شهرداری مقرر شد هر سال اول آذرماه نام روز اصفهان معرفی شود.

از نظر تاریخی کارشناسان کتیبه کاشی های سردر بازار کیاسرای اصفهان را که بر اساس صورت فلکی ثور (دی ماه) به عنوان نماد روز آذر انتخاب شده و مورد تایید محققان اصفهانی قرار گرفته است، انتخاب کردند. «روز اصفهان» به عنوان یک رویداد ملی فرصتی بود تا اصفهان قدیم را بیش از پیش مردمی کند جهان معرفی شود.

اصفهان

احترام به پیشنهاد محققین اصفهانی در انتخاب روز اصفهان

فریده روشن، عضو سابق شورای شهر اصفهان که در پنجمین دوره خود مسئولیت کمیسیون فرهنگی را بر عهده داشت، گفت: این تغییر در روز اصفهان در راستای احترام به تاریخ نگاران تاریخ اصفهان بود. با این تصمیم شورای شهر کار تکریم و بزرگداشت روز اصفهان در آذرماه صورت گرفت که فرصتی برای ارائه ابعاد مختلف بیشتر این شهر بزرگ بین المللی بود.

عضو سابق شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه معرفی کلیه امکانات علمی و صنعتی، میراث فرهنگی و بناهای تاریخی به همین مناسبت اصفهان در حال رصد است، وی افزود: جنبه میراث فرهنگی و گردشگری این شهر در فعالیت های روز اصفهان تاثیر بیشتری دارد.

وی ادامه داد: اصفهان با ظرفیت تاریخی بالا و گردشگری جای دنیا دارد و هفته اصفهان فرصت خوبی برای ارائه آن و اجرای مراسم است فرهنگی و هنری است.

روشن به وضعیت نامناسب اصفهان در این سال ها اشاره کرد و گفت: هفته اصفهان در حالی برگزار می شود که سرزمین کهن زیر بار بسیاری از مردم است. مشکلات و چالش هایی مانند آب، فرونشست و آلودگی وجود دارد.

وی افزود: عدم آینده نگری در گذشته باعث شده است که امروزه با توسعه صنعتی اصفهان و خشکسالی ها، این کشور با چالش ها و مشکلات فراوانی روبه رو شود و زندگی مردم، حیوانات و … محیط تاثیر می گذارد.

فعال است اجتماعی و فرهنگی وی از مسئولان خواست با تلاش خود اصفهان را زنده نگه دارند و میراث والای جهان را حفظ کنند.

بی آنکه از روز اصفهان در این دیار کهن خبر داشته باشم

اگرچه نامگذاری روزهای سال به نام شهرهای مختلف امری رایج است و فرصتی برای آشنایی با ظرفیت هر منطقه است، اما با وجود خاستگاه فرهنگی بالای اصفهان و از سوی دیگر تلاش شورای اسلامی شهر در دور پنجم و تلاش مورخان و سازمان های مردم نهاد برای حضور و ترویج این روز، اما مشخص است که امسال در اولین روزهای کاری تیم مدیریت شهری جدید، خبری برای گرامیداشت این روز نیست.

بزرگداشت روز اصفهان و تجلیل از برنامه های آن به مدت یک هفته فرصتی برای معرفی این شهر در سطح ملی و بین المللی و همچنین ایجاد سرزندگی اجتماعی خواهد بود.

اصفهان

مخالفان این بی تفاوتی معتقدند که شاید یک دور جدید شورای اسلامی شهر اصفهان و مدیریت شهری به این گونه جریانات و تحرکات فرهنگی اعتقادی ندارند و یا به نقش چنین رویدادهایی پی نمی برند.

جهت گیری سیاسی معتدل و اصلاح طلبان آنها می گویند در این راستا جبهه رقیب آنها فرسنگ ها با توسعه فرهنگی، هنری و اجتماعی فاصله دارد و حتی اگر مدعی شهردار فرهنگی باشند و کتاب های استاد مکیان را بخوانند، هیچ اتفاقی نمی افتد.

مهدی مقدری عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان و فعال سیاسی با انتقاد از این بی توجهی به روز اصفهان گفت: کردن.

وی افزود: بزرگداشت روز اصفهان که به تصویب شورای اسلامی شهر و مجمع مجالس کلانشهرها رسیده است و البته این کار مرهون تلاش مورخان و پژوهشگران این شهر برای انتخاب زمان است. سلیقه ای نیست و همه باید این مسیر را طی کنند.» فعال باشید.

عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: فضای مجازی و هیچ خبری واقعی از بزرگداشت روز اصفهان نبود، هرچند در سال های گذشته در مردادماه ستادی در مدیریت شهری تشکیل شده بود و دست به دست هم دادند تا این مناسبت را جشن بگیرند.

وی ادامه داد: در سال 97 مسئولان شهرهای دوقلوی اصفهان از این اتفاق استقبال کردند و برنامه های مختلفی اجرا شد و نام شکوه این دیار کهن بیش از پیش مشخص شد.

مکدری معتقد است که حداقل در چنین مناسبتی باید تلاش و اراده کرد اعضای شورای اسلامی شهر نسبت به روز اصفهان در گفتارهای روز جلسه عمومی تذکر دادند و به دولت شهر تذکر دادند که به او احترام بگذارند.

وی کمبود اعتبار را بد تعبیر کرد و گفت: شهرداری در گذشته با محدودیت های اعتباری مواجه بوده اما به رسالت خود در ایجاد نشاط اجتماعی عمل کرده و سعی کرده در اصفهان مسائلی را مطرح و جایگاه خود را تبیین کند.

به حوزه فرهنگی و فرهنگی اعتبار می دهد بودجه وی به مواضع دیگری اشاره کرد و گفت: اگر توجیه مالی دارند حمایت از برخی فعالیت ها با بودجه های کلان با این گفته منافات دارد.

نمایی از شهر جدید در روز اصفهان

در سال های اخیر با فرا رسیدن روز اصفهان مراسمی با حضور مسئولان استانی و کشوری و برادرزاده ها برگزار شد. استان اصفهان از سوی دیگر این شهر میزبان برنامه هایی برای عموم مردم با تاکید بر ارائه فرهنگ اصفهان بود. اما آذرماه امسال خبری از عروسی در روز اصفهان نشد و این اتفاق واکنش بسیاری از اهالی فضای مجازی را برانگیخت که گاها معتقدند امسال در شهر خبری از این مناسبت نیست اما گفتگویی با معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت ارشاد شهردار اصفهان نشان می دهد که آنها هم معتقدند باید این مناسبت را ارج نهاد.

مجتبی شاهمرادی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای تکریم اصفهان برای هفته گذشته در نظر گرفته شده است، گفت: برای معرفی اصفهان از رسانه ها و شبکه های مجازی استفاده شده و برای این منظور محتوای چندرسانه ای توزیع شده است.

وی افزود: محتوای تولید شده نیز در اختیار شبکه های خواهرخواندگی قرار گرفت و جایزه بین المللی هفته در اصفهان را به خود اختصاص داد.

اصفهان

نماینده مجلس فرهنگی و اجتماعی افتتاحیه و اجرای کتاب شهردار اصفهان تئاتر یکی از بچه های اصفهانی که سابقه زیادی دارد از برنامه های شهرداری در آن روز صحبت کرد و گفت: این برنامه ها در تهران برگزار می شود.

وی با اشاره به برنامه های اجرا شده در طول هفته ادامه داد: برای هر روز هفته در اصفهان برنامه ریزی انجام شده و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی متنوعی انجام می شود.

به گفته شاهمرادی یک هفته و یک روز برای آشنایی نصف جهان با اصفهان کافی نیست، معرفی این شر مفید است.

وی ادامه داد: اصفهان باید برای عبور از این مشکل تلاش کند و مشارکت کند دولت برای حل این چالش ها در شهر بین المللی اصفهان و همه چیز اصفهان، این شهر برای مردم است مردم ایران مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا