حوادث و رویدادها

هواشناسی ۱۴۰۳/۴/۵؛ هشدار نارنجی برای ۱۲ استان

آفتاب‌‌نیوز :

 بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سه‌شنبه و چهارشنبه در برخی نقاط استان‌های اردبیل آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز، تهران و سمنان رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

پنجشنبه و جمعه در استان‌های ساحلی خزر برخی نقاط استان‌های کردستان، زنجان، قزوین، خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و سمنان بارش خواهیم داشت.

لازم به ذکر است از بعدازظهر چهارشنبه و روز پنجشنبه تشدید بارش و کاهش محسوس دما در استان‌های ساحلی خزر و اردبیل روی خواهد داد. شنبه هفته آینده نیز در ارتفاعات شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود. تا روز جمعه در شمال شرق، شرق بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

همچنین در روز سه شنبه پدیده باد و گردوخاک در استان خوزستان دور از انتظار نیست. از اواخر چهارشنبه و روز پنجشنبه خلیج فارس و دریای خزر مواج می‌شوند.

هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۶

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۵: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و دامنه و ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۶: استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، زنجان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و دامنه و ارتفاعات سمنان، تهران، البرز، قزوین.

اثر مخاطره: آسیب به محصولات کشاورزی

توصیه: زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به وقوع بارش و عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، کنترل دما و رطوبت انبار‌ها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام بارش، عدم استفاده از آب باران برای دام ها، عدم کوددهی به استخر‌های پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال، تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخر‌ها با توجه به رخداد بارندگی، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش، عایق بندی و محافظت از کندو‌ها در مقابل بارش.

هشدار نارنجی ادامه فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۹

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید موقت در نواحی مستعد گرد و خاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۵: سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، قم و شمال اصفهان.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۶: آذربایجان غربی، کردستان، همدان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی و شمال خراسان رضوی.

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۷: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شرق کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، شمال اصفهان، قم و نیمه شمالی سمنان.

جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۰۸: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و شمال استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان.

شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۹: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، شمال شرق تهران، خراسان شمالی و ارتفاعات سمنان

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌رو‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی.

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۹

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مناطق مستعد گرد و خاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۵: خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، تهران، قزوین، قم، اصفهان، البرز، مرکزی، همدان، هرمزگان، بوشهر، فارس، خوزستان و یزد.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۶: خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، سمنان، اصفهان، یزد، بوشهر، فارس، خوزستان، همدان، مرکزی و قزوین.

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۷: خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، همدان، کردستان، اصفهان، قم، قزوین، البرز و تهران.

جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۰۸: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، اصفهان، یزد، تهران، کرمانشاه، همدان، مرکزی و جنوب تهران.

شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۹: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، اصفهان، قزوین، البرز، تهران، قم، زنجان و فارس

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: اواخر وقت چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۶

زمان پایان: بعدازظهر پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۷

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد‌های شمالی تا محدوده ۳۲ نات و افزایش ارتفاع امواج بین ۱ تا ۲ متر در سواحل و بین ۲ تا ۳ متر در فراساحل.

منطقه اثر:نواحی غربی و مرکزی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و پاره شدن تور‌های صیادی، خسارت به قایق و شناور‌های کوچک، احتمال خسارت به تأسیسات دریایی.

توصیه: ممانعت از شنا، منع تردد قایق‌های سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، منع ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، ممانعت از تردد کشتی‌های تجاری، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و آماده‌باش برای مواجهه با خسارات احتمالی توسط فعالان دریایی.

دکمه بازگشت به بالا