عمومی

آیین‌های عاشورایی در رامسر | خبرگزاری صدا و سیما

آیین ” زارزاره ” صبح عاشورا پس از اذان و اقامه نماز صبح و پیش از برآمدن آفتاب در برخی از مناطق شهرستان رامسر برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، یکی از آیین‌های معروفی که از دیرباز در برخی نقاط شهرستان رامسر برگزار می‌شود آیین ” زارزاره ” است که هرساله صبح عاشورا پس از اذان و اقامه نماز صبح و پیش از برآمدن آفتاب در برخی از مناطق شهرستان برگزار می‌شود.

مردم شهرستان پس از عزاداری شب عاشورا و با پایان یافتن هیئت‌های دسته روی، تا اذان صبح در مساجد یا امامزادگان نشسته و به خواندن زیارت عاشورا و ادعیه مشغول می‌شوند و پس از اقامه نماز صبح به اجرای این آیین می پردازند

مرثیه معروف این آیین شماتت خورشید است که چرا طلوع می‌کنی؛ در حالی که قرار است امروز حسین (ع) و فرزندانش به شهادت برسند که مردم با ناله و زاری آن را بیان می کنند.

در این مراسم مداحان قدیمی و پیرغلامان اباعبدالله به روضه خوانی و مداحی نوحه‌هایی با اشعار سوزناک پرداخته و زن و مرد با چرخیدن به گرد امامزاده، گلزار شهدا و همچنین سینه زنی بر قبور رفتگان به عزاداری می‌پردازند

در شهرستان رامسر نیز آیین ” زاره زاره ” در برخی مساجد و امامزادگان از جمله گلین، دالخانی (گالش محله)، بریشی، آقابسمل و… برگزار شد.

دکمه بازگشت به بالا