اجتماعی

سازمان‌های متولی مسئولیت صدور ‌پروانه اکتشاف «معدن ناصرآباد کجور» را نمی‌پذیرند

به دنبال صدور مجوز حفاری در منطقه ناصرآباد کجور در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی ، دبیر مرجع کنوانسیون ملی تنوع زیستی گفت: “شروع هر پروژه ای نیاز به پذیرش جامعه محلی دارد. “هیچ یک از سازمانهای مسئول مسئولیت صدور مجوز برای کشف معدن Nasserabad Kojoor را ندارند.

هادی کیادلیری در مصاحبه با مجله زنده خبری ، وی با اشاره به اینکه فعالیت انواع معادن در هر منطقه با خسارات بسیار جدی همراه است ، اظهار داشت: خسارات ناشی از فعالیت های معدنی می تواند باعث خسارت خاک ، از بین بردن پوشش گیاهی و تهدید حیات وحش در منطقه شود ، در حالی که این مشکلات محدود به این است در موقعیت مین تأثیری نمی گذارد ، اما کل منطقه اطراف جاده ساخته شده و مکانهایی که کامیون های سنگین مین ها را حمل می کنند ، و معدن سرب و روی در منطقه Nasserabad کجور از این قاعده مستثنی نیست.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع بیولوژیکی با بیان اینکه سالانه حدود 700 هزار هکتار از منابع طبیعی به عنوان مناطق اکتشافی در کشور در نظر گرفته می شود ، توضیح داد: کشور واردات می کند در حالی که درآمد حاصل از فعالیت های معدنی بسیار کم است.

وی ادامه داد: نکته مهم در بهره برداری از منابع طبیعی محاسبه و در نظر گرفتن هزینه های زیست محیطی فرآیندهای تولید است اما در کشور به این موضوع توجه چندانی نمی شود. سازمان های معتبری مانند منابع طبیعی می توانند خسارت وخیم تری ببینند ، اما این خسارت هزینه های زیست محیطی را جبران نمی کند ، زیرا هزینه های زیست محیطی ثابت است و تخریب منابع طبیعی برای همیشه هزینه دارد.

کیادلیری با اشاره به اینکه شروع هر پروژه ای مستلزم پذیرش مردم و جوامع محلی است ، گفت: این در حالی است که به دنبال مسئله اکتشاف معادن سرب و روی در منطقه ناصرباد از کجور نشان می دهد که این اقدام اجتماعی نیز قابل قبول نیست. اگر قرار بود این معدن سودآور باشد ، ابتدا باید به نفع مردم منطقه باشد در حالی که مردم این منطقه اولین کسانی هستند که به فعالیت های این معدن اعتراض می کنند.

وی ادامه داد: حتی اگر برخی افراد بخواهند در این معدن کار کنند ، این نوع کار نوعی کار داوطلبانه ناعادلانه است ، یعنی فردی برای کسب درآمد ناچیز مجبور به کار در این معدن می شود و این خلاف همه است بخشهایی از جهان “این مسیر توسعه است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع بیولوژیکی ضمن انتقاد از واکنش مقامات در موضوع صدور مجوز برای اکتشاف معادن سرب و روی در منطقه نصرآباد کجور ، گفت: از طبیعی اجازه اکتشاف خواسته نشده است برای معادن سرب و روی در این منطقه و شورای عالی محیط زیست مجوز تحقیق را صادر کرده است. این نشان می دهد که معتمدین از مسئولیت های خود در این زمینه اجتناب می کنند.

در پاسخ به سوال مجله زنده خبری ، آیا نظر اداره منابع طبیعی در مورد فعالیت های انجام شده در مناطق حفاظت شده مهم و ضروری نیست؟ وی گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست سازمانی نظارتی است که علاوه بر اینکه می تواند میزان خسارت ناشی از مین را به طور ماهرانه اعلام کند ، مسئولیت مدیریت مناطق حفاظت شده را نیز بر عهده دارد. با این حال ، اداره منابع طبیعی مالک و متولی منابع طبیعی است ، بنابراین اظهارات مدیرکل منابع طبیعی مبنی بر اینکه “این سازمان برای صدور پروانه اکتشاف معدن سرب و روی بررسی نشده است” قابل قبول نیست آیا می توان بدون اجازه اداره منابع طبیعی مجوز استخراج صادر کرد؟

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع بیولوژیکی اظهار داشت: اگرچه سازمان جنگل ها ، مراتع و مدیریت آب به طور رسمی مسئول منابع طبیعی است ، اما هر یک از سازمان ها به طور غیر رسمی مسئول بخشی از منابع طبیعی هستند و صلاحیت هایی مانند اکنون سازمان صنعت ، معدن و تجارت در حال تصمیم گیری برای کاهش مهلت استعلام سازمان حفاظت محیط زیست از دو ماه به 10 روز کاری است.

وی گفت: معادن یک منبع تجدید ناپذیر هستند و تخریب آنها غیرقابل برگشت خواهد بود. با توجه به بهره برداری از منابع تجدید ناپذیر ، لازم است برنامه ای برای جایگزینی آنها در آینده در نظر گرفته شود ، اما متأسفانه این مشکل در کشور برطرف نشده است و ما تلاش می کنیم با وجود محدودیت ها ، نیازهای امروز را با کمترین بازده تأمین کنیم. ما برای آینده ایجاد می کنیم. این اقدامات و تصمیمات همچنین پتانسیل توسعه آینده را از بین می برد.

به گزارش مجله زنده خبری ، در هفته های اخیر اعتراضات و نگرانی های بسیاری از سوی کارشناسان و فعالان محیط زیست و مردم منطقه ناصرآباد کجور در مورد احیای معدن راکد سرب و روی و توسعه راه دسترسی به منطقه مطرح شده است. دیروز (23 مارس) اما مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب استان مازندران گفت: پروانه اکتشاف کوجور با موافقت سازمان صمت و با مجوز شورای عالی محیط زیست صادر شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا