عمومی

احمد زکی یمانی و حضرت خدیجه(س)

که فکر کرد احمد زکی یمانی وزیر پیشین نفت عربستان سعودی ، که در دهه اول پس از پیروزی انقلاب ، با شنیدن نام وی ، تأثیر متفاوتی در ما ایجاد کرد ، وارد عرصه نسخه های خطی و تحقیقات تاریخی شد و م Instituteسسه الفورکان و Harmain را ایجاد کرد مسسه الشریفین. حالا درباره خانه حضرت خدیجه (سلام مردم) کتاب بنویسید؟ کتابی درباره خانه ای بود که حضرت خدیجه در آن اسلام آورد و در آنجا وحی پیامبر (صلی الله علیه وآله) را نازل کرد و فاطمه متولد شد ، و حضرت به معراج رفت.

رسول جعفريان

این اثر کتابی بسیار ارزشمند با عنوان “دارالسید خدیجه بیند هویلد در مکه” است. اثری بی نظیر درباره موقعیت خانه حضرت خدیجه (س).

شاید لازم باشد به طور مختصر بگوییم که محیط خارج از ماسی ، مکانی برابر با مروا ، تا عمق تونل امام علی (ع) ، مکانی است که شاخه ابی طالب نامیده می شد و هنوز هم وجود دارد. در اینجا خانه های هاشمیان ، از جمله خانه ای که پیامبر در آن متولد شده است ، در اینجا واقع شده است. خانه ابوطالب و بسیاری دیگر از خانه های عباس و دیگران در اینجا بود که همه آنها به مرور تخریب شدند.

از میان این خانه ها ، تنها مکانی که رسول خدا (ص) در آن متولد شده ، ساختمانی است که حدود 50 سال پیش به عنوان کتابخانه ساخته شده است.

درست بین این بنا و دیوار ماسی ، نزدیک مروه ، خانه حضرت خدیجه قرار داشت و این بنا دارای بنایی بود و روزگاری زیارتگاه نمازگزاران بود. این ساختمان که تا همین اواخر وجود داشت ، قبل از توسعه این مناطق در اوایل فهد ، البته ساختمان جدیدی مانند دارالحافظ القرآن کاملاً تخریب شد. در همان زمان ، در سال 1410 میلادی ، ساختمانهای زیرین کشف و پر از شن و ماسه شدند ، و یک راهرو عمومی بر روی آن ساخته شد ، که شیب تند در انتهای بازار معروف به ابوسفیان ، در ورودی به خارج است. ■ منطقه شاید بخشی در … باشد که من دقیقاً نمی دانم.

در حال حاضر یک تحقیق دقیق تاریخی از این خانه توسط زکی یمانی ، وزیر نفت سابق عربستان سعودی و با کمک محققان مرکز الفورکان در جده در حال انجام است.

این کتاب ، تالیف خود زکی یامانی ، در سال 2013/1434 منتشر شده است. این کتاب در 170 صفحه با کاغذ براق و چاپی نفیس منتشر شده است. این کتاب دارای 42 عکس ، 26 شکل و نقاشی و 3 نقشه است که آن را نفیس تر می کند. 143 تا 167 کتابچه ای است که بسیار مفید نیز می باشد. تقریباً هیچ صفحه ای وجود ندارد که همراه با عکس یا نقشه و توصیف رسمی باشد.

رسول جعفريان

در پایان کتاب ، نتایج این مطالعه در 12 نقطه ذکر شده است:

  1. که حضرت خدیجه دو خانه داشت. کسی که قبل از ازدواج با پیامبر (صلی الله علیه وآله) بود و در محله بنی اسد بن عبدالعزیز بود و در سکه حزمیا بود ؛ و خانه دوم که موضوع این کتاب است و در منطقه عبد الشمس در قسمت شمال شرقی مسجدالحرام ، جنوب غربی منطقه بنی هاشم واقع شده است.
  2. این بررسی نشان می دهد که این خانه که در زاخاق الحجر یا عطار واقع شده است ، محل زندگی پیامبر (صلی الله علیه وآله) با خدیجه بوده و فرزندان آنها در آنجا متولد شده اند. این خانه از زمان معاویه در این طرف مسجد بوده است ، تا اینکه در اواسط قرن 14 میلادی دفن شد.
  3. در طی قرن ها تغییراتی در آن ایجاد شده است ، از زمان ساخت آن به دستور معاویه تا تغییرات داخلی و زمانی که نام های مختلفی به آن داده شده است ، zaqaq یا کوچه.
  4. به برخی از اتاق ها از قرن 9th نام خاصی داده شده است. به عنوان مثال ، سلول گنبد وحی را سلول سید خدیجه می نامند. زیرا این مکان عنوان گنبد وحی یا مصلای پیامبر را دریافت کرده است. البته سلول تولیدی فاطیما (س) همان نام را حفظ کرد و البته در قسمت جنوبی و شمال غربی این سلول تکامل یافت.
  5. این خانه از زمان معاویه تا زمان پادشاه عبدالعزیز وقف داده شده بود و این امر تا زمان سلطنت شیخ عباس قطان ، شهردار مکه ادامه داشت ، جایی که وی ساختمانی را به عنوان مرکز یادآوری قرآن احداث کرد.
  6. از این مطالعه معلوم می شود که طی قرن ها حاکمان ، خلفا و سلاطین به این خانه توجه داشته اند و همیشه در تعمیر و بازسازی آن کوشیده اند. گاهی این اقدامات را شیوخ حرم به نیابت از سلاطین انجام می دادند.
  7. مکانی مانند مادر فاطمه که در کنار این خانه بود ، کمک بیت سیده خدیجه بود و توسط ناصر آباسی وقف شده بود تا درآمد حاصل از آن را برای بازسازی خانه استفاده کند.
  8. یکی از دانشمندان متقدم دوره اسلامی ، عبادت اماکن تاریخی در مکه را که منسوب به پیام آور خدا (صلی الله علیه وآله) است ، انکار نکرد. یکی از آنها خانه حضرت خدیجه است. از جمله سخنان قاضی ایاز است که نوشت: مناسب برای مکانهایی است که تحت نزول و نزول قرآن اداره می شوند و جبرئیل و میکائیل به آنجا می روند …. زمینه آنها گسترش می یابد و سرزمین آنها و دیوار بوسیده شود.
  9. فصل خاصی به شرح مسافران از خانه حضرت خدیجه (س) اختصاص یافته است. در این فصل برخی از اشتباهات آنها ، مانند اینکه حسن و حسین (ع) در آنجا متولد شده اند و همچنین نکات اشتباه دیگری بحث شده است.
  10. در طی کاوش های انجام شده در این بخش در سال 1410/1989 ، با توجه به آنچه بتونی در این سفرنامه این ساختمان نوشت ، محل دقیق آن حفاری شد. البته ، بتن اشتباهاتی در نامگذاری برخی سلول ها دارد ، مانند اینکه سلول را سلول غذایی می نامد! یا محل تجارت حضرت خدیجه! اما در مکان آن شکی نیست.
  11. این مطالعه شامل تعدادی اسناد ، عکس و نقشه است که به سید خدیجه اختصاص دارد و برای اولین بار منتشر می شود.
  12. در این تحقیق ، گزارش Fashi در مورد این خانه که متعلق به قرن نهم میلادی است ، برای اولین بار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. گزارش وی حاوی جزئیات جالبی است که همه آنها در مقیاس مدرن بررسی شده اند. در این بخش تلاش شده است تا نمای نزدیک این خانه فراهم شود.

رسول جعفريان

یادآوری سه امتیاز

ج: همانطور که از مطالب فوق بر می آید ، زکی یمانی و م instسسه وی با عقاید گسترده وهابیت درباره غلط بودن نعمت موافق نیستند و این کتاب دقیقاً برای نشان دادن برکات از آثار رسول خدا است ( علیه السلام این نوعی رقابت داخلی است که در عربستان سعودی وجود دارد.

ب: متأسفانه ، لیست منابع کتاب با هم ارائه نشده است تا ببیند آیا از تمام منابعی که حاوی اطلاعاتی درباره خانه حضرت خدیجه (س) به ویژه در آثار شیعه است ، استفاده شده است یا خیر. در مورد مرزهای انتهای بعضی از فصل ها ، از روایات در آثار عربی شیعه باستان استفاده نشده است.

ج: در سفرنامه های فارسی نیز اطلاعات جالبی در مورد این خانه وجود دارد که دیده نشده است. به عنوان مثال ، رحمت الله بخارا در سال 1303 در این باره نوشت: و در سه شنبه اول ماه ذو الحجه ، ما به دیدار خانه مبارك پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در دامنه كوه ابو كابیس رفتیم ، نزدیک فروشگاه خرده فروشی. و خالق این جناب عالی بود و خانه ای در آنجا بود که منزل حضرت عالی خدیجه کبری و خالق حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بود و سالها که امام با جناب خدیجه در آنجا بودند ، و این محله را سوک اللیل نیز می نامند ، … اینجا جای دست حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و محل وضو حضرت خاتمی مآب (صلح مردم) است و هر یک از آنها عمق دارند .

شرح مفصلی از این خانه در سفرنامه شعری از دوره ناصرالدین شاهی آورده شده است:

از آنجا با دستیاران حرکت کردیم

خانه ای که در آن بود ، خدیجه

چو را در هشتم این خانه قرار دهید

نشسته همه خادمان حرکت کردند

از آنجا سه ​​پله پایین رفتیم

حیاط بسیار خوب و مطبوعی است

کف آن کاملاً با سنگ مرمر فرش شده است

یک اتاق وجود دارد

در وسط آن گنبدی مانند ماه قرار دارد

زادگاه یک زن خوب

همه پرده های مخمل آویزان بود

به سرو و گلهای اندرو دوخته شده است

همه با حسرت آنجا نشسته بودیم

چه کسی اینجا بدن فاطمه نشسته بود

البته گزارش های دیگری نیز از این خانه در سفرنامه های فارسی وجود دارد که همه آنها باید استخراج و به مطالب این کتاب اضافه شود.

رسول جعفريان

رسول جعفريان

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا