عمومی

امید به تحقق وعده ۱۷ ساله

صف های گاز در سیستان و بلوچستان چه زمانی برداشته می شود؟

به گزارش مجله زنده خبری ایران وی نوشت: هوا هنوز خنک نشده اما عکس هایی از صف های طولانی بنزین در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان در شبکه های اجتماعی منتشر می شود. در واقع اوایل تابستان است و کسانی که از نزدیک با موضوع کمبود گاز سروکار دارند یا اخبار آن را دنبال می کنند می دانند که با شروع فصل سرما به ویژه در مناطق سردسیر استان که شمال سیستان و بلوچستان را نیز در بر می گیرد. مردم همچنین با مشکلات سوخت، عمدتاً برای اهداف گرمایشی، مواجه هستند.

حالا خط گاز به تابستان رسیده است و این یعنی عده ای با مشکل پخت و پز مواجه هستند و ساعت ها در صف های طولانی برای تهیه کپسول پر می ایستند. شهر راسک یکی از شهرهایی است که این روزها مشکل گازرسانی دارد و همین مشکل مردم را در اوج تابستان ساعت ها در صف کپسول گاز ایستاده است. یکی از اهالی این شهر که حدود 95 هزار نفر جمعیت دارد، می گوید: «اینجا همیشه مشکل داشتیم، اما وقتی زمستان سرد می شود، دردسرمان بیشتر می شود زیرا راسک یکی از سردترین شهرهای کشور است. الان مشکل ما اینه که قیمت کپسول بالا رفته و کپسول دولتی به راحتی پیدا نمیشه و برای گرفتن کپسول دولتی باید چندین ساعت در صف باشیم که تو این گرمای 50 درجه خیلی سخت و طاقت فرسا هست. گاهی اوقات مجبوریم کپسول را با قیمت آزاد از دلال ها بخریم که پیدا کردن آن آسان نیست. حالا ما گاز پخت و پز می خواهیم، ​​به همین دلیل واقعاً در مشکل هستیم.»

یکی دیگر از شهروندان زابلی نیز گفت: همیشه در شهرهای شمالی استان مانند زابل و زاهدان و همچنین خاش، میرجاوه و سراوان مشکل کمبود گاز بسیار بیشتر است زیرا این مکان ها سرد بوده و زمستان های طولانی و سردی دارند. در منطقه بلوچستان و چابهار بیشتر برای پخت و پز از گاز استفاده می کنند، زیرا به گاز زیادی برای گرم کردن نیاز ندارند و زمستان آنقدر سرد نمی شود که مصرف آنها بسیار بیشتر از حد مجاز پخت باشد. اما در مناطق سردسیری مانند مردم منطقه ما هم برای پخت و پز و هم برای گرمایش به سوخت نیاز دارند. به دلیل این مشکل معمولاً در زمستان مشکل گاز داریم اما تابستان امسال چند روزی به سختی گاز پیدا می‌شود و این دلیل صف‌های بنزین است.»

شهرستان گلشن در سیستان بلوچستان یکی از شهرهایی است که این روزها از کمبود گاز رنج می برد. این شهرستان با حدود 62 هزار نفر جمعیت در جنوب شرقی استان قرار دارد و یکی از شهرستان های تازه ایجاد شده سیستان و بلوچستان است که در دی ماه 1398 با جدا شدن از شهرستان سراوان افتتاح و تشکیل شد. با ترکیب چستی «مرکزی» و «کلگان».

عامری یکی از اهالی شهرستان گلشن می گوید: در گرمای مرداد ساعت ها در صف بطری بنزین می ایستیم. این همه سال به ما قول دادند و کاری نکردند. فکر می کردیم الان که از سراوان جدا شدیم بودجه بگیریم و مشکلاتمان حل شود اما الان هم مشکلات زیادی در این شهر داریم از جمله مشکل گازرسانی. از زمانی که گلشن شهر شد، افراد زیادی از حاشیه به این شهر آمده اند و جمعیت آن دو برابر شده است، اما امکانات تغییر نکرده است. ما در این شهرک فقط یک پمپ بنزین داریم که نسبت به جمعیت شهرک بسیار کم است. در شهرستان گلشن و سراوان مشکلات مردم زیاد است و در زمینه آشپزی مشکلات زیادی داریم. ما نگران هستیم که وضعیت در زمستان بدتر شود. حالا دلال ها نان و کره خود را دارند و می توانند هر چقدر که بخواهند درست کنند.»

به گفته نوید برهان زهی در جمع فعالان اجتماعی سیستان بلوچستان، در روزهای گذشته به غیر از راسک و گلشن، صف‌های طولانی گاز در شهرهای چابهار و زرآباد تشکیل شده است. به گفته وی، این مشکل بیشتر مربوط به توزیع خارج از شبکه و معضل قاچاق سوخت است. به گفته این شهروند ایرانشهری در حال حاضر قیمت کپسول دولتی بین 20 تا 25 هزار تومان است اما در بازار آزاد 100 هزار تومان است.

اما ماجرای ناتمام گازرسانی به سیستان و بلوچستان از کجا شروع شد؟ پروژه انتقال گاز عسلویه به ایرانشهر دقیقا 17 سال پیش و با شروع به کار دولت نهم در سال 1383 راه اندازی شد. چهار سال بعد از آن یعنی. در سال 1387 مشعل گاز در ایرانشهر روشن شد. در آن زمان قرار بود تا سال 1392 مشعل گاز در زاهدان و زابل روشن شود اما این اتفاق نیفتاد و روشن شدن مشعل در این شهرها برای چندین دوره تمدید شد و در نهایت به سال 1392 موکول شد که باز هم محقق نشد.

در سال 1392 با روی کار آمدن دولت یازدهم مجدداً وعده داده شد که مشعل گاز تا پایان سال 1393 در زاهدان روشن شود که این امر از سوی اوتاز هاشمی استاندار وقت سیستان و بلوچستان اعلام شد اما تحقق این امر محقق شد. وعده دو سال به تعویق افتاد و سرانجام در اسفند 1393 زاهدانی ها شاهد روشن شدن مشعل های گاز در شهر خود بودند.

شادی مردم از روشن شدن مشعل گاز زیاد طول نکشید. زیرا سرعت پایین گازرسانی به این دلیل است که تا سال 2017 تنها حدود پنج درصد مردم از گاز شهری بهره مند می شوند.

گازرسانی به زاهدان پس از حادثه آتش‌سوزی دبستان دخترانه این شهرک به دلیل استفاده از بخاری‌های نفتی و گستردگی این فاجعه سرعت گرفت و تا سال 1396 تعداد بیشتری تحت پوشش شبکه گاز قرار گرفتند اما همچنان مشکلات زیادی بر سر راه مردم وجود داشت. از روستا شاهد صف های طولانی سیلندرهای گاز که بیشتر در فصل زمستان دیده می شد. در واقع، عرضه گاز با سرعت بسیار کند و کندی در حال توسعه بود که مردم چندان امیدی به آن نداشتند.

شهریور ماه سال 1398 زمانی بود که بر اساس اعلام استانداری سیستان و بلوچستان، 8 نمایندگی توزیع گاز مایع در زاهدان برای تسهیل در دریافت گاز در مناطق پرجمعیت تاسیس شد و سهمیه گاز مایع در سیستان و بلوچستان افزایش یافت. 30 درصد

البته در سال 1399 به منظور تسریع در ورود گاز به استان، 17 دستگاه تراکتور جدید از سایر استان ها به ناوگان قبلی استان اضافه شد و تعداد واگن های قطار گاز مایع در استان به 24 واگن در هفته رسید. ، اما همچنان مشکلات وجود داشت.

در همین حال رضا پنجابی مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: پرونده گازرسانی به زاهدان در سال 1398 بسته می شود و گازرسانی کل استان در سال 1402 تکمیل می شود.

در سال 1400 فرمانداری نهایتاً مشکل نرسیدن بطری‌ها به مناطق دور از مرکز را اعلام کرد، بنابراین مقرر شد تأسیسات جدید گاز مایع در چهار شهر هامون، زاهدان، دلگان و نیکشهر ایجاد و در همان سال به بهره‌برداری برسد. .

به گفته وی، گازرسانی یکی از معضلات اصلی گازرسانی سیستان و بلوچستان است و در این راستا به تازگی هفت دستگاه کامیون حمل و توزیع گاز مایع با تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان تعلق گرفت.

اما اگر می خواهید از آخرین اخبار گازرسانی به سیستان و بلوچستان مطلع شوید، باید گفت که در 28 مرداد ماه سال جاری، شرکت گاز استان سیستان بلوچستان اعلام کرد که تمامی شبکه ها و انشعاب های لازم انجام شده است. در زاهدان وصل شده و 93 هزار مشترک گاز در این شهر وجود دارد و پتانسیل زاهدان 140 هزار مشترک است و این گاز است یعنی در حال حاضر حدود 68 درصد مردم عادی گاز دارند.

بر این اساس خط انتقال زاهدان به زابل حدود یک ماه پیش تزریق گاز شد. با تسریع در تزریق گاز از خط انتقال زاهدان به زابل، کارخانه سیمان این منطقه هم اکنون می تواند از گاز طبیعی استفاده کند. در خود منطقه که شامل شهرهای زابل، زهک، نیمروز، هامون، هیرمند و زاهدان می شود، شبکه های تغذیه و توزیع ساخته شده و در مرحله نهایی است. این یک سری اشکال زدایی و تست های نهایی است که باید قبل از تزریق گاز این شبکه ها انجام شود.

بر اساس اعلام شرکت گاز استان، در منطقه خاش کل شبکه مورد نیاز شهرستان خاش به اضافه شبکه تامین کننده کارخانه سیمان خاش تکمیل شده و ظرف دو تا سه ماه آینده گازرسانی می شود. به یکباره به این شبکه ها تزریق می شود و سپس شاخه های این شبکه نصب می شود.

در شهرستان ایرانشهر نیز شرایطی مشابه شهر زاهدان وجود دارد و تمامی شبکه های لازم تکمیل شده و شهروندان می توانند از گاز طبیعی استفاده کنند.

با این اوصاف، به نظر می رسد موضوع گاز سیستان و بلوچستان به نقطه اوج خود نزدیک شده است. حداقل می توان امیدوار بود که این اتفاق بیفتد و در نهایت شاید روزی در آینده نزدیک شاهد تحقق وعده 17 ساله باشیم.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا