اقتصادی

تاسیس شبکه‌های خصوصی رادیویی و تلویزیونی در ایران امکان‌پذیر است؟

محققان در تحقیقی که احتمال ایجاد رسانه های خصوصی را بررسی می کنند می گویند: “راه مقابله با موج جدید تهاجم تلویزیونی شکستن انحصار در تلویزیون و زمینه سازی حضور بخشهای خصوصی و دولتی در این زمینه به مراتب بیشتر است. پتانسیل بزرگ از وضعیت فعلی “افزودن برنامه های تولید و پخش.”

به گزارش مجله زنده خبری ، خصوصی سازی فرایندی است که از طریق آن وظایف و امکانات بخش مدیریت در هر سطح به منظور بهبود وضعیت اقتصادی به بخش خصوصی منتقل می شود. رادیو و تلویزیون از جمله صنایع اصلی ایران هستند که کاملاً تحت مالکیت و انحصار دولت هستند.

با توجه به گسترش و توسعه شبکه های مختلف اطلاع رسانی و سرگرمی در جهان ، می توان گفت که اقدامات قانونی باید انجام شود تا بخش خصوصی بتواند بدون نگرانی در مورد مصالحه وارد عرصه تولید و تولید شود. امنیت و منافع ملی و امور عادی و خلاق جامعه. پخش از رادیو و تلویزیون. ایجاد شبکه های خصوصی می تواند منجر به رقابت شود. مشکلی که در حال حاضر در رادیو و تلویزیون وجود ندارد.

صدا و سیما یک موضوع مدیریتی است که رئیس آن توسط مدیریت انتخاب می شود. بنابراین خصوصی سازی آن بر خلاف منافع جمهوری اسلامی ایران است به این معنا که در جهان وجود دارد و به گونه ای که مردم می توانند شبکه های رادیویی و تلویزیونی ایجاد کنند و خودشان آن را مدیریت کنند. با این حال ، انتقال خدمات رادیویی و تلویزیونی به یک سازمان خصوصی ممنوع نیست.

با توجه به این نکات ، محققان اسناد کتابخانه و قوانین مرتبط را مطالعه کرده اند. موانع و تصمیمات قانونی در مورد امکان ایجاد یک رسانه خصوصی در نظر گرفته شده است.

عباس اسدی؛ محقق روزنامه نگاری در دانشکده علوم ارتباطات ، دانشگاه علامه طباطبایی ، به همراه حسین علی کلهر و فاطمه ژانگیوی کلیان. محققان دانشکده حقوق دانشگاه تبریز در این مطالعه شرکت کردند.

“راه مقابله با موج جدید تهاجم تلویزیونی شکستن انحصار در تلویزیون و گشودن درها برای مشارکت خصوصی و عمومی در این زمینه است ، به طوری که پتانسیل و ظرفیت بسیار بیشتر از وضعیت فعلی در ظرفیت محدود رادیو و تلویزیون “، محققان می گویند. اضافه کردن برای تولید و پخش برنامه ها. طبیعی است که سیاست گذاری ، مدیریت و کنترل تلویزیون های خصوصی در کشور مزایای بسیاری نسبت به فضای فعلی دارد و ممکن است روند رو به رشد در ارائه سلایق مختلف وجود داشته باشد. در شرایطی که این سیستم هیچ کنترلی بر محتوای کانالهای تلویزیونی ماهواره ای ندارد و آنها با ارتقا an هر گونه ناهنجاری اخلاقی ، اجتماعی ، سیاسی و امنیتی درگیر درگیری فرهنگی و مقابله با صدا و سیما هستند ، این سازمان می تواند پاسخگوی نیاز فزاینده و تشنگی فرهنگی جامعه. “تنوع و تنوع برنامه های تلویزیونی را بدون ایجاد یک بار مالی انسانی و ساختاری از بین ببرید.”

به گفته این محققان؛ نهادهای عمومی پیشگام مانند جهاددانشگاهی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، آژانس جمهوری اسلامی و سایر م institutionsسسات و بنیادهای مشابه ممکن است با ایجاد کانال های تلویزیونی خارج از رادیو و تلویزیون یا انتقال برخی شبکه های موجود به این م .سسات ، به تدریج انحصار حاکمیت رادیو را از بین ببرند. . آهسته

محققان این مطالعه به عزم جدی قانون اساسی برای حمایت از حق آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات و رویکرد اصل 44 در پذیرش آزادی بیان توسط مطبوعات و همچنین گزارش مخالفت با انحصار دولت در مسائل اقتصادی و مدیریتی اشاره دارند. آنها می گویند: “راه اندازی رادیو و تلویزیون خصوصی را می توان کاملاً خلاف قانون اساسی و خلاف قانون اساسی دانست. بنابراین شبکه های تلویزیونی می توانند از بخش خصوصی پشتیبانی کنند ، اما ارائه تلویزیون به بخش خصوصی امکان پذیر نیست. وی ادامه داد: از آنجا که وحدت ملی ما به رسانه ملی بستگی دارد و اگر قرار باشد شبکه رادیویی و تلویزیونی با فرهنگ های مختلف در همه جای کشور ایجاد شود ، وحدت ملی ما از هم پاشیده خواهد شد.

بر اساس تحقیقات انجام شده و یافته ها ، محققان در این زمینه پیشنهادهایی ارائه می دهند:

– دستیابی به چندین رادیو و تلویزیون مستلزم تدوین و تصویب قانون ویژه ای در مجلس شورای اسلامی است. بنابراین ، لازم است برای تهیه پیش نویس لایحه تأسیس رادیو و تلویزیون خصوصی اقدام جدی صورت گیرد.

– اطمینان از نظارت دقیق و مستمر بر روی کار دستگاه های مسئول اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی به منظور زمینه سازی برای ایجاد رسانه های دیداری و شنیداری خصوصی ؛

– توصیه برای الگوبرداری از کشورهایی مانند ترکیه که طی دو دهه اخیر این مسیر را طی کرده اند ، می تواند مفید باشد. به عنوان مثال ، در ترکیه قانونی برای منع فعالیت های بخش خصوصی و ایجاد کانال های متعدد وجود ندارد. علاوه بر این ، پخش کابل در بیشتر مناطق ترکیه ، جایی که بسته های تلویزیونی در کانال های اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی در دسترس است ، معمول است.

یافته های این تحقیق در قالب یک مقاله تحقیقاتی تحت عنوان “بررسی مقدماتی ایجاد رسانه های شنیداری و بصری خصوصی به موازات رسانه ملی از منظر نظام حقوقی ایران” در سه ماهه علمی “تحقیقات استراتژیک سیاست های عمومی” مربوط به مرکز استراتژیک پژوهش؛ منتشر شده است

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا