فرهنگ و هنر

سیمرغی که پَر پَر شد

سیمرغ پرطرفدار جشنواره فیلم فجر در چهلمین دوره به دلیل ابهاماتی که در این راه وجود داشت حذف شد که این سوال را مطرح می کند که چرا یک رویداد چهل ساله بعد از این همه سال روش رای گیری قابل اعتمادی ندارد؟

به گزارش مجله زنده خبری، سیمرغ بلورین بهترین فیلم تماشاگر که در سال 97 به شانزدهمین جشنواره فیلم فجر اضافه شد، همواره یکی از سیمرغ های سینما بوده است.دلیل رای مردم می‌توانست برای تهیه‌کنندگان و نمایش فیلم مهم باشد، اما امسال برگزارکنندگان جشنواره اعلام کردند که این فیلم لغو شده است.

مسعود نقاش زاده در گفت و گو با روابط عمومی جشنواره گفت:عملکرد کمیته نظارت مردمی پژوهش‌های جامعه‌شناسی در جشنواره نشان می‌دهد که علی‌رغم تلاش‌های بخش‌های مختلف زنجیره جامعه‌شناسی، به دلیل پیچیدگی این فرآیند و وجود چندین متغیر دخیل در صحت نتایج نظرسنجی، تضمین کامل نتایج در بخش های مختلف آن آسان نیست. زیرا از خرید بلیت از تماشاگران واقعی گرفته تا حضور تماشاگر در سینما، دریافت بلیت فیزیکی و دریافت پیامک از تماشاگر و در نهایت ثبت صدا در سیستم، زنجیره ای از فرآیندهای مختلف فنی و انسانی را در بر می گیرد. که باید در تمام مراحل قابل اعتماد باشد. او به صحت نتایج اعتماد دارد.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: بررسی تیم های کارشناسی نشان می دهد که به دلیل مشکلاتی از جمله مشکلات فنی در ارسال پیامک که باعث عدم دریافت برخی از بینندگان شده و همچنین قطع و قطع اینترنت در برخی سینماها، عمومی شده است. نظرسنجی ها نظر قابل اعتماد نیست.

در چند روز اخیر تهیه کنندگان مختلف نسبت به نحوه رای گیری اعتراض کرده اند تا جایی که تهیه کننده شادروان در گفت وگو با مجله زنده خبری گفت: مسابقه سامفا را پذیرفتیم تا صدای مردم در فیلم فجر بهم بریزد. متن کامل مصاحبه در این لینک موجود است.

رای مردمی جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر بحث‌برانگیز بوده است تا جایی که سال گذشته محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم «ابلق» در گفت‌وگو با مجله زنده خبری گفت: افرادی هستند که به نظر می‌رسد به سیمرغ مردمی اعتماد ندارند. زمان در جشنواره

در سالهای اول و تا دو سال پیش، مسئولیت آرای مردمی و اجرای آن بر عهده خانه سینما بود و دو سال قبل از خانه سینما جدا و به عهده دامپی قرار گرفت.

یادآوری می کنیم که در سال 96 طبق پیگیری خبرنگار مجله زنده خبری از سینما؛ طبق معمول قرار بود این اتحادیه مسئولیت سیمرغ مردی جشنواره فیلم فجر را بر عهده بگیرد و آرا را به صورت الکترونیکی شمارش کند.

اما پس از گذشت شش روز از آغاز جشنواره فیلم فجر، منوچهر شهسواری، مدیرعامل خانه فیلم فجر در دیدار با علی آشتیانی پور (رئیس جشنواره فیلم فجر) به رسانه ها گفت: از نظر ما، فجر البته تصمیمات مربوط به جشنواره توسط دبیرخانه و دبیرخانه گرفته می شود، اما در مورد آرای مردمی، دوستان ما در دفتر جشنواره مدت هاست در تلاش هستند تا امکان فروش بلیت و رای گیری آنلاین را فراهم کنند.

وی با تاکید بر اینکه هلدینگ الکترونیکی مورد تایید ما قرار گرفت، گفت: و در قسمت رای گیری مردمی در این خصوص وارد بحث شدیم. البته با دوستانی که در این فناوری کار می کردند ملاحظاتی داشتیم، زیرا به دلیل اقتضائات سینما ملاحظات استثنایی وجود دارد و بر این اساس ما از سینما خیلی زودتر به این نتیجه رسیدیم که بهترین فیلم پرمخاطب رای گیری شود. مثل پارسال بدویم

مجله زنده خبری در سال 95 به سراغ سیدمحسن هاشمی رفت و شمارش آرای مردم را بر عهده گرفت.

سید محسن هاشمی در پاسخ به اینکه الگوریتم شمارش آرای دهه فجر در چه جهتی تدوین شد؟ وی گفته بود: در آیین نامه ای که برای این منظور با کمک تجربه جشنواره و همچنین مشاور آماری تدوین شد، بر دو رویکرد تاکید شده است. اول شفافیت روند رای گیری و افشای روزانه و دوم انصاف.

همانطور که می دانید همه فیلم ها از روز اول جشنواره وارد چرخه اکران نمی شوند، از طرفی جشنواره از روز سوم رونق می گیرد. نکته دیگر اینکه همه فیلم ها تعداد نمایش یکسانی ندارند. علاوه بر این، همه فیلم ها در همه سینماها از نظر توزیع جغرافیایی و نسبت مخاطب یکسان نیستند، بنابراین تعداد نمایش، زمان نمایش (موفق باشید، اواسط خوش شانسی) و مکان اکران باید برای همه فیلم ها یکسان باشد.

وی در پاسخ به اقدامات انجام شده در خصوص شفافیت رای گیری پاسخ داد: علاوه بر انتخاب واژه های دوست دارم، دوست ندارم و …. به جای کلمات خوب و بد، همه کوزه ها شفاف بودند. آرای مردمی نیز دو بار، اول در صندوق و دوم در دبیرخانه شمارش شد. همچنین ناظرانی از نمایندگان منتخب تولیدکنندگان برای نظارت بر روند تعیین شدند. نتیجه به طور همزمان در دبیرخانه جشنواره و سایت سینما بارگذاری شد.

وی همچنین درباره ارزیابی خود از نحوه رای گیری آنلاین گفت: مشخص نیست که آیا قصد دارند رفراندوم را از طریق سایت برگزار کنند یا به سایت اطلاع رسانی می کنند یا روند دریافت رفراندوم را اعلام می کنند. در گذشته، اطلاعات در وب سایت رایج بود و احتمالاً با هدف فرآیند حفظ و دریافت آرا بود. بنابراین، به نظر می رسد که باید انصافاً همان چند نکته (زمان اکران، مکان نمایش، تعداد اکران) را در نظر بگیرند و مکانیزمی را طراحی کنند که فقط همان بینندگان شانس یکسانی برای رای دادن در یک فیلم و همچنین یک فیلم داشته باشند! از طرفی برای نظارت بر ذینفعان باید امکان نظارت را تعبیه کنند. در این صورت (انتظار اتخاذ تدابیری برای رعایت انصاف و شفافیت) به نظر می رسد این امکان کاهش می یابد چرا که حضور مردم و صندوق ها و رانندگان پوشش یکپارچه ای نخواهد داشت و همه در خانه یا با سیستم های گوشی هوشمند رای خواهند داد!

ماجرای سیمرغ محبوب امسال به یکی از چالش ها و دغدغه های اصلی روزهای آغازین جشنواره تبدیل شده است. علی سرتیپی، تهیه کننده شهرک به مجله زنده خبری گفت: برای صاحبان فیلم پیش آمده که با خرید بلیت 200 تا 300 میلیون تنی رای خود را بالا ببرند و این مشکلی است که باید حل شود تا رای دهندگان خودشان بتوانند این کار را انجام دهند. برای خرید بلیط و حضور در سالن سینما باشید و فیلم را ببینید.

وی ابراز امیدواری کرد که چهلمین دوره رای گیری مردمی امسال شفاف باشد.

یا کامران حجازی یکی از تهیه کنندگان مرد بازنده مهدویان در چهلمین دوره این رویداد امسال به مجله زنده خبری گفت: یکی از دغدغه های ما این است که رای کافی نداریم. در روزهای اخیر با مواردی مبنی بر عدم دریافت پیامک یا دریافت پس از پایان مهلت ثبت نام نظرسنجی مواجه شده ایم که امیدوارم با درایت برگزارکنندگان این قسمت شاهد رفع این تخلفات باشیم. یکی از نکاتی که در مورد روش سنجش آرای مردم در سال جاری وجود دارد، مبنای میانگین آرای هر فیلم است که نمی توان اندازه گیری کاملی داشت و نمی توان از ضریب تاثیر تعداد بینندگان هر فیلم چشم پوشی کرد و امیدواریم. که تصمیم گیرندگان به این نکات توجه کنند.

منصوری تهیه کننده «گروه دختران» در گفت و گوی دیگری با مجله زنده خبری در چند روز اخیر با اشاره به سامانه رای گیری مردمی (سیمفا) در جشنواره فیلم فجر و ارائه آن، گفت: حرفه ما مانند گذشته است. تهیه کننده سال) و وضعیت نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. ما به عنوان صاحبان آثار به هیچ اطلاعاتی دسترسی نداریم و در حال حاضر اگر 10 فیلم اول اعلام شود، صحبت های زیادی می شود زیرا وجود ندارد. کنترل بر رای مردم و هیچ کس به آن توجهی نمی کند این از اساس اشتباه است، اگر صدای ما به جایی نرسد و هیچکس به اتفاقات سال گذشته توجه نکند چه می شود و مطمئنم امسال هم همین اتفاق خواهد افتاد.

و دقایقی پس از اعلام خبر حذف سیمرغ پرطرفدار از جشنواره فیلم فجر، امیر موز تهیه کننده «برخورد خصوصی» که این روزها در صدر بازیگران محبوب فیلم فجر قرار گرفت، متنی را در صفحه مجازی خود منتشر کرد با عنوان:
; آقای هنرمند! دبیر محترم جشنواره فیلم فجر! سلام لطفا به تماس تلفنی من پاسخ دهید. من یک ساعت است که با شما تماس می گیرم (4 بعد از ظهر)

اما باید فیلم هایی را که سیمر مردمی در جشنواره فجر در آن سال ها ساخت: «آژانس شیشه» ساخته ابراهیم خاتمیکی، «رنگ خدا» ساخته مجید مجیدی، «عروس آتشین» هسرو سینایی، «متولد مهرماه» ساخته احمدرضا درویش، «سگ کشی» بهرام بیضایی، ارتفاع پست «ابراهیم حاتمی کیا»، فرش بادی «کمال تبریزی»، مارمولک «کمال تبریزی»، بید مجنون «مجید مجیدی»، چهارشنبه سوری، اصغر فرهادی اخراجی «مسعود ده نمکی»، «سنتوری» داریوش مهرجویی، پای زن همیشه درگیر است» کمال تبریزی، بی پولی» حمید نعمت الله، برای الی» عسگر فرهادی، ارغوانی» ابراهیم خاتمی کیا، جدایی نادر از سیمین فرهادی، برف روی کاشی‌ها، پیمان معادی، حوض نقاشی «مازیار میری»، هس دختران چشمک نمی‌زنند «پوران درخشنده»، شیار 143 «نرگس آبیار»، خط ویژه «مصطفی کیایی»، چهره کرازابل «داودی» «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی، «داستان ناهار» نوشته محمدحسین مهدویان، «مغزهای کوچک زنگ زده» نوشته هومن سیدی، «شش» و نیم متر «سعید روستایی»، «پروانه‌های شنا» اثر محمد کارت، «ابلاغ» اثر نرگس آبیار.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا