اجتماعی

سویه‌ای که هنوز نگران‌کننده نیست

سویه لامبدا ، یکی دیگر از انواع جهش یافته ویروس کرونا ، جدیدترین موردی است که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان لیستی از جهش های مورد بررسی طبقه بندی شده است.

به گزارش مجله زنده خبری ، این گونه ویروس کرونا توسط کارشناسان این سازمان تحت نظارت است ، اما هنوز نگران کننده نیست.

با ادامه جهش های ویروس کرونا ، برخی از گونه ها مسری تر می شوند و منجر به بیماری شدیدتر و در نتیجه نگرانی بیشتر از بقیه می شوند.

ویروسها همیشه تغییر می کنند. ویروس عامل کووید -19 تاکنون چندین هزار جهش داشته است ، اما تنها تعداد کمی از این جهش ها باعث نگرانی بیشتر شده است.

سویه های آلفا و دلتا مسری تر هستند و به طور بالقوه منجر به بستری شدن بیشتر از ویروس اولیه می شوند.

آخرین گونه ای که توسط سازمان بهداشت جهانی طبقه بندی شده ، لامبدا است که اولین بار در دسامبر سال گذشته در پرو شناسایی شد. نام علمی این سویه “C.37” است. این گونه قبلاً در برخی ایالت های آمریکا و حداقل 29 کشور دیگر ، که بیشتر آنها در آمریکای لاتین هستند ، شناسایی شده است.

آنچه در حال حاضر بیشتر در مورد لامبدا نگران کننده است ، نام یا ویژگی های آن نیست (که البته خطرناک تر از جنبه های دیگر ثابت نشده است) ، بلکه این واقعیت است که لامبدا در حال حاضر گونه غالب پرو است.

تاکنون ، 190،000 نفر در کشور ، 32 میلیون نفر ، بر اثر کووید -19 جان باخته اند که بیش از شش دهم جمعیت است. این تقریباً سه برابر میزان مرگ و میر سرانه در مقایسه با ایالات متحده است.

با این حال ، برخی از محققان برآورد می کنند که تعداد مرگ و میر در پرو تنها مربوط به ویروس جهش یافته لامبدا نیست ، بلکه عوامل دیگری در گسترش بیماری کووید در این کشور نقش داشته اند ، از جمله مشکلات اقتصادی که بزرگسالان را مجبور به کار و بازارهای شلوغ کرده است. بیماری زیاد است

این کشور تاکنون حدود 11 درصد از جمعیت خود را با واکسن های مختلف کرونا واکسینه کرده است.

لامبدا در کدام کشورهای اروپایی شناسایی شده است؟

این گونه در شیلی ، آرژانتین ، برزیل ، کلمبیا ، اکوادور و مکزیک به سرعت در حال گسترش است. در اروپا ، این گونه در هلند ، اسپانیا ، فرانسه و پرتغال ثبت شده است.

مطالعات اخیر روی گونه لامبدا جهش های متعددی در پروتئین خار آن نشان داده است. قسمتی از ویروس که با سلول های انسانی تماس پیدا می کند و به آنها می چسبد و آنها را آلوده می کند.

پابلو تسوکایاما ، میکروبیولوژیست که گونه های لامبدا را مطالعه کرده است ، به نیویورک تایمز گفت که “شکاف اطلاعات” نگرانی هایی را در مورد لامبدا ایجاد می کند و ظرفیت محدود آمریکای لاتین برای نظارت و مطالعه گونه های جدید باعث نگرانی است.

وی افزود: ما آنقدر کم می دانیم که ما را به حدس و گمان های زیادی می رساند.

واکسن های موجود چقدر م effectiveثر هستند؟

نیویورک تایمز گزارش می دهد که مطالعات اولیه ، که هنوز در مجلات معتبر منتشر نشده است ، نشان می دهد که واکسن های مدرن Pfizer و Cronavac نسبت به نوع اولیه کمتر موثر هستند ، اما هنوز م effectiveثر هستند.

ژائیر مندس-ریکو ، ویروس شناس در سازمان بهداشت جهانی به دویچه وله گفت: “ما هیچ نشانه ای را مشاهده نکرده ایم که نشان دهد کشور لامبدا تهاجمی تر است.” اما ممکن است مسری تر باشد ، اما ما هنوز اطلاعات معتبر کافی برای مقایسه آن با گاما و دلتا نداریم.

آلفا (در انگلستان یافت می شود) ، بتا (آفریقای جنوبی) ، دلتا (هند) و گاما (برزیل) از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان “نگران کننده” طبقه بندی می شوند.

بسیاری از دانشمندان معتقدند که همه گیری ویروس کرونا تا زمانی که 80 درصد از مردم جهان واکسینه نشوند ، پایان نمی یابد.

با بیش از 1.4 میلیون مرگ بر اثر کروناویروس ، آمریکای لاتین می تواند مرکز جدید جهش های مختلف کرونا باشد.

به گزارش یورونیوز ، اگرچه لامبدا به طور کلی مانند همه جهش های ویروس کرونا نگران کننده است ، اما در حال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم لامبدا به طور خاص آسیب بیشتری خواهد رساند. علاوه بر لامبدا ، سه جهش دیگر کروناویروس به نام های اتا (در چندین کشور یافت می شود) ، ایوتا (در ایالات متحده یافت می شود) و کاپا (هند) به عنوان جهش های مهم طبقه بندی می شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا