بین المللی

رویترز: بی اعتمادی به آمریکا و گرایش کشورهای عربی به احیای روابط با دمشق

به گزارش گروه بین الملل فارس ، رویترز روز یکشنبه در تحلیلی نوشت که در حالی که آمریکا بر بحران روابط با چین تمرکز دارد ، متحدان عرب واشنگتن به سمت روابط بهتر با دولت دمشق پیش می روند.

در حالی که جهان غرب همچنان بر این اصرار دارد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه مقصر درگیری خونین و طولانی مدت است ، متحدان عرب آمریکا در منطقه از روابط سرد با سوریه به احیای روابط اقتصادی و دیپلماتیک می روند. آنها با این کشور هستند.

علیرغم پیروزی قاطع اسد در انتخابات امسال ، غربی ها همچنان از لفاظی ها علیه دولت دمشق استفاده می کنند ، اما رهبران عرب با این واقعیت کنار آمده اند که وی همچنان در سوریه موقعیت قوی خود را حفظ خواهد کرد.

رویترز می افزاید خروج نامنظم ایالات متحده از افغانستان این باور را در میان رهبران جهان عرب تقویت کرده است که آنها باید راه خود را پیدا کنند. آنها در حال نظارت بر دستیابی مداوم آمریکا در منطقه و تعهد واشنگتن به چین هستند و قصد دارند اولویت های خود را دنبال کنند که شامل احیای اقتصاد پس از سال ها درگیری و گسترش ویروس کرونا است.

به گزارش این خبرگزاری ، اگرچه نشانه های گرایش اعراب به سوریه در حال افزایش است و “عبدالله دوم پادشاه اردن” برای اولین بار در یک دهه اخیر با اسد صحبت می کند ، اما سیاست آمریکا همچنان م componentلفه ای است که اوضاع را پیچیده می کند.

واشنگتن می گوید سیاست خود را در قبال سوریه تغییر نداده است و همانطور که در قطعنامه شورای امنیت آمده است ، خواهان گذار سیاسی در این کشور است. تحریم های آمریکا علیه دمشق که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق آمریکا تشدید شده بود ، همچنان مانع بزرگی بر سر راه تجارت سوریه است.

اما تحلیلگران در واشنگتن می گویند که سوریه دیگر اولویت بالایی برای دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیست و بر رویارویی با چین متمرکز شده است. طی چند ماه پس از ورود به کاخ سفید ، بایدن هنوز نتوانست طبق قانون سزار که سال گذشته برای افزایش فشار بر بشار اسد اعمال کرده بود ، تحریم هایی را اعمال کند.

رویترز به نقل از دیوید لش ، کارشناس سوری در دانشگاه ترینیتی در تگزاس ، می گوید: “متحدان آمریکا در جهان عرب از واشنگتن می خواهند که محاصره دمشق را لغو کند و به اتحادیه عرب بپیوندد و به نظر می رسد دولت بایدن به آن گوش می دهد.” به E “.

این امر برعکس شدن اخراج سوریه از اتحادیه عرب و حمایت عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و اردن از شورشیان در خاک سوریه است. این درگیری ها که تقریباً یک دهه به طول انجامید ، صدها هزار کشته ، حدود نیمی از جمعیت سوریه را آواره و میلیون ها نفر را به کشورهای همسایه و اروپا آواره کرد.

شورشیان علیه اسد هنوز در مناطقی از شمال سوریه حضور دارند و از ترکیه پشتیبانی می شوند. در شرق و شمال شرق سوریه نیز کردهای تحت حمایت آمریکا وجود دارند. اگرچه اختلافات در سوریه همچنان پابرجاست ، اسد موفق شده است با کمک روسیه و ایران کنترل بخش اعظم کشور خود را به دست آورد. دو ایالت که بیشتر از تعهد واشنگتن برای سرنگونی وی متعهد به حفظ او در قدرت بودند.

اردن ، همسایه جنوبی سوریه با اقتصاد بیمار و روابط قوی با کشور ثروتمند عربستان ، در حال حاضر سیاست جهان عرب را در قبال دمشق دنبال می کند. ماه گذشته بخش عمده ای از مرزهای اردن و سوریه برای تجارت باز شد و امان انگیزه ای برای قرارداد گاز طبیعی از مصر به لبنان از طریق سوریه ایجاد کرد که توسط واشنگتن تأیید شد.

رویترز به نقل از سمیح المعایته ، مقام و تحلیلگر سیاسی سابق اردنی می گوید: “وقتی اردن بر این موانع غلبه می کند و روابط را ایجاد می کند.” [با سوریه] “این نتیجه می دهد و با همان سرعت در حال حرکت است. کشورهای دیگر نیز از آن پیروی خواهند کرد.”

بر اساس تحلیل این آژانس ، گذرگاه مرزی زمانی محل عبور صدها کامیون حامل کالا بین اروپا ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس بود. احیای مجدد این مبادلات باعث تقویت اردن و سوریه خواهد شد که هر دو با بحران اقتصادی عمیقی روبرو هستند. همچنین به لبنان کمک می کند که با بدترین رکود اقتصادی خود در تاریخ معاصر روبرو است.


یک کامیون تجاری از مرز سوریه و اردن عبور می کند

جیم جفری ، سخنگوی سابق دولت آمریکا در امور سوریه در دوران ریاست جمهوری ترامپ ، به رویترز گفت: “من کاملاً متقاعد شده ام که مردم اردن احساس می کنند که آمریکایی ها آنها را تحریم نخواهند کرد.” سر و صدای زیادی در رسانه ها و در بین متحدان منطقه وجود دارد که ایالات متحده دیگر اسد را تحت قیصر یا هر قانون دیگری تحت تحریم های سنگین قرار نمی دهد. “

رویترز افزود که چنین روحی در جلسه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل مشهود بود. در این دیدار ، وزیران خارجه مصر و سوریه برای اولین بار در یک دهه گذشته دیدار کردند. در نمایشگاه اقتصادی اکسپو 2020 در دبی ، وزرای اقتصاد سوریه و امارات متحده عربی نیز ملاقات کردند و درباره احیای شورای تجارت دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

“آیا با وجود تلاش ها برای” جن زدایی رژیم دمشق “،” آیا رویکرد جدیدی در مورد سوریه اتخاذ شده است؟ آره “.

رویترز به نقل از آرون اشتاین ، مدیر تحقیقات موسسه امور خارجه گفت: “دولت بایدن” علاقه مند به افزایش هزینه های دیپلماتیک برای جلوگیری از نزدیک شدن دولت های منطقه به دولت است. ” [سوریه] وی گفت: “نه” و افزود که سیاست آمریکا در سوریه اکنون بر مبارزه با داعش و کمک های بشردوستانه متمرکز شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نقل از رویترز گفت: “آنچه ما انجام نداده ایم و نخواهیم داد ، تلاش برای عادی سازی و آشتی با دولت سوریه است.” “از یک دیکتاتوری وحشی مانند بشار اسد حمایت کنید ، حتی زمانی که تحریم ها علیه سوریه را لغو می کنیم یا موضع خود را در مخالفت با بازسازی سوریه تغییر می دهیم ، تا زمانی که راهی برای بازگشت به راه حل سیاسی مشکلات این کشور وجود نداشته باشد.”

به گزارش رویترز ، در حالی که بسیاری از متحدان آمریکا در منطقه به دنبال روابط جدید با دمشق هستند ، کشورهای مهم مانند عربستان سعودی همچنان تردید دارند.

این خبرگزاری با استناد به جاشوا لاندیس ، کارشناس سوری در دانشگاه اوکلاهما ، در پایان گفت: “تلاش مهم این است که سوریه و عربستان را به نوعی سازش برسانیم و من معتقدم که سعودی ها در حال نزدیک شدن و انتظار هستند.” [چرغ سبز] – آنها آمریکا هستند.

روز جمعه ، جاش روژین ، روزنامه نگار واشنگتن پست در یادداشتی نوشت که عبدالله دوم ، پادشاه اردن از زمان ملاقات با جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید در جولای گذشته در حال عادی سازی بود. این منطقه با همکاری دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه مناطق سریع را راه اندازی کرده است.

بر اساس این یادداشت ، سالم المسلط ، رهبر ائتلاف ملی مخالفان سوریه ، ماه گذشته وارد واشنگتن شد تا رهبری هیاتی را بر عهده بگیرد تا از دولت آمریکا و جامعه بین المللی بخواهد تا به اعمال فشار بر رژیم سوریه ادامه دهند.

نویسنده با اشاره به یک مقام ارشد دولت آمریکا افزود: “سیاست آمریکا برای جلوگیری از هر کشوری که قصد عادی سازی روابط با اسد را دارد همچنان باقی است.” ما به اردن چراغ سبز یا قرمز نشان نداده ایم. » (اطلاعات بیشتر)

انتهای پیام / متر


دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا