عمومی

خالق خلّاق بخارا – مجله زنده خبری

در زمان‌هایی که برای مطالعه یادداشت‌های رسانه‌ها و اطلاع از اخبار و رویدادهای جامعه راهی جز خرید مجلات و روزنامه‌ها وجود نداشت، کیوسک‌های مطبوعاتی دارای فرقه‌ای مشابه بودند، اما رونق اصلی کار آنها مطبوعات بود که با با گذشت زمان و گسترش فضای مجازی و اینترنت، این دلیل وجودی ضعیف‌تر و ضعیف‌تر شده است تا جایی که فروش قهوه و سیگار در سال‌های اخیر جای مطبوعات را گرفته است.

اخیرا محدودیت هایی در فضای مجازی و فیلتر شبکه های اجتماعی با کاهش عرض دامنه اینترنت اعمال شده است! این موضوع در کنار هم، بار دیگر باعث تجدید نظر در عبارت تحریم‌ها فرصت‌آفرینی می‌شود، بنابراین در چنین زمینه‌ای، محرومیت از دامنه وسیع (که البته قبل از این تحریم‌ها چندان گسترده نبود) بهانه‌ای می‌شود. فرصتی برای دیدن هیجان روزنامه ها و خواندن تیترها به کیوسک مطبوعاتی محله رفتم، جایی که به جای بوی کاغذ و سرب نشسته روی صفحه روزنامه، بوی تلخ قهوه مرا به یاد تلخی این ناموجه انداخت. و البته محرومیت و محدودیت های غیرقانونی!

اگر تا اوایل دهه 90 نام غرفه ها متناسب با کارکرد و دلیل وجودشان بود، امروز نام کیوسک مطبوعاتی ربطی به کارکرد آنها ندارد، حالا به جای دوستداران روزنامه و مجله قهوه و سیگار است. عاشقانی که دور این غرفه‌ها می‌گردند و جمع می‌شوند، حال و حوصله مقایسه این روزها و دهه‌های گذشته را داشتم که چشمانم به زیبایی بخارا باز شد و انگیزه ذهن خسته و پریشان مرا به نوشتن چند خطی در مورد معلم علی دهباشی که جانم را وقف فرهنگ و مدنیت این مرز و بوم کرد، اما تا آنجا که اندک من به آن استاد فرزانه ادای دین کردم.

اگر چه آثار بیشمار استاد جمالگی فاخر و بادوام است، اما ماندگارترین آفریده قطعا ماندگارترین مخلوق بخارا است.علاوه بر تیراژ مداوم و شماره مجله، گواه این گفته نام نویسندگان است که در هر شماره روی جلد این مجله آمده است.

در ردیف روزنامه ها، در کنار مجلات اغلب تبلیغاتی با عکس های آرایش شده از چهره های ظاهراً جذاب، آنچه این قسمت از کیوسک قهوه و سیگار را جذاب تر می کرد، سه جلد بخاری مربوط به اواخر دهه هشتاد بود که با وجود رنگ و کاور زیر نور خورشید، اسامی چاپ شده بر روی هر یک از این سه شماره (68/69/70) صرف نظر از قیمت تعیین شده توسط فروشنده (بیست برابر قیمت جلد) برای جذب مخاطب به دلخواه شما کافی است. ) و زووار شیراز را در مجله هرسه بگیرید و شروع به چرخیدن کنید.

مجله ای که می توانید مقالات سیمین بهبهانی، عبدالحسین ازرنگ، محمدعلی سپانلو، عزت الله فولادوند، عبدالله کوثری، ایرج افشار، علی محمد افغانی و … را در آن مطالعه کنید. قطعا تغییر مثبتی در افکار و دیدگاه مخاطب ایجاد خواهد کرد. اعتبار قلم و اندیشه هر یک از نویسندگان به حدی است که باید روزها و ساعاتی را به خواندن هر یک از یادداشت ها و مقاله ها اختصاص دهید.

گردهمایی این گونه اندیشمندان در رسانه ای خصوصی و مستقل جز با اراده ای قوی و نیت خالص در جهت تعالی فرهنگ میهن محقق نمی شود، پس باید با استاد علی دهباشی صمیمانه دست داد.

توانایی او در عرصه رسانه، فرهنگ مودبانه و …. جامعه و ایجاد زمینه مساعد برای رشد نویسندگان و اندیشمندان، البته تحقق این فرض مستلزم بستری مناسب است که گاه با عبارت «کوتاه دستیم» توجیه می شود، ممکن است، اما شاید بتوانیم انجام دهیم. بیشتر، مانند تلاش های استاد دهباشی و همتی برای رسیدن به خرما حتی اگر نخل ها و نخل ها نامتناسب باشند.

وکیل-شیراز

6565

دکمه بازگشت به بالا