عمومی

چاره‌اندیشی برای حل ریشه‌ای اعتراضات

چالش های عمده کشور مانند تورم، بیکاری، عدم توسعه کشور، خشکسالی، مشکلات معیشتی، تخریب شدید محیط زیست و… باعث شد گهگاهی اقشار مختلف مردم اعتراض کنند، مانند بازنشستگان، معلمان و دانش آموزان. وقوع چنین حوادثی باعث شده است که وضعیت ایران در یک دور باطل قرار گیرد. بنابراین هرگونه اقدامی از سوی دولتمردان نه تنها از مشکلات و بدبختی های مردم نمی کاهد بلکه وضعیت کشور را بدتر می کند. مثلا افزایش حقوق باعث افزایش نقدینگی می شود. افزایش نقدینگی منجر به افزایش تورم و تورم افزایش نارضایتی می شود. یا اینکه وجود گشت ارشاد باعث ناراحتی تعداد زیادی بخصوص خانم ها می شود. رفتار برخی از ماموران نظم و امنیت در گشت ارشاد باعث اتفاقات ناگواری مانند مرگ مهسا امینی می شود. مرگ مهسا باعث اعتراض در سراسر کشور شد. برای مقابله با اعتراضات، دولت مجبور شده است شبکه های اجتماعی را مسدود کند و پلیس به سرکوب معترضان و دستگیری برخی از آنها پرداخته است. این رفتارها به نوبه خود باعث افزایش نارضایتی مردم از دولت می شود. بنابراین، این چرخه معیوب ادامه دارد.

حال برای نجات کشور از این دور باطل و تغییر شرایط جامعه به گونه ای که اقدامات دولت رضایت مردم را افزایش دهد و کشور از عقب ماندگی نجات یابد و ایران به سمت توسعه حرکت کند چه باید کرد . کسانی که با درس سیستم های دینامیکی آشنا هستند می دانند که در چنین شرایطی باید تدابیری اتخاذ کرد تا سیستم به چرخه یا چرخه منفی مطلوب وارد شود. به این معنا که هر اقدام دولت موجب افزایش رضایت مردم و در نتیجه کاهش مشکلات و بدبختی های کشور خواهد شد. بنابراین برای برون رفت از وضعیت فعلی توجه به نکات زیر ضروری است.

1- جدی گرفتن تمام مشکلات و معضلاتی که موجب اعتراض می شود. مانند رفتار دستگاه های دولتی به ویژه سازمان های امنیتی، انتظامی و اداری با مردم تا زمینه اعتراض ایجاد نشود.

2- مسئولان کمتر حرف می زنند و حرف اکثریت مردم و نخبگان را می شنوند و نظرات صاحب نظران حوزه های مختلف را می شنوند.

3- تعیین اینکه نهادهای مختلف حاکم چه کارهایی را انجام ندهند و چه اقداماتی را انجام ندهند.

4- بررسی نتایج اجرای برخی از قوانین و مقررات و نیز ارزیابی عملکرد برخی از سازمانها مانند گشت ارشاد و ستاد امر به معروف به نحوی که اگر حضور آنها مضرتر از نبود آنها باشد. ، باید فوراً بسته شوند. در شرایط کنونی مشاهده می شود که ورود گشت ارشاد باعث افزایش حجاب در کشور شده است.

5- اولویت دادن به اقداماتی که منجر به رضایت اکثریت مردم می شود از جمله کاهش تعداد زندانیان، تسهیل امور اداری، رفع انسداد اینترنت و شبکه های مجازی، توسعه استفاده از فضای مجازی و رفع محدودیت شخصیت های علمی و فرهنگی. سیاسی، هنری، ورزشی و اجتماعی کشور.

6- حرمت زن و احترام گذاشتن به آنها بیش از مردان و با زنان و دختران درگیر نشوید و آنها را به هیچ عنوان نگه ندارید.

7- حذف زندانیان سیاسی از آمار زندانیان کشور

8- صمیمی بودن با معترضان و استفاده از روش قرآنی در خوش برخوردی با یکدیگر و در هم نخوردن با مردم.

9- استقبال از نقد و دیدگاه اندیشمندان، علما، حوزویان، احزاب، انجمن ها و سازمان های مردم نهاد.

10- با دادن وعده های غیرعملی توقعات مردم را بالا نبرید

11- دروغ نگفتن در شرح حوادث واقع شده

12- عدم بیان تحلیل غیرواقعی

13- اولویت بندی توسعه اقتصادی عملی کشور با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان و تدوین الگوی توسعه ایران با استفاده از نخبگان این حوزه.

14- مطالعه و به روز رسانی درک متولیان، تصمیم گیران و قانونگذاران از مبانی و شعائر دینی.

در نهایت، همه دست اندرکاران مدیریت و مدیران باید توجه داشته باشند که اولین ویژگی یک مدیر در نظام اسلامی داشتن صاعصدر در برخورد با مردم، القازمین الغیز در برخورد با مخالفان و عفین است. – ما در روابط با جامعه. هنگامی که حضرت موسی به پیامبری برگزیده شد، فرمود: رب عشرح لی صدری و یسرلی امری، و خداوند نیز به رسولش محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمود: المنشره لک صدرک.

حافظ نیز بر اساس برداشت خود از مبانی اسلامی می گوید:

آسایش دو گیتی تفسیر این دو نامه با دوستان ماروت و دشمنان مدارا است.

311311

دکمه بازگشت به بالا