بین المللی

آیا جنگنده‌های اف-16 سرنوشت جنگ اوکراین را تغییر می‌دهد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین مجله زنده خبری، جنگ روسیه و اوکراین که از پنجم اسفند ۱۴۰۰ آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد، ماه جاری میلادی را در شرایطی پشت‌سر می‌گذارد که برتری نظامی مسکو در قبال کی‌یف با تصرف شهر باخموت بیش از پیش خود را نمایان ساخت.

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» چاپ لندن با انتشار یادداشتی، به پاسخ چند سوال در خصوص جدیدترین تحولات جنگ اوکراین پرداخت و نوشت: سقوط باخموت برای پوتین و ژنرال‌هایش به چه معناست؟ آیا اعتراف زلنسکی به این سقوط، اعتراف اولیه به شکست است؟ چگونه او توهین‌های خود را به عرب‌ها در هیروشیما به شکل خطرناک‌تری تکرار کرد؟ آیا جنگنده‌های اف-۱۶ سرنوشت جنگ اوکراین را تغییر خواهند داد؟

در مقدمه این یادداشت آمده است: «ماه می جاری، به ماهی مملو از شوک، شکست و بدشانسی برای رئیس جمهور “ولودیمیر زلنسکی” و متحدان آمریکایی و اروپایی‌اش تبدیل شده است. نه به دلیل اعلام سقوط کامل شهر راهبردی باخموت به دست نیروهای ارتش روسیه بلکه به دلیل رسوایی ناکارآمدی سامانه موشکی پاتریوت در رهگیری و منهدم کردن موشک مافوق صوت “کینژال” روسیه».

به باور نویسنده، درست است که «جوبایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به دستگاه نظامی و کشورهای اروپایی برای تجهیز اوکراین به جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ چراغ سبز نشان داده تا اوکراین بتواند برتری هوایی کسب کند، اما این گام آمریکا دیرهنگام برداشته شد و به نتایج معکوسی منجر هواهد شد. فراتر از آن، به نوعی اعتراف به شکست در مقابل روسیه پس از یک سال و سه ماه جنگ است.

بر اساس این یادداشت، ارزیابی‌های نظامی غربی می‌گوید که آموزش خلبانان اوکراینی برای هدایت این نوع از جنگنده‌های اف-۱۶، نیازمند دست‌کم شش ماه زمان است و هنوز نیز مشخص نیست که آیا به موشک و تجهیزات الکترونیکی مدرن لازم تجهیز می‌شود یا خیر. به این معنی که استفاده از همه این امکانات برای نبرد هوایی، ممکن است دستکم تا پایان سال دوم آغاز این جنگ صورت نگیرد.

عطوان تصریح کرد: سقوط باخموت و تخریب سامانه‌های موشکی آمریکایی پاتریوت، تنها چند هفته پس از تجهیز زرادخانه اوکراین به آن در قلب شهر کی‌یف، همه کمپین‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای و بازتاب آن  در رسانه‌های غربی را از بین برد. رسانه‌هایی که مدام از برتری سلاح‌های آمریکایی و روسی در قبال سلاح‌های «عقب‌مانده» روسیه سخن می‌گفتند. به این ترتیب عکس آن‌ چیزی که در رسانه‌ها بازتاب داده می‌شد، ثابت شد.

مجله تخصصی آمریکایی «ملیتاری واچ»، این واقعیت را در آخرین شماره خود که چند روز پیش چاپ شد، فاش کرد و نوشت کارشناسان ناظر بر این سامانه‌های پاتریوت، ۳۲ موشک را برای رهگیری موشک مافوق صوت روسی کینژال شلیک کردند، بدون این‌که موفق باشند و موشک‌های پاتریوت که ارزش هریک از آن‌ها، حدود 96 میلیون دلار است، هدف را از دست دادند. این در حالی است که گزارش‌هایی غیررسمی وجود دارد که کشته شدن شماری از کارشناسان آمریکایی را که ناظر بر این موشک بودند، منتفی نمی‌داند و در این خصوص سانسور خبری صورت گرفته است.

این در حالی است که ۲۵ اردیبهشت گذشته، مقامات اوکراین مدعی شدند که روسیه از شمال، شرق و جنوب، ۱۸ موشک هوا، دریا و زمین به زمین به سمت کی‌یف پرتاب کرده، اما همه آن‌ها، از جمله ۶ موشک ابر صوت کینژال، رهگیری و منهدم شدند. 

اما وزارت دفاع روسیه، ادعاهای اوکراین در خصوص سرنگون کردن شش موشک مافوق صوت کینژال روسیه با استفاده از سامانه‌های پدافند هوایی را رد کرد. سپس اعلام کرد موشک کینژال در ۱۶ می ۵ پرتابگر سامانه دفاع هوایی پاتریوت در کی‌یف و یک ایستگاه راداری چند منظوره پدافند هوایی اوکراین را به طور کامل نابود کرده است.

سپس سی ان ان به نقل از یک مقام کاخ سفید گزارش داد که یکی از سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت تحویلی به کی‌یف در اثر حمله موشکی روسیه آسیب دیده است.
وی از اعتراف به نابودی سامانه موشکی ضدهوایی خودداری کرد.

در ادامه یادداشت رأی الیوم آمده است: «جنگنده‌های آمریکایی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نظامی “قدیمی” شده و به پیروزی در جنگ هوایی منجر نمی‌شود، به این دلیل ساده که موشک‌های پیشرفته‌ «S۴۰۰» و «S۵۰۰» روسی در انتظار این جنگنده‌ها خواهند بود. شاید یادآوری این نکته لازم باشد که یکی از هواپیماهای اسرائیلی از این نوع اف ۱۶ در ۱۲ فوریه ۲۰۱۸ در حریم هوایی سوریه توسط موشک SA-۵ ساخت روسیه که بسیار پیشرفته‌تر است، سرنگون شد.

عطوان نوشت: زلنسکی که در هنگام حضورش در نشست اخیر سران اتحادیه عرب در جده، به عرب‌ها تاخت و سران عرب را برای پشتیبانی از روسیه و عدم محکوم کردن اقدام آن در «الحاق مناطق شرق اوکراین» به خود، سرزنش کرد، خود کسی است که تجاوز اسرائیل و کشتار کودکان در غزه را تایید کرده و کشورش ۵ هزار سرباز برای شرکت در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ اعزام کرده است. وی خود هرگز اقدام اسرائیل در الحاق اراضی قدس اشغالی و بلندی‌های جولان را محکوم نکرده است».

 وی نوشت: «زلنسکی مرتکب اشتباه مهم دیگری هم شد؛ زمانی که تاج گلی برای یادبود قربانیان کشتار هسته‌ای هیروشیما تقدیم کرد و گفت: “تصاویر ویرانی هیروشیما، او را به یاد باخموت و دیگر شهرهای ویران‌شده اوکراین می‌اندازد”. بدون این‌که مطلقا بگوید یا اشاره کند که کسی که مرتکب این جنایت هسته‌‌ای شد، همپیمانان آمریکایی او بودند نه دشمنان روسش!».

 

در ادامه این یادداشت آمده است: « تاکید رئیس‌جمهور بایدن بر این‌که، جنگنده‌های آمریکایی از نوع اف-۱۶ که انتظار می‌رود طی ماه‌های آتی در اختیار زلنسکی و ارتشش قرار گیرد – برای بمباران خاک روسیه مورد استفاده قرار نگیرد و تضمین‌های لازم در این خصوص را از زلنسکی گرفته، از خشم روسیه نخواهد کاست، همان‌طور که واقعیت افزایش دخالت مستقیم آمریکا در این جنگ را کمرنگ نخواهد کرد. زیرا کل دنیا می‌داند که زلنسکی تنها یک عروسک [خیمه‌ شب‌بازی] است و تصمیم‌گیرنده نیست و استفاده از این جنگنده‌ها برای بمباران ارتش روسیه و مواضع آن در منطقه “دونباس” در شرق اوکراین، که پس از الحاق دیگر رسما خاک روسیه به شمار می‌رود، ممکن است با توجه به هشدارهای مسکو، محرکی برای رویارویی مستقیم آمریکا و روسیه و چه بسا آغاز جنگ جهانی سوم، باشد. 

عطوان در ادامه تصریح کرد: فصل بهار به پایان خود نزدیک می‌شود و هنوز ضدحمله وعده داده شده اوکراین شروع نشده و به نظر می‌رسد که اصلا شروع نخواهد شد. شکست باخموت و سقوط آن به دست نیروهای “گروه واگنر” و نه ارتش رسمی روسیه، ثابت کرد که ایالات متحده پس از شکست اقتصادی به دلیل ناکارآمد بودن تحریم‌ها، شروع به شکست نظامی کرده است. 

در خاتمه این یادداشت آمده است که خطرناک‌تر این است که بزرگترین ضرر ممکن است برای سلاح آمریکایی باشد که برتری آن در مقابل رقیب روس خود در حال کاهش است و شاید به زودی در مقابل چینی‌ها، اگر بپذیریم که تاکنون کاهش نیافته باشد.  شاید شکست «گنبدهای آهنین» فرزند غیرقانونی این سلاح در جنگ اخیر غزه در برابر موشک‌های مقاومت، سرآغاز زوال و افول سلاح‌های آمریکایی باشد. 

پایان پیام/م




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا