اقتصادیبرترینهای کسب و کار

چطور متوجه شویم که گاز یخچال تمام شده است؟ +روشهای نشت یابی

یخچال از جمله لوازم خانگی پر استفاده در همه خانه‌ها به شمار می‌آید، اما با گذشت زمان ممکن است دچار مشکلاتی شود که از جمله این مشکلات نشتی گاز یخچال است. اگر سری به یخچال زدید و دیدید که سرمای درون آن به حد انتظارتان کافی نیست و مواد غذایی درون آن در حال خراب شدن هستند، باید هر چه سریع‌تر یخچال را به دست یک تکنسین ماهر بسپارید، چرا که ممکن است گاز یخچال در حال تمام شدن باشد. بنابراین در این مقاله با موضوع چطور متوجه شویم که گاز یخچال تمام شده است؟ علت‌های مختلف تمام شدن گاز یخچال را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

گاز یخچال چیست؟

قبل از آن که به مبحث علائم تمام شدن گاز یخچال بپردازیم، بهتر است ابتدا توضیح دهیم که اصلا گاز یخچال چیست؟ همان طور که می‌دانید یکی از لوازم خانگی که همه افراد جهت حفظ مواد غذایی از فساد از آن استفاده می‌کنند، یخچال است. معمولا با توجه به استفاده مداوم از یخچال‌ها گاهی مشکلاتی در آنها ایجاد می‌شود که از جمله می‌توان به تمام شدن گاز درون آنها اشاره کرد.
در واقع گاز یخچال نوعی سیال بوده که با استفاده از عمل تبخیر و میعان موجب سرد نگه داشتن محفظه داخلی یخچال و فریزر خواهد شد. معمولا کار کردن درست یخچال وابستگی زیادی به جریان مبرد در آن دارد. معمولا مبرد توسط کمپرسور فشرده خواهد شد و به صورت بخارداغی وارد لوله‌های کندانسور می‌گردد، در این لوله‌ها، این بخار داغ گرمای خود را از دست داده و خنک می شود و به صورت مایع تبدیل خواهد شد و در لوله‌های اوپراتور حرکت خواهد کرد.
این لوله‌ها دوباره گرمای مواد غذایی را جذب کرده و به بخار تبدیل می‌کنند. بخار تولید شده به لوله‌های کندانسور مجددا منتقل شده و با از دست دادن گرما خنک شده و به مایع تبدیل می‌شوند و توسط کمپرسور به موتور منتقل می‌گردند و این عمل مدام تکرار می شود تا مانع از فساد مواد غذایی گردد. بنابراین می‌توان گفت گاز درون یخچال توسط لوله‌ها و شبکه‌های فلزی در یخچال جریان می‌یابد و در نتیجه منجر به سرما و برودت در آن خواهد شد. زمانی که نشتی در گاز یخچال روی دهد، موجب خواهد شد تا گاز دیگر سرمارسانی لازم را نداشته باشد که باید هر چه سریع‌تر این مشکل را رفع نمود.

آشنایی با علائم تمام شدن گاز درون یخچال

لازم به ذکر است گاز درون یخچال لزوما تمام نخواهد شد و در حقیقت کم می‌شود، معمولا گاز مبرد در یخچال در یک سیکل بسته و پلمپ شده‌ای در جریان است و اگر نشتی در مسیر جریان آن وجود داشته باشد، شاهد خالی شدن این گاز در مدت زمان چند ماه یا حتی چند هفته خواهید بود. بنابراین تمام یا خالی شدن گاز یخچال دارای علائم مختلفی است که در صورت بروز این نشانه‌ها باید نسبت به شارژ مجدد گاز یخچال اقدام کرد. برخی از این علائم به قرار زیر خواهند بود:

·         کم شدن سرمای یخچال

یکی از دلایل اصلی که نشان از خالی شدن گاز یخچال دارد، آن است که محیط داخلی، مواد غذایی و نوشیدنی‌های موجود در یخچال شروع به گرم شدن خواهند کرد. نشت گاز یخچال باعث می‌شود تا یخچال عملکرد مناسبی نداشته باشد و مواد غذایی درون آن شروع به خراب شدن نماید. در این صورت باید تعمیر یخچال خود را به یک تکنسین ماهر بسپارید.

·         سرد شدن کندانسور

گاز مبرد در واقع در لوله‌های کندانسور گرمای خود را از دست می‌دهند و خنک و سپس به مایع تبدیل خواهند شد، بنابراین باید کویل‌های کندانسور گرم باشند، بنابراین خیلی راحت می‌توان به کویل‌های موجود در پشت یخچال دست بزنید، اگر مشاهده نمودید که این کویل‌ها گرمای لازم را ندارند، نشان از آن دارد که گاز یخچال تمام شده است.

·         استشمام بوی نامطبوع

اگر از یخچال بوی نامطبوعی به مشمامتان رسید و این بو از فساد مواد غذایی نباشند، به احتمال زیاد گاز درون یخچال خالی شده است. معمولا گاز یخچال بوی کم و خاصی خواهد داشت که از جمله می‌توان به گازهای فریونی اشاره کرد که بعد از نشت معمولا بوی مواد شیمیایی می‌دهند. استشمام این گاز بعد از مدتی ممکن است موجب بیماری، سردرد و ایجاد مشکل در تنفس افراد خانواده شود.

·         کار کردن دائم کمپرسور

اگر متوجه شدیدکمپرسور دائما در حال کار کردن است، نشان این که بوده که می‌خواهد دمای یخچال را به دمای مورد نظر برساند اما نمی‌تواند. بنابراین اگر موتور یخچال به صورت یکسره در حال کار کردن باشد مشکلی در آن بوجود آمد که یکی از احتمالات، خالی شدن یا کم شدن گاز آن است.

روش‌های نشت‌یابی گاز یخچال

اگر کم یا خالی شدن گاز یخچال به دلیل نشتی است که حاصل از ضربه خوردن و سوراخ شدن لوله‌ها و موارد مختلف بوده، احتمالا می‌بینید که در محل نشتی کمی چربی است چرا که به همراه گاز، روغن نیز خارج خواهد شد. بنابراین با کمک از روش‌های زیر می‌توانید محل نشت گاز را تشخیص دهید.

1.       استفاده از کف صابون

برای آن که محل نشتی را بیابید، می‌توانید از کف صابون استفاده کنید، به طوری که در محل‌های که احتمال نشت گاز را می‌دهید، کف صابون بزنید اگر حباب تشکیل نشد آن محل نشتی ندارد.

2.      بکارگیری مشعل هالید

مشعل هالید نمونه‌ای از مشعل‎های است که دارای شعله آبی و بدون دود بوده، شعله این مشعل در زمانی که گاز فریونی به آن برسد از آبی به سبز تغییر رنگ می‌دهد،  بنابراین اگر به محل مشکوک نشتی، مشعل هالید را نزدیک کرده و شعله سبز آن را دیدید، در این محل نشت گاز روی داده است.

3.     استفاده از نشت‌یاب الکتریکی

این نشت‌یاب از جمله دستگاه‌های الکتریکی است که بسیار دقیق خواهد بود و زمانی که گاز فریونی در مجاورت آن قرار می‌گیرد صدای بوقی همچون آژیر می‌دهد.

تعمیر یخچال مابه در تهران

  تعمیرات ساید بای ساید بلومبرگ

تعمیرات یخچال فریزر آدمیرال تهران

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد گاز یخچال و اهمیت آن در این وسیله خانگی پرکاربرد صحبت کردیم و علائم تمام شدن گاز درون یخچال را بیان کردیم، همچنین برای اطمینان از نشت گاز یخچال روش‌های مختلفی را ذکرکردیم تا افراد بتوانند از خالی شدن گاز درون یخچال خود با استفاده از این روش‌ها مطئن گردند و آن را به دست تعمیرکار ماهر بسپارند. به همین جهت اگر احساس می‌کنید یخچال شما هم دارای این مشکل است،  خواندن مقاله چطور متوجه شویم که گاز یخچال تمام شده است؟ را از دست ندهید.

تماس با ما:

جهت مشاوره، تعمیر و یا شارژ گاز یخچال، می‌توانید از کارشناسان آراسرویس مشاوره رایگان دریافت نمایید، تا در صورت نیاز به بررسی بیشتر، تعمیر کار یخچال به محل شما اعزام شود، جهت تماس با شماره 021-75931 تماس حاصل فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا