عمومی

کارلوس ترک عادت نکرده است

تیم ملی ایران امروز به مصاف سنگال می رود که پیروزی مقابل اروگوئه توانست بخش زیادی از دلایل انتخاب سرمربی جدید تیم ملی را توجیه کند.

به گزارش مجله زنده خبری و به نقل از تمرین سومآنقدر او را می شناسیم که حتی از ریش سفید روی صورتش می توانیم موقعیت ها و دغدغه های این روزهای او را بفهمیم. او در روز بازی با اروگوئه با لباس ورزشی و چهره ای نتراشیده بدون توجه به مراسم بازی های ملی در کنار زمین حاضر شد. آنچه در این سال ها کمتر از او می دانیم؛ مگر اینکه کارهای مهم تری برای انجام دادن وجود داشته باشد.

آنچه مسلم است زمان کافی برای ساخت تیمی که یکی از گزینه های صعود به مرحله بعد باشد را ندارد و نمی توان بهانه ای برای این فرصت محدود داشت. به همین دلیل قصد دارد از ثانیه های این مینی کمپ به قول خودش استفاده کند تا در صورت عدم حرکت بتواند در بدترین حالت ممکن از آبروی فوتبال ایران دفاع کند.

خبرهای رسیده از اردوی اتریشی ها حاکی از آن است که این سرمربی پرتغالی بیش از 10 ساعت در روز برای آماده سازی تیم ملی و آنالیز بازیکنان وقت صرف کرده است که تنها ساعاتی است که در کنار بازیکنان در زمین می گذراند.

او این عادت را ترک نکرده و همچنان وسواس عجیبی در جزئیات دارد تا جایی که حتی کمبود وقت کافی هم باعث نشده این عادت دیرینه اش را ترک کند و حتی به گفته برخی بازیکنان حاضر در اردو، حساسیت های او را به خود جلب کرده است. افزایش یافت نه کاهش (ادعا می شود او در روز اول حضورش در اردوی اتریش از نظر قطر دروازه دچار مشکل شده و تا رفع این مشکل شروع تمرین را اعلام نکرده است).

بدون شک خبر عجیب آخرین اردوی تیم ملی در گرمای 40 درجه قطر به گوش او رسیده و شاید به همین دلیل است که می خواهد با اجرای هر چه بهتر این اردو اختلافات خود را با سرمربی قبلی نشان دهد. تا حد امکان نزدیک به کوه های آلپ

به هر حال انگیزه شرکت در بزرگترین و باشکوه ترین کارناوال ورزشی جهان برای چهارمین بار افتخار بسیار ارزشمندی بود که آدمی با چنین جاه طلبی نمی توانست به سادگی و بی تفاوت از کنارش بگذرد. در رفتار و بیانیه خود انعطاف بیشتری داشته باشید.

انتشار آن پست بدنام در صفحه شخصی اش از فضای صمیمی رختکن تیم ملی، اگرچه از نظر حرفه ای توجیه پذیر نبود، اما در کل ارزشش را داشت و نمی توان تنها او را مقصر دانست. در واقع اگر کارلوس کی روش به نسل فعلی تیم ملی ایران که با همه جذابیت ها و افتخاراتشان بیشترین نقش را در پیدایش آن داشتند، اعتقاد راسخی نداشت، هرگز پیشنهاد هدایت تیم ملی را نمی پذیرفت. حتی اگر این پیشنهاد از طرف خانواده باشد.

فراموش نکنیم که پس از گذشت دو سال، برخی رسانه های داخلی همچنان آلسنو را به خاطر قبول هدایت تیم ملی در المپیک مقصر می دانند. این طیف از منتقدان سرمربی سرشناس جهان معتقدند که او قبل از هر چیز قصد حضور در المپیک را داشت.

برتری مقابل یکی از قدرتمندترین اروگوئه های سال های اخیر و بالاتر که عملکرد قابل قبول تیم ملی تنها در چند جلسه نشان داد که هنوز می توان روی درایت این پیرمرد 70 ساله پرتغالی حساب کرد یا به عبارتی هنوز هم می توانی پشت سر او بازی کنی نقش او هیچ تفاوتی با یک حرفه ای در بازی مافیایی ندارد که با درک درست از قواعد بازی و تحلیلش از ماجراهای روز، تیمش را به بهترین شکل ممکن به جلو هدایت می کند.

برای درک مهم ترین دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن شاگردانش از او کافی است به همان کلیپی که همزمان با تایید صلاحیت مهدی تاج در صفحه شخصی خود گذاشته بود برگردیم. اینکه او با سال‌هایی که با سر الکس فرگوسن سپری کرده و حال و هوای بزرگ‌ترین رختکن‌های دنیا را تجربه کرده است، در استفاده از کلمات کلیدی و هیجان‌انگیز کردن بازیکنانش به مرز مهارت رسیده است. نشان مقاومت شدید رامین رضایان در برابر اصرار بی امان مهاجمان اسپانیایی برای عبور دادن توپ از روی خط دروازه همچنان در راهروی فدراسیون و مرکز ملی فوتبال و مجموعه پک آویزان است. تصویری که بهترین نمونه ممکن از روحیه جنگندگی تیم ملی در این مسابقات است. شجاع در آخرین بازی تیم ملی مقابل اروگوئه، دو بار با ضربات شدید سوارز و والورده سرش را روی توپ قرار داد تا مانع از تهدید دروازه تیم ملی شود.

به این ترتیب و با در نظر گرفتن تمامی توضیحات بالا، شاید هرکس دیگری به جای حیسفی، طارمی، جهانبخش، انصاری فرد، عزت اللهی و… تمایل خود را برای حضور مجدد سی کیو روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی کتمان نکرده باشد. برای رسیدن به خواسته خود حتی با وزیر ورزش هم به جلسه محرمانه ای رسیدند و به صحبت هایی پرداختند که در فضای تیم ملی مرسوم نبود.

در واقع باید بپذیریم که این نسل از ملی پوشان فعلی تیم ملی در طول این 9 سال که در تاریخ فوتبال ایران کم نظیر است، زنده ترین و بهترین دوران فوتبال خود را در عرصه ملی با این سرمربی تجربه کردند. دیگران می گویند موقعیت فعلی خود را مدیون او هستند و به هیچ کس جز کارلوس نمی توانند اعتماد کنند. (البته در این مورد بحث های زیادی وجود دارد، زیرا اگر بخواهیم با دقت و منطق به این موضوع بپردازیم، می توان گفت که مارک ویلموتس با تمام انتقاداتی که به او وارد شده است، یک … قربانی این وابستگی خارق العاده است.)

برد مقابل اروگوئه با تمام ستاره هایش عالی ترین اتفاق ممکن برای کی روش در حال حاضر بود. او خیلی زودتر از آنچه تصور می کرد پاسخ اعتماد خود را از دانش آموزانش دریافت کرد. اکنون کمتر شاهد انتقاد از میانگین سنی بالای تیم ملی هستیم، اما کی روش در پاسخ به این انتقادات نکته درستی را بیان می کند. او معتقد است که قانون افزایش تعداد جایگزین ها که پس از همه گیری به تصویب رسیده است، این کسری را کمتر از همیشه نمایان می کند.

کی روش امروز در یکی از مهمترین لحظات حضورش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران، تیمش را مقابل شاگردان الیو سیسه در موشن اینوست آرنا به میدان خواهد برد. تیمی فشرده متشکل از ستارگان مطرح باشگاه های اروپایی که نبرد مقابل آنها را می توان آخرین آزمون جدی تیم ملی ایران پیش از دیدار مقابل انگلیس در جام جهانی دانست.

نکته جالب این است که سنگالی ها در 15 بازی اخیر خود فقط یک بار شکست خورده اند و اتفاقاً این شکست در زمان حضور کی روش در مصر اتفاق افتاد. آنها و مصر به طور ناگهانی به دشمنان سرسخت تبدیل شدند و سه بازی مهم را انجام دادند (فینال جام ملت های آفریقا و مقدماتی جام جهانی).

اگرچه نتیجه بازی امروز مقابل سنگال نمی تواند معیار خوبی برای قضاوت تیم ملی باشد، اما در عین حال نباید فراموش کرد که اسکوچیچ برای باخت به الجزایر در دیداری دوستانه چه بهای گزافی پرداخت. کی روش هرگز اشتباه اژدها را مرتکب نخواهد شد و با قدرت کامل و احتمالا با ترکیبی متفاوت از دیدار اروگوئه به مصاف قهرمان آفریقا خواهد رفت تا بتواند تا حد امکان سطح اعتماد خود و سربازانش را ارتقا دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا