عمومی

یازده روش موثر برای تصمیم‌گیری درست و قاطعانه

به گزارش مجله زنده خبری، مجله زنده خبری او می نویسد: افرادی هستند که برای ساده ترین تصمیم ها زمان و انرژی زیادی صرف می کنند و در نهایت نمی توانند خوب عمل کنند و همیشه از عواقب هر تصمیمی می ترسند، اما با چند ترفند می توان یاد گرفت که چگونه قاطعانه عمل کند. . .

اول از همه باید به خاطر داشته باشید که همه تصمیمات ما کاملا درست نخواهد بود و نتایج عالی به دنبال خواهد داشت. شما فقط باید یاد بگیرید که چگونه آگاهانه تصمیم بگیرید. هنگام تصمیم گیری، روش های زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید قاطعانه عمل کنید.

1 از شک و تردید فرار نکنید

گاهی اوقات افراد نمی توانند تصمیم قاطعانه ای بگیرند زیرا از عدم اطمینان یا شک در مورد چیزی می ترسند. در واقع ممکن است از همان ابتدا مشخص نباشد که تصمیمات ما درست است یا نادرست. وقتی انسان به چیزی شک می کند می ترسد و نمی تواند تصمیم درستی بگیرد. این مشکل یکی از ویژگی های بیولوژیکی انسان است که به او کمک کرد تا از عصر حجر جان سالم به در ببرد. اگر مردم آن زمان در هر اقدامی شک نمی کردند، ممکن بود به قیمت جانشان تمام شود. ما این احساس را از عصر حجر به دنیای مدرن خود منتقل کرده ایم. بنابراین باید یاد بگیرید که هنگام تصمیم گیری از ترس عدم اطمینان خلاص شوید. باید بدانید که همیشه نمی توانید تصمیمات درستی بگیرید و برخی تصمیمات با ضریب خطا همراه هستند.

2. برای خود ضرب الاجل تعیین کنید

زمانی که با چیزی روبرو هستید که نیازی به پاسخ فوری ندارد، ضرب الاجل تعیین کنید. زمانی که دائما در حال تعلل هستید انجام کاری دشوار است. در عین حال، گرفتن تصمیمات لحظه آخری و عجولانه معمولاً اشتباه است.

3. تا جایی که می توانید اطلاعات کسب کنید

برای گرفتن یک تصمیم قاطع، باید در مورد آنچه که قرار است تصمیم بگیرید، اطلاعات کافی داشته باشید. زمانی می توانید راحت تر تصمیم بگیرید که از یک موضوع اطلاعات کافی داشته باشید و به تمام زوایای آن نگاه کرده باشید.

4. مزایا و معایب راه حل خود را فهرست کنید

اگر نمی توانید تصمیم بگیرید و دائماً در مورد بهترین چیز شک دارید، بهترین راه این است که مزایا و معایب تصمیمی را که می خواهید بگیرید، یادداشت کنید. در واقع با این کار شما تصوری از عواقب تصمیمی که می گیرید خواهید داشت و به این ترتیب بهترین تصمیم را خواهید داشت و در عین حال می توانید گزینه های عینی تری را انتخاب کنید.

5. با دو گزینه به طور همزمان ادامه دهید

برای تصمیم گیری قاطع می توانید به بیش از یک گزینه فکر کنید. در واقع، اگر چیزی غیرعادی به ذهنتان خطور کند، باید در موقعیت خود تجدید نظر کنند. در این صورت می دانید که اگر یکی از کارها خوب پیش نمی رود، گزینه دیگری برای حل مشکل خود دارید.

6. متعصب نباشید

گاهی اوقات با دو احتمال روبرو می شوید که عواقب یکی را می دانید، اما دیگری را نمی دانید. در این موارد ممکن است گزینه ای که نتیجه دلخواه را دارد بهترین گزینه نباشد و باید کمی ریسک کنید و گزینه دیگری را انتخاب کنید. در این مرحله نباید تعصب داشته باشید و فقط به راه حلی فکر کنید که قابل پیش بینی باشد. خلاق باشید و گزینه ای را انتخاب کنید که نتیجه آن مشخص نیست، اما ممکن است بهتر از انتخابی باشد که نتیجه آن از قبل مشخص است.

7. تصمیمات خود را به خاطر بسپارید

در هر صورت، با وجود موانعی که به سختی می‌توانیم تصورش را بکنیم، این کار را انجام داده‌اند. «حتی می‌توانید نتایج را در جایی ذخیره کنید، به طوری که هر بار مجبور شوید چنین تصمیم سختی را بدون دردسر و نگرانی بگیرید.

8. بدانید چه زمانی به غرایز خود اعتماد کنید

درست است که منطق و سنجش موقعیت نقش اساسی دارد، اما گاهی اوقات غرایز به شما کمک می کند. گاهی اوقات مهم ترین تصمیمات زندگی از روی غریزه گرفته می شود. بنابراین می توانید هنگام تصمیم گیری در مورد موضوعی به قلب خود بپردازید. اما اگر نمی توانید تصمیم بگیرید و چیزی به ذهنتان نمی رسد، احتمالاً در حال حاضر با احساسات خود هماهنگ نیستید که ممکن است به دلیل استرس زیاد، خستگی یا تفکر بیش از حد باشد. می توانید کمی پیاده روی کنید، به یک مکان آرام بروید و استراحت کنید یا بیشتر بخوابید. وقتی ذهنتان آرام باشد بهتر عمل می کنید و تصمیمات درست و قاطعی می گیرید.

9. ارزش های خود را تعریف کنید

یکی دیگر از ترفندها برای کاهش بار تصمیم گیری، شناسایی چیزهایی است که در زندگی برایتان ارزش قائل هستید. اگر احساس می‌کنید که نمی‌دانید و مطمئن نیستید چه کاری باید انجام دهید و چه تصمیمی بگیرید، به ارزش‌های خود تکیه کنید و به خودتان بگویید برای رسیدن به آنچه در زندگی برایم مهم است، چه تصمیمی باید بگیرم؟ با این طرز تفکر می توانید راحت تر و بدون ترس تصمیم گیری کنید.

10. از قبل برنامه ریزی کنید

برای همه چیز در زندگی خود از خرید لباس گرفته تا غذایتان از قبل برنامه ریزی کنید. به این ترتیب نه تنها مجبور نیستید انرژی ذهنی زیادی را صرف کارهای کوچک روزانه کنید، بلکه مجبور نیستید در مورد هر چیزی تصمیمات کسل کننده بگیرید. در عین حال برنامه ریزی برای مسائل مختلف به شما کمک می کند که مجبور به تصمیم گیری فوری و سریع نباشید و در نتیجه احساس اضطراب نکنید.

11. از تصمیمات بد نترسید

قبول نکنید که همه تصمیمات شما باید درست و کامل باشد. در واقع، دلیل دیگری که بیشتر مردم را از تصمیم گیری قاطع می ترساند این است که می خواهند تصمیماتشان کاملا درست باشد.

البته ترس از خطا به دو دلیل ایجاد می شود:

اول اینکه ممکن است خاطرات بدی از اشتباهی در گذشته داشته باشید که تاثیر بسیار بدی روی شما گذاشته و حالا شما را می ترساند که دوباره تصمیم بگیرید.

دوم اینکه از کودکی به شما گفته اند که باید موفق باشید و هرگز در کار شکست نخورید، از تصمیم گیری می ترسید. اما باید به خاطر داشته باشید که اشتباه کردن و شکست بخشی از زندگی است. شکستگی ها معمولاً فرد را قوی تر و آگاه تر می کنند.

برای غلبه بر این دو مشکل تصمیمات کوچک، بی اهمیت و حتی اشتباه بگیرید. به عنوان مثال، هنگام خرید یک ساندویچ، غذایی برای رئیس خود بخرید که او دوست ندارد. مغز شما در حال حاضر به شما می گوید که باید منتظر عواقب آن باشید. اما مطمئناً می توانید ببینید که اتفاق بسیار بدی در حال رخ دادن نیست. یا به موقع به دندانپزشکی مراجعه نکنید و کمی تأخیر کنید. مغز شما ممکن است به شما بگوید: “در حال حاضر به یک دندانپزشک جدید فکر کنید!” آن وقت متوجه می شوید که کاملاً در اشتباه هستید و چیزی برای نگرانی ندارید. به این ترتیب می توانید ترس خود را هنگام تصمیم گیری کاهش دهید.

با روش های فوق می توانید به تدریج به خود و تصمیمات خود اطمینان پیدا کنید و در مورد مسائل مهم زندگی خود تصمیمات قاطعی بگیرید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا